Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

eha

#630
Det er ganske begredelig å se den videoen, og er enig med mye av det som blir sagt over.

Men hvis vi ser litt nærmere på hva som skjer, så er det hovedsakelig to ting som går galt:

  • Skjening til venstre over i motgående fil når bilen passerer et kryss
  • Skjening til høyre når veimarkering i høyre kant blir borte (eller i krapp sving)
AP 1 hadde store problemer med skjening mot høyre på samme måte da den ble lansert, og dette ble rettet opp. AP 1 kunne heller ikke kjøre over kryss.

Det må være lov å håpe på at AP 2 vil kunne bli mye bedre etter hvert. Synes allikevel det er litt rart at denne programvaren kan aktiveres når den gjør det så dårlig som her.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Knut Røe

Husk at denne HW skal ha FSDC. Veien frem dit er temmelig lang, for å si det mildt.

lunitiks

Sitat fra: tiger``n på søndag 26. februar 2017, klokken 11:00
Husk at denne HW skal ha FSDC. Veien frem dit er temmelig lang, for å si det mildt.

... i alle fall en FSDC som i praksis er brukbar på norske vinterveier.

Tok disse to bildene i dag. Snødde ingenting mens jeg kjørte. Kun snøkledd asfalt. 2-3 cm tykt lag foran ryggekameraet (jeg har tørket av her)  :o
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Kunne vært interessant å se en AP1 bil kjøre disse samme strekningene som i "Fail"-videoene. Litt urettferdig å bare vise en AP2-bil

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: tiger``n på søndag 26. februar 2017, klokken 11:00
Husk at denne HW skal ha FSDC. Veien frem dit er temmelig lang, for å si det mildt.

Ja, men jeg tror at denne softwaren kan bli mye raskere god når den først "tar av". Jeg håper, i alle fall.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på søndag 26. februar 2017, klokken 17:20
Kunne vært interessant å se en AP1 bil kjøre disse samme strekningene som i "Fail"-videoene. Litt urettferdig å bare vise en AP2-bil



Hvis en ser på linjene i displayet så er det ikke rart bilen kjører i hytt og pine. Linjene spretter frem og tilbake så her er jo noe galt med kalibrering og meget merksnodig at du i det hele tatt får aktivert AP når det er slik... For meg gir ikke denne vidoen noen mening...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#636
Sitat fra: lunitiks på lørdag 25. februar 2017, klokken 20:11
AP2.0 fortsatt ikke helt der



Samme problem her, linjen spretter frem og tilbake på displayet og viser jo at bilen ikke klarer å se midtstripen, dvs den klarer ikke å stabilt definere hvor den er ifht bilen...

Når det er slik så kan jo heller ikke AP fungere. Igjen, rart det går ann å aktivere når kameraene ikke klarer å definere godt synlige linjer fast og stabilt, og igjen, med slik definering av linjer får ikke AP vist noe av hva den kan og ikke, ergo har ikke disse vidoene noen nytte ifht å definere hvor bra AP2.0 har blitt... Hvis alle AP20 er slik forstår jeg virkelig ikke hvorfor de kan aktiveres i det hele tatt...

Det var snakk om ny SoftWare for å kunne kalibrere kameraene mer nøyaktig, noen som vet om den er kommet? Lurer på om Tesla ikke er under vel stort press for å få dette til å fungere siden de lar sånt som dette passere. Håepr virkelig det bare er denne bilen som har dette, men har sett det på andre videoer også...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Nå har jeg sett på en del youtube videoer med AP2.0 og AP1.0 og det er ikke tvil om at linjene på AP2.0 danser mye mer langs bilen i displayet enn på AP1.0. For meg ser det ikke ut til at en har fått HW til å fungere skikkelig enda og da blir det jo håpløst for SW å få dette til.

Prøvde å studere FSD vidoen til Tesla, men den går så fort a det er vanskelig å se, men ser iallefall at bilen ikke kjører perfekt mellom linjene så ett eller annet gjør at det fungere på tross av at kameraene ikke definerer linjene rktig hele tiden... kanskje den kjører veldig mye på GPS i den videoen. Dersom en har kjørt strekket mange ganger og fått lagd ett veldig nøyaktig kart så kan den vel kjøre ganske enkelt selve veien uten kameraer, men selvsagt ikke håndtere alle situasjonen... Nei, ikke vet jeg. Tror uansett at det vi ser nå av AP2.0 ikke på noen måte vil være representativt for hva denne løsningen er kapabel til, men at de har noen problem nå som ikke er løst, er åpenbart... Skulle ikke forundre meg om hele HW løsningen er implementert for raskt pga at de røyk uklar med MobileEye...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Linjedansingen skal være en bug, ikke illustrativt for hva kamera ser eller Autosteer gjør.

Jeg lurer på om bare 1 av kameraene er aktivt foreløpig... Kanskje Tesla i første omgang ønsker å oppnå samme funksjonalitet som MobilEye og bare bruker "Main" kamera for dette, basert på at Tesla har halvannet år med erfaring fra 1-kameraoppsettet. Men at de sliter nå fordi både kamera, kamerasensor (chip) og AP-computer (PX2) er nytt.

Vill spekulasjon fra min side altså
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

gigafactory

Hvor skadefro er Mobileye nå etter at de nektet Tesla å bruke deres SW i overgangsperioden?   ;D

Øyvind.h

Ja Tesla surfet nok ganske hardt på Mobileyes arbeid. Men de får nok dreisen på AP2 i løper av året.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: lunitiks på mandag 27. februar 2017, klokken 06:09
Jeg lurer på om bare 1 av kameraene er aktivt foreløpig... Kanskje Tesla i første omgang ønsker å oppnå samme funksjonalitet som MobilEye og bare bruker "Main" kamera for dette, basert på at Tesla har halvannet år med erfaring fra 1-kameraoppsettet. Men at de sliter nå fordi både kamera, kamerasensor (chip) og AP-computer (PX2) er nytt.

Vill spekulasjon fra min side altså

Ah, ser ut til at jeg er inne på noe. En fyr har endelig prøvd å tildekke kamera etter kamera eksperimentelt, og funnet at det er 1, maks 2, kameraer som er aktivt i bruk ift Autopilot:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/current-hw2-autopilot-using-2-of-8-cameras-testing-inside.86732/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Interessant, det er nok smart å prøve å gå før en løper her så it makes sense, men det viser jo også at de som avskriver AP2.0 ikke har peiling på hva som skjer, selvsagt, ingen av oss vet hvor langt Tesla er på AP2.0, men de er tydelgivis helt helt i begynnelsen fortsatt og det er veldig betryggende mtp på hvordan dette fungerer pt, ser jo helt vilt ut...

Blir utrolig spennende å se hvor fort dette vil gå, 1 mnd tild en overgår 1.0 er jeg meget skeptisk til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: gigafactory på mandag 27. februar 2017, klokken 06:42
Hvor skadefro er Mobileye nå etter at de nektet Tesla å bruke deres SW i overgangsperioden?   ;D

Hehe, jeg vil tro de pt er meget fornøyd:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Sitat fra: bjoris på mandag 27. februar 2017, klokken 09:05
Sitat fra: gigafactory på mandag 27. februar 2017, klokken 06:42
Hvor skadefro er Mobileye nå etter at de nektet Tesla å bruke deres SW i overgangsperioden?   ;D

Hehe, jeg vil tro de pt er meget fornøyd:)

Som å pisse i buksa for å holde seg varm, tenker jeg. Om et års tid har de nok godt med postkasser solid plantet i skjegget.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA