Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Megleren

Er det bare jeg som tenker at det der burde radar sett? Det er jo ingen antydning til reaksjon før den faktisk treffer barrieren.
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

eha

Sitat fra: Megleren på fredag 03. mars 2017, klokken 22:36
Er det bare jeg som tenker at det der burde radar sett? Det er jo ingen antydning til reaksjon før den faktisk treffer barrieren.

Radaren så det nok.

Nødbremsingen på Tesla fungerer slik at den kun aktiveres dersom det ikke er et alternativ å svinge unna, forenklet sagt. Det er uansett snakk om en kalkulert sannsynlighet for krasj kombinert med kalkulert mulighet for å kunne svinge unna. Hadde det vært hindringer til høyre for bilen, ville nødbrems etter all sannsynlighet ha blitt aktivert.

Så hvorfor styrte ikke bilen mot høyre selv? Sannsynligvis fordi de malte stripene fortsatte rett frem. Den dårlige veimerkingen kunne ikke AP ha klart å finne ut av. Såvidt jeg vet finnes det ingen funksjon som nødmanøvrerer bilen bort dersom bilen mener at føreren er i stand til å gjøre dette selv. Og det ville ha vært litt spesielt om en slik funksjon, om den fantes, i tillegg skulle overprøvd AP.

Årsaken til at bilen retter seg opp etter sammenstøtet er nok at det på dette strekket kun er ett sett med veimerking slik at AP finner ut av det selv.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Tricky case når veimerkingen forsvinner inn i hinder, radaren ser det nok så kunne vel kanskje berget det, dette blir vel som vi har sett før på ting som står halvveis ut i kjørebanene, det kjører AP1.0 på. Skulle ikke den nye radar teknologien fikse dette? Tenker at skiltene ville hjulpet en AP2.0 bil til å unngå dette, men tipper det er langt frem og kanskje bare på FSD?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Så vidt meg bekjent er AP1 ikke opplært til å gjenkjenne et slikt autovern i veibanen, som videoen viser. Selvsagt pinger radaren dette gule autovernet. Men MobilEye-kameraet er først og fremst beregnet for å lese veistripene, gjenkjenner baken og delvis sidene på kjøretøy (herunder motorsykler), og kanskje også i noen få tilfeller fotgjengere. Derimot er jeg ganske sikker på at det er veldig få "barrierer" i veibanen ellers som MobilEye-kameraet er programmert til å gjenkjenne. Trolig ikke en barriere som dette.

Men selv om jeg tar feil - selv om mobiløyet faktisk er opplært til å gjenkjenne noe slikt (både radar og kamera gir varselsignal), så må dessuten Tesla ha gitt systemet adgang til å gi output-kommandoer til iBooster eller power steering for å faktisk gjøre en nødmanøver. Vi kan definitivt konstatere at Tesla i så fall ikke har gitt åpning for dette i en slik situasjon. Greit å vite.

I dette konkrete tilfellet klandrer jeg uansett sjåføren. For det første lå han etter min mening veldig nært bilen foran seg. For det andre ser vi et advarselskilt tidlig i videoen (ok, ikke supersynlig siden det står på høyre side). Men så ser vi at han hadde i alle fall 2-3 sekunder på seg til å reagere. 2-3 sekunder er et hav av tid i slike hastigheter.

AP2, slik den er nå, ville selvsagt aldri taklet dette heller
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lynet

Kan ikke så mye om rader, men den skal ihverfall få reflektert tilbake det den sender ut. Vil radaren i hele tatt få reflektert tilbake noe fra dette gule hinderet som har så liten vinkel i forhold til strålene som sendes ut?
Uansett helt enig i at sjåføren i dette tilfellet har vært utrolig uaktsom.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

keepitsimple

Personligen syns jeg dette er for dårlig egentlig. Tesla driver med betatesting i 100km/h for å kortsiktig selge fler biler. Dette eventyrer hele sellskapet.
Tesla Model S 60D - 2016

Hodetelefoner

Skulle bilen vike unna autovernet. Så kunne lastebiler presset oss av veien uten å være nær oss...svart aluminiumsfolie etc, kunne sendt alle med autopilot og uoppmerksom sjåfører ut av veibanen. Men den burde kanskje ha laget en lyd :p

Bjoris

AP2.0 vill ikke håndtert dette i dag, men når den er oppe og går samt kan lese skilt er saken en annen. AP2.0 i dag er uinteressant å diskutere da vi nå vet at de ikke engang bruker de 7 nye kameraene enda
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Jeg holder en liten knapp på at 2 fremoverkamera er i bruk: "Main" (passasjerside) og "FishEye" (i midten). Ja jeg har lest Electrek-artikkelen men den er veldig tynn da Electrek ikke oppgir noen kilde eller test som grunnlag for sin bastante uttalelse om kun 1 kamera. Flere tester peker mot at Autosteer funker - om enn dårlig - med alle kamera tildekket unntatt midtkameraet. Autosteer funker også med alle kamera tildekket unntatt Main. Siste ord er ikke sagt her ennå
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Go-carter

Er det noen her som har fått utlevert bil med selvkjørings-pakken? Vi skulle fått det når vi hentet i går, men de hadde glemt å laste den inn.

Ikke at det har så mye å si i praksis enda, riktignok  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

overlay

Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

petersv

Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

Tja, samme som CC, ACC og kanskje servostyring. Hva er poenget med de når du uansett selv må kjøre?

overlay

Sitat fra: petersv på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:50
Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

Tja, samme som CC, ACC og kanskje servostyring. Hva er poenget med de når du uansett selv må kjøre?

De tjenestene er "dumme", og er da enklere å forutsi når man skal trå til selv. Aldri opplevd ekle situasjoner med CC, men det har jeg med AP og ACC, ved at den har bråbremset, brått svinget, eller kommet farlig nærme andre trafikanter.
Når jeg har kjørt med AP så er jeg mer anspent som sjåfør, nesten som å øvelseskjøre med noen.  ACC er fint i kø, men liker ikke å bruke det på landevei da det går ut av den "dumme" tilstanden og skal bremse i svinger hvor den ikke trenger etc.

fonberg

Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 15:15
Sitat fra: petersv på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:50
Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

Tja, samme som CC, ACC og kanskje servostyring. Hva er poenget med de når du uansett selv må kjøre?

De tjenestene er "dumme", og er da enklere å forutsi når man skal trå til selv. Aldri opplevd ekle situasjoner med CC, men det har jeg med AP og ACC, ved at den har bråbremset, brått svinget, eller kommet farlig nærme andre trafikanter.
Når jeg har kjørt med AP så er jeg mer anspent som sjåfør, nesten som å øvelseskjøre med noen.  ACC er fint i kø, men liker ikke å bruke det på landevei da det går ut av den "dumme" tilstanden og skal bremse i svinger hvor den ikke trenger etc.

Det er oppsider og nedsider med AP1 som med mye annet. Personlig synes jeg det er både kult, fascinerende og til god hjelp slik jeg bruker det (pendling, køkjøring og langkjøring når veimerkinga er god). Praktisk talt alltid med minst ei hånd på rattet, men kan fokusere litt annerledes enn før, slipper å ligge og file på plassering i veibanen og avstand til bilen foran. AP gjør at jeg er mer uthvilt enn før etter langturer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA