Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ca leveringstid ved bestilling i dag

Startet av ProsjektX, onsdag 01. mars 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Dnn . på onsdag 28. desember 2016, klokken 17:04
Furuset i Oslo ut mot lillestrøm/Skedsmo... Kan elbiler kjøre opp på den rampen på Furuset avkjøringa for å komme til påkjøringa? Altså der bussen kjører. Skulle stilt med bilde, men er garantert noen her som pendler der tenker jeg =)
Sent svar, men nei! Det er ikke engang tillatt for taxi, det er skiltet med påbudt kjøreretning til høyre med underskiltet "Gjelder ikke buss".
Hele hensikten med denne rampen er nettopp at bussen skal komme til busstoppet som ligger der.

Elmo

Sitat fra: Ellemhttp://parat24.com/forum/Smileys/default/huh.gifelle på mandag 02. januar 2017, klokken 23:36
Sent svar, men nei! Det er ikke engang tillatt for taxi, det er skiltet med påbudt kjøreretning til høyre med underskiltet "Gjelder ikke buss".
Hele hensikten med denne rampen er nettopp at bussen skal komme til busstoppet som ligger der.
Til sammenlikning har du en tilsvarende på :o Lysaker, som maaange elbilister ikke overholder - og så får noen smekk en gang iblandt ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

alfheim

Og siden vi holder på med dette.
Annet favorittsted er Majorstuen.
Når man kommer kirkeveien fra frogner stadion blir det et kort lite felt merket med buss. Dette feltet har så vidt jeg skønner eget lys med "kollektivsignal" for kryssing av sørkedalsveien/Majorstuveien/Bogstadveien.
Min forståelse av regelverket er at når det er skiltet med kollektivfeltskilt for bare buss, ikke buss/taxi, gjelder dette også for elbil.
Men akkurat her er jeg veldig usikke på hva som egentlig er lov, feltet forsvinner jo egentlig inn i trikkeholdeplassen på majorstuen, men bussen kjører ikke der, det er det bare trikken som gjør.

Noen meninger?

Ellemelle

#33
Gjelder tydeligvis også elbil:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14829.0

Det er to felt på andre siden av krysset også, så det forsvinner vel sånn sett ikke?

Elmo

Sitat fra: alfheim på tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:50
Annet favorittsted er Majorstuen.
Noen meninger?
Det feltet er jeg sikker på at er OK for elbil så det benytter jeg, men bare hvis det hverken er trikk eller buss å se bakover til Middeltunsgate (ønsker ikke å provosere dem).
Jeg forholder med til trafikklyset og ikke kollektivlyset (men de er ganske i synk - tror jeg).
Sitat fra: alfheim på tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:50
. . feltet forsvinner jo egentlig inn i trikkeholdeplassen på majorstuen,  . .
Egentlig ikke. Det er kun to felter før krysset (bilfelt+kollektivfelt), og det er to vanlig bilfelter etter krysset.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RodeoKlovn

Noen som er kjent i området rundt Tveita i Oslo her?

Når man kommer opp Tvetenveien, etter lyskrysset der man kan ta til høyre inn mot Godlia, begynner det et kollektivfelt. Dette går først utenom (helt separat fra) rundkjøringen, og så videre opp til neste kryss. Strekningen mellom den rundtkjøringen og neste lyskryss har 3 felt oppover; ett felt som fortsetter rett frem i Tvetenveien, ett felt som svinger til høyre ut på rampen til Hellerudveien (ytre ringvei) og kollektivfeltet som også svinger ut på rampen mot Hellerudveien. Det er lyskryss i "splitten", men det er ingen heltrukken linje på tvers av kollektivfeltet, og lysene er heller ikke vinklet mot dette feltet. vanlig praksis av alle brukere (buss, taxi, elbil mc osv) er at det er fritt frem å kjøre uavhengig av om det er rødt lys for feltet i midten.

Her står det også skilt om at det er påbudt å kjøre til venstre for trafikkøya mellom kollektivfeltet og midtre felt, men her er det kollektivfelt både før og etter påbudsskiltet. Fletting før øya skaper mye mer kaos enn dagens praksis, men er det da altså egentlig forbudt for elbiler og mc å kjøre hele strekningen i kollektivfeltet?

BMW i3 Fluid Black

Lars C. Krogenæs

#36
Jeg ville kjørt i kollektivfeltet til høyre, på bildet først i denne tråden.

Det må jo være en velbegrunnet årsak til at kollektivskiltet (det firkantede) er satt opp. Hvis ikke kunne man jo bare tatt bort skiltet. Da hadde buss og taxi kunne fått lov til å kjøre i høyre felt, mens elbiler og MC'er måtte holde venstre felt. 

I værste fall kan man skylde på rettsvillfarelse, men tror nok Onkel også vil slite med å tolke disse motstridende skiltene ...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sele

Tror ikke politiet har noen som helst problemer med og tolke denne skiltingen. Info skiltet sier det er ett kollektivfelt,påbudsskiltet sier at alle utenom buss og taxi skal holde til venstre. Velger man og fortsette i kollektivfeltet så vanker det bot om man blir tatt.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:04
Tror ikke politiet har noen som helst problemer med og tolke denne skiltingen. Info skiltet sier det er ett kollektivfelt,påbudsskiltet sier at alle utenom buss og taxi skal holde til venstre. Velger man og fortsette i kollektivfeltet så vanker det bot om man blir tatt.

Hvorfor tror du at kollektivskiltet er der? Det må jo være en grunn til det, hvis ikke hadde det ikke blitt satt opp!
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sele

Hvis ikke kollektivskiltet hadde vært der så hadde det jo ikke vært noe kollektivfelt. Så er det et påbudsskilt i tillegg som regulerer hvordan kollektivfeltet skal brukes på dette stedet. Verre er det ikke.

RodeoKlovn

Spørs vel om politibetjenten er en skikkelig regelrytter, eller om han faktisk skjønner at all trafikk flyter bedre dersom elbilen fortsetter i kollektivfeltet uten å klemme seg inn i køa.
BMW i3 Fluid Black

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:29
Jeg ville kjørt i kollektivfeltet til høyre, på bildet først i denne tråden.

Det må jo være en velbegrunnet årsak til at kollektivskiltet (det firkantede) er satt opp. Hvis ikke kunne man jo bare tatt bort skiltet. Da hadde buss og taxi kunne fått lov til å kjøre i høyre felt, mens elbiler og MC'er måtte holde venstre felt. 

I værste fall kan man skylde på rettsvillfarelse, men tror nok Onkel også vil slite med å tolke disse motstridende skiltene ...

Lars

Det er faktisk ganske mange som har fått bot slike steder; noen har fått dem ettergitt, hørte jeg.
Det skjedde ofte på Ring 2 før de fjernet mesteparten av disse påbudsskiltene (men ikke alle).

Det er spesielt en plass på Ring 2 hvor det er kollektivfeltskilt, så starter heltrukket hvit linje (så du kan ikke gå ut av kollektivfeltet, og så er det påbudt å kjøre til venstre! (Da måtte man krysse linjen.)

Mye merkelig skilting rundt i Oslo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AmocoCadiz

Sitat fra: alfheim på tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:50
Og siden vi holder på med dette.
Annet favorittsted er Majorstuen.
Når man kommer kirkeveien fra frogner stadion blir det et kort lite felt merket med buss. Dette feltet har så vidt jeg skønner eget lys med "kollektivsignal" for kryssing av sørkedalsveien/Majorstuveien/Bogstadveien.
Min forståelse av regelverket er at når det er skiltet med kollektivfeltskilt for bare buss, ikke buss/taxi, gjelder dette også for elbil.
Men akkurat her er jeg veldig usikke på hva som egentlig er lov, feltet forsvinner jo egentlig inn i trikkeholdeplassen på majorstuen, men bussen kjører ikke der, det er det bare trikken som gjør.

Noen meninger?
Tolker også det slik at det er lov for elbil her, mener kjørefeltet naturlig går over i venstresvingefelt Majorstuen, slik det var oppdelt før det ble kollektiv buss felt her.

arthur

Sitat fra: RodeoKlovn på torsdag 05. januar 2017, klokken 15:28
Spørs vel om politibetjenten er en skikkelig regelrytter, eller om han faktisk skjønner at all trafikk flyter bedre dersom elbilen fortsetter i kollektivfeltet uten å klemme seg inn i køa.

Politiet er ansatt/satt til for å praktisere regelverket og å påse at vi alle gjør det. Bryter vi reglene så skal det få konsekvenser enten man liker det, eller ei. Man kan liksom ikke bryte loven "litt".
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elbil fundamentalist

Underskiltet unntar for kjøretøy på lik linje som kollektivfelt skiltingen. At noen er dårlig orientert og vedtar forenklet forelegg fra overivrige/dårlige politibetjenter forandrer ikke på faktum at man har rett å kjøre der. Blir det samme som parkeringsforbudt skilt hvor det er underskilt med tider hvor forbudet gjelder.

Altså underskiltet overstyrer hovedskiltet. Påbudt kjørefelt _unntatt_ :
*Drosjer
*Busser og minibusser som dekkes av unntaket
*Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
*Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
*Tohjuls moped
*Sykkel
*Uniformert utrykningskjøretøy

Case closed...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA