Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?

Startet av madsskon, fredag 09. desember 2016, klokken 14:37

« forrige - neste »

krl

Reglene er helt håpløse på dette området. Og Vegvesenet skjuler seg bak FN-regelverk. Etter minst 15 eposter frem og tilbake, så har jeg gitt opp å få godkjent LED-ekstralys av SR-20-typen. Men mulig det hadde gått an med en dyr 2xSR2-kombinasjon ja.

jkirkebo

Sitat fra: krl på mandag 24. oktober 2016, klokken 13:07
Reglene er helt håpløse på dette området. Og Vegvesenet skjuler seg bak FN-regelverk. Etter minst 15 eposter frem og tilbake, så har jeg gitt opp å få godkjent LED-ekstralys av SR-20-typen. Men mulig det hadde gått an med en dyr 2xSR2-kombinasjon ja.

Jepp, jeg kommer nok til å få montert LED-bar på X'en når den kommer. Enten 2xSR2-10 eller, om det er plass, 2xE2-10. Begge er e-merket og har "driving"-lysbilde. Men du skriver "dyr", etter hva jeg kan se på ekststralys.no sine sider er en løsning med 2xSR2-10 bare ca. 8% dyrere enn 1xSR2-20. Ikke den helt store forskjellen altså. Og en løsning med 2xSR6 koster bare 60% av 1xSR2-20, om man vil spare penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

madsskon

De som føler de trenger ekstralys på Model S må ha, unnskyld uttrykket, jævlig dårlig syn!
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Trustno1

#33
Sitat fra: madsskon på mandag 24. oktober 2016, klokken 20:29
De som føler de trenger ekstralys på Model S må ha, unnskyld uttrykket, jævlig dårlig syn!

Fantastisk argument!

Har du prøvd å kjøre en tur en mørk høstkveld i regn, ute i skogen med absolutt ingen gatebelysning?

Med en SR ledbar så har man rimelig mye bedre odds for å se en elg eller andre dyr. Disse kan komme svært fort på med den trange lyskjeglen fra model S

krl

Sitat fra: madsskon på mandag 24. oktober 2016, klokken 20:29
De som føler de trenger ekstralys på Model S må ha, unnskyld uttrykket, jævlig dårlig syn!
Jeg er enig med deg hvis du kjører i Oslo sentrum. Forsøk deg på en tur opp Lågendalen eller andre steder med null vegbelysning. Gjerne en natt det regner godt.

Sammenlignet med ILS på Mercedes B Electric, så er lyset på Model S helt elendig. Hvis du ikke har prøvd bil med ILS, så føles kanskje lysene på Model S sånn passe OK.

Autodimmingen på Model S er forøvrig helt grei, men også her er ILS vesentlig bedre og raskere. Synd B Electric aldri kommer seg mer enn 150 km ut av tettbygde strøk  ;D

Brede

Det sier seg selv at når Tesla greide å få bilen godkjent MED Xenon, men UTEN nivåjustering og lyktespyling så er det jo nødt til å være dårlig lysstyrke. Lysene er nok det jeg er mest misfornøyd med på bilen, jeg klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg for om den har bedre lys enn vår 2001 Peugeot 307..

(Beklager å være med å dra dette off topic..)

Lynet

Sitat fra: madsskon på mandag 24. oktober 2016, klokken 20:29
De som føler de trenger ekstralys på Model S må ha, unnskyld uttrykket, jævlig dårlig syn!
Vi som har passert femti har faktisk igjen bare halvparten av nattsynet så det har du helt rett i!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tuxedo

#37
Sitat fra: Lynet på mandag 24. oktober 2016, klokken 22:46
Sitat fra: madsskon på mandag 24. oktober 2016, klokken 20:29
De som føler de trenger ekstralys på Model S må ha, unnskyld uttrykket, jævlig dårlig syn!
Vi som har passert femti har faktisk igjen bare halvparten av nattsynet så det har du helt rett i!
I samme situasjon. Tran og A-vitaminer har ikke hjulpet  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

rsomby

Sitat fra: Brede på mandag 24. oktober 2016, klokken 22:05
Det sier seg selv at når Tesla greide å få bilen godkjent MED Xenon, men UTEN nivåjustering og lyktespyling så er det jo nødt til å være dårlig lysstyrke. Lysene er nok det jeg er mest misfornøyd med på bilen, jeg klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg for om den har bedre lys enn vår 2001 Peugeot 307..

(Beklager å være med å dra dette off topic..)

Lysene er bedre på nyere biler er min erfaring.

Men det absolutt mest irriternde er de helt utrolig dårlig vindusspylerne som faktisk er helt ubrukelig på min helt nye bil, akkurat som på min gamle 2014 bil. Er det mulig liksom?  Konstruksjonsfeil deluxe...

Otto


Men det absolutt mest irriternde er de helt utrolig dårlig vindusspylerne som faktisk er helt ubrukelig på min helt nye bil, akkurat som på min gamle 2014 bil. Er det mulig liksom?  Konstruksjonsfeil deluxe...
[/quote]

Prøvd å bytte vinduspusser blader? Til en annen type?

Riktignok ikke Mercedes kvalitet, men aldri hatt problemer med vinduspussere på hverken vår første P85 eller nåværende P85D.
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Cookie Monster

Lysene til Tesla er dårlige greier sammenlignet med andre nyere biler. Selv jeg som er i slutten av 20 årene som enda har mye igjen av nattsynet synes det. Når jeg fikk bilen så kommenterte selv dama på 23 år at lysene var dårligere en lysene på hennes 2013 Ford Fiesta.

Lyktene i Europa ink led lyktene er begrenset på maks 2000 lumens på Tesla, siden bilen ikke har lyktespylere og automatisk nivåreguelring. Vanlig xenon med 35W ballast er 3200 Lumens.
Også selve linsen på Tesla er av billigste type og reflektor bak led pærene er også av billigste type. Det ser man godt når det blir sammenlignet med mange andre biler som man ser i den ene tråden på TMC forumet av han karen som bygger om lykter så det blir mye bedre lys.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/optimized-optics-high-performance-headlights-improved-output-improved-aesthetics.64212/page-6


De nye Led lysene er i det minste bedre enn 25W Europa lyktene. Led lyktene på Model X lyser ganske så likt som 35W xenon lyktene til modell S på Usa modellene på nærlys (35W ballast og pære kan man også montere selv som jeg og mange andre har gjort på Europa utgaver)
Men LED lyktene er faktisk litt dårligere på fjernlys og sliter med at de fokuserer for mye av lyset enkelte steder. Sammenlignet med 35W xenon lyktene på Tesla.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/optimized-optics-high-performance-headlights-improved-output-improved-aesthetics.64212/page-9
2015 P85D

krl

Sitat fra: Otto på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:09

Men det absolutt mest irriternde er de helt utrolig dårlig vindusspylerne som faktisk er helt ubrukelig på min helt nye bil, akkurat som på min gamle 2014 bil. Er det mulig liksom?  Konstruksjonsfeil deluxe...

Prøvd å bytte vinduspusser blader? Til en annen type?

Riktignok ikke Mercedes kvalitet, men aldri hatt problemer med vinduspussere på hverken vår første P85 eller nåværende P85D.
[/quote]
Tror ikke han tenker på bladene. Det er nok dysene som treffer dårlig, og har alt for lite spredning. Det finnes en alternativ type, men denne fantes ikke med oppvarming sist jeg sjekket..

Otto

Sitat fra: krl på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Otto på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:09

Men det absolutt mest irriternde er de helt utrolig dårlig vindusspylerne som faktisk er helt ubrukelig på min helt nye bil, akkurat som på min gamle 2014 bil. Er det mulig liksom?  Konstruksjonsfeil deluxe...

Prøvd å bytte vinduspusser blader? Til en annen type?

Riktignok ikke Mercedes kvalitet, men aldri hatt problemer med vinduspussere på hverken vår første P85 eller nåværende P85D.
Tror ikke han tenker på bladene. Det er nok dysene som treffer dårlig, og har alt for lite spredning. Det finnes en alternativ type, men denne fantes ikke med oppvarming sist jeg sjekket..
[/quote]

Merkelig. Har hatt oppvarming av dysene på begge våres biler, og heller ikke her noe spesielt problem...

Hadde en finjustering av dysene på første service vinteren 13/14, og etter det aldri noe problem.
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

madsskon

Min er en 2016 facelift, så kanskje min har bedre lys - men syns den har fantastisk gode lys. Helt vannvittig gode. Og ja , har kjørt i stupende mørke, med regn...
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

F_P

Supersyn på deg. Jeg inviterer deg innom for en test med og uten LED-bar så skal du få se på skikkelig fjernlys.

Sitat fra: madsskon på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 09:45
Min er en 2016 facelift, så kanskje min har bedre lys - men syns den har fantastisk gode lys. Helt vannvittig gode. Og ja , har kjørt i stupende mørke, med regn...
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA