Høy feilrate eller forum-hysteri?

Startet av jotto, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:49

« forrige - neste »

Øggen

Svaret på heile tråden e vel det at det e lite feil på Tesla, i og med vi må snakke meir om Saab istedenfor. Altså forumhysteri?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vidar1979

Siden SAAB ikke lengre produserer biler så er vel BMW og Tesla de mest nærliggende alternativene ved et bilbytte.

Klykken

Sikler på Tesla selv, og dette er gledelig lesing. Kommer fra BMW i3 som har vært et lite irritasjonsmoment med tanke på servicedelen. Har vært innom verksted for garantiutbedringer tre eller fire ganger, tror jeg. En av de gangene på vikingbil med defekt dørlås. Største utbedring har vært ny rattstamme, og fikk ikke leiebil mens jeg ventet (de brukte hele dagen på reperasjon), så måtte til slutt ta taxi derfra. Er sterkt misfornøyd med BMW-verkstedets kundehåndtering, for å si det mildt.

Ellers er knirk, vindsus og rasling og andre lyder en del av hverdagen i en BMW også, så gresset er neimen ikke grønnere på såkalt "veletablerte premium-merker".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OnlyOne

Forumhysteri eller ei, det er i alle fall slik at fra den dagen du begynner å delta i et forum om biler, da får du et nytt perspektiv på det hele.

Du får et større innblikk i andre bileieres utfordringer, men det betyr ikke at du alle de samme utfordringene selv.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

inverter

Jeg har en S85 fra november 2013 som nå nærmer seg 100 000 kjørte kilometer. Jeg har hatt en god del feil med bilen, men aldri driftsstans.

Mange av disse feilene er det Tesla selv som har oppdaget.

Jeg har aldri oppfattet bilen som en "problembil", da alle feilene har blitt tatt hånd om av Tesla på en utmerket måte.

Alltid god service og alltid lånebil.

Jeg er nå på min tredje drive unit og håper selvfølgelig at disse blir mer holdbare etterhvert....

TeslaSvein63

Kan man gå ut ifra at hver gang man får en ny DU, så begynner en ny 8 års garantitid på den, eller prøver de bare på å flikke på disse DU-ene ved å bare bytte dem inntil 8 år er gått hvor så problemer med den blir eierens mareritt?

Kanutten

Sitat fra: inverter på lørdag 15. oktober 2016, klokken 12:11
Jeg er nå på min tredje drive unit og håper selvfølgelig at disse blir mer holdbare etterhvert....

Du har byttet drivlinje/motor i bilen 2 ganger før bilen har gått 100' km?!?!

Er de generelt av så elendig kvalitet, eller er dette en spesielt tilfelle?

Cookie Monster

Ikke uvanlig at alle tidligere rwd har byttet drive unit 1 til 2 ganger før 100 000km. Tipper nesten alle har byttet drive unit 1 gang på rwd før 100 000km produsert før slutten av 2014.

Det sammen med batteri kontaktor og Tpms er en gjenganger.
På P85D sliter de forsatt med for dårligere kontaktorer. Har byttet en gang ved 37 000km. Flere av de andre jeg kjenner med P85D eller tidligere rwd før 2015 har også byttet. En med P85D er på sin tredje.

Feildesig og for dårlige komponenter i noen serier går dessvere mye igjen.

Har blitt mye bedre med tiden i det minste :)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Sjøhyene

Sitat fra: Kanutten på lørdag 15. oktober 2016, klokken 19:01
Sitat fra: inverter på lørdag 15. oktober 2016, klokken 12:11

Du har byttet drivlinje/motor i bilen 2 ganger før bilen har gått 100' km?!?!

Er de generelt av så elendig kvalitet, eller er dette en spesielt tilfelle?
Veldig vanlig. Er på min tredje jeg og etter 60' km. Men så lenge man er såpass godt dekt av garanti og tesla er såpass service villige er det jo ingen big deal. Personlig mye mer bekymret for andre dyre ting som kan feile etter at garantien  utløper.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cobos

Jeg har tydelig skrytt av at min S60 ikke har byttet drive-unit. Nå leverte jeg den nettopp inn for fiks av ymse kosmetiske knirk og slark saker. Knirk i bakre del av bilen har de ikke klart å fikse (men skal innrømme at den er litt vrien å reprodusere), men sannelig oppdaget de noe galt med drive-unit så nå rundt 47k har jeg også fått en ny en. Jeg er dermed blitt med i klubben jeg også...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

ToWalkOrDrive

Det kan vel ikke være tvil om at Høy Feilrate er det riktige svaret her.
Er vel gjerne solgt 6000 model S i Norge, og med mer enn 2500 innlegg i "Reklamasjoner"-tråden, samt hundrevis av andre tråder som går på ting som ikke virker, så sier svaret seg selv, mener jeg. Hvis ikke har jeg vært veldig heldig med bilene jeg har eid oppover. Hadde en Toyota Avensis 2009-modell i 5 år, og der var det kanskje 1 feil (setet) på 5 år (sett bort fra et par pedal-innkallinger). Utenom det så var bilen perfekt....sånn funksjons/driftsmessig...

Så, det spørs hva du kan tillate deg selv, og hva du er ute etter ved en el-bil...... er og litt usikker på hvor mange av feilene som faktisk er ryddet bort / ordnet en gang for alltid.
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. oktober 2016, klokken 12:36
Er vel gjerne solgt 6000 model S i Norge
Er vel omkring det doble.

OnlyOne

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. oktober 2016, klokken 12:36
Er vel gjerne solgt 6000 model S i Norge, og med mer enn 2500 innlegg i "Reklamasjoner"-tråden, samt hundrevis av andre tråder som går på ting som ikke virker, så sier svaret seg selv, mener jeg. Hvis ikke har jeg vært veldig heldig med bilene jeg har eid oppover. Hadde en Toyota Avensis 2009-modell i 5 år, og der var det kanskje 1 feil (setet) på 5 år (sett bort fra et par pedal-innkallinger). Utenom det så var bilen perfekt....sånn funksjons/driftsmessig...

Så, det spørs hva du kan tillate deg selv, og hva du er ute etter ved en el-bil...... er og litt usikker på hvor mange av feilene som faktisk er ryddet bort / ordnet en gang for alltid.

Nå er jo kvalitet og driftssikkerhet Toyotas fremste egenskap, og det er jo det vi snakker om, så det er helt greit du trekker det frem. Men resten er stort sett natta, og dette henger jo sammen.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

RuneW

Consumer Reports plasserer Tesla omtrent nederst nå:

http://gizmodo.com/consumer-reports-spurns-former-crush-tesla-ranks-compa-1788170049

Sikkert bare forum-hysteri  :o
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

alda

Sitat fra: RuneW på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:27
Consumer Reports plasserer Tesla omtrent nederst nå:

http://gizmodo.com/consumer-reports-spurns-former-crush-tesla-ranks-compa-1788170049

Sikkert bare forum-hysteri  :o
Det där är ju pga. Model X - här skryter vi ju bara över hur fantastiskt hög kvaliteten har blivit i Model S 8)
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA