Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:56
Jeg håper Nissan blinker ut det å være ledende elbilprodusent som hovedmålet, og Tesla Model 3 som hovedkonkurrenten - i stedet for å satse på å være akkurat litt bedre dagens konkurrenter.

Helt ærlig så fatter jeg ikke dette maset om Model 3 som den hellige gral all den tid Ampera-E er den bilen som har satt standarden for rekkevidde i segmentet "bil vanlige folk har råd tid". Hadde Tesla 3 hatt fullverdig bakluke hadde jeg sett faresignalene, men Nissan Primera-epoken, hvor sedan var det Ola Nordmann skulle ha, er forbi. I dag er det SUV og stasjonsvogner som er foretrukket fremkomstmiddel og mot disse er Model 3 ingen trussel.
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Når det er 2 års leveringstid så er det ikke så veldig aktuelt for de fleste å vente på AmperaE. SUV og stasjonsvogner finnes det vel ingen av enn så lenge, og Model 3 får hengerfeste og AWD, som er mye etterspurt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rolandvg99

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:13
Når det er 2 års leveringstid så er det ikke så veldig aktuelt for de fleste å vente på AmperaE. SUV og stasjonsvogner finnes det vel ingen av enn så lenge, og Model 3 får hengerfeste og AWD, som er mye etterspurt.

Model 3 med AWD kommer vel heller ikke i sommer. Til neste år begynner det å komme flere alternativer, rekkevidden øker hos flere og praktisk bruk av henger for å transportere alle kolli over koffertstørrelse er vel så der. Har dratt på ferietur med Mercedes 190e og henger en gang - det skjer aldri igjen. Skal en på sedvanlig norsk vis drasse med seg halve huset på tur er nok kommende versjon av Nissan e-NV200 et bedre alternativ, men ikke så kul, hipp, statusbetonende, rask og komfortabel.
"I like soul with a capital S"

Burger

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:14
Helt ærlig så fatter jeg ikke dette maset om Model 3 som den hellige gral all den tid Ampera-E er den bilen som har satt standarden for rekkevidde i segmentet "bil vanlige folk har råd tid"

Det er en del problemer med Ampera-E viser det seg.


  • De taper 9000 USD pr bil, rykter og kan være sant eller ei.
  • Det virker mer og mer som en "compliance car" og dermed produseres det nok til å fortsette å selge forurensende fossilmotorer i stater som California.


Så det virker som Ampera-E blir levert til Norge og resten av Europa dersom de har bommet og overprodusert.

Dette er basert på en del analyser folk har gjort på internetten så du får tolke det selv. Men leveringstakten til AE tilsier compliance car og styr unna.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Cowboystrekk

Sitat fra: Burger på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:30
Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 08:14
Helt ærlig så fatter jeg ikke dette maset om Model 3 som den hellige gral all den tid Ampera-E er den bilen som har satt standarden for rekkevidde i segmentet "bil vanlige folk har råd tid"

Det er en del problemer med Ampera-E viser det seg.


  • De taper 9000 USD pr bil, rykter og kan være sant eller ei.
  • Det virker mer og mer som en "compliance car" og dermed produseres det nok til å fortsette å selge forurensende fossilmotorer i stater som California.


Så det virker som Ampera-E blir levert til Norge og resten av Europa dersom de har bommet og overprodusert.

Dette er basert på en del analyser folk har gjort på internetten så du får tolke det selv. Men leveringstakten til AE tilsier compliance car og styr unna.
Har du noen kilder på "tapet"? Eller er det som Tesla sitt tap: Tjener på biler, taper totalt sett pr bil pga R&D?

Får Chevy virkelig ZEV kredits for å selge biler de eksporterer utenlands? Trodde bare dette var knytta til salg innenlands\innenfor stater? I CA virker det sånn da de har flere spesialmodeller som kun selges\solgtes tidligere der som RAV4 EV etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rolandvg99

Akkurat det er hovedgrunnen til at jeg takket pent nei til å forhåndsreservere Ampera-E. Det har ligget i kortene siden lansering da GM og Ford har drevet lobbyvirksomhet i åresvis mot strengere krav til utslipp.

Allikevel mener jeg det er Ampera-E/Bolt som har "skremt" fart i produksjonstakten til de andre produsentene da platformen/formfaktoren de har lansert passer bedre inn i bruksmønsteret til majoriteten av verdens bilkjøpere. Dersom Nissan lanserer nye Leaf med hengerfeste (Nissan begynner så smått å tilby dette til nåværende e-NV200) ligger Model straks litt dårligere ann.
"I like soul with a capital S"

Cowboystrekk

Det som taler imot "compliance"-bil er at de har laget en såpass bra bil. Ytelsene, rekkevidda og praktiske løsninger med plass, lastekrok for boks\sykkel etc gjør den til et bedre valg en fossile alternativer om prisen ikke er helt hinsides. Spørsmålet er bare hvor mye de ønsker å produsere av den, det får vi vell gradvis vite mer om i månedene framover. LG chem har ifølge dem selv god kapasitet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

knut.aulie

For å styre tråden inn på nye Leaf. .....

Er det noen som vet produksjonskapasiteten til Nissan på nåværende Leaf? Hvis den nye har dobbelt så stort batteri kan en vel regne med ca ca halvert produksjonstakt. De fleste elbilprodusenter styres jo av batteritilgangen.

Jeg snakket med selger på Nissan som trodde på få måneder leveringstid etter lansering i september og man bestiller da. Han trodde de ville ha god tilgang på biler fra tidlig oktober eller sen september.

telcontar

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:57
For å styre tråden inn på nye Leaf. .....

Er det noen som vet produksjonskapasiteten til Nissan på nåværende Leaf? Hvis den nye har dobbelt så stort batteri kan en vel regne med ca ca halvert produksjonstakt. De fleste elbilprodusenter styres jo av batteritilgangen.

Jeg snakket med selger på Nissan som trodde på få måneder leveringstid etter lansering i september og man bestiller da. Han trodde de ville ha god tilgang på biler fra tidlig oktober eller sen september.

Håper det stemmer, det vil i ihvertfall være gode nyheter for kona som trenger pendlebil (18mil t/r uten lading). Da slipper vi å vente på Hyundai Kona :-p

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:57
For å styre tråden inn på nye Leaf. .....

Er det noen som vet produksjonskapasiteten til Nissan på nåværende Leaf? Hvis den nye har dobbelt så stort batteri kan en vel regne med ca ca halvert produksjonstakt. De fleste elbilprodusenter styres jo av batteritilgangen.

Jeg snakket med selger på Nissan som trodde på få måneder leveringstid etter lansering i september og man bestiller da. Han trodde de ville ha god tilgang på biler fra tidlig oktober eller sen september.

Etter det jeg har oppfattet har Nissan ingen redusert produksjonstakt grunnet tilgang på ressurser. De fortsetter med egen batteriteknologi en stund til og har dermed kontroll med "bukta og begge endene".

Ref twittermelding vedrørende e-NV200 datert 15.5.17:

Thanks for your feedback. We're continuing to invest in our battery technology. Keep an eye on our channel for updates. Thanks, ^ML
"I like soul with a capital S"

Burger

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:43
Har du noen kilder på "tapet"? Eller er det som Tesla sitt tap: Tjener på biler, taper totalt sett pr bil pga R&D?

Se i setninga jeg skrev om dette så ser du svar.

Hint : "De taper 9000 USD pr bil, rykter og kan være sant eller ei." Skrev "rykter" og "kan være sant eller ei" eksplisitt siden det ikke finnes kilder man kan stole 100% på men velger å legge ved rykter siden ryktene passer veldig bra med hva som skjer med leveranse.
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:43
Cowboyskrekk skrev : Får Chevy virkelig ZEV kredits for å selge biler de eksporterer utenlands?
Nope, derfor så får Norge og Europa biler de ikke får solgt i USA eller overprodusert biler så de trenger ikke ZEV kredits. Får presisere at dette er min mening.

Forstå meg rett, jeg ønsker at AE var en bil som kunne leveres til Norge slik at alle som ville ha kunne fått på 1~2 måneders leveringstid til lovt pris, men slik er det ikke.

Nå ser det ut som Nissan med ny bil til høsten er det som vil bringe markedet framover dersom Nissan klarer å produsere. Alle andre sliter med levere varene. Jokeren er Tesla M3 dersom Tesla klarer alle løftene og produksjonsmål.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Trekkoppbil

#431
6. september lanserer Nissan neste bil.
Dagens Leaf blei lansert 3. august 2009 og den kom i salg her i landet 30 oktober 2011. Da tok det 2 år og 3 mnd.
Det kan gå raskere å prodsette neste model. "Nå er det ventet at bilen kommer for salg mot slutten av året med levering en gang i 2018". 
Snakker vi om en 2019-modell som kommer i løpet av 2018. ?

https://www.tu.no/artikler/hold-av-datoen-6-september-lanserer-nissan-andre-generasjon-leaf/382924

Nissan skryter av sine visjoner som vanlig:
"– Dette blir en helt ny modell designet fra blanke ark som vil sørge for at vi fortsatt er i front, sier Pouret."

Lars C. Krogenæs

Du kan ikke sammenlikne da og nå.

Jeg tipper de første leafene blir levert i slutten av desember i år, med store leveranser i januar og utover 2018.

Nissan har overhode ingenting å tjene på det vakuumet som oppstår fra de har lansert ny Leaf til de kan levere. I denne perioden er den gamle leafen uselgelig. Nissan er såpass proffe at de har vært gjennom generasjonsskifter før og vet hva de går til.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trekkoppbil

Poenget mitt er at datoen for lanseringen sier ikke noe om når bilen kommer i handelen.
Nå har vel Nissan sagt lenge at man ikke oppgir når bilen kommer, og det virker som de prøver å si at den ikke kommer i år. Konkurentene tar opp bestillinger på biler som kanskje kommer om noen år, og skaper seg hype på den måten.

2013-modellen kom til Norge sommeren 2013, noen måneder etter den kom i USA. 2015-modellen kom våren 2014 i USA.
Hvilke modellbetegnelse framtidsbilen får, og om den triller ut i ulike markeder til ulike tider gjenstår å se.
Denne gangen har Nissan eksistrende produksjonslinjer i ulike verdensdeler hvor man skal legge om produksjonen så det kan gå fortere, og Norge kan ha beveget seg til å bli tidlig bruker som vi er hos Opel.

Det finnes teknikker for å unngå vakum. Det ene er å forlenge leia på den gamle modellen som man gjør nå, og det andre kan være å komme med nytt batterialternativ til dagens Leaf.

Jeg kjenner ikke til om produsentene konkurere om å komme som nr 1, eller om de ønsker å bli nr 2 men best. Antakelig har de uante hensyn i ulike markeder, av teknologiske, tekniske, kostnadsmessige, markedsmessige og samfunnsmessige årsaker.

Nissan har i flere år  sluppet visse visjoner om denne bilen, og det endrer seg etterhvert. I 2014 var det snakk om at denne bilen skulle prodsettes 2. kvartal 2017, og det skulle komme en elektrisk infiniti tidligere på året.  Sommeren 2016 snakka Ghosn om en liten bil som skulle lanseres i Japan seinere på året. Jeg har ikke lagt merke til hvordan det gikk. Kan det være snakk om Micra?

kaiat

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:56
Jeg håper Nissan blinker ut det å være ledende elbilprodusent som hovedmålet, og Tesla Model 3 som hovedkonkurrenten - i stedet for å satse på å være akkurat litt bedre dagens konkurrenter.

Nissan har nok tenkt å være en ledende elbilprodusent, men har sagt at de ikke regner Tesla som en konkurrent. Grunnen er at Tesla er mer premiumbil og Nissan har ingen ambisjoner i den retning. Nissan sikter seg ikke inn mot Mercedes og BMW når det gjelder fossilbiler heller (Nissan har riktignok premiummerket Infiniti, men her satses det ikke så mye). Her er det rimelige biler for de store massene som gjelder, og det gjelder også elbiler. Nissan har sagt at prisene på elbiler må ned og jeg forventer derfor at neste generasjon Leaf legger seg godt under Model 3 i pris. Sannsynlig med startpris på 20-25 000 USD og deretter oppover til toppmodell med pris på rundt 35 000 USD.

Det ville heller ikke forundre meg om gammel-Leafen fortsetter i en classic-versjon med et utstyrsnivå til en svært gunstig pris. Leaf har solgt godt i år, mye på grunn av solide rabatter. I USA snakkes det om at du kan få ny Leaf til 15-20 000 USD etter at alle rabatter og skattefradrag regnes inn. Da begynner selv amerikanerene å bli interessert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA