Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ca leveringstid ved bestilling i dag

Startet av ProsjektX, onsdag 01. mars 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. desember 2016, klokken 22:53
Tanken med skiltet i midtrabatten er at øvrig trafikk som ikke benytter kollektivfelt skal kjøre på venstre side. En litt gammeldags skilting som stammer fra før elbilen kunne benytte kollektivfelt.

Her kjører jeg gjerne til høyre fremfor å blokkere kollektivfeltet med et feltskifte før midtrabatt. Grunnlaget med kollektivfelt er å slippe forbi køen, ikke lage den ;D
Om en klønete politimann skulle reagere på dette vil jeg nekte å godta forelegg.

Joda, du kan nekte, men det er faktisk (dessverre) korrekt.

Som sagt, mange tilsvarende skilt (men ikke alle) på Ring 2 ble fjernet.

Fordi det ble feil ikke sant.... ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

Fordi det var uhensiktsmessig, selv om det (rent juridisk) var korrekt.

Fra 1. januar er bøtesatsen 5350 kr for å kjøre på feil side av et påbudsskilt...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:52
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:10
De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil.
Nei, er kun de blå firkanta skilta med Buss (+ evt Taxi), evt 2+, som indikerer kollektivfelt hvor elbil kan kjøre. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt. Er det skiltet med andre skilt med undertekst som inneholder buss og/eller taxi, kan elbiler ikke kjøre der. I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:

Drosjer
Busser og minibusser som dekkes av unntaketeà I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:

I lenken her står fasiten:
"Kollektivfelt for buss og taxi"
I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:
*Drosjer
*Busser og minibusser som dekkes av unntaket
*Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
*Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
*Tohjuls moped
*Sykkel
*Uniformert utrykningskjøretøy
Påbudt kjørefelt skiltet skal dominere ikke her.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:52
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:10
De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil.
Nei, er kun de blå firkanta skilta med Buss (+ evt Taxi), evt 2+, som indikerer kollektivfelt hvor elbil kan kjøre. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt. Er det skiltet med andre skilt med undertekst som inneholder buss og/eller taxi, kan elbiler ikke kjøre der.

I utgangspunktet stemmer det du sier. Men her står jo faktisk de to skiltene på samme sted, og da blir det  veldig missvisende. Kollktivfeltskiltet burde stått mint 50 meter lenger bortover.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Orbit

Sitat fra: Elmo på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:23
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:52
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:10
De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil.
Nei, er kun de blå firkanta skilta med Buss (+ evt Taxi), evt 2+, som indikerer kollektivfelt hvor elbil kan kjøre. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt. Er det skiltet med andre skilt med undertekst som inneholder buss og/eller taxi, kan elbiler ikke kjøre der.

I utgangspunktet stemmer det du sier. Men her står jo faktisk de to skiltene på samme sted, og da blir det  veldig missvisende. Kollktivfeltskiltet burde stått mint 50 meter lenger bortover.

To skilt på samme sted: Da trumfer det runde påbudsskiltet det firkantede opplysningsskiltet. Men det er helt unødvedig å skilte i virkeligheten som om det var quiz fra "Veien til førerkortet". Skal vi slenge på en sivilist som står og manuelt dirigerer trafikken over i kollektivfeltet for å øke kompleksiteten ett hakk til ;)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sele

Skiltforskriften.

§ 9.Alminnelige bestemmelser
1. Påbudsskilt angir at det gjelder et påbud på vedkommende vegstrekning eller sted.
2. Påbudsskilt kan ha underskilt.

Dette er så klart at det skal være umulig og misforstå.

Panduck

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:58
Normalt sett er det vel påbudt kjørefelt som teller, men her er det som du sier litt uklart hvilket skilt som har rang.

Jeg ville tro det er åpenbart at påbudsskilt har høyere rang enn info-skilt.

Elmo

Sitat fra: Panduck på fredag 30. desember 2016, klokken 08:52
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 28. desember 2016, klokken 11:58
Normalt sett er det vel påbudt kjørefelt som teller, men her er det som du sier litt uklart hvilket skilt som har rang.
Jeg ville tro det er åpenbart at påbudsskilt har høyere rang enn info-skilt.

Sakset fra vegvesen.no : "Opplysningsskilt viser at særlige regler, også en del forbud og påbud, gjelder eller slutter å gjelde for en strekning eller et sted.
så sånn sett så kan altså opplysningsskilt også være påbudsskilt :o

UANSETT så er den aktuelle skiltingen på bildet uheldig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sele

#23
Hvordan kan skiltingen være uheldig når opplysningsskilt informerer om at det er et kollektivfelt og at et påbudsskilt med et underskilt som kun gir adgang for buss og taxi og bruke kollektivfeltet?


Påbudsskilt:
Påbudsskilt viser at et påbud gjelder på en strekning eller et sted.

Opplysningsskilt viser at særlige regler, også en del forbud og påbud, gjelder eller slutter å gjelde for en strekning eller et sted.


De fleste opplysningsskilt iverksetter bestemte trafikkregler. Eksempel: skilt for kollektivfelt eller skilt for gågate.


Robert Sund

Korrekt adferd er vel å:
- Utføre 2 ekstra filskifter for å kjøre rundt øya hvis man er alene.
- Forsøke å flette inn i det venstre feltet, kjøre rundt øya, og skifte felt tilbake 5 meter fremme; hvis det er plass til det.
- Og hvis det ikke er plass; stoppe helt opp og vente til rushet er over slik at det kan skiftes felt for å kjøre rundt øya.
8)

arthur

http://elbil.no/kollektivfelt-og-skilting/

"Typisk eksempel

Vi har fått noen henvendelser fra elbilister om denne skiltforvirringen. Her er en som beskriver situasjonen godt.

Jeg har elbil og kjører daglig på E18 gjennom lyskrysset på Bekkelaget mot Moss. Kollektivfeltet stopper et stykke før krysset, og det er påbudt å ta av til høyre for dem som ligger i høyre felt. Med et skilt som sier at dette ikke gjelder for buss og taxi. Jeg og alle andre elbiler jeg har sett som passerer krysset, ligger i høyre fil både før, i og etter krysset. Sannsynligvis i den tro at elbil har samme rett som buss og taxi. Det viser seg å ikke være riktig. I går ble en nabo med elbil stoppet for dette av politiet og gitt en advarsel. Hun skulle hatt en bot på 5.000 kroner.

Dette betyr at elbiler skal kjøre inn i den stillestående køen rett før krysset. Det vil medføre stopp og hinder for busser og taxier, noe som vil skape forsinkelser og irritasjon som ikke er gunstig for elbilens omdømme."
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Carl Anton Stenling

#26
Denne type skilting er det dessverre mye av. Hensikten med skiltingen er nok egentlig å skille mellom vanlige kjøretøy og kollektivfeltkjøretøy, men resultatet blir lite presist. Motorsyklister rammes av samme problematikk.

Et stykke ned i denne saken er det eksempel på hvordan det skulle vært skiltet: http://elbil.no/kollektivfelt-og-skilting/
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

#27
Desverre er det ikke bare elbilister som blir forvirret av dette.
Dette var hva MC folket skrev for 10 år siden:

Sitat
Sitert fra MC bladet nr.3 2007:
"For å bringe klarhet i hvordan skilting i forbindelse med kollektivfelt skall tolkes tok vi kontakt med politiverbetjent Jan Kristiansen, som er aysnittsleder og sjef for MC-korpset i Oslo. Kristiansen er også motorsyklist privat, og ser dermed saken fra alle sider. ...

.... Kollektivfeltet er nemlig opphevet rett for krysset, både av skilt 510.2 og ev skiltet 402.4 om påbudt kjøreretning. Alle som befinner seg i dette feltet må derfor svinge til høyre. Det eneste unntaket er de kjøretøygruppene som eksplisitt er nevn på underskilt 808, der det som regel står "Gjelder ikke buss og taxi".

Underskilt 808 kan altså ikke tolkes som om det skulle stått "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". Buss og taxi er de to eneste kjøretøygruppene som ikke MÅ svinge til høyre. ...Det blir altså ikke akseptert at vi motorsyklister kjører som om vi skulle ha vært en buss.... Vi kan likevel se situasjoner der den skiltingen som følger av denne definisjonen både er upraktisk og ikke helt ufarlig.....Men, det er en diskusjon som NMCU må ta med veimyndighetene. Gjeldene regel er krystallklar: Når kollektivfeltet opphører for et kryss, og det kommer et skilt med påbudt kjøreretning til høyre, må motorsyklister som skal rett frem bytte felt."
Dessverre er det slik med lovens bokstav, samtidig påstås det jo at det er lov å bruke hodet.
Gjengitt her på forum tidligere. ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,305.msg1765.html#msg1765 )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Nå er det ikke politiet som avgjør saken om du nekter å godta et forelegg. Jeg ser frem til å lese den dommen der noen blir bøtelagt for å hindre at trafikken flyter. Følger du skiltet, blir det trafikkaos.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

arthur

Jeg blir mektig imponert over de som hevder å ville ta en slik sak videre (for retten?) når regelverket er så klart og de som er satt til å håndheve dette er så tydelige i sine svar på spørsmålet som her er stillet. Minner om at å tape en sak i retten kan medføre å måtte dekke saksomkostninger også for motparten i tillegg til egne utgifter og advokater til noen tusen kroner hver seg i time blir en dyr lærepenge bare for å være trassig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA