Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Christoffer82, tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:06

« forrige - neste »

cstromme

Sitat fra: Inop på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:29
Tro om den kommer med 60D merke bak på bagasjelokket eller uten merke i tilfelle man oppgraderer? :)

(mye rart man lurer på)

60D merke bak, verksted har 75D merker liggende til bytting hvis man oppgraderer.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Kilroy

Jeg har ladet til 70-80 % de siste 3 årene i min S85, så man lader vel det som man trenger til daglig uansett. Bruker kun 90-100% hvis det er absolutt nødvending på langtur. Ser ikke helt problematikk med da å ha en 75, fordi man også da lader den til rundt 80%, som blir det samme som 100% på 60.

Sitat fra: Inop på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:30
Har sett litt på 60 modellen.

Det jeg liker med den er at batteriet er "beskyttet" av at den har overkapasitet - dvs man burde kunne lade helt opp og allikevel er batteriet ikke ladet mer enn 80%.
Det jeg ikke liker er at det kommer moms i tillegg på evt. oppgradering til 75 :)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Inop

#32
Ikke noe problematikk :)

Det jeg prøver å si er at en nedstrupet 75 i teorien kan brukes på samme måte som en 75 i hverdagen - dvs. 60kwh til rådighet med 80% kapasitet. Hadde batteriet vært ren 60kwh som lades 80% vil man bare ha 48kwh til rådighet.

På den annen side... den dagen man står på fjellet i snøføyka med "tomt" batteri blir kanskje ikke like kul. Da blir det Falken eller en dyr oppgradering.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

nie

Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:20
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)
Hehe, takk! Er meget fornøyd så langt ja, og hadde helt klart vurdert en helt ny S60/S60D hvis jeg var trådstarter.
Min bil kostet 647' fratrukket vinterhjul og henvisningskode (det går å få tak i komplette vinterhjul til omtrent halv pris av de som er tilvalg hos Tesla til 25'). Kan jo oppgraderes både med Autopilot software og mer batterikapasitet hvis ønskelig, og er jo en helt lik bil som topmodellen. Syns også den nye fronten er såå mye penere enn pre-facelift, nå har man jo en litt eksklusiv bil igjen en stund til i hvert fall  8)
Hvis man trekker i fra 4WD, metalliclakk og Nextgen-seter så blir det enda billigere, og faktisk under budsjett - for en helt ny bil med alt det betyr av fordeler.

Jepp, et kupp som sagt.

Slik som jeg kjører min 85D, lades den nesten aldri over 80%, ikke engang når jeg skal på langtur.
Dvs at jeg lader den opp slik at jeg har ca 61-62 kWh (0,8x77) tilgjengelig på batteriet og det holder for meg med en OK margin.
I det daglige lader jeg aldri over 70%.
Men forskjellen mellom 4,3 og 5,3 sek i akselerasjon er jo litt moro da  :)

Antagelig er denne dealen såpass god at S60 kommer til å forsvinne som strupt 75-batteri akkurat som X60 nå er tatt ut av programmet.
Kanskje det skulle bestilles en ribbet 60D som bil nr 2 i stedet for model 3  :-\


jotto

Med tanke på at en 75D blir til en "60D" etter noen år, mens en 60D fremdeles er en 60D, så fremstår jo 60D som en enda bedre deal... :)

Stangseth

Spørsmål; jeg vurderer en ny "strupet" 75. Har man tilgjengelig 60 kWh ( siden det er et 75kWH batteri i bilen), eller er det slik at man må trekke fra ca 10% av de 60? Altså at man kan bruke ca 54 kWh.. noen som vet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

alda

Sitat fra: Stangseth på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 16:40
Spørsmål; jeg vurderer en ny "strupet" 75. Har man tilgjengelig 60 kWh ( siden det er et 75kWH batteri i bilen), eller er det slik at man må trekke fra ca 10% av de 60? Altså at man kan bruke ca 54 kWh.. noen som vet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan virke som du faktisk har mer, ifølge hva jeg leser i X-tråden her..."Nye S60D er målt til 62,5kwh fra 100% til den stopper. 58kwh til O%"
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

nie

Sitat fra: Stangseth på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 16:40
Spørsmål; jeg vurderer en ny "strupet" 75. Har man tilgjengelig 60 kWh ( siden det er et 75kWH batteri i bilen), eller er det slik at man må trekke fra ca 10% av de 60? Altså at man kan bruke ca 54 kWh.. noen som vet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Et lite sitat fra Sigurdi over på Teslasiden på Facebook (basert på måling av en S60D);

Her er data:
72.6kWh total batteri kapasitet. (Om man oppgraderer til 75)

Software begrenset til:
62.5kWh fra 100% til bilen stopper.
58.5kWh fra 100% til 0% (Gamle har fra 52-54kWh)
100% lading i bilen = 86% lading av fysisk batteri og 91% på software limited 70.
100% visning i bilen = 4.085v pr module/Celle.

Sitat slutt.

Dette viser jo faktisk at man ved å kjøpe den nye S60 får 86% av batterikapasiteten til en 75D.
Da begynner de siste 14% å bli fryktelig kostbare.

Stangseth

Takker så mye for svar[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Christoffer82

Sitat fra: Inop på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:10
SitatDette er bilen du trenger:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84497546

Et lite tips hvis du sjekker ut annonser på Finn (også den annonsen over). Mange skriver "Autopilot hardware" eller til og med "Autopilot HW". Det betyr at bilen har de sensorene som trengs men ikke at bilen har autopilot. Du må hoste opp 30.000ish for å få programvaren aktivert i bilen slik at autopilot faktisk fungerer.

Sitter litt på gjerdet og ser etter en S70D med lav km selv :)

Tilgang til supercharger nettverket er også noe å sjekke ut, men det er kanskje slik at alle nyere TMS har dette?
Takk for tipset, det var jeg ikke klar over!

Christoffer82

Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:20
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.
Helt enig! Var innom Tesla butikk i dag og heller nå mer mot en 60D - tror det langsiktig er en bedre deal, og syntes den siste kapasiteten på batteri/rekkevidde koster mer enn det smaker. Den nye faceliften ser veldig bra ut - må innrømme jeg er litt lei den vanlige fronten..

Så blir utfordringen å overtale kona om hvorfor det er bedre å bruke 650k på bil, kontra en Passat GTE til 450k... Men bare diesel dekker lånekostnaden i måneden..

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)
Hehe, takk! Er meget fornøyd så langt ja, og hadde helt klart vurdert en helt ny S60/S60D hvis jeg var trådstarter.
Min bil kostet 647' fratrukket vinterhjul og henvisningskode (det går å få tak i komplette vinterhjul til omtrent halv pris av de som er tilvalg hos Tesla til 25'). Kan jo oppgraderes både med Autopilot software og mer batterikapasitet hvis ønskelig, og er jo en helt lik bil som topmodellen. Syns også den nye fronten er såå mye penere enn pre-facelift, nå har man jo en litt eksklusiv bil igjen en stund til i hvert fall  8)
Hvis man trekker i fra 4WD, metalliclakk og Nextgen-seter så blir det enda billigere, og faktisk under budsjett - for en helt ny bil med alt det betyr av fordeler.

alda

Sitat fra: Christoffer82 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:06
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:20
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.
Helt enig! Var innom Tesla butikk i dag og heller nå mer mot en 60D - tror det langsiktig er en bedre deal, og syntes den siste kapasiteten på batteri/rekkevidde koster mer enn det smaker. Den nye faceliften ser veldig bra ut - må innrømme jeg er litt lei den vanlige fronten..

Så blir utfordringen å overtale kona om hvorfor det er bedre å bruke 650k på bil, kontra en Passat GTE til 450k... Men bare diesel dekker lånekostnaden i måneden..

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)
Hehe, takk! Er meget fornøyd så langt ja, og hadde helt klart vurdert en helt ny S60/S60D hvis jeg var trådstarter.
Min bil kostet 647' fratrukket vinterhjul og henvisningskode (det går å få tak i komplette vinterhjul til omtrent halv pris av de som er tilvalg hos Tesla til 25'). Kan jo oppgraderes både med Autopilot software og mer batterikapasitet hvis ønskelig, og er jo en helt lik bil som topmodellen. Syns også den nye fronten er såå mye penere enn pre-facelift, nå har man jo en litt eksklusiv bil igjen en stund til i hvert fall  8)
Hvis man trekker i fra 4WD, metalliclakk og Nextgen-seter så blir det enda billigere, og faktisk under budsjett - for en helt ny bil med alt det betyr av fordeler.
Velkommen i den eksklusive "60D-klubben" i så fall ;-) - tipper det ikke er så mange "medlemmer" der ennå, og snart blir den kanskje like eksklusiv som X60D ::)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Mats

Hva mener folk er det beste kjøpet?

En 2016 75D med facelift, men uten aktivert AP (kjørt ca 10) eller en sen 2015 70D med aktivert AP(kjørt ca 20).
Begge har nextgen og panorama tak. 70D er ca 10k billigere. Begge fremstår strøkene.

Sliter med å bestemme meg for hva som er det beste kjøpet. Har per nå ikke kr til å oppgradere til AP på 75D.
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

nie

Sitat fra: Mats på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:53
Hva mener folk er det beste kjøpet?

En 2016 75D med facelift, men uten aktivert AP (kjørt ca 10) eller en sen 2015 70D med aktivert AP(kjørt ca 20).
Begge har nextgen og panorama tak. 70D er ca 10k billigere. Begge fremstår strøkene.

Sliter med å bestemme meg for hva som er det beste kjøpet. Har per nå ikke kr til å oppgradere til AP på 75D.
Hva er prisen da?
Avhengig av hva prisene er så kan jo svaret bli; dropp begge og kjøp heller ny bil med det utstyret du vil ha. Det er endel fantasi-priser ute og går

Mats

Sitat fra: nie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:59
Sitat fra: Mats på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:53
Hva mener folk er det beste kjøpet?

En 2016 75D med facelift, men uten aktivert AP (kjørt ca 10) eller en sen 2015 70D med aktivert AP(kjørt ca 20).
Begge har nextgen og panorama tak. 70D er ca 10k billigere. Begge fremstår strøkene.

Sliter med å bestemme meg for hva som er det beste kjøpet. Har per nå ikke kr til å oppgradere til AP på 75D.
Hva er prisen da?
Avhengig av hva prisene er så kan jo svaret bli; dropp begge og kjøp heller ny bil med det utstyret du vil ha. Det er endel fantasi-priser ute og går

660 for 75D
650 for 70D

Skal jeg kjøpe ny er jeg fort på 750 og det blir for mye dessverre :(
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA