Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gamle ladekabler må byttes (Artikkel)

Startet av eha, onsdag 30. november 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

jlan

#15
Sitat fra: Go-carter på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:40

På min forrige LR med 4x4 og åpen senterdiff var det kun håndbrekk på girkassa. Det vil si, at kun étt eneste hjul på hele bilen egentlig var låst.
Det er en vesentlig forskjell på en bil med senterdiff og en bil med to separate drivverk.  Hvis gearkasse siden er låst, så vil den første bilen holde noe på alle hjul selv med åpen diff (så lenge alle hjul er på bakken).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

pwb

Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:02
Vel på de veiene jeg kjører på om vinteren skjer det regelmessig.

Enten juger du eller så har du feil dekk.

Øyvind.h

Jeg har opplevd at bilen sklir fordi kun bakhjulene er låst. Heldigvis ikke mye :) Skulle gjerne hatt mulighet til å låse alle fire hjul.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jlan

#18
Sitat fra: pwb på torsdag 27. oktober 2016, klokken 16:38
Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:02
Vel på de veiene jeg kjører på om vinteren skjer det regelmessig.

Enten juger du eller så har du feil dekk.
Så du vet hvor jeg kjører ?? :)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

Sitat fra: jlan på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:41
Sitat fra: Go-carter på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:40
Tror ikke vi skal bekymre oss for dette, det er et ikke-eksisterende problem.
Er du fortsatt sikker på det?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10349.msg557614.html#msg557614

Det er ikke et større problem på Tesla, enn på noen annen bil med håndbrekk på bakakselen nei. Det handler om å ta hensyn, og til en viss grad også erfaring med 4x4 som nevnt i den tråden. Du tror gjerne du er "uovervinnelig" med grep på vei oppover, men både stans og full stopp har like dårlig grep som vanlig :)

Stod i en bratt bakke med X3 og bilhenger med bil oppå her om dagen på underkjølt regn, og da måtte jeg sette bilen i gir, håndbrekk på, håndbrekk på henger, og stein under hjulet. Først da, stod den helt stille.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:56
..da måtte jeg sette bilen i gir..
Tar ikke hele den diskusjonen en gang til, men det er nettopp det med "bilen i gir" som ikke fungerer på en Tesla. Pluss at den plutselig kan gå fra 4-hjuls "hill-hold" til 2-hjuls "park".
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

Sitat fra: jlan på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:16
Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:56
..da måtte jeg sette bilen i gir..
Tar ikke hele den diskusjonen en gang til, men det er nettopp det med "bilen i gir" som ikke fungerer på en Tesla. Pluss at den plutselig kan gå fra 4-hjuls "hill-hold" til 2-hjuls "park".

Til info så startet jeg med å kun sette bilen i gir. Den puffet seg ned bakken, en sylinder etter den andre. Så det er absolutt ingen garanti, what so ever, å putte den i gir. Det var det som var utslagsgivende for steinen under hjulet i dette tilfellet ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

pwb

Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:20

Til info så startet jeg med å kun sette bilen i gir. Den puffet seg ned bakken, en sylinder etter den andre. Så det er absolutt ingen garanti, what so ever, å putte den i gir. Det var det som var utslagsgivende for steinen under hjulet i dette tilfellet ;)

Artig at du som du selv sier på underkjølt regn klarer å ha såpass grep på dekka at den drar motoren rundt. Hvis det er såpass grep at den drar motoren rundt så høres det veldig rart ut at det ikke holder med å sette på håndbrekk. Kanskje hengeren var fylt med 5 tonn stein også?

Tullebukk1

Var på fjellet i jula, med følgende erfaring:

Bilen ble godt belagt med stålis. Jeg skulle hente noe i bilen, uten at den var forvarmet. Førerdøra var godt fryst fast, så jeg måtte bruke fingrene for det det var verdt å dra opp døra.

Vinduet hadde også fryst fast, så det gikk ikke ned den ene cm det skal.
Når jeg da lukket døra etterpå, så ble vinduet stående i spenn på utsiden av kromlista.


Når det gjelder snø:
hvis du har FWD åpen, og så åpner bakluka, så sklir snøen fra bakluka rett inn i bilen ;)

Vil anbefale å forvarme bilen hvis det er mye is.
Samt børste bort verste av snøen..
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

jlan

Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:20
Det var det som var utslagsgivende for steinen under hjulet i dette tilfellet ;)
Men husk en sandsekk til å legge i førersetet, så den blir stående i "Vehicle-Hold" til du får plassert steinene. :)

Sitat fra: Model_X_Owners_ManualNote: After actively braking Model X for
approximately 10 minutes, Model X shifts into
Park and Vehicle Hold cancels. Model X also
shifts into Park if it detects that the driver has
left the vehicle.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

Sitat fra: pwb på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:45
Sitat fra: Go-carter på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:20

Til info så startet jeg med å kun sette bilen i gir. Den puffet seg ned bakken, en sylinder etter den andre. Så det er absolutt ingen garanti, what so ever, å putte den i gir. Det var det som var utslagsgivende for steinen under hjulet i dette tilfellet ;)

Artig at du som du selv sier på underkjølt regn klarer å ha såpass grep på dekka at den drar motoren rundt. Hvis det er såpass grep at den drar motoren rundt så høres det veldig rart ut at det ikke holder med å sette på håndbrekk. Kanskje hengeren var fylt med 5 tonn stein også?

Svensk stål bare :)

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA