Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bussfil

Startet av AntiRegreim, mandag 15. november 2010, klokken 06:25

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 17:05
Sitat fra: cra på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:32
"Problemet" med at De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig. er at definisjonen på alternativet ikke er satt. Den er ikke lik for alle. Og det er vel egentlig det vi har diskutert; hva må en elbil klare for at den skal være et alternativ for deg/meg/naboen/alle andre?
En el-Audi A2 med rekkevidde 600km og til samme pris som en fossil A2 burde være et godt alternativ for alle som klarer seg med bilstørrelsen - inklusive de som i dag pendler i toseter med kort rekkevidde.
En tilsvarende Audi A3/Golf stasjonsvogn for særs mange.
Pluss på med en tilsvarende A4/Passat og du har 3 bilstørrelser som tar seg av det overveiende flertallet bilkjøpere.

De siste prosentene får kjøre Tesla R, elektrifisert Porsche/Maseratti o.l.
Eller en elektrisk versjon av Volkswagen L1 - den bruker mindre enn A2:

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

eledille

#31
Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 16:40
Sitat fra: eledille på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:47
AntiRegreim: Jeg skrev "...kan bytte ut en fossilbil med en elbil med kort rekkevidde uten å redusere på komforten".

Med det mente jeg at Ola og Kari er meget interessert hvis de kan spare penger uten å ofre noe særlig.
Tror nok det er adskillig flere eksemplarer av Ola og Kari  du lokker over til elbil med "lang rekkevidde" enn til elbil med "kort rekkevidde".

Med fossilbil koster det ingenting å ha lang rekkevidde. Det gjør det med elbil. Jeg tror de som trenger to biler kommer til å finne ut at de trenger en bil med lang rekkevidde, mens den andre kan greie seg med kort rekkevidde, i hvert fall så lenge kort rekkevidde koster 50k mindre.

Tiden vil jo vise hvem av oss som får rett - men i øyeblikket selger vel i-MiEV som varme hveteboller :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Baltor

#32
Takk elledille, enig!
Lang rekkevidde vil ikke være gratis, det vil koste mye mer i innkjøp og mer i forbruk enn kortere rekkevidde.
Overgang til batteridrift betyr at vi må/bør tenke over hva vi egentlig trenger, og kanskje gi slipp på drømmen om å ri hesten inn i solnedgangen. ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på fredag 29. oktober 2010, klokken 20:39
Takk elledille, enig!
Lang rekkevidde vil ikke være gratis, det vil koste mye mer i innkjøp og mer i forbruk enn kortere rekkevidde.
Dere forutsetter bilkjøpere er rasjonelle økonomiske vesener. Sammensetningen av dagens bilpark tyder snarere på det motsatte.
Det samme gjør kjøredoningene som går i daglig matpakketransport.

Med dagens batteripriser koster rekkevidde skjorta. Alternative priser for Porsche ombygd til  200 og 300km tyder på tusen kroner
pr km rekkevidde. Men holder 600km bilen det den lover, har den tekniske utviklingen frambrakt batterier som med samme volum og vekt som dagens 200km batterier og til samme pris, gir oss 600km rekkevidde.

Og selv om den skulle koste 100K mer, tror jeg det er betydelig flere som vil bla opp disse 100K enn det er som sier neitakk, jeg klarer meg med 200km rekkevidde.

Men selvsagt er det en risikosport å spå om framtida. Derfor enig i at bare tiden vil vise hva framtidens salgstall blir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA