Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ca leveringstid ved bestilling i dag

Startet av ProsjektX, onsdag 01. mars 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 06. januar 2017, klokken 11:50
Case closed...
Dessverre er det feil.

Jeg ville alikevel valgt kollektivfeltet og satse på den som evt. så det, overså det. Altså håpe at fornuft trumfer lovens bokstav. Ulempen er at om en får et forelegg er en protest noe en kan more seg med om en har god økonomi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

Å vise til bruk av sunn fornuftig er sikkert fornuftig nok, men hvem sin fornuft skal ¨få råde og få fortrinn fremfor lovene som Stortinget har vedtatt? Joda, svaret er klart; min fornuft skal råde! :P
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ebe

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 06. januar 2017, klokken 11:50
Underskiltet unntar for kjøretøy på lik linje som kollektivfelt skiltingen. At noen er dårlig orientert og vedtar forenklet forelegg fra overivrige/dårlige politibetjenter forandrer ikke på faktum at man har rett å kjøre der. Blir det samme som parkeringsforbudt skilt hvor det er underskilt med tider hvor forbudet gjelder.

Altså underskiltet overstyrer hovedskiltet. Påbudt kjørefelt _unntatt_ :
*Drosjer
*Busser og minibusser som dekkes av unntaket
*Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
*Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
*Tohjuls moped
*Sykkel
*Uniformert utrykningskjøretøy

Case closed...

Ehh, påbudtskiltet gjelder for alle. Underskiltet unntar bare de det eksplisitt nevner. Jeg henger ikke med i konklusjonen din...

Problemet i denne saken er at man har to skilt på samme sted. Ett skilt gir elbiler lov å kjøre til høyre, det andre skiltet forbyr elbiler å kjøre til høyre. Spørsmålet er hvilket skilt som overstyrer hvilket.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Griffel

#48
Her er det ikke lover fra stortinget men skiltforskrifter og uklare underskilt, som i dette tilfelle antagelig ikke en gang er ment slik. Men om en får et forelegg, som er noe annet enn en bot eller straff er det enkleste å betale.

Jeg er ikke kjent på stedet, det kan jo være grunner til at de ikke vil ha elbiler i denne dele av kollektivfeltet, men da ville et forbudskilt  for all kjøring med untak for buss vært bedre, enn dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Påbudsskiltet er klinkende klart og umulig og misforstå. Om at hvis at er ikke nedfelt i skiltforskriften.

arthur

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. januar 2017, klokken 09:43
Her er det ikke lover fra stortinget men skiltforskrifter og uklare underskilt, som i dette tilfelle antagelig ikke en gang er ment slik.

Disse forskriftene er laget med henvisning til en lov!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Rio

Her er det jo ikke lovverket eller forskriftene som det er noe i veien med, men selve skiltingen som er tåpelig utført. Lovlig, men tåpelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Ebe på lørdag 07. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 06. januar 2017, klokken 11:50
Underskiltet unntar for kjøretøy på lik linje som kollektivfelt skiltingen. At noen er dårlig orientert og vedtar forenklet forelegg fra overivrige/dårlige politibetjenter forandrer ikke på faktum at man har rett å kjøre der. Blir det samme som parkeringsforbudt skilt hvor det er underskilt med tider hvor forbudet gjelder.

Altså underskiltet overstyrer hovedskiltet. Påbudt kjørefelt _unntatt_ :
*Drosjer
*Busser og minibusser som dekkes av unntaket
*Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
*Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
*Tohjuls moped
*Sykkel
*Uniformert utrykningskjøretøy

Case closed...

Ehh, påbudtskiltet gjelder for alle. Underskiltet unntar bare de det eksplisitt nevner. Jeg henger ikke med i konklusjonen din...

Problemet i denne saken er at man har to skilt på samme sted. Ett skilt gir elbiler lov å kjøre til høyre, det andre skiltet forbyr elbiler å kjøre til høyre. Spørsmålet er hvilket skilt som overstyrer hvilket.
Burde kanskje tatt med lenken: http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Griffel

Om tolkningen din var riktig, ville underskiltet til påbudskiltet være unødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ebe

Jeg tenker slik at man har to skilt å forholde seg til. Dersom man skal ha lov til å kjøre der må begge skilta gi deg lov. I dette tilfellet, så gir bare ett av to deg lov. Det andre forbyr deg å kjøre der. Med ord han man ikke lov å kjøre til høyre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Beckern

Festlig at dette fortsatt diskuteres. Som andre har nevnt, dette har vi motorsyklister slitt med i alle år og de vil tydeligvis ikke rette opp i forvirringen og det åpenbart ulogiske i å hindre trafikken rett foran kryss.
Men jeg skulle ønske folk sluttet å kjøre på shortcuts som ved furuset. Det er åpenbart ikke lov og det lager mye ekstra kø. Noen ganger går til og med raskere å ligge på hovedveien.


Rav4_EV

Sitat fra: arthur på mandag 02. januar 2017, klokken 18:21
Jeg blir mektig imponert over de som hevder å ville ta en slik sak videre (for retten?) når regelverket er så klart og de som er satt til å håndheve dette er så tydelige i sine svar på spørsmålet som her er stillet. Minner om at å tape en sak i retten kan medføre å måtte dekke saksomkostninger også for motparten i tillegg til egne utgifter og advokater til noen tusen kroner hver seg i time blir en dyr lærepenge bare for å være trassig!

Denne saken handler ikke om å være trassig. Heller tvert om. Litt for mange som bare fulgte regler for 70 år siden også. Vi trenger en prinsippavgjørelse fra domstolen i slike saker, ikke synsing fra en regelrytter i politiuniform. Hadde politiet hatt rett i alle saker ville vi kunne legge ned domstolen.

Denne saken handler ikke om å utnytte noe smutthull, men å kunne kjøre til minst mulig ulempe for andre.

Argumentene i saken er godt kjent. Noen mener at regler må følges uansett. Andre mener at ved motstridene skilting så må fornuften og effektiv trafikkavvikling gå foran. Uten en prinsippavgjørelse fra domstolen er det ingen som har rett.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Chivas

Sitat fra: Beckern på søndag 08. januar 2017, klokken 22:14
Men jeg skulle ønske folk sluttet å kjøre på shortcuts som ved furuset. Det er åpenbart ikke lov og det lager mye ekstra kø. Noen ganger går til og med raskere å ligge på hovedveien.
Hmmm, stemmer det ja. Der kommer det endel elbiler kjørende ut, noe de ikke har lov til når jeg tenker meg om. Blir ikke til at jeg slipper de frem neste gang ;)

Gaffel

Sitat fra: Ebe på søndag 08. januar 2017, klokken 18:57
Jeg tenker slik at man har to skilt å forholde seg til. Dersom man skal ha lov til å kjøre der må begge skilta gi deg lov. I dette tilfellet, så gir bare ett av to deg lov. Det andre forbyr deg å kjøre der. Med ord han man ikke lov å kjøre til høyre.

For et par år siden hadde Politiet i området her en fartskontroll på en veistrekning med skiltet 50-sone. Men midtstripene på veien var av den lange typen, noe som ikke skal forekomme på en vei med 50-sone. En eller flere av de bøtelagte tok saken til retten, hvor Politiet tapte så det sang, og de ble nødt til å trekke alle bøtene de hadde gitt. Så reell fartsgrense er vel da 80 på en sånn strekning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA