Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?

Startet av madsskon, fredag 09. desember 2016, klokken 14:37

« forrige - neste »

madsskon

Lysene på den nye modellen er jo 100% LED, kan det ha noe med saken å gjøre? (dersom du har den gamle versjonen TMS?)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Cookie Monster

Lysene på de nye er bedre en de gamle med 25W Xenon ja. Men ganske likt som 35W xenon på Usa modellene som også er noe under mange andre biler med xenon. Org lyktene kan ikke sammenligne med lyset fra en kraftig ledbar. Blir som stearinlys i forhold ;)

Se på forrige side for sammenligning av xenon (35W usa utgave) mot Led. Ganske så likt men vil si led er hakket dårligere på nærlys og fokuserer lyset dårligere enn xenon gjør. Altså områder som blir for sterke så det ødelegger hva man ser lengre fram. Akkurat som når man kjører med nærlys og tåkelys samtidig.
Lyser virker sterkere siden det er bedre rett foran bilen, men man ser faktisk ikke like langt.
2015 P85D

madsskon

Jeg gjorde et kjapt googlesøk på ledbar tesla og fikk opp bilder som ikke gjør bilen spesielt pen... er det slik i midten mellom lysa?

Og er det lovlig å montere sterkere lys? Hva med møtende trafikk?

Og ikke minst, fungerer autobeam dersom man monterer sånt?

Personlig syns jeg lysene på teslaen er de beste jeg har hatt. Og jeg har hatt fabrikknye forder, bmwer, kia soul og mercedes de siste årene.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

F_P

Autobeam fungerer, og har man litt snøring så monterer man, eller får montert ledbaren nede under skiltet på pre-facelift, og helt nede i "gapet" på facelift biler. Spesielt på pre-facelift blir de dermed nesten helt usynlig.

Legger med et bilde av min egen bil, som var den første monteringen av slikt jeg gjorde. Alle de +/- 30 andre Model S jeg har montert på har det på samme måte.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Men..
Tilbake til tema, lydoppgradering.

Undertegnede kan i samarbeid med Trustno1 (Bjørn) tilby en løsning som går greit utenpå alle andre ferdigproduserte subkasser. Før noen klikker på linken så gjør jeg oppmerksom på at prisen på 4998,- ikke inkluderer kassen. Kassen betales i sin helhet til Bjørn når man henter den der, men alt av elementer etc kan bestilles hos undertegnede som overleverer dette til Bjørn som bygger opp kassen og setter inn elementer og justerer litt (husk rabattkode = elbilforum14). Først ute er det jeg personlig tror blir bestselgeren - 600W forsterker og element osv. Ellers følger alt man trenger med for å montere dette i bilen sin :)
http://www.bilkomponenter.no/products/spesialtilpasset-subwoofer-tesla-model-s-600w

PS! Montering i bilen er ikke inkludert om noen vil ha hjelp til det.
Trusno1 sitt prosjekt i sin egen bil kan dere lese mer om her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

madsskon

Men denne stjeler vel brønnen i bagasjerommet? Noe som er uaktuelt for meg. Hvis ikke - hva koster dette totalt?
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

F_P

Sitat fra: madsskon på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:40
Men denne stjeler vel brønnen i bagasjerommet? Noe som er uaktuelt for meg. Hvis ikke - hva koster dette totalt?

Det gjør den, men det må den også gjøre for at den skal kunne spille så bra som den gjør. Kassen er portet = trenger et helt annet volum i liter.

Alternativet er den andre fra NVX som da bare tar rommet på ene siden siden, og jeg antar at den kommende løsningen fra Light Harmonic gjør det samme. Dessverre koster disse to siste mer eller mindre det samme som denne norskproduserte, og sistnevnte spiller fletta av NVX i det minste.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...


F_P

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:51
Sitat fra: F_P på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:23
http://www.bilkomponenter.no/products/spesialtilpasset-subwoofer-tesla-model-s-600w

Ser ut som denne kassen i sin helhet bygges i MDF, stemmer det ?

Det er korrekt. Vi, eller Bjørn har bygd 1 stk prototype som skal inn i bilen til en kompis av meg. Jeg håper selv å få trekt opp strøm klart i min egen til helgens treff på Tyrigrava slik at kasse nr. 2 kan tas nærmere i øyensyn for de som ønsker. Men dette siste er jeg ikke 100% sikker på om jeg rekker. Det blir i såfall 600W oppsettet.

1200W oppsettet for de som virkelig vil riste løs stive muskler med dyp bass er nå lagt ut. Samme kasse, men element og forsterker leverer en god del mer trøkk - http://www.bilkomponenter.no/products/spesialtilpasset-subwoofer-tesla-model-s-1200w
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: madsskon på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:45
Min er en 2016 facelift, så kanskje min har bedre lys - men syns den har fantastisk gode lys. Helt vannvittig gode. Og ja , har kjørt i stupende mørke, med regn...
Blir nok litt lurt av disse siden de dumper masse lys ned på veien like foran bilen, noe som gjør at man ser fint lite av hva som skjer lenger framme. Tilbakela litt over 100 mil med facelift og ledlys, og kan ikke si annet enn at jeg ble veldig skuffet. Det eneste jeg kan si positivt om disse er at de lyser bedre ut til siden, men dessverre er jo også det bare like foran bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10128.msg509955.html#msg509955

Trustno1

Sitat fra: madsskon på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:40
Men denne stjeler vel brønnen i bagasjerommet? Noe som er uaktuelt for meg. Hvis ikke - hva koster dette totalt?

Stemmer at den tar brønnen (kun midtre del, sidene vil fortsatt være tilgjengelig)
Den blir montert slik at det er en relativt enkel affære og ta den ut ved behov for ekstra plass.


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: F_P på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 19:56
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:51
Sitat fra: F_P på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:23
http://www.bilkomponenter.no/products/spesialtilpasset-subwoofer-tesla-model-s-600w

Ser ut som denne kassen i sin helhet bygges i MDF, stemmer det ?

Det er korrekt. Vi, eller Bjørn har bygd 1 stk prototype som skal inn i bilen til en kompis av meg. Jeg håper selv å få trekt opp strøm klart i min egen til helgens treff på Tyrigrava slik at kasse nr. 2 kan tas nærmere i øyensyn for de som ønsker. Men dette siste er jeg ikke 100% sikker på om jeg rekker. Det blir i såfall 600W oppsettet.

1200W oppsettet for de som virkelig vil riste løs stive muskler med dyp bass er nå lagt ut. Samme kasse, men element og forsterker leverer en god del mer trøkk - http://www.bilkomponenter.no/products/spesialtilpasset-subwoofer-tesla-model-s-1200w
Hva er rasjonale for å bygge hele i MDF? Hadde jeg skulle bygd en kasse til en hjulbrønn, ville jeg støpt bunnen i glassfiber og hatt MDF bare på toppen. Dette utnytter jo plassen ekstremt mye bedre og da kunne du antagelig lett ha brukt 22 mm i topplata også. Portene måtte da vendt oppover, men det er jo bare fordelaktig.

Trustno1

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:27
Hva er rasjonale for å bygge hele i MDF? Hadde jeg skulle bygd en kasse til en hjulbrønn, ville jeg støpt bunnen i glassfiber og hatt MDF bare på toppen. Dette utnytter jo plassen ekstremt mye bedre og da kunne du antagelig lett ha brukt 22 mm i topplata også. Portene måtte da vendt oppover, men det er jo bare fordelaktig.

Om du ser på prosjektråden min er det akkurat dette jeg har gjort i min bil, med unntak av at porten går ut på siden (det er ikke noe problem da det er åpning under bjelkene som ligger der)

Du har rett i at glassfiber utnytter plassen bedre, men pga den relativt enkle geometriske formen på trunk brønnen så får man ikke veldig mye mer plass.

Jeg vurderte å lage en støpeform for denne kassen, og om etterspørselen er stor nok så kan det nok også ordnes. Problemet er bare at prisen vil bli en helt annen pga størrelsen, materialbruken og arbeidet det er å lage en glassfiberkasse isteden for ren MDF.

Forøvrig så er volumet i den kassen vi nå har utviklet så godt som perfekt for 10" elementet vi benytter, så man trenger heller ikke mer volum. Skal man ha mer volum så må man opp på en 12" og den er det uansett ikke plass til å plassere slik at installasjonen blir 100% skjult.

Skal man ha noe kraftigere enn denne løsningen må man også gjøre betydlige oppgraderinger i strømsystemet (slik jeg har gjort) samt frontsettet om det skal ha noen praktisk funksjon for lydkvaliteten (med mindre man bare er ute etter bass)


knut.aulie

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:34
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:27
Hva er rasjonale for å bygge hele i MDF? Hadde jeg skulle bygd en kasse til en hjulbrønn, ville jeg støpt bunnen i glassfiber og hatt MDF bare på toppen. Dette utnytter jo plassen ekstremt mye bedre og da kunne du antagelig lett ha brukt 22 mm i topplata også. Portene måtte da vendt oppover, men det er jo bare fordelaktig.

Om du ser på prosjektråden min er det akkurat dette jeg har gjort i min bil, med unntak av at porten går ut på siden (det er ikke noe problem da det er åpning under bjelkene som ligger der)

Du har rett i at glassfiber utnytter plassen bedre, men pga den relativt enkle geometriske formen på trunk brønnen så får man ikke veldig mye mer plass.

Jeg vurderte å lage en støpeform for denne kassen, og om etterspørselen er stor nok så kan det nok også ordnes. Problemet er bare at prisen vil bli en helt annen pga størrelsen, materialbruken og arbeidet det er å lage en glassfiberkasse isteden for ren MDF.

Forøvrig så er volumet i den kassen vi nå har utviklet så godt som perfekt for 10" elementet vi benytter, så man trenger heller ikke mer volum. Skal man ha mer volum så må man opp på en 12" og den er det uansett ikke plass til å plassere slik at installasjonen blir 100% skjult.

Skal man ha noe kraftigere enn denne løsningen må man også gjøre betydlige oppgraderinger i strømsystemet (slik jeg har gjort) samt frontsettet om det skal ha noen praktisk funksjon for lydkvaliteten (med mindre man bare er ute etter bass)
Da forstår jeg [emoji1360][emoji4]

Var overhodet ikke ment som kritikk, bare lurte. Har ikke fått sett på prosjekttråden din (Dvs var innom men så ikke bilder). Skal gjøre det.

Bilhifi er en alvorlig diagnose, med veldig kostbar behandling[emoji12]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA