Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

knut.aulie

Det er lovgivning og aksept blant bilistene som er hinderet ikke teknisk.

Huskestue

Sitat fra: eha på tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:48
Dere som sier 10 eller 20 år forstår ikke hvor ekstrem og eksponensiell utviklingen vil være. Om 20 år snakker vi om at datamaskiner vil være minst én million, kanskje så mye som 50 millioner, ganger kraftigere enn i dag... til samme pris... Utviklingen aksellererer noe helt enormt.

Det er utrolig hvor fort vant vi blir med teknologi. iPad (versjon 1) ble lansert i 2010 i USA, og kom til Norge en del senere. Nå skriver vi 2017, og iPad har på en måte allerede vært avleggs i flere år - det er gammeldags og har "alltid" vært her. Men nei, det kom for 6-7 år siden.

Om 20 år? My god...

Tror du trenger å lese denne en gang til.....

https://www.technologyreview.com/s/602210/prepare-to-be-underwhelmed-by-2021s-autonomous-cars/


Hvem som får rett vet vi om 20 år eller før hvis du vår rett :-D


eha

Nei, jeg har lest den. Men jeg har også en kritisk sans.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

tklev

Gleder meg til den første førerløse bilen blir stoppet av politiet

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 04. mai 2017, klokken 07:12
Går ikke lenge før politiet har online tilkobling til førerløse biler - kommer nok til å bli et krav i en eller annen form...

Det kommer datatilsynet garantert til å si nei til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tklev

Nja.. Online nødstopp kan teoretisk bli ett krav til biler uten pasasjerer. Sitter det en sjåfør i setet blir det andre juridiske vurderinger som skal til, men at myndighetene må ha en form for måte å stoppe førerløse biler er nok rimelig sikkert vil bli nødvendig før de får slippe helt fritt ut på veiene.

Cirion

Er nok lettere å stoppe førerløse biler enn sjåfører som vil stikke av...

Er jo nok å bremse foran en førerløs bil, så stopper den helt til slutt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

tklev

Jo - men AI vil jo forsøke å kjøre rundt. Selv om den stopper - så vil AIen forsøke å finne veier rundt.. Tesla vil måtte ha en nødknapp uansett de kan trykke på for å stoppe en bil som har havnet på "avveie". Da vil det bli naturlig at politiet kan sende en henvendelse til dem for å be om at den stopper av seg selv. Det vil måtte være en juridisk klargjøring om ansvar, tenk narkotikasmuglere

Cirion

Så da kan jeg ikke seile ned til svenskekysten og be tessie hente meg  :'(
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cra

Med det som vil kreves av byråkrati rundt en slik forespørsel tror jeg hele greia med online dødmannsknapp er dødfødt. Bilen vil være tom for strøm før "ting har skjedd" og noen trykker på knappen. En egen webside for politiet der de kan styre dette selv? I think not. Strengt tatt burde ikke Tesla selv ha muligheten for det heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

02jan

Hvordan vil en førerløs bil, skille på en som vil stoppe den for å kapre/stjele bilen vs stoppe for politi eller ambulansepersonell ved ulykke?

(* vil hvert bilmerke ha sin egen algoritme, like regler i alle land osv)

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

tklev

Sitat fra: cra på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:22
Med det som vil kreves av byråkrati rundt en slik forespørsel tror jeg hele greia med online dødmannsknapp er dødfødt. Bilen vil være tom for strøm før "ting har skjedd" og noen trykker på knappen. En egen webside for politiet der de kan styre dette selv? I think not. Strengt tatt burde ikke Tesla selv ha muligheten for det heller.

Byråkrati? Skal det være millioner av førerløse biler på veien samtidig så vil det også være en AI som styrer trafikken. Så det er ikke mange millisekundene som vil gå for å stoppe evt biler som ikke følger trafikkreglene.

Kjipt - men nødvendig onde for å få effektiv og trygg trafikkhåndtering.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nivve

Å trykke agree til den der var det første jeg gjorde da jeg fikk min 90D FSD [emoji2] Den blir bedre og bedre for hver dag!


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA