Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gamle ladekabler må byttes (Artikkel)

Startet av eha, onsdag 30. november 2016, klokken 13:58

« forrige - neste »

eha

Jeg tenkte det kunne være greit med en tråd om folks ulike erfaringer med Model X i vinter og snø. Kanskje folk har tatt seg en tur opp i fjellet allerede? Ellers har det vel ennå ikke falt noe i lavlandet.

Det har vært mange bekymringer mtp. X og snø, ikke minst når det gjelder FWD-ene. Det er også mange som er spent på hvor mye ekstra energi som kreves for å varme opp en bil som er relativt mye større enn Model S.

Her er den første videoen jeg har funnet som omhandler temaet. Den er fra Canada, og som vi ser er det ikke problematisk med moderate mengder løssnø på taket, i alle fall ikke i dette tilfellet :)

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

SurSnasen

Sitat fra: eha på onsdag 12. oktober 2016, klokken 00:19
Her er den første videoen jeg har funnet som omhandler temaet. Den er fra Canada, og som vi ser er det ikke problematisk med moderate mengder løssnø på taket, i alle fall ikke i dette tilfellet :)

"Whole bunch of snow". Jaja, hver sin definisjon av et par centimeter med snø :)

eha

Sitat fra: StianSalG på onsdag 12. oktober 2016, klokken 12:36
Sitat fra: eha på onsdag 12. oktober 2016, klokken 00:19
Her er den første videoen jeg har funnet som omhandler temaet. Den er fra Canada, og som vi ser er det ikke problematisk med moderate mengder løssnø på taket, i alle fall ikke i dette tilfellet :)

"Whole bunch of snow". Jaja, hver sin definisjon av et par centimeter med snø :)

Etter mine definisjoner, sett i lys av hva jeg ønsker å "tillate" på min Model X, så er dette moderate mengder snø. Jeg har ikke tenkt å la bilen få 80 cm snø oppå seg og så la den sette inn ila. 30-40 dager... Hvis noen gjør det og klager på FWD-ene så får de ikke min stemme  ;D ;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Interessant video, men jeg er mer spent på snø over tid, oppbygning av stålis, styrken på motorene som åpner fremdørene ift. frosne vinduer mm. Og om variabel vektpåvirkning drar dørene ut av vinkel over tid slik jeg har sett på diverse parkerte X``er (stor glippe øverst på døra, dørene nesten borti hverandre nederst.)

Om dørene åpner seg med 40cm snø på taker er ikke så interessant, for jeg ville ikke kjørt avgårde med det. Men stålis som legger seg på taket, vann som renner ned i sprekker og fryser etc. er interessant. Ikke usannsynlig at lekkasjene man opplever i bakluken skyldes vann som renner ned, fryser og sprenger plass rundt lykter og pakninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Enig at det er mer interessant. Vi får høre etter hvert i denne tråden hvilke erfaringer folk gjør seg.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Blip

De kjører avgårde med speil som ikke folder seg ut etter første snøfall...  :o Det er vel omtrent samme mekanisme som på Model S, og auto-innfelling er uansett ikke anbefalt i Norge pga. slitasje og frostfare.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jlan

Hva med parkering i bratte bakker når det er glatt? Såvidt jeg kan se er det parkeringsbrems bare på bakhjulene. Må en ha med en murstein til å legge på bremsepedalen?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:22
Hva med parkering i bratte bakker når det er glatt? Såvidt jeg kan se er det parkeringsbrems bare på bakhjulene. Må en ha med en murstein til å legge på bremsepedalen?

Er ikke dette en problemstilling som gjelder alle vanlig biler?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jlan

Sitat fra: Go-carter på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:59
Er ikke dette en problemstilling som gjelder alle vanlig biler?
Nei, mange har håndbrekk på bakhjulene og kan holde på forhjulene ved å stå i 1. gir eller P. Noen 4 hjulstrekkere har i tillegg sperre på senterdiffen.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

#10
Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:31
Sitat fra: Go-carter på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:59
Er ikke dette en problemstilling som gjelder alle vanlig biler?
Nei, mange har håndbrekk på bakhjulene og kan holde på forhjulene ved å stå i 1. gir eller P. Noen 4 hjulstrekkere har i tillegg sperre på senterdiffen.

Men alle biler med bakhjulstrekk, som med andre ord betyr 80% av BMW, Porsche, Bentley, Aston Martin, Ferrari og Mercedes sin produktlinje, har ikke denne muligheten. Likevel har jeg aldri hørt om at det er et problem :)

På min forrige LR med 4x4 og åpen senterdiff var det kun håndbrekk på girkassa. Det vil si, at kun étt eneste hjul på hele bilen egentlig var låst. Tror heller ikke vår X6 låser på noe annet enn bakhjulene.

Tror ikke vi skal bekymre oss for dette, det er et ikke-eksisterende problem.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hnrk

Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:31
Sitat fra: Go-carter på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:59
Er ikke dette en problemstilling som gjelder alle vanlig biler?
Nei, mange har håndbrekk på bakhjulene og kan holde på forhjulene ved å stå i 1. gir eller P. Noen 4 hjulstrekkere har i tillegg sperre på senterdiffen.
Dersom det er så glatt at bilen sklir avgårde av seg selv med mindre du bremser på alle fire hjulene så er du ute og kjører (evt parkerer) på feil sted og tid :)

Jeg er egentlig mer bekymret for å komme igang, jeg har forhjulsdrift på forden min nå og den er til tider et mareritt å få igang i glatte opporverbakker. Og *der* kommer TMXen til å være bedre enn de aller, aller fleste andre biler med forbrenningsmotor :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

turfsurf

Parkerer man i motbakke så vil det meste av vekten være over bakhjulene uansett. Parkere i nedoverbakke er mindre lurt...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jlan

Sitat fra: hnrk på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:46

Dersom det er så glatt at bilen sklir avgårde av seg selv med mindre du bremser på alle fire hjulene så er du ute og kjører (evt parkerer) på feil sted og tid :)

Vel på de veiene jeg kjører på om vinteren skjer det regelmessig. Snakker ikke nødvendigvis om permanent parkering, men f.eks at man må ut og måke, eller feste slepetau for å dra løs noen andre.

Hvis man bare kjører på steder hvor bilen ikke sklir når den står med brems bare på to hjul, så har man vel strengt tatt ikke bruk for firehjulstrekk :)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Go-carter

Sitat fra: jlan på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:02
Sitat fra: hnrk på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:46

Dersom det er så glatt at bilen sklir avgårde av seg selv med mindre du bremser på alle fire hjulene så er du ute og kjører (evt parkerer) på feil sted og tid :)

Vel på de veiene jeg kjører på om vinteren skjer det regelmessig. Snakker ikke nødvendigvis om permanent parkering, men f.eks at man må ut og måke, eller feste slepetau for å dra løs noen andre.

Hvis man bare kjører på steder hvor bilen ikke sklir når den står med brems bare på to hjul, så har man vel strengt tatt ikke bruk for firehjulstrekk :)

Da pleier jeg bare å rygge inn i brøytekanten. Flytter ikke på seg da :)
Når bakre mellomaksel på Discoveryen var låst med hånbrekket, kunne likevel fremakselen bevege seg helt fritt, og bakhjulene var helt frie til å begynne å rotere da det er åpen diff bak også. Men nå beveger vi oss vel litt utenfor tema her.

Ellers er det mange steder det er kjekt med 4x4. På isen for eksempel:
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA