Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppdatering kart

Startet av haheide, torsdag 17. november 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

haheide

https://speakev.com/threads/long-term-care-of-your-tesla-battery-its-not-rocket-science-maybe.6705/
Sannsynligvis gjelder dette for Leaf batteriet også ?
Leste i en annen Tesla forumtråd at rekkevidde i snitt degenereres 3miles (4,82km) per år - er dette i samsvar med deres erfaringer ifht Leaf ?
Er det noen (kjemisk) forskjell på Leaf gen. 1, 2, 3  batterier innbyrdes og ifht til Tesla biler og generasjoner eller Kia Soul, Citroen Zoe, Mercedes B-Klasse ED, Opel Ampera?
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

nr1rayner

Gen 2 (altså den oppgraderte fra 2013) fikk endret batteri for, spesielt å tåle varme bedre.
Annet enn det er det vel ikke snakk om store endringene på 24kwh batteri.
Har overhodet ikke peiling på om jeg har mistet rekkevidde på de 1,5 år og 25'km jeg har hatt Leafen.
Det har så mye å si med kjørestil samt vær og vind at det er "umulig" å si noe konkret..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Lizard batteri kom i gen 2 Nissan Leaf.

Min er 2 år/50 000 km. Null batteritap i følge jevnlige målinger med LeafSpy. Rekkevidden på min Leaf er bedre nå enn da den var ny, men det antar jeg skyldes at dekkene er godt brukt (redusert rullemotstand).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olee

Hvilken versjon av LeafSpy bruker du AppleKnocker? Tror du må være den eneste jeg har lest om som har 100% SOH etter 2år/50kkm  ::)

Trekkoppbil

Her er det noen modeller for kapasitetstap på de eldste Leafene:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss

Noen mener det det kom enkelte forbedringer av kjemi, utover 2013 og 2014.
Jeg har også lest en mening om at batterier som er produsert til og med mars 2013 er dårlige.  Om det skyldes tekniske endringer, eller om bilene som er produsert på starten av året er kjørt en sommer mer enn de som er produsert på slutten av åre, kjenner jeg ikke til. Jeg har vært på utkikk etter 8-bars biler i usa, og de 2013-midellene jeg har funnet med tap av mange barer, er nok fra mars og tidligere.

2015-batteriet som kom sommeren 2014, blir kallt Lizard-batteri, og det blir holdt for å være bra, siden det har eget klengenavn.  Om det var noen stor forbedring, kjenner jeg ikke til.

Det er mye synsing.
Alle 24kwt trur jeg er av samme typen, med eller uten forbedringer.
Det er vel 30kwt-batteriet som er en ny type batteri med 8 års garanti.

AppleKnocker

#5
Sitat fra: Olee på torsdag 29. september 2016, klokken 22:34
Hvilken versjon av LeafSpy bruker du AppleKnocker? Tror du må være den eneste jeg har lest om som har 100% SOH etter 2år/50kkm  ::)
1.3.12 for iOS.

Rekkevidden på bilen er minst like god som da jeg fikk den. Så både opplevelsen og målingen underbygger at batteriet er bra. Lånte også bort bilen en helg til en kar som har kjørt Leaf før. Han kommenterte at rekkevidden var bedre enn forventet.
Teslaen virker derimot som har hatt noen få % reduksjon på tilsvarende tid og kjørelengde.

Etter hva jeg har lest er det flere med null tap på 1-2 år gamle Leafs.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

eivisa

Har kjørt 132000km i min 2011 mod Leaf. Merker litt på batterikapasiteten, men ikke mere enn det jeg regnet med. Mangler ca. 20km på kjørelengde i forhold til da den var ny.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomrh

Sitat fra: leafnor på fredag 30. september 2016, klokken 19:47
Misunnellsesverdige verdier! Min Gen 1 er 82% av dette.
Nede på SoH = 82% allerede??  :o
Du hadde jo 85% i juli?

2010 - 2012 har den dårligste batteriteknologien. Skulle lagt i litt mer penger til en brukt gen2 ser jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Yeyeye

Men direkte dårlig er det vel ikke uansett, det ble svartmalt MYE værre før bilene kom i bruk :)
At det blir bedre og bedre er jo bra og viser at teknologien går fremover. En annen ting er jo at vi etter hvert vet noen ting for å ikke øke hastigheten på degenereringen yterligere en nødvendig. Jeg krysser fingrene på at 30kWh batteriet er bedre en noen av forgjengerne, men det vil jo tiden vise.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

#10
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. oktober 2016, klokken 22:12
Sitat fra: leafnor på fredag 30. september 2016, klokken 19:47
Misunnellsesverdige verdier! Min Gen 1 er 82% av dette.
Nede på SoH = 82% allerede??  :o
Du hadde jo 85% i juli?

2010 - 2012 har den dårligste batteriteknologien. Skulle lagt i litt mer penger til en brukt gen2 ser jeg.
Ikke riktig så ille. SOH er 84, mens 82% er forholdet på Ahr mot AppleKnocker's verdi, da min er nede på 52,4 nå.
52,4/63,92=82%.
Så litt villedende fra min side, skulle nevnt det var forholdet der og ikke SOH.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA