Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Barnefamilie og tesla

Startet av Ronald Dunk, tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:42

« forrige - neste »

Inop

Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

autopass

Orginale felger med Goodyear Utragrip Ice2
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

Elmo

Ser ut som alle dere som hører (u)lyd er ferske på elbil ??
Kan rett og slett hende at dette er helt normale bil-lyder som man ikke hører på fossilbiler fordi man er nødt til å bråke med motoren for å få igang en fossilbil.
Men, selvfølgelig skal man høre med forhandlerom det er noe unormalt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eoniq

Jeg har hørt lyden to ganger nå, liten fart og i en høyresving. Jeg kjører med orginaldelger.

moby666

Hva mener dere er orginal felger de grå som de fleste har fått med? De er ikke originale.  De originale er de tette med kapsler.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Eoniq

Glemte å nevne at lyden har komt rett etter at den har stått parkert en stund.
Med orginaldelgene mener jeg de med grå og svarte kapsler.

Inop

Joda, har original felg - de tette med hvite felt (hvit bil) - og Nokian R2

SitatKan rett og slett hende at dette er helt normale bil-lyder som man ikke hører på fossilbiler fordi man er nødt til å bråke med motoren for å få igang en fossilbil.

Neida, den lyden trenger igjennom fossilbråk også, med mindre man kjører rake rør eller noe sånt :)

Etter å ha kjørt noen mil i dag kom den når jeg skulle parkere og den varierte med bruk av brems og kommer definitivt fra bakhjulene.

rolandvg99

Etter rundt 35 mil på to dager kan jeg si at ulyden så langt virker å være relatert til igangsetting/kjøring etter parkering. Lyden kommer fra bremsesystemet eller noe der omkring.
"I like soul with a capital S"

400VDC

Jeg fikk min Ioniq 8.11. og 2 dager etterpå kom det første tilfellet av "ulyden" og de neste  dagene tiltok fenomenet både i omfang og styrke. Lyden kan være kortvarig 1-2 sekunder, men kan noen ganger vare i 3-4 ganger så lang tid. Typisk oppstår den like etter start når bilen har stått i ro en stund og utløses av at man bremser lett. Den kan imidlertid også komme uten at man bremser. Virker som at kjøring over fartsdumper og/eller svinging i lav fart også får den frem.

Min første tanke var at dette kommer fra bremsene og skyldes at klossene "henger" på skivene og det skapes en vibrasjon som gir en resonanslyd. Bilen ble levert til forhandler som hadde den i to dager. Verkstedet konkluderte med at det faktisk var klossene som ikke gikk tilbake og de har hatt av "alt" og renset/smurt noe i forbindelse med alle 8 klossene. Synes det virker merkelig på en helt ny bil.. Etter verkstedbesøket har jeg hørt lyden to ganger og da i forbindelse med svinging i lav fart.

Jeg har et opptak (film) av lyden hvis noe er intereserte. Filen er for stor til opplasting på forumet.
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Dolme

Det at bremser skal sitte fast så tidligt hørest helt merkelig ut, aldrig på mine mange år som mekaniker hørt om liknende når bilen er ny. Du kan jo laste opp filmen på eks. Youtube og legge ved linken her etterpå.

Jorgen86

Min kommer fra høyre framhjul, der har jeg også fått 3 dype stygge riper langt ned i bremseskiva helt innerst ved navet, synes også det er merkelig at sånt skjer på helt ny bil.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Ronald Dunk

Sitat fra: Jorgen86 på søndag 27. november 2016, klokken 15:53
Min kommer fra høyre framhjul, der har jeg også fått 3 dype stygge riper langt ned i bremseskiva helt innerst ved navet, synes også det er merkelig at sånt skjer på helt ny bil.

Høres jo ikke helt bra ut det der. Sikkert greit å si ifra om med tanke på garantien.

Jeg har gjort diverse forsøk i forbindelse med lyden vi opplever, spesielt etter parkering. Det kan virke som om knakingen ikke kommer, dersom man gjør følgende i forbindelse med parkering:
- Sette bilen i park (P)
- Slippe bremsa, slik at bilen "henger på giret"
- Sette på håndbrekket

Etter å gjort dette noen ganger, kan jeg ikke si at jeg hører lyden. Vet ikke hvorfor det er slik, men det virker tilsynelatende.

Har dere andre mulighet til å forsøke dette for å se om det har en effekt?

Inop

Snakket med verkstedet tidligere i dag og de har hatt et par biler innom med lyden. De tror det er guffe fra understellsbehandlingen som har kommet på bremsene på en del biler og som gjør at klossene henger på litt.

Jorgen86

Var inne i dag og slipte klosser og skiver, da ble lyden borte, men kom en annen rar lyd som ble værre og værre, joda dere gjettet riktig, verkstedet hadde ikke skrudd til venstre bakhjul, da vet jeg hvertfall at de gjorde noe, men det hjulet hadde de bare strammet inntil for så løst hjul etter 1 mil går ikke ann, fikk testet hyundai assistanse og de spør faktisk hvem forhandler du har kjøpt bilen av.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16

Jorgen86

Og nå er ulyden tilbake igjen, så det var ikke mange brems som skulle til før det ble likt som før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA