Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

sims

Ai ai - koppholdere og usb i baksetet er jo en forbedring ::)

knut.aulie

"Regjeringen sender nå på høring forslag til ny lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei. Målet er å kunne fremme et lovforslag for Stortinget våren 2017."

http://www.tv2.no/broom/8798839/

knut.aulie

"Mercedes er blant produsentene som er langt fremme på selvkjørende biler. Deres nye E-klasse er proppfull av teknologi som i praksis gjør at bilen kan kjøre seg selv.
Mercedes er blant produsentene som er langt fremme på selvkjørende biler. Deres nye E-klasse er proppfull av teknologi som i praksis gjør at bilen kan kjøre seg selv."

Morsomt sitat fra artikkelen i foregående post!

lunitiks

Tar av meg hatten. Hadde aldri forventet en så proaktiv holdning til denne teknologien fra myndighetssiden
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HKS

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 17:21
Åhh, endelig. Har ventet på en slik video
Det nye "bak-kamera" er også på min AP 1.0 facelift Model S som ble hentet ut i september...
Tesla Model S 90D

ChrML

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:43
Tar av meg hatten. Hadde aldri forventet en så proaktiv holdning til denne teknologien fra myndighetssiden

Skulle bare mangle. Er jo et enormt potensiale for å redusere ulykker. Ikke umiddelbart kanskje, men gi det 15-20 år. Man kommer ikke dit uten å få begynt å jobbe seg i den retningen.

lunitiks

#456
Sitat fra: HKS på onsdag 14. desember 2016, klokken 00:36
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 17:21
Åhh, endelig. Har ventet på en slik video
Det nye "bak-kamera" er også på min AP 1.0 facelift Model S som ble hentet ut i september...


Kult. Hadde vært stilig om du etter 8.1-oppdateringen (kommer) får autoparkering der ryggekameraet er i bruk (leser veioppmerkingen). Slik det er i dag, kan man som kjent bare autoparkere mellom 2 biler da det skjer med hjelp av sonarene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Sitat fra: eha på tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:55
På kort og kanskje mellomlang sikt får Tesla levert silikon av nVidia, men på lang sikt er det ikke sikkert at Tesla får så mye kontroll som de ønsker på produktene sine.

[flisespikk]Det heter vel strengt tatt silisium på norsk?[/flisespikk]
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Ikke spesifikt om Tesla, men mer om selvkjøring og utviklingen mot dette:
http://thehill.com/policy/transportation/310169-feds-unveil-rule-requiring-cars-to-talk-to-each-other
Sitat
Feds unveil rule requiring cars to 'talk' to each other
The Obama administration released a long-awaited rule on Tuesday requiring all new vehicles to have communication technology that allows them to "talk" to each another, which officials say could prevent tens of thousands of crashes each year.
   
The proposal calls for all new light-duty cars and trucks to eventually be equipped with vehicle-to-vehicle (V2V) technology, a safety system that enables cars to send wireless signals to each other, anticipate each other's moves and thus avoid crashes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sims

Nå som jeg har en AP2 bil i bestilling, så begynner dette nye lovforslaget som er ute på høring å bli interessant lesning. For spesielt interesserte finner dere det her: https://www.regjeringen.no/contentassets/bf935d9072f94c87b3db23f212c4b7ee/hnotat121216.pdf

Synes spesielt seksjon 5.5.4 er interessant:
Sitat5.5.4 Utprøving uten ansvarlig fører
Fordi loven om utprøving også skal åpne opp for utprøving av kjøretøy helt uten en
ansvarlig fører, må det avklares hvordan de trafikksikkerhetshensyn som i dag ivaretas
gjennom føreransvaret, kan ivaretas på annen måte.
Det må i slike tilfeller sikres at kjøretøyet kan opptre på trafikksikker måte i samsvar med
vegtrafikklovens bestemmelser. Det vil være søker som må godtgjøre at dette kan
oppfylles, primært ved å dokumentere systemets operative egenskaper.
Et eventuelt etterfølgende ansvar, som for eksempel straffeansvar, vil være avhengig av at
det konstateres skyld (forsett eller uaktsomhet). Som i dag vil skyldspørsmålet avhenge
av hvorvidt det under etterforskningen konstateres at vedkommende forsettlig eller
uaktsomt har overtrådt regelverket.
Etter loven om utprøving vil det også kunne være aktuelt med ansvar, for eksempel
straffeansvar, for den som er ansvarlig for prosjektet dersom vedkommende har unnlatt å
ivareta ansvaret etter loven, ikke har tatt de nødvendige forhåndsregler og/eller ikke
iverksatt de nødvendige tiltak. Det vil også kunne være aktuelt med ansvar for feil som
kan føres tilbake til tekniske systemer som benyttes i forbindelse med utprøvingen, særlig
de selvkjørende funksjonene.
Selv om ingen enkeltperson har utvist skyld, kan et foretak straffes etter strl. § 27, dersom
et straffebud er overtrådt av noen som handler på vegne av et foretak.
Som nevnt over kan utprøvingen også foregå helt uten fører på tradisjonell førerplass. Det
kan også være tilfeller hvor en person skal delta som fører for deler av kjøringen, men på
en teststrekning skal overlate kjøringen til kjøretøyet, og innta rollen som passasjer.
Denne personen anses da som passasjer selv om vedkommende rent fysisk er plassert i det
som vanligvis regnes som førersete. Dette innebærer at vedkommende ikke vil ha en
større plikt til å gripe inn enn en annen passasjer, jf. for eksempel straffeloven § 287 om
"forsømmelse av hjelpeplikt".

Slik jeg leser dette, vil Tesla kunne søke om førerløs kjøring av Model S som biltype, men de vil være ansvarlig for skade på 3.part / forseelser av trafikkregler. Tror dog at eier av bilen er ansvarlig for selve bilen, dvs evt kasko må tegnes selv om bilen da hypotetisk kan brukes uten fører 100% av tiden. Fra seksjon 5.5.1
SitatDepartementet vil fremheve at det i utgangspunktet er forsikringsplikt for selvkjørende
kjøretøyer som for andre kjøretøyer.
Exciting times!

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sims

Jeg ser frem til denne transportmetoden Oslo - Trondheim  ::)

vnm

Sitat fra: sims på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:56
Jeg ser frem til denne transportmetoden Oslo - Trondheim  ::)

He he.... Høres bra ut, men det blir nok krav til sikring i bil uansett :)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

jkirkebo

Sitat fra: vnm på fredag 16. desember 2016, klokken 12:53
Sitat fra: sims på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:56
Jeg ser frem til denne transportmetoden Oslo - Trondheim  ::)

He he.... Høres bra ut, men det blir nok krav til sikring i bil uansett :)

Jepp, det har tidligere stoppet ønsker om forsøk med nattbuss med sovekabiner på lengre distanser, ala nattog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sims

Medbragt dunpute, pledd og seterygg justert i 135 graders vinkel får holde da. Nesten det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA