Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Christoffer82, tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:06

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Christoffer82 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:25
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19
Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene. En bil med 4WD er å foretrekke i daglig bruk, og "down the road" vil den også ha høyere bruktverdi den dagen den skal selges. All erfaring tilsier at 4WD "lønner seg" mtp. bruktverdi.

Jeg strakk budsjettet litt og kjøpte en 70D, og er veldig fornøyd.
Begynner å helle mot 70D etter tips herfra. Jeg har ikke peiling på de ulike utstyrspakkene og hva som er verdt å ha med, både med tanke på videresalg, men også hva som er nice to have vs need to have. Luftfjæringer er sikkert digg, men den dagen de er deffekte koster dette det hvite ute av øyet å fikse. Brukes dette, eller er det like greit med vanlig fjæring? Panorama er sikkert lurt mtp skiboks. Men ser ulike annonser reklamerer med alt ifra vinterpakker, utvidet garanti etc etc. Hva bør jeg absolutt NEED to have og hva er nice to have??
Veldig personlige preferanser på det her, men jeg hadde tatt det i denne rekkefølgen:
Størst mulig batteri - dual - Nextgen - luft - HiFi - tech/interiørpakke - pano osv.

Nå er jeg over snittet interessert, og vil heller ikke ha bil uten svart taktrekk så lenge det finnes.

Stort batteri gir deg fleksibilitet, og det er der batteribil står tilbake for fossil i utgangspunktet. Dual er meget digg, la det snø sier jeg bare.. Nextgen - mange hakk opp fra std syns jeg. Liker godt måten Model S med luft tar underlaget, selv med 21" hjul. Er du litt glad i lyd, og mtp at det er Spotify i bilen, så er hifi kjekt. Tech eller premium interiørpakke har noen fine funksjoner. Pano er egentlig noe skrot, men folk vil ha det for transport av lange ting.
Husqvarna Automower 320

nie

Angående panorama-tak så kom det en ny type panoramatak på biler produsert etter ca juni 2015, ca VIN90XXX og oppover.
Jeg har inntrykk av at lekkasje-problemene er redusert med den nye typen.
Ved kjøp av 70D levert i Norge på senhøsten 2015 har bilene stort sett den nye typen panotak

E_S

Ja, det går kun på personlige preferanser. Jeg går ikke på ski og har ingen unger, og da er både skiboks, barnevogn og barneseter et ikke-tema for min del. :) Derimot er mulighet for tilhengerfeste for et vettugt sykkelstativ bakpå absolutt av interesse.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:30
Jeg har et bestemt inntrykk av at D har høyere forbruk om vinteren enn rwd.

Støttes.. Ligger 10-12% over med dual her
Husqvarna Automower 320

jkirkebo

Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19
Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene.

Veldig individuelt dette, men jeg føler meg absolutt ikke "hjemme" i nextgen-setene. De er alt for smale over ryggen for meg, får skikkelig vondt etter kort tid. Så personlig hadde jeg aldri kjøpt en TMS med nextgen, det betyr tekstilseter for min del om jeg skulle kjøpt en ny nå.

Så jeg må bare anbefale å prøve begge og se hva man liker best. Det er mange andre som også foretrekker standard-setene fremfor nextgen.

Setene i TMX er ok, bortsett fra den elendige styringen av nakkestøtten. Håper de fikser dette...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alda

Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

nie

Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)

Inop

SitatDette er bilen du trenger:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84497546

Et lite tips hvis du sjekker ut annonser på Finn (også den annonsen over). Mange skriver "Autopilot hardware" eller til og med "Autopilot HW". Det betyr at bilen har de sensorene som trengs men ikke at bilen har autopilot. Du må hoste opp 30.000ish for å få programvaren aktivert i bilen slik at autopilot faktisk fungerer.

Sitter litt på gjerdet og ser etter en S70D med lav km selv :)

Tilgang til supercharger nettverket er også noe å sjekke ut, men det er kanskje slik at alle nyere TMS har dette?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

E_S

Alle Model S unntatt den gamle 60kWh (ikke den "nye"!) har supercharger-tilgang inkludert. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

aness

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:22
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19
Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene.
Veldig individuelt dette, men jeg føler meg absolutt ikke "hjemme" i nextgen-setene. De er alt for smale over ryggen for meg, får skikkelig vondt etter kort tid. Så personlig hadde jeg aldri kjøpt en TMS med nextgen, det betyr tekstilseter for min del om jeg skulle kjøpt en ny nå.

Så jeg må bare anbefale å prøve begge og se hva man liker best. Det er mange andre som også foretrekker standard-setene fremfor nextgen.

Henger meg på denne, har nå kjørt med NextGen på en loaner en ukes tid og de passer bare ikke min rygg, prøv begge deler og velg det som passer deg.

Samme loaner har også standardfjærer, og i forhold til min er den mye mer "spretten" på ujevn vei og i motorvei-hastighet.

Forøvrig så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil som passer deg, ikke neste eier..

Muffinman

Sitat fra: aness på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:44
Henger meg på denne, har nå kjørt med NextGen på en loaner en ukes tid og de passer bare ikke min rygg
Ikke min heller. Nextgen er harde og trange, slik at jeg blir sittende fastlåst. Det er flott ved aktiv kjøring, men ikke noe særlig på langtur. Nyere standardseter har en ekkel vinkel på nakkestøtta, slik at jeg blir sittende med knekk i nakken (vår 85D har det). Ikke behagelig det heller. Faktisk sitter jeg best i den "gamle" 2013 P85``en vår over tid. Man blir skeptisk når man setter seg inn, men overraskende nok er disse setene de som fungerer best på langtur for min del.

alda

Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:50
Sitat fra: alda på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: nie på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.

Hvilken Facebook-gruppe er det snakk om?
Tesla Owners Club Norway
Du har gjort et "kupp" :-)
Hehe, takk! Er meget fornøyd så langt ja, og hadde helt klart vurdert en helt ny S60/S60D hvis jeg var trådstarter.
Min bil kostet 647' fratrukket vinterhjul og henvisningskode (det går å få tak i komplette vinterhjul til omtrent halv pris av de som er tilvalg hos Tesla til 25'). Kan jo oppgraderes både med Autopilot software og mer batterikapasitet hvis ønskelig, og er jo en helt lik bil som topmodellen. Syns også den nye fronten er såå mye penere enn pre-facelift, nå har man jo en litt eksklusiv bil igjen en stund til i hvert fall  8)
Hvis man trekker i fra 4WD, metalliclakk og Nextgen-seter så blir det enda billigere, og faktisk under budsjett - for en helt ny bil med alt det betyr av fordeler.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Inop

Har sett litt på 60 modellen.

Det jeg liker med den er at batteriet er "beskyttet" av at den har overkapasitet - dvs man burde kunne lade helt opp og allikevel er batteriet ikke ladet mer enn 80%.
Det jeg ikke liker er at det kommer moms i tillegg på evt. oppgradering til 75 :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

alda

Sitat fra: Inop på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:30
Har sett litt på 60 modellen.

Det jeg liker med den er at batteriet er "beskyttet" av at den har overkapasitet - dvs man burde kunne lade helt opp og allikevel er batteriet ikke ladet mer enn 80%.
Det jeg ikke liker er at det kommer moms i tillegg på evt. oppgradering til 75 :)
Helt enig, man har helt klart en stor fordel her hvis man ikke har behov for mer kapasitet enn det softwarebegrensede batteriet i 60-modellen:

- Mindre slitasje på batteri da man aldri lader mer enn til 80 % (kan lade ubegrenset til 100 % uten at det sliter mer på batteripakke)
- Samme fart på SC-lading også mellom 80-100 % - kan bekreftes av meg
- Mulig å oppgradere til 75kwh senere - men det koster (93000....)

Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Inop

Tro om den kommer med 60D merke bak på bagasjelokket eller uten merke i tilfelle man oppgraderer? :)

(mye rart man lurer på)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA