Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2016, klokken 20:55
Jeg synes det er rart at man kan levere level 5 nivå uten redundans. Det kan hende at Tesla tenker at når Level 5 evt. blir godkjent vil de sette inn et ekstra kort og at bilene er forberedt for dual kort og at kundene uansett betaler for det på forskudd. Samme hw vil koste vesentlig mindre når level 5 er godkjent.

Nå blir det spennende å se hvor raskt Tesla klarer å tangere AP 1.0 på AP 2.0 hw, jeg tror selv det kan vise seg å ta mer tid enn Tesla håper. Musk virker å undervurdere tiden det tar å kvalitetssikre software.

Dette har vært diskutert i detalj tidligere; det kreves ikke full redundans, men det kreves at dersom systemet svikter må det finnes mekanismer som gjør en kontrollert avbryting (f.eks. slå på nødblink, kjøre til siden ved første sikre anledning, ringe Falken).

For eksempel kan en feil være at frontkameraene tildekkes av noe. I et Level 3-scenario er det nok at systemet ber føreren ta over innen rimelig tid. I et Level 4- eller 5-scenario er dette ikke nok, og bilen må klare å gjennomføre den nevnte kontrollerte avbrytingen selv om funksjonaliteten er redusert.

En annen feil kan være systemsvikt i Drive PX2-programvaren. Funksjonalitet i øvrig maskinvare og programvare må da være god nok til å kunne gjennomføre kontrollert avbrytning uten at passasjerene griper inn.

Jeg synes det er vel så risikabelt å slippe menneskelige sjåfører ut på veiene. Vi har da ikke fullstendig redundans. Ved hjertestopp tar ikke et annet hjerte over ...

Mtp. tiden det tar å kvalitetssikre software - helt enig. Ting vil nok ta litt tid, men momentumet er allikevel solid.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Glem ikke at det ligger en redundans i den dynamiske HD-mappingen som skal bygge høyoppløste kart over omgivelsene; kart jeg går ut fra at deles med flåten og følgelig kan komme til unnsetning der en av bilenes kamera- eller radaesensorer svikter.


Personlig tror jeg bilen kan komme til å slite i snøvær.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

#482
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:44
Personlig tror jeg bilen kan komme til å slite i snøvær.

Ja, jeg er selvsagt også der. Selv de mest teknologioptimistiske nordmenn klarer å forestille seg hvordan snø - og ikke minst skitt som virvles opp på vinterveier - vil være til stort hinder.

Jeg sliter også med å se at dette skal bli full Level 5. Det er bare å se hvor kort tid det tar før ryggekameraet begynner å slite. Dette sitter riktignok ekstra lagelig til for hugg, men allikevel. Det er vel neppe akseptabelt at passasjerene må forlate bilen for å vaske sensorene fordi bilen har foretatt en kontrollert avbryting igjen. Og biler uten passasjerer må bare svinge av veien og vente på hjelp. Ikke holdbart.

Derfor tror jeg mye mer på en Level 4-variant hvor bilen om vinteren ofte vil redusere funksjonaliteten ned til Level 3 eller 2, avhengig av hvor ofte føreren gidder å gå ut og rense sensorene.

Jeg er uansett ikke i tvil om at tilsmussing av sensorer er noe som systemet vil måtte ta høyde for, og er derfor ikke nevneverdig bekymret for sikkerheten. AI-en i bilen vil skjønne det når en sensor ikke fungerer og vil handle på grunnlag av dette, for eksempel ved å redusere autonominivået.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

knut.aulie

Hvorfor kan en ikke ha viskere på sensorer?

Ser at aerodynamisk og visuelt er det negativt, men det er en grunn til at vi har det på frontruta!

eha

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:55
Hvorfor kan en ikke ha viskere på sensorer?

Ser at aerodynamisk og visuelt er det negativt, men det er en grunn til at vi har det på frontruta!

Helt enig! Men Tesla har tydeligvis ikke sett lyset ennå.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Hyperstress

Kameraene bakover skulle vært i sidespeilene, da hadde de kanskje ikke vært så utsatt.

Kan tenkes at valgt plassering er aerodynamisk utformet slik at skitt og vann faktisk ikke setter seg, tilsvarende som for bakruta - den blir jo ikke særlig skitten eller våt under kjøring.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eha

Jeg kommer sannsynligvis til å behandle frontruta med Ditec når jeg får bilen. Kanskje jeg bør gjøre det samme med sidekameraene (og bak), slik at ting preller av litt lettere.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

flux

#487
Sitat fra: eha på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:18
Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2016, klokken 20:55
Jeg synes det er rart at man kan levere level 5 nivå uten redundans. Det kan hende at Tesla tenker at når Level 5 evt. blir godkjent vil de sette inn et ekstra kort og at bilene er forberedt for dual kort og at kundene uansett betaler for det på forskudd. Samme hw vil koste vesentlig mindre når level 5 er godkjent.

Nå blir det spennende å se hvor raskt Tesla klarer å tangere AP 1.0 på AP 2.0 hw, jeg tror selv det kan vise seg å ta mer tid enn Tesla håper. Musk virker å undervurdere tiden det tar å kvalitetssikre software.

Dette har vært diskutert i detalj tidligere; det kreves ikke full redundans, men det kreves at dersom systemet svikter må det finnes mekanismer som gjør en kontrollert avbryting (f.eks. slå på nødblink, kjøre til siden ved første sikre anledning, ringe Falken).

For eksempel kan en feil være at frontkameraene tildekkes av noe. I et Level 3-scenario er det nok at systemet ber føreren ta over innen rimelig tid. I et Level 4- eller 5-scenario er dette ikke nok, og bilen må klare å gjennomføre den nevnte kontrollerte avbrytingen selv om funksjonaliteten er redusert.

En annen feil kan være systemsvikt i Drive PX2-programvaren. Funksjonalitet i øvrig maskinvare og programvare må da være god nok til å kunne gjennomføre kontrollert avbrytning uten at passasjerene griper inn.
Hva hvis det ene PX kortet krasjer pga. en minnefeil på autobahn i 150km/t når du sover?

Slik jeg forstod Musk er AP2.0 systemet et isolert system som tar i mot alle bilens sensorer. Jeg tror fortsatt ikke level 5 på en slik bil kan bli godkjent uten full hw redundans på PX.

Waymo vil klare å få full level 5 ut ganske snart tror jeg, men det i biler som har store begrensninger og kraftige redundante systemer. Tesla vil neppe klare å få level 5 for hele bruksområdet til sine nåværende biler med AP 2.0 med 1xPX2

eha

Sitat fra: flux på onsdag 21. desember 2016, klokken 01:12
Hva hvis det ene PX kortet krasjer pga. en minnefeil på autobahn i 150km/t når du sover?

Slik jeg forstod Musk er AP2.0 systemet et isolert system som tar i mot alle bilens sensorer. Jeg tror fortsatt ikke level 5 på en slik bil kan bli godkjent uten full hw redundans på PX.

Det er godt mulig at det ikke blir godkjent, men Level 5-definisjonene dikterer ikke dette, som utførlig belyst tidligere.

Personlig ville jeg ha foretrukket redundans, men diskuterer vi våre preferanser? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

knut.aulie

Huyndai har en "rimelig " aproach til autonom kjøring.




Høres ut som de tenker litt anderledes enn f.eks Tesla?

lunitiks

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. desember 2016, klokken 16:01
Huyndai har en "rimelig " aproach til autonom kjøring.

Hm, skeptisk. Vel, han sier ikke noe i videoen om hvilket nivå av autonomi denne bilen får. Uten en kraftig datamaskin har jeg problemer med å akseptere at denne gir L5. Noen flere sensorer kombinert med "AP 1.0" vil ikke gi trygg - i alle fall ikke praktisk - L5 autonomi


Noen som har sjekket litt nærmere rundt denne konkrete modellen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. desember 2016, klokken 16:01
Huyndai har en "rimelig " aproach til autonom kjøring.

Høres ut som de tenker litt anderledes enn f.eks Tesla?

Hmm. Interessant! Men er nok litt skeptisk. Her mangler vi utrolig mye informasjon, selv om videoen var nok til at jeg irriterer meg litt over Teslas fravær av lidarer.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Musk på twitter:
Sitat
Tesla Autopilot vision neural net now working well. Just need to get a lot of road time to validate in a wide range of environments.

Hva kan dette bety? At v8.1 er klar til utrulling nå, eller at den tvert imot definitivt ikke er det?

(Går ut fra at AP2.0 bilene skal få AP1.0-paritet med v8.1...)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Fra det ene til det andre:

Er det kommet en ny passus i DesignStudio-teksten for FSD? La merke til denne nå (uthevet):
Sitat
Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA