Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Havebigfun, mandag 06. februar 2017, klokken 15:20

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Et annet aspekt ved bruktbilkjøp er at det er ikke så lett å fastslå om det ville påvirket kjøpsbeslutningen, og om man har lidt noe økonomisk tap. Når det gjelder ny bil kan man sammenligne med prislistene til Tesla, men bruktbiler er det verre med.

I tillegg må bruktbilkjøperen også ha klaget/reklamert til selger innen et fornuftig tidsrom. Det hjelper lite å begynne å klage nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hookmaker

Sitat fra: Sven-E på onsdag 14. desember 2016, klokken 15:03
Sitat fra: hookmaker på onsdag 14. desember 2016, klokken 09:59
Tror ikke det er noe att bli engstelig for. på den tid da folk begynte att selge P85D brukt var problemet allerede så kjent att ingen kan unnsi sig att de har vist noe om denne saken  8)
Den der er feil på 2 måter:

1. Selger solgte enten før problemet ble kjent.
(Noen solgte jo til og med bilene allerede før de hadde fått de.)
eller
2. Oppga uriktig at bilen hadde 700hk.
(Selv om mange var kjent med at bilene ikke hadde 700hk, så annonserte de jo med dette i salgsannonsene.)

uansett hvilket av tilfellene som gjelder:
Annonserte selger at bilen hadde 700hk, så kan han/hun absolutt ha et problem.

Sven E, ahh, det er nok du som er feil her: 1) Første klage sendt midt April 2015, diskussion kjent i fora allerede slut April. Ikke mange som solgte innen da. 2) Du kan oppgi allt du vil, men dersom kjøper "bør" vite vad som er rigtig/feil, da er det ikke noe att klage over (du kan klage allt du vil, men ingen dommer vil ta saken din 8)

Spinner

Man er vel ikke ansvarlig som selger for å se om en produsent har endret spesifikasjonene på produktet man skal selge i etterkant av kjøpet? Selv om saken anses som "common knowledge" her inne, er det faktisk ikke alle som sitter å tråler forum, internett og nyheter.
Og hvis man ikke har fått med seg saken, vil man neppe aktivt søke opp om noe har endret seg.

Det er helt sikkert folk som har lagt ut bilen med 700 hk og vært klar over saken, men ikke nødvendigvis alle.

lunitiks

Handler ikke så mye om hva selgeren visste/ikke visste. Uansett, hvem kan (mot)bevise hva selger visste da han solgte?

Handler vel så mye om hva kjøperen "måtte" visst da han kjøpte. Beror selvfølgelig på omfanget av mediaomtale av HP-"skandalen" før handelen ble gjort. "Måtte" kjøperen visst før han kjøpte, er det fullstendig irrelevant om selgeren visste.

Men i praksis vil en slik sak først og fremst være et spørsmål om bruktkjøpers reklamasjonsfrist (burde kjøperen bokstavelig talt opplevd mangelen umiddelbart?), og - ikke minst - om de "manglende" kreftene virkelig kan anses som en mangel i kjøpsrettslig forstand. Noe hele HP-"skandalen" i bunn og grunn handlet om, og som vi p.g.a. forliket ikke har fått svar på.

Blir morsomt å lese om Ola og Per i retten som banker hverandre i hodet med EU-direktiver, fysikk og amerikanske dragrace-tradisjoner
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mao

Sitat fra: lunitiks på onsdag 14. desember 2016, klokken 20:45
Men i praksis vil en slik sak først og fremst være et spørsmål om bruktkjøpers reklamasjonsfrist (burde kjøperen bokstavelig talt opplevd mangelen umiddelbart?), og - ikke minst - om de "manglende" kreftene virkelig kan anses som en mangel i kjøpsrettslig forstand. Noe hele HP-"skandalen" i bunn og grunn handlet om, og som vi p.g.a. forliket ikke har fått svar på.

Forbrukertvistutvalget konkluderte med at det forelå en mangel. Og når Tesla i 13. time kryper til korset og inngår et forlik i denne størrelsesorden (om man skal tro DNs oppsummering), er det vel overhode ingen tvil lenger om at det foreligger en kjøpsrettslig mangel i forhold til den effekten Tesla først oppga.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

lunitiks

#140
"vel overhode ingen tvil"... Slike formuleringer imponerer dessverre ingen dommer som har som jobb å vurdere alle bevisene og alle argumentene - upartisk og objektivt, uten sympatier eller antipatier for noen av partene.

Det er like mye forbrukerne som har "krøpet til korset" som tesla. Hvorfor sto ikke de løpet ut? Hvorfor valgte de å "kaste kortene", få halvparten av hva de selv mente de var berettiget til - og ingen saksomkostninger?


Dette er selve definisjonen på et forlik. Nobody wins. Nobody loses. Bare hvis forliket uttrykkelig sier at en av partene *erkjenner* at de har feil, kan vi på sidelinjen konkludere med at de hadde feil. Har tesla erkjent feil? Har de noen gang sagt at de har kommet med falske, misvisende eller villende opplysninger? Har tesla uttalt dette? Eller noe i nærheten?

Nei, det er du som TOLKER situasjonen slik.

Og PS: Forbrukertvistutvalgets "dom" er knapt verdt papiret det er skrevet på nå


Saken mellom de 130 forbrukerne og tesla er avgjort ved forlik nå. De som ikke var med i forliket, og som tror at forliket avgjør noe som helst for deres del, vil kunne få seg en overraskelse
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HåkonE

Jeg anser forliket som en seier.  :)

"Tvilen" forsvant for min del den dagen de faktiske ytelses-tallene kom på bordet, og Tesla umiddelbart endret informasjonen på hjemmesiden.

Det var for øvrig en del P85D-kunder som var irritert på saksøkerne, fordi de "skadet" Tesla``s økonomi, rykte og/eller kundenes rykte.

Det er jo fornøyelig å se at plutselig flere kommer og vil ha til salt på maten nå, men det er bare å ønske lykke til.....  :)

K-billy

Er det noen som har sendt ny klage og fått svar fra Tesla?

Geirr

Ingen som har sendt inn krav etter forliket og fått svar?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Torpedo Ted

Jeg sendte ny klage dagen etter forliket ble kjent, men har ikke fått svar. Klaget skriftlig til Tesla når det ble kjent at de opererte med mildt sagt misvisende tall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA