Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

svingen

Noen tanker rundt propilot om det blir "tillegg" slik att plutseleg blir tessla tilstander og endrt på 350 tusen får dab og propilot og vinter pakke? Og "ribba" kommer på 250k? Eller er det sagt att oropilot blir på alle?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

AmocoCadiz

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. mai 2017, klokken 12:18
Du kan ikke sammenlikne da og nå.

Jeg tipper de første leafene blir levert i slutten av desember i år, med store leveranser i januar og utover 2018.

Nissan har overhode ingenting å tjene på det vakuumet som oppstår fra de har lansert ny Leaf til de kan levere. I denne perioden er den gamle leafen uselgelig. Nissan er såpass proffe at de har vært gjennom generasjonsskifter før og vet hva de går til.
Dette tror jeg også,
Nissan har solgt elbiler i bøtter og spann i Norge i flere år nå, og har opparbeidet både verdifull erfaring og vet hvordan man skal selge elbil, hvilke kriterier kundene etterspør og teknisk erfaring på verkstedene.

De vet hva de skal gjøre fremover, i sterk motsetning til Opel, som ikke bare er grønne på elbil,
men klart å terge på seg tusenvis av kunder.
Som kunde med brutte leveringsløfter og en brutt skriftlig kontrakt på AE, er lojaliteten nærmest null mot Opel nå, selv om bilen blir tilgjenglig.

Selv om vi aldri har hatt Nissan, opplever vi langt større lojalitet over for dem.
Å ha levert over 30000 elbiler til nå bare av Leaf er rett og slett imponerende.

Jeg tror Nissan har stålkontroll på levereing av neste gen Leaf som presenteres 6 september, og at de vil ha klart en langt mer oversiktlig og rask levering kort tid etterpå.

Og med bl.a. Propilot teknologi og ACC vil ny Leaf bli en langt mer fremtidssikker bil en AE.

knut.aulie

Når en sier Nissan har levert 30 tusen er det inkludert et betydelig antall importerte og i løpet av fem år.....

Jeg tror Nissan vil klare seg bedre enn Opel, men som VW og BMW blir det nok ventetid der også.

Ser ikke helt for meg at Nissan kommer med et eget bilfrakteskip med 5000 nye Leaf til Drammen i september. [emoji847]

kaiat

Du må huske på at Nissan stiller i en litt annen liga enn VW, BMW, osv. De har per i dag hele tre fabrikker som produserer Leaf (fire hvis vi regner med Kina-versjonen), så her burde det være kapasitet nok. Tross alt er det produsert borti 300 000 Leaf siden starten og det er ingen andre elbiler som har nådd slike salgstall.

Hansi

Det er vel batteriproduksjon som er flaskehalsen(?), Nissan produserer vel noe batterier selv, men lite etter hva jeg har forstått (orker ikke lete nå).
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Nissan har tre batterifabrikker, men kjøper nå også batterier "utenfra", fordi det er billigere for dem, og det tydeligvis er god kapasitet i batterimarkedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: Rio på onsdag 17. mai 2017, klokken 20:33
...og det tydeligvis er god kapasitet i batterimarkedet.

Hvor har du det fra? Jeg har inntrykk av at det generelt blir argumentert for det motsatte..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AmocoCadiz

Sitat fra: Hansi på onsdag 17. mai 2017, klokken 21:40
Sitat fra: Rio på onsdag 17. mai 2017, klokken 20:33
...og det tydeligvis er god kapasitet i batterimarkedet.

Hvor har du det fra? Jeg har inntrykk av at det generelt blir argumentert for det motsatte..
hvis dette stemmer er det mange elbilprodusenter som farer med bullshitargumenter for å ikke lever stort nok antall batterier.

Lurer mer og mer på om Musk har vært på en nasjonaldagsfest 4th of July et sted i USA og fått vite "the real reason why we dont get more electric cars", og derfor bestemt seg for å lage sin egen GIGAfactory batterifabrikk....?

Bondeknøl

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:16
Når en sier Nissan har levert 30 tusen er det inkludert et betydelig antall importerte og i løpet av fem år.....
Men er det ikke Nissan som har levert de som er bruktimportert også??
Hva er det som er problemet?

Trekkoppbil

#444
Nissan gjør noe stort.
Timing er et annet spørsmål.

Det var snakk om produksjonskapasitet på 200 000 batteriet i året i Tennesse, og 60 000 batterier i året i England for 2013-fabrikkene, så Nissan var optimist: https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Production

Renault-Nissan-alliansen planlegger ei standard drivlinje for ulike biler, og det kan være tidkrevende utvikling, men det forsinker ikke nødvendigvis Leaf.

Timing av skattefordeler:
Første bilfabrikant som har solgt 200 000 elektriske kjøretøy i USA, vil miste føderale intensiver i løpet av ett år etterpå, mens konkurentene vil fortsatt få skattefordeler. Det er dumt å miste denne støtta, hvis man kommer med mange ulike elektriske modeller når det blir for seint å få støtte. Noen måneder etter passerte 200 000 får man støtte for ubegrensa antall biler.

Så har vi batteriutvikling og mange spill vi sikkert ikke kjenner til.

knut.aulie

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 17. mai 2017, klokken 23:29
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:16
Når en sier Nissan har levert 30 tusen er det inkludert et betydelig antall importerte og i løpet av fem år.....
Men er det ikke Nissan som har levert de som er bruktimportert også??
Hva er det som er problemet?
Hvor mange Nissan Norge leverer!

Bondeknøl

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. mai 2017, klokken 00:57
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 17. mai 2017, klokken 23:29
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:16
Når en sier Nissan har levert 30 tusen er det inkludert et betydelig antall importerte og i løpet av fem år.....
Men er det ikke Nissan som har levert de som er bruktimportert også??
Hva er det som er problemet?
Hvor mange Nissan Norge leverer!
Er det rett og slett litt trist for deg at Nissan Leaf er den elbilen det er solgt desidert mest av i Norge? Faktisk over 30000. Må du gjøre alt du kan for å argumentere for å få ned antall Leafer i Norge?

gigafactory

Sitat fra: Rio på onsdag 17. mai 2017, klokken 20:33
Nissan har tre batterifabrikker, men kjøper nå også batterier "utenfra", fordi det er billigere for dem, og det tydeligvis er god kapasitet i batterimarkedet.

Virkelig? Hvilke batterier er det Nissan kjøper utenfra? At Renault har gått helt over på LG er kjent, men jeg har ikke hørt noe om at Nissan har gjort det ennå selv om Carlos Ghosn er mer enn keen på det.

knut.aulie

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 18. mai 2017, klokken 05:06
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. mai 2017, klokken 00:57
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 17. mai 2017, klokken 23:29
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:16
Når en sier Nissan har levert 30 tusen er det inkludert et betydelig antall importerte og i løpet av fem år.....
Men er det ikke Nissan som har levert de som er bruktimportert også??
Hva er det som er problemet?
Hvor mange Nissan Norge leverer!
Er det rett og slett litt trist for deg at Nissan Leaf er den elbilen det er solgt desidert mest av i Norge? Faktisk over 30000. Må du gjøre alt du kan for å argumentere for å få ned antall Leafer i Norge?
Du misforstår totalt. Ønsker at Nissan skal kunne levere alle Leaf til alle som ønsker det dag 1. Leaf er klart den mest solgte bilen til nå.
Det er bare lurt å ikke bli helt urealistisk å tro at siden det er over 30 tusen Leaf her nå så kan de levere ubegrenset antall i år.
Les det jeg skriver så vil du se det. [emoji3]

Gordon Retriever

Første offisielle glimt fra Nissan av 2. generasjon Leaf:



Jeg håper dette blir bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA