Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Barnefamilie og tesla

Startet av Ronald Dunk, tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:42

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: tuono på tirsdag 13. desember 2016, klokken 18:49
Litt som franske biler. Faktisk ganske greie når de er et par år gammel og alt som skulle løsne og/eller ramle av har fått gjøre det.

Ja, det er et lite vindu der på noen måneder før alt det som _ikke_ skal løsne/ramle av/gå i stykker begynner å gjøre det. ;)

Men det er jo betryggende at det forsvinner etter litt bruk, stemmer bra med teorien om at det er noe understellsmasse e.l. som er i veien.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Jorgen86

jeg har vært inne å skiftet klosser, det er bedre enn før, men en gang i blant så har jeg faktisk samme ulyden enda, også synes jeg bremse bråker noe så jæv... mye mer en noen andre biler jeg har kjørt, å det begynner snart å bli alt som er å få kjøpt.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

sven erik

Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:37
jeg har vært inne å skiftet klosser, det er bedre enn før, men en gang i blant så har jeg faktisk samme ulyden enda, også synes jeg bremse bråker noe så jæv... mye mer en noen andre biler jeg har kjørt, å det begynner snart å bli alt som er å få kjøpt.

hvor mage elbiler har du kjørt  husk  elbiler høere du ikke mottoren men andre ting

rolandvg99

Sitat fra: sven erik på onsdag 14. desember 2016, klokken 00:39
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:37
jeg har vært inne å skiftet klosser, det er bedre enn før, men en gang i blant så har jeg faktisk samme ulyden enda, også synes jeg bremse bråker noe så jæv... mye mer en noen andre biler jeg har kjørt, å det begynner snart å bli alt som er å få kjøpt.

hvor mage elbiler har du kjørt  husk  elbiler høere du ikke mottoren men andre ting

Så sant ikke bilen mangler eksosanlegg hadde en glatt hørt den ulyden Ioniq lager på en konvensjonell bil. Klassiske riste-/skranglelyder er derimot mer kamuflert på fossilbil, men bremser som henger, hjuloppheng med slark, foringer som skriker etter smøring, drivaksler, dårlig balanserte hjul, releer som slår inn/ut høres greit i konvensjonelle biler så sant ikke en kjører potteløs kabriolet
"I like soul with a capital S"

Lible

Uansett om bilen er drevet av fossil eller elmotor skal det jo ikke være ulyder under kjøring. Eneste lydene som en normalt skal kunne legge merke til, er hjulstøy, vindsus eller eventuell motorlyd. Hører man slepelyder, knirking eller annet, bør det sjekkes nærmere.

Om man hører lyder fra en elektrisk drevet bil, som man ikke har hørt fra fossilt drevet bil, annet enn mangel av  motorlyd, bør det tyde på at fossilbilene man er vant med har vært utstyrt med uoriginalt eksosutstyr som har overdøvet alle andre lyder, eller at elbilen er av dårlig kvalitet.

Jeg har i årevis kjørt diesel varebiler med flere hundre tusen km. på telleren, (som burde være kroneksempelet på biler med dårlig lydisolering), nåværende 18 år gammel bensin personbil, nyere stor dieseldrevet SUV. Ingen av de bilene jeg har kjørt har oppført seg annerledes i lydbildet enn f.eks Nissan Leaf, eller e-Golf som jeg har erfaring med, bortsett fra nevnte motorlyd, eller mangel på.

Subbelyder/ulyder fra hjulene tyder på problem med bremsene eller hjullager og bør sjekkes, uansett biltype.

Inop

Den ulyden som tråden handler om (godt beskrevet i første post) er ikke noe vanskelig å høre og er helt klart ikke en normal lyd. Den hadde man hørt godt på fossilbiler også :)

Utenom den lyden bråker ikke bremsene på Ioniq noe mer enn bremser på andre elbiler jeg har prøvd.

En forskjell fra fossilbiler er at bremser på elbil blir brukt lite pga regen så det blir ofte belegg som lager litt subbelyd inntil det blir slitt bort.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

sven erik

Sitat fra: Inop på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:45
Den ulyden som tråden handler om (godt beskrevet i første post) er ikke noe vanskelig å høre og er helt klart ikke en normal lyd. Den hadde man hørt godt på fossilbiler også :)

Utenom den lyden bråker ikke bremsene på Ioniq noe mer enn bremser på andre elbiler jeg har prøvd.

En forskjell fra fossilbiler er at bremser på elbil blir brukt lite pga regen så det blir ofte belegg som lager litt subbelyd inntil det blir slitt bort.

noen er kansje uheldig  jeg har ikke oe unormal lyd i min  og har kjørt 5000 km med min  og bilen er mye bedre sammensatt og kvalitet e flere adre elbiler som tesla  og andre elbiler jeg har kjørt

Esp1gr1

Var innom verksted for å fikse dette og en annen liten feil på mandag. De pusset da vekk rester av Tectyl fra bremsene (tror det var skivene). Har ikke hørt noen (u)lyd etter det. Med den effektive bremsingen ved hjelp av regenerering, kan det sikkert være lurt å kjøre noen mil med regenerering slått helt av slik at bremsene blir "kjørt inn" og eventuelt belegg slites vekk.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

jornhd

Kan du skru av regenerering under oppbremsing? Det virker som at du skal bremse ganske kraftig før den faktisk bruker bremsene. Hvis du bremser gradvis hardere med pedalen merker du at den slipper litt opp et kort øyeblikk i det den skifter fra regenerering til bremsene. Mulig den også bruker bremsene i lav hastigheter? Det er i alle fall kun i veldig lave hastigheter jeg har opplevd ulyd fra bremsene.

Esp1gr1

Sitat fra: jornhd på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:27
Kan du skru av regenerering under oppbremsing? Det virker som at du skal bremse ganske kraftig før den faktisk bruker bremsene. Hvis du bremser gradvis hardere med pedalen merker du at den slipper litt opp et kort øyeblikk i det den skifter fra regenerering til bremsene. Mulig den også bruker bremsene i lav hastigheter? Det er i alle fall kun i veldig lave hastigheter jeg har opplevd ulyd fra bremsene.
Ioniq har vel kun regenerering via hendler på rattet, ikke bremsene som visse andre elbil-modeller. Ved å sette regenerering til 0 via høyre hendel, så er det kun bremsene som reduserer farten. Hvis det er slik at bremsene tar dårlig og/eller ujevnt så er det tydelig at det er noe galt; mye mulig Tectylrester på skivene/klossene. Jeg ville derfor tatt kontakt med forhandler og få dem til å sjekke opp og eventuelt rense bremsene.
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

J@x

Sitat fra: Esp1gr1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 22:38
Sitat fra: jornhd på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:27
Kan du skru av regenerering under oppbremsing? Det virker som at du skal bremse ganske kraftig før den faktisk bruker bremsene. Hvis du bremser gradvis hardere med pedalen merker du at den slipper litt opp et kort øyeblikk i det den skifter fra regenerering til bremsene. Mulig den også bruker bremsene i lav hastigheter? Det er i alle fall kun i veldig lave hastigheter jeg har opplevd ulyd fra bremsene.
Ioniq har vel kun regenerering via hendler på rattet, ikke bremsene som visse andre elbil-modeller. Ved å sette regenerering til 0 via høyre hendel, så er det kun bremsene som reduserer farten. Hvis det er slik at bremsene tar dårlig og/eller ujevnt så er det tydelig at det er noe galt; mye mulig Tectylrester på skivene/klossene. Jeg ville derfor tatt kontakt med forhandler og få dem til å sjekke opp og eventuelt rense bremsene.

Nå har jeg bare kjørt demobil i 2 dager, men for meg så det ut som den ladet når jeg bremset med pedalen også..?
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

sven erik

Sitat fra: J-B på torsdag 15. desember 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Esp1gr1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 22:38
Sitat fra: jornhd på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:27
Kan du skru av regenerering under oppbremsing? Det virker som at du skal bremse ganske kraftig før den faktisk bruker bremsene. Hvis du bremser gradvis hardere med pedalen merker du at den slipper litt opp et kort øyeblikk i det den skifter fra regenerering til bremsene. Mulig den også bruker bremsene i lav hastigheter? Det er i alle fall kun i veldig lave hastigheter jeg har opplevd ulyd fra bremsene.
Ioniq har vel kun regenerering via hendler på rattet, ikke bremsene som visse andre elbil-modeller. Ved å sette regenerering til 0 via høyre hendel, så er det kun bremsene som reduserer farten. Hvis det er slik at bremsene tar dårlig og/eller ujevnt så er det tydelig at det er noe galt; mye mulig Tectylrester på skivene/klossene. Jeg ville derfor tatt kontakt med forhandler og få dem til å sjekke opp og eventuelt rense bremsene.

Nå har jeg bare kjørt demobil i 2 dager, men for meg så det ut som den ladet når jeg bremset med pedalen også..?

det er lite om en har slått  av genereringen  og hendlene er lønsomt å bruke  aktivt  da får en lenger  rekkevidde

rolandvg99

Mener jeg prøvde det meste på 300 km kjøreturen min. 0 regenerering på rattet = fremdeles kun regenerering de første cm på bremsepedalen. Ganske lett å høre når bilen går fra regen til konvensjonelle bremser.
"I like soul with a capital S"

Jorgen86

Jeg har jo kjørt leaf, soul, tesla, b-klasse og e-golf, ingen av de hadde like bråkete bremser som min har, det er jo høy støy bare jeg triller bortover og bremser bittelitt, så det har ingenting med kamuflering av lyder å gjøre når jeg har kjort fossil, men er det flere som har tenkt på dette? har jo Nye klosser og da ble ulyden med bremse henge mye mye bedre..
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

jornhd

Sitat fra: Esp1gr1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 22:38
Ioniq har vel kun regenerering via hendler på rattet, ikke bremsene som visse andre elbil-modeller. Ved å sette regenerering til 0 via høyre hendel, så er det kun bremsene som reduserer farten.
Når du slår av regenerering vil da se at den begynner å lade når du bremser på indikatoren helt til venstre. Jo kraftigere du bremser, jo mer strøm blir generert. Det kan virke som om at bremsene egentlig ikke kobles inn hvis du bare trykker lett på bremsepedalen, men at den da bare bremser med regenerering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA