Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?

Startet av PingPing, søndag 20. november 2016, klokken 20:35

« forrige - neste »

PingPing

Heisann.  Dette finnes det sikkert svar på et eller annet sted i gamle lenker, men jeg spør likevel.
Har akkurat satt på vinterdekk. Hakkapelita 205/55 R16  94R xc.
Hvor mye trykk (PSI) bør jeg ha i disse for å optimalisere rekkevidden uten å slite dekkene feil ?
Takker for alle svar  :)

leafnor

Hei.
Nettopp lagt om til Hakkapelita 205/60 R16, litt større profil riktig nok, men lagt meg på 2,8 bar. Mer enn det, og det ble for hardt etter min smak.
Kjørte det på de forrige vinterdekka og, som var WikingConti. De hadde jevn slitasje.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Lynet

Du kan øke trykket 20% og det slites mindre på grunn av mindre varme. Økt dekktrykk er ikke skadelig for radialdekk. Men du får dårligere komfort og dårligere fremkommelighet da mindre av dekket har kontakt med veien.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PingPing

Tusen takk for gode svar.  2,8 bar er vel 40,6 PSI.  Tror man skal gange med 14,5.  :D

nr1rayner

I boka står det vel 2,5 ?
20% over det skulle bli 3,0.
Det kjørte jeg med store deler av forrige vinter, har da noe mer slitasje i senter av dekket. Det kan komme av høyt trykk eller mønsteret. Enig med leafnor, 3,0 bar ble litt i hardeste laget.

Jeg bruker 2,7bar nå så får vi se.
Plagdes med utrolig mye understyring, prøvde med lavere trykk fram enn bak og fant vel egentlig ut at det fungerte bra. Når det problemet kommer igjen blir det sikkert justert til ca 2,5 fram og 2,7-2,8 bak tipper jeg.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Dersom du ikke trenger rekkevidden, så bruk trykket som gir størst sikkerhet. Kjipt å ha en ulykke fordi du har dårlig veigrep, spesielt uten noen som helst grunn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Burg

Har skiftet selv nå... La meg på 30 bar framme og 28 bak. Dette kjennes fint ut på bilen, som bare brukes i byen. Bør vel følge med på dekkene gjennom året;)

Burg

Skal selvfølgelig være 3,0 og 2,8;)

nr1rayner

Undret litt på hvor du hadde fylt for å få 30 bar ja  :P

Sitat fra: Rio på søndag 02. oktober 2016, klokken 23:29
Dersom du ikke trenger rekkevidden, så bruk trykket som gir størst sikkerhet. Kjipt å ha en ulykke fordi du har dårlig veigrep, spesielt uten noen som helst grunn.
Og hva er så trykket som gir størst sikkerhet..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Med stor sannsynlighet, det som fabrikanten av bilen anbefaler.

I praksis er det nok greit med 10% over, men hva hvis måleren på bensinstasjonen viser 10% for lite? Da er du plutselig 20% over...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:31
Med stor sannsynlighet, det som fabrikanten av bilen anbefaler.

I praksis er det nok greit med 10% over, men hva hvis måleren på bensinstasjonen viser 10% for lite? Da er du plutselig 20% over...
Hvorfor er det sannsynlig?
Leaf 1430kg 2,5 bar med 205/55-16. Husker ikke Tekna-dim, 215/50-17, men det var vel omtrent samme trykk.
X-Trail 1540kg 2,0 bar med 215/65-16.
På 2 biler med så lik vekt og nesten samme dekkbredde, fra samme produsent, burde ikke anbefalt trykk være det samme eller i det minste i nærheten av likt?
Finner spesifikasjoner på en Peugeot Partner med 2,5 bar fram og 3,6 bar bak. Sikkert greit hvis man bestandig kjører fullastet, men alt for mye (spesielt bak, kanskje også fram) hvis bilen går tom.

Hvordan fabrikanten finner disse tallene er det sikkert knapt noen som vet, men jeg setter overhodet ikke min lit til at det er det trykket som gir høyest sikkerhet.
Før lå de fleste modeller på 1,8-2,2 bar, mulig det er høyere nå.. Det jeg har erfart er at slikt trykk gjerne gir skjevslitasje, mest slitasje på skuldrene, noe som tyder på at mesteparten av trykket fordeles nettopp der. Senter av dekket blir derfor ikke brukt effektivt. Derfor mener jeg anbefalinger ikke nødvendigvis er riktige.
Under bremsing vil jeg tro at vekta ytterligere forsterkes på skuldrene av framdekk, som igjen taler for økt trykk.
Jeg har bestandig fylt ca 10% over på personbiler.
X-Trailen går med 2,5 bar, 25% over, og ingenting har eksplodert enda..

Hva om måleren på bensinstasjonen viser 10% for mye?
Da er det viktigere å sjekke trykket flere steder. Mange av disse målerne henger ute i vær og vind i mange år og blir mishandlet av brukerne uten særlig tilsyn. Det er å be om feilvisninger.

Oppstår det en liten lekkasje (det kan være så mangt, ventilnåla lekker bittelitt, lekkasje rundt et lodd, skrue i dekket som kun slipper ut en liten fis hver gang det berører bakken) har man en større margin å gå på.
Sikkerheten er nok mer ivaretatt med 10-20% over anbefalt enn 10-20% under.

De oppgitte 2,5bar er nok helt greit på Leaf, men jeg velger å ha litt mer.
Hadde den vært oppgitt med 2,2bar ville jeg hatt mye mer..
Noen tidelers bar gir ingen dramatisk forskjell. Men hadde vi snakket 1 bar forskjell blir det noe annet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

#11
De fleste personbiler har et dekktrykk mellom 1,9-2,5 bar. Fabrikantens anbefalinger bør være et sikkert utgangspunkt.

http://www.altomdekk.no/2012/08/20/riktig-dekktrykk-er-viktig/

Men så er det eksperter som mener du skal fylle 10% mer luft i sommerdekkene og 20% mer i vinterdekkene uten at det går ut over sikkerheten.

Tommelfingelregel
Bruk i utgangspunktet ikke mer enn 20 prosent høyere trykk enn oppgitt.

tomrh

Hehe, dukker alltid opp en ny dekktrykk-tråd hver sesong. ;)
Hjulet må alltid oppfinnes på nytt.

10% over: http://www.dinside.no/motor/derfor-bor-du-ha-10-prosent-mer-luft-i-vinterdekkene-dine/61013499
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: Sele på onsdag 05. oktober 2016, klokken 07:17
Fabrikantens anbefalinger bør være et sikkert utgangspunkt.

Den setningen likte jeg  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA