Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bussfil

Startet av AntiRegreim, mandag 15. november 2010, klokken 06:25

« forrige - neste »

hma

For å komme tilbake til det tråden handler om:

Jeg må innrømme at det kribler i magen når jeg leser at DBM Energy har greid 600km med en 4 seters Audi A2, inklusiv bruk av varmeapparat og med 20% rest ved ankomst. Det som høres enda mer lovende ut er at firmaet hevder de er klar for produksjon. Tyskerne har nok en gang bevist at de ikke sover i timen.

Det skulle vært interessant å vite litt mer om teknologien bak løsningen. Noen som vet?

Angående ønsker og  behov for langkjøring så tror jeg man skal være forsiktig med å generalisere. For noen er langkjøring 50km, mens for andre er det 500km eller mer.

Min familie har kjørt Trondheim-Oppdal i Raven (150km en vei), fullastet med bagasje, barnevogn, barneseter, ladeutstyr, etc. Dèt er langkjøring i mine øyne. Turen oppover var inkludert ladestopp mens vi spiste og handlet matvarer. Returen gikk non-stop med 20% rest etter ankomst. Den største bekymringen med en slik tur dreier seg ikke om bilens rekkevidde, men om mangel på ladestasjoner. Raven trenger nemlig 25A kurs (eller DC-hurtiglader), men slikt utstyr eksisterer ikke i offentlig regi.

Når folk skal legge ut på langtur med elbil vil de vite at de er garrantert å finne et sted å lade. De vil også bruke minst mulig tid på ladingen dersom det blir prekært. Noe annet er det om man lader over natten mens man sover, da spiller ladetiden mindre rolle. Det må være like enkelt eller enklere å finne en ladestasjon, enn å finne nærmeste pølsebu (les; bensinstasjon).

Jeg tror også at mange potensielle elbilister ønsker seg kun ett universalkjøretøy, som er funksjonelt både til hverdags og til ferie.

Dersom teknologien i batteripakker på ~80kWh er moden for utrulling, får de et rungende "ja" fra meg. I hvilken kjøretøytype den benyttes i spiller liten rolle, men jeg tror personlig at rekkevidde er et av de tyngste argumentene for nye elbilkunder.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Erland

En rekkevidde på 600km handler ikke bare om å kjøre denne strekningen i ett. Jeg liker å kjøre bil men jeg har ikke blære til så lange strekk.

Det handler derimot om frihet til å velge sted og tidspunkt til å "tanke" når det passer. Feks kunne kjøre forbi et ladested fordi alle plasser er opptatt.

Konseptet med å eie og bruke bil dreier seg om frihet til å velge når, hvor og hvordan. Ellers hadde vi klart oss godt med buss, taxi, leiebil, egne føtter og sykkel.

Derfor tror jeg at dette kvantespranget i elbil-rekkevidde  er særs viktig for å få flere av fossilbrennerne over på elkraft.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Thomas Parsli

Når bensinprisen dobles, antallet ladeplaser øker og elektriske familiebiler med rekkevidde på 300km finnes i butikken,
tror jeg ikke slike "kvantesprang" er nødvendige...

De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

#18
Sitat fra: PerBear på fredag 29. oktober 2010, klokken 08:46
Så bra dere har fått det i Fredrikstad - en kjempesmart løsning!

To spørsmål til:
Tror du mange ville likt å ha med elsykkel på tog etc?
Savner du lademulighet i sykkelgrarasjen på stasjonen?

Nei, å ta med sykkel på toget er noe herk som bør unngås om mulig. Støtt og stadig er det fullt og da er ikke en sykkel det du har lyst til å dra ut/inn. SKal man ha med sykkel på toget jevnlig bør man etter min mening ha en slik liten sammenleggbar sak som får plass på bagasjehyllene.

Lademulighet savner jeg ikke, tror de færreste vil gjøre det da batteriene typisk holde til 15km hver vei eller noe slikt. Få sykler lengre og til de finnes det batterier med større kapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AntiRegreim

Sitat fra: eledille på torsdag 28. oktober 2010, klokken 12:01
Ola Dunk er mer enn villig til å revurdere hvordan han gjør ting og til og med investere i nytt utstyr hvis han kan spare noen kroner på det. Bare se på utbredelsen av varmepumper.
JA, han kjøper til og med de matvarelignende industriproduktene stappfulle av E-stoffer som dagligvarekjedene selger. Med det minker han prosentdelen føden tar av inntekten hans fra 10 til 8 og setter helsa på spill for denne ubetydelige besparelsen.

På den annen siden kjøper han (og særlig hun) omtrent 10 ganger så mye klær og sko de har bruk for. Det meste kastes lenge før det er fysisk utslitt. Hun bruker giga summer til helseskadelig trynekjemi. Den unge han har begynt å hive seg på samme uvanen!

Får TV, mobil, laptop og andre dingser tid til å bli utslitt før nye kjøpes?


OG BILEN?
Min ærbødige påstand er det store flertallet kjøper den største og dyreste bilen de har råd til - også når det betyr de må smøre tynt på brødskiva! Ta en titt på doningene som frakter matpakka til jobben!

Og mindretallet som gjør bilholdet sitt maksimalt billig, bruker de de sparte titusingene til noe mer eller mindre fornuftig/miljøvennlig?

Catalyzator

Etter min erfaring, enten en kjører 10-15 mil eller 60-70 mil så vil jeg uansett
mene at hurtigladingssystemer er det viktigste punktet for elbiler i fremtiden.
Når en kjører langt så har en alltid behov for å strekke litt på bena og
ta en matbit/kaffekopp og høyst sansynlig et toalettbesøk og dette
kombinert med hurtiglading gjør at elbilen vil ha samme rekkevidde som
en hvilken somhelst fossilbil selv om en jo vet av egen erfaring at en gjerne
blåser unna både 60 og 90 mil uten stans når en er i siget men fornuftig og
trafikksikkert er det jo egentlig ikke når en tenker seg om så promotering av
ladepunkter på plasser med matbit og kaffemuligheter trengs.

Etablering av gode ladepunkter er det viktigste elbilfremmende kortet vi har :)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

cra

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
JA, han kjøper til og med de matvarelignende industriproduktene stappfulle av E-stoffer som dagligvarekjedene selger. Med det minker han prosentdelen føden tar av inntekten hans fra 10 til 8 og setter helsa på spill for denne ubetydelige besparelsen.

Æ'kke alle som har mulighet til å fiske fisken sin sjøl eller gå i parken og klubbe en frosk, vettu' ;)  Og jeg tror nå det er bra for helsa å spise mat man liker, heller enn å tvinge i seg alt mulig  man *ikke* liker (Det kalles trivsel). Og heller et variert kosthold, enn bare hjemmedyrkede grønnsaker. Men som du vet: Alt skal praktiseres med måtehold - også måtehold.

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
Får TV, mobil, laptop og andre dingser tid til å bli utslitt før nye kjøpes?

Utslitt? Nei, sjelden. Men utdatert og ikke lenger brukbart til å gjøre jobben? Ja, i mange tilfeller. (Gjelder ikke alle tingene du nevner)

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
Min ærbødige påstand er det store flertallet kjøper den største og dyreste bilen de har råd til - også når det betyr de må smøre tynt på brødskiva! Ta en titt på doningene som frakter matpakka til jobben!

Hva slags bil folk bruker pengene sine på får være opp til dem, og en ny bil er nå gjerne tryggere enn en rett gammel en. Og da tenker jeg ikke bare på ren fysisk størrelse.

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
Og mindretallet som gjør bilholdet sitt maksimalt billig, bruker de de sparte titusingene til noe mer eller mindre fornuftig/miljøvennlig?

Antakelig ikke, og hva så?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Catalyzator på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:50
Etter min erfaring, enten en kjører 10-15 mil eller 60-70 mil så vil jeg uansett
mene at hurtigladingssystemer er det viktigste punktet for elbiler i fremtiden.

Det tror jeg du kan ha rett i. Å ha 3-4 stopp på 30-90 minutter (altså 2-3 do-pauser på optil en halvtime, og en middagspause på optil 90 minutter) på turen fra Sunnmøre til Oslo ville vært akseptabelt for min del. 2-3 overnattinger er overhodet ikke akseptabelt. (Unntaksvise hvis reisa er målet, selvfølgelig; vi har jo sett klipp fra road-movie med elbil som viser at det også går an.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AntiRegreim

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. oktober 2010, klokken 11:41
De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig.
INNERTIER!

cra

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:15
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. oktober 2010, klokken 11:41
De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig.
INNERTIER!

Joda, dette blir jo som å gjøre alskens tiltak for å få folk over på kollektivtransport; det nytter ikke med trippel bensinpris, 400 kr i bompassering og kostbar parkering så lenge ikke alternativet er på plass.

"Problemet" med at De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig. er at definisjonen på alternativet ikke er satt. Den er ikke lik for alle. Og det er vel egentlig det vi har diskutert; hva må en elbil klare for at den skal være et alternativ for deg/meg/naboen/alle andre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eledille

AntiRegreim: Jeg skrev "...kan bytte ut en fossilbil med en elbil med kort rekkevidde uten å redusere på komforten".

Med det mente jeg at Ola og Kari er meget interessert hvis de kan spare penger uten å ofre noe særlig.

Alt du nevner om utstyr som kastes før det er utbrukt, mer enn nødvendig av klær, sminke, etc faller på dette punktet. Ola og Kari bruker gjerne penger på ny TV eller nye sko hvis de gamle ikke er kule lenger. Tilsvarende tror jeg de gjerne vil spare penger om de kan få seg en elbil som dekker samme behov som fossilbilen (evt den ene av fossilbilene). Men da må den se like fjong ut og det må ikke være noe ekstra bryderi involvert. Ekstra innsats er ikke noe for Ola og Kari.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AntiRegreim

#26
Sitat fra: cra på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:00
Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
Sitat
Min ærbødige påstand er det store flertallet kjøper den største og dyreste bilen de har råd til - også når det betyr de må smøre tynt på brødskiva! Ta en titt på doningene som frakter matpakka til jobben!
Sitat
Hva slags bil folk bruker pengene sine på får være opp til dem, og en ny bil er nå gjerne tryggere enn en rett gammel en. Og da tenker jeg ikke bare på ren fysisk størrelse.
Må være tillatt å ha positiv eller negativ mening om en viss pengebruk. Negativ betyr ikke nødvendigvis at du vil forby den.
Hittil er miljøønskelig overgang til elbiler utelukkende fremmet med gulrot-tiltak. Og såvidt vites har ingen tatt til orde for å
forby fossilbiler - ikke engang monsterbiler a la Hummer.

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 29. oktober 2010, klokken 14:44
Og mindretallet som gjør bilholdet sitt maksimalt billig, bruker de de sparte titusingene til noe mer eller mindre fornuftig/miljøvennlig?
Sitat
Antakelig ikke, og hva så?
Betyr i tilfelle at en fordel med miljøvennlig adferd nulles ut med en annen miljøskadelig adferd.
Blir som når kineserne demonterer sin demografiske bombe med  the-one-kid-family og like etter nuller ut den positive
økologivirkningen med en giga industrialisering i det alt vesentlige med energi fra kullkraftverk.

AntiRegreim

#27
Sitat fra: eledille på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:47
AntiRegreim: Jeg skrev "...kan bytte ut en fossilbil med en elbil med kort rekkevidde uten å redusere på komforten".

Med det mente jeg at Ola og Kari er meget interessert hvis de kan spare penger uten å ofre noe særlig.
Tror nok det er adskillig flere eksemplarer av Ola og Kari  du lokker over til elbil med "lang rekkevidde" enn til elbil med "kort rekkevidde".


AntiRegreim

#28
Sitat fra: cra på fredag 29. oktober 2010, klokken 15:32
"Problemet" med at De store massene kjøper elbil først når fossilbilen blir for dyr og når alternativet er tilgjengelig. er at definisjonen på alternativet ikke er satt. Den er ikke lik for alle. Og det er vel egentlig det vi har diskutert; hva må en elbil klare for at den skal være et alternativ for deg/meg/naboen/alle andre?
En el-Audi A2 med rekkevidde 600km og til samme pris som en fossil A2 burde være et godt alternativ for alle som klarer seg med bilstørrelsen - inklusive de som i dag pendler i toseter med kort rekkevidde.
En tilsvarende Audi A3/Golf stasjonsvogn for særs mange.
Pluss på med en tilsvarende A4/Passat og du har 3 bilstørrelser som tar seg av det overveiende flertallet bilkjøpere.

De siste prosentene får kjøre Tesla R, elektrifisert Porsche/Maseratti o.l.

AntiRegreim

Sitat fra: hma på fredag 29. oktober 2010, klokken 10:46
Jeg tror også at mange potensielle elbilister ønsker seg kun ett universalkjøretøy, som er funksjonelt både til hverdags og til ferie.

Dersom teknologien i batteripakker på ~80kWh er moden for utrulling, får de et rungende "ja" fra meg. I hvilken kjøretøytype den benyttes i spiller liten rolle, men jeg tror personlig at rekkevidde er et av de tyngste argumentene for nye elbilkunder.
ENIG
med hovedvekten  på nye elbilkunder.
Eksisterende elbileiere bør være forsiktig med ønskebetont overføring av egne argumenter til potensielle elbileiere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA