Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading med den svarte nødladeren

Startet av kroogie, tirsdag 10. januar 2017, klokken 00:42

« forrige - neste »

Muffinman

#30
Angrerett forutsetter at man har kjøpt bil over nett eller telefon, slik at om man har gjort dette i butikken gjelder ikke angrerettsloven.

Nå starter ikke angrefristen å løpe før forbruker har fått varen i sin besittelse, jfr. §21, første ledd. Dermed starter ikke fristen å løpe før bilen er levert. Poenget med angrerettsloven er jo nettopp at forbruker skal kunne prøve varen slik man ellers kunne gjort i en butikk.

Ellers er det verdt å merke seg §24 (når angrefristen benyttes)
SitatDen næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren.
Og videre:
SitatForbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Fra §25
SitatForbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved å returnere varene.

§23
SitatVed bruk av angreretten bortfaller partenes forpliktelser til å oppfylle avtalen. I tilfeller der forbrukeren har gitt et tilbud, bortfaller tilbudet.

Merk også §3 som sier at loven ikke kan fravikes til forbrukers ugunst, og at om selger ikke har gitt opplysninger om angreretten iht §8 blir denne utvidet med 12 måneder.

Hvordan dette slår ut i praksis når depositum er betalt og bilen ikke er levert vet jeg ikke. Mulig angrerettsloven faktisk ikke kommer til anvendelse i det hele tatt, eller at den gjelder i slike tilfeller men ikke er dekkende?

Lunitiks?


Spinner

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:54
Angrerett forutsetter at man har kjøpt bil over nett eller telefon, slik at om man har gjort dette i butikken gjelder ikke angrerettsloven.
Den gjelder ikke ved kjøp av bruktbil: http://www.tv2.no/a/3373742

Og inventorybilene til Tesla er vel å anse som bruktbiler?

Muffinman

Se der ja. Nye lagerbiler er vel neppe bruktbiler, men prinsippet er sikkert det samme; at man ikke skal kunne bruke angreretten til å ha "gratis" bil i to uker. Nå er det vel en forutsetning for å benytte angreretten at man ikke tar varen i bruk som sin egen uansett, og jeg tviler på at daglig kjøring i to uker er å anse som en "normal" prøvekjøring.

Kim Kim

Han skal forsøke å sende saken til forbrukerrådet, så får vi se hva de sier :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

eKramer

Bestillte bil 21.01.2017. Enda ikke fått bilen  :P
Har lånebil så jeg klarer meg bra men syns det tar litt lang tid  :)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

skolelyset

Ringte tesla.com i dag ang bytte av bensinslukern i en S. Ble ikke imponert over selgeren for å si det sånn.. Personen jeg snakket med hadde INGEN forståelse om at min bil ikke er en 1.6. Tilbydde meg så langt under markedspris på innbytte at jeg faktisk begynte å le.

Og vinterdekk følger ikke med. Det må man visstnok betale moms på, så da må jeg kjøpe dem selv et annet sted...

Når denne selgeren etterhvert fortalte at 4år/80'km garantien er en forlengelse av nybilgaranti, hadde jeg problemer med å tro på det..

eKramer

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

skolelyset

Skal prøve å ringe på nytt, kanskje jeg treffer på noen mer fornuftig person..
Ellers blir det å tråle finn.no etter en pen P85 :)

eKramer

Jeg bestillte en p85 med alt utstyr. Denne viste seg å ha noen deler som ikke var innafor på den 200 punkters lange checklisten tesla bruker på sine preowned biler. Dette vil si: er noe utafor bytter de dette. Dette kan medføre ventetid.  Sånn sett er dette en meget positiv ting☺ Håper jeg får bilen snart så jeg kansje kan overbevise deg/andre her som evt vurderer å kjøpe via preowned tesla☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Spinner

Sitat fra: skolelyset på tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:41Og vinterdekk følger ikke med. Det må man visstnok betale moms på, så da må jeg kjøpe dem selv et annet sted...

Når denne selgeren etterhvert fortalte at 4år/80'km garantien er en forlengelse av nybilgaranti, hadde jeg problemer med å tro på det..
Ekstrautstyr er kun fritatt for MVA når bilen er ny. Du kan ikke få dette fritaket når du kjøper en bruktbil.

Og 4år/80'km er vel en forlengelse dersom bilen er over ett år gammel eller har gått over 20'km.

skolelyset

#40
Ja jeg forsto ikke det med vinterhjul.. Det er jo bare å legge med et sett og skru opp prisen etterpå. Vinterhjul må man jo ha uansett?
En annen ting er at de ikke har bilder av de aktuelle bilene.

krister461

Noen flere ferske erfaringer her? Hva gjør Tesla med skader på bilen? Lakkskader, steinsprut, rift i skinnseter, kantkjørte felger etc. Hva blir fikset og hva må man regne med på en bruktbil?

OlaM

Sitat fra: skolelyset på tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:41
Tilbydde meg så langt under markedspris på innbytte at jeg faktisk begynte å le.


Dette har jeg forståelse for. Jeg også skulle hatt veldig godt betalt for å kjøpe og så videreselge noen andres fossilbil.

MyMuffin

Sitat fra: krister461 på lørdag 17. juni 2017, klokken 10:53
Noen flere ferske erfaringer her? Hva gjør Tesla med skader på bilen? Lakkskader, steinsprut, rift i skinnseter, kantkjørte felger etc. Hva blir fikset og hva må man regne med på en bruktbil?

Jeg fikk akkurat inn ett "foreløpig" tilbud på innbytte på min 2014 S60 50kkm (kun supercharging og AP1 hardware). Nevnte at jeg hadde en skramme på bakfanger, samt at skinnet ved isofixen på baksete hadde fått en rift.
Foreløpig beløp ble 370. Men alle biler de tar inn på innbytte skal igjennom en NAF test for endelig konklusjon.

Synes det var litt rart at dem ikke bare går over bilene selv.

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Tuxedo

NAF-testen er vel for at de skal ha et uavhengig dokument å vise potensielle kjøpere.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA