Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av jj44nn, onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:34

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. september 2016, klokken 10:15
En seriemåler for 1-fase selger jeg for 750 kroner så det er ikke dyre greier ;)
Og den kan da gi momentanverdien i ampere via PLC til Zaptecs sentralapparat på samme måte som Zapboks-smart slik det tas med i kalkulasjonen slik elektrolux skriver? Det var imponerende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. september 2016, klokken 12:13
Tenker selvfølgelig på at disse uttakene ikke skal gå ut over anleggets kapasitet. Skulle en trukket slike uttak vekk fra Zapcharger sinn kapasitet undermineres hensikten med hele Zapcharger systemet.

Ja, om det er mange av de. Men om vi snakker om noen få stikk har det neppe noe større betydning. Som f.eks det antallet jeg nevnte, 3 stk. på en 3x32A kurs. Hvor mange bruker egentlig motorvarmer i disse dager, de fleste har dieselvarmeapparat?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. september 2016, klokken 15:38
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. september 2016, klokken 10:15
En seriemåler for 1-fase selger jeg for 750 kroner så det er ikke dyre greier ;)
Og den kan da gi momentanverdien i ampere via PLC til Zaptecs sentralapparat på samme måte som Zapboks-smart slik det tas med i kalkulasjonen slik elektrolux skriver? Det var imponerende.

Nei, dårlig med det (ihvertfall uten en Modbus->PLC konverter) så det er bare aktuelt for avregning. Den aktuelle effekten må trekkes ut av tilgjengelig effekt i Zaptec-systemet.

Trøblete om det f.eks er snakk om 3x16A kurser, mindre trøblete på 3x63A ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: eivhelle på lørdag 10. september 2016, klokken 12:41
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. september 2016, klokken 11:30

Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida.

Hvorfor i all verden skal ikke fremtidens elbiler klare seg med samme mengden energi som dagens?

60 km daglig kjøring krever i størrelsesorden 8-15 KWh med energi, avhengig av årstid og størrelse på bilen. Det krever 4-7 timers lading på 10A 1f og skal være tilstrekkelig for alle som kjører mindre en 16000km i året.

Nettopp! Det er svært få som trenger mer enn 10 A. Jeg ser ikke helt poenget med å legge opp til at folk flest skal lade med 22 kW - det er bare fordyrende. Jo større batteri man har i bilen, jo (generelt) lavere effekt trenger man for å lade.

Fremtidens elbiler vil ikke trenge mer strøm enn dagens, bortsett fra for noen få "ekstrembrukere", som må fullade et 100 kWh-batteri hver kveld. Selv de klarer seg med 11 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Old Sparky

Sitat fra: Rio på lørdag 10. september 2016, klokken 22:42
Sitat fra: eivhelle på lørdag 10. september 2016, klokken 12:41
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. september 2016, klokken 11:30

Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida.

Hvorfor i all verden skal ikke fremtidens elbiler klare seg med samme mengden energi som dagens?

60 km daglig kjøring krever i størrelsesorden 8-15 KWh med energi, avhengig av årstid og størrelse på bilen. Det krever 4-7 timers lading på 10A 1f og skal være tilstrekkelig for alle som kjører mindre en 16000km i året.

Nettopp! Det er svært få som trenger mer enn 10 A. Jeg ser ikke helt poenget med å legge opp til at folk flest skal lade med 22 kW - det er bare fordyrende. Jo større batteri man har i bilen, jo (generelt) lavere effekt trenger man for å lade.

Fremtidens elbiler vil ikke trenge mer strøm enn dagens, bortsett fra for noen få "ekstrembrukere", som må fullade et 100 kWh-batteri hver kveld. Selv de klarer seg med 11 kW.

Bare delvis enig...

For dagligbruk vil de aller fleste greie seg med å få 10 kWh over natta, og kunne i prinsippet ha klart seg med bare 1 kW lading. Framtidens større batterier gir også større fleksibilitet med når man behøver denne ladingen, det vil ikke være nødvendig å lade hver natt, men da vil det også være større behov for ladeeffekt de nettene det lades. Samtidig vil det også bli flere som bruker elbilen til lengre turer: hytta i Hemsedal, arbeidspendling og forretningsreiser tvers over Østlandet osv... og dette vil medføre at flere vil ha behov for å utnytte en 11 eller 7 kW lader fullt ut for å få ladet over natta.

Vi må regne med å måtte leve med både 32A enfaseladere (japanske biler) og 16A trefaseladere (europeiske biler) for "litt hurtigere" lading, så et fellesgarasjeanlegg vil ha et et behov for å tilby både 400V trefase og 32A. Dermed må det være 22kW uttak selv om de færreste vil ha behov for hele denne effekten, bare for å kunne tilby begge typer av "litt hurtigere" lading. Forhåpentlig kommer flere til å tilby ladere som kobler seg om mellom enfase paralellkobling og trefase stjernekobling slik Tesla nå har begynt med, men ikke nødvendigvis.

Rav4_EV

Hvorfor er det galt at drosjeeiern får ladet 22 kW midt på dagen når han er hjemme og få fullt batteri til han skal kjøre nattskiftet? Bor han i et sameie med stort garasjeanlegg vil han "låne" effekten av alle de ladeplasser som står tomme fordi andre er på jobb.

Er det bare sosionomer med 3 mils arbeidsreise som skal ha elbiler i fremtiden, eller skal vi tilpasse oss slik at alle kan kjøre?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#51
Sitat fra: Rio på lørdag 10. september 2016, klokken 22:42
Fremtidens elbiler vil ikke trenge mer strøm enn dagens, bortsett fra for noen få "ekstrembrukere", som må fullade et 100 kWh-batteri hver kveld. Selv de klarer seg med 11 kW.
Hva de fleste klare seg med er jo en ting. Hva som er fornuftig å planlegge med om en har et nytt boligprosjekt med fellesgarasje for 100++ biler er noe annet.
Alt.1
Skal en legge opp et system som kan bygges ut med med 10A mode 3 ladestasjoner, som da alle kan få for ca. 15.000,- ferdig montert + 3000,- i strøm/år.
Alt.2
Kirkebo's billigboks 6A til 6000,- kr ferdig montert + 1500,- i strøm/år.

Alternativt 1+2 plusse på 2000,- for målere som formann må lese av for å fordele strømregning, dessuten purre de som ikke betaler og som ikke kan forstå at de har brukt så mye strøm.

Alt.3
Eller et system til 28.500,- per bruker. Hvor alle får det de klarer seg med, takket være lasbalansering, hvor de med enfaslader 10A, 16A, 32A, trefas 16A, trefas 32A får det de trenger også de 2 dagene i året hvor behovet er større enn det daglige. Det koster riktig nok koster 28.500,- Måleravlesning er overlatt til et back-office system, noe formann er glad for.

Alt.1 og 2. Ergrelser år etter år.
Alt.3. Fornøyd fra år 2 når hva det kostet er glemt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

At elbillading vik kreve meir effekt i fremtida er sikkert og då er da bare tull å dimensjonere ned. Sjå bare på eit hus i dag kontra eit hus som vart byggd for 20 år sidan. Då hadde dei nok med 25A til 35A på inntaket. I dag bygger ein ikkje eit hus utan at det er minst 40A på inntaket.

Når ein bygger eit hus så skal ein alltid spare på da elektriske men vannboren varme, Varmepumpe og store bad skal ein ha. Når da då har gått ei stund så irriterer folk seg over at dei må utvide sikringskapet og da kosta dyrt.

Derfor: Planlegg for større lading slek at ein ikkje må ta da igjen seinare. Da er dyrt. Å tru at ein familie på 5 kun kjører 60 km for dag når alle skal ut på forskjellige aktivitetar er bare tull. Personleg så kjører eg i snitt 150 km på ein kvardag. Da klarer eg ikkje med 16A lading når eg kjem heim om ettermiddagen og skal ut igjen ein time etterpå.

Mange bilar vært no levert med 32A 1f lader eller 16A 3f lader. Kvifor ikkje utnytte dette?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Hvis bilen står parkert 10 timer hver natt (21-07), vil 16A gi 160km daglig rekkvidde ved 2kwh/mil (3,2kw netto til batteriet). Har bilen 60kwh batteri, så har man 140km i reserve oppå dette. Når større batterier blir vanlig, vil de aller fleste klare seg med 16A hjemme. I et fellesanlegg kan raskere lading være fornuftig, ikke for at folk trenger det. Men for utnytte kapasiteten, ved at de som kommer først raskt blir ferdig.

11kw kommer til å bli standard lading ved kjøpesenter- og besøksparkering, der man typisk står 2-4 timer. Trenge man mer enn dette er det DC som gjelder. 32A enfas kommer til å forsvinne i Europa når elbiler kommer i tilstrekkelig stort antall. 22kw og 43 kw kommer til å bli forbeholdt større kjøretøy.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Her er eg ikkje enig med deg. Husk at hvis du kjem heim kl 22 og skalut igjen på jobb kl 06 så har du ikkje 10 timar men 8 timar. Har du då 15 minus så er effekten mindre. Husk og at tapet frå sikringen til strømmen er inne på batteriet er høg. Ein god del bilar ladar med 9A når den er stillt inn på 10A og tilsvarende 15A mot 16A. Så med ditt reknestykke så ser da slek ut:

Maks effekt: 230*10=2,2 kw     
Virkningsgrad: 2,2kw * 0,7= 1,54 kw
Effekt tilført batteriet på 8 timer: 1,54 * 8= 12,32kw
Kjørelengde ladet på natta: 12,32/1,9=6,4 mil

Du må rekna med vinterperioden. Da er då bilen brukar mest og ladar seinast. Dei aller fleste har Shuko kontakt som dei lader frå.

Oppgraderer du til 16A så ser reknestykket slek ut:
Maks effekt: 230*16=3,6 kw     
Virkningsgrad: 3,6kw * 0,7= 2,52 kw
Effekt tilført batteriet på 8 timer: 2,52 * 8= 20,16kw
Kjørelengde ladet på natta: 20,16/1,9=10,61 mil

Skal ein så utnytte bilen til kveldskjøring og har gjerne 80 km å kjøre så fungerer ikkje dette heller. Ein kan hurtiglade men kven ønsker da nå ein kan hurtiglade heime til ein brøkdel av prisen og utnytte tida heime istadenfor å sitja å sjå på ein ladar i 20 min.

Derfor meine eg at 16A 3f er eit minimum for framtida. 32A 1f er og ei muligheit men då får du skeivlast over hovedsikringen. Er du då "heldig" så har du stor belastning allerede på den fasen og vips så går sikringen i heile huset. Men noko er betre enn ingenting så derfor godtar eg 32A 1f som alternativ. Ein må vera framtidsretta.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Man kan selvfølgelig konstruere tilfeller der kabalen ikke går opp, som f.eks at man alle dager i uka parkere først kl 22, og skal ut igjen kl 06 morgenen etter. Hører man til slike særtilfeller så får man heller lade litt der bilen står parkert i løpet av dagen og kvelden. Syns forøvrig virkningsgrad på 0,7 var vel pessimistisk. Det er mere unntaket enn normalen.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 11. september 2016, klokken 21:17
11kw kommer til å bli standard lading ved kjøpesenter- og besøksparkering, der man typisk står 2-4 timer.

Nja, jeg har mer tro på at vi ender opp med 22kW med lastdeling, slik som utenfor Moss Storsenter. Der er det 5 22kW ladestasjoner. 1 har alltid full hastighet, de 4 andre deler på 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Ei virkningsgrad på 0,7 frå sikring til strømmen er inne på batteriet er desverre ikkje pesimistiskt.

Dei aller fleste elbilar legg seg 1A under pilotsignalet. Berre da utgjer 0.1
Varmgang og anna tap i likerettinga utgjer fort 0.2. For min "sære franske dame" så er dette opp mot 0.4 ved lading på 10A og 16A.

Har du ein familie på 5 som bur ute på "landet" så er da ikkje uvanleg å ha full rulle på bilen frå morning til sein kveld. Får du ein slek sein kveld og ikkje får lada opp nok på natta så har du underskudd lenge. Stort batteri er ein fordel men du må då ha tid til å lade det opp andre kvelder enn dei du er sein. Eg ser på vinterstid når da krevest mest energi for da er da som teller. Og da er jo ønske om å bruka elbilen mest mulig.

Som sagt så er den mest kritiske fasen der kor ein kjem heim frå jobb og skal ut igjen ganske raskt etterpå. Da er då ein treng raskast lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. september 2016, klokken 23:47
Sitat fra: automat på søndag 11. september 2016, klokken 21:17
11kw kommer til å bli standard lading ved kjøpesenter- og besøksparkering, der man typisk står 2-4 timer.

Nja, jeg har mer tro på at vi ender opp med 22kW med lastdeling, slik som utenfor Moss Storsenter. Der er det 5 22kW ladestasjoner. 1 har alltid full hastighet, de 4 andre deler på 22kW.

Eg synest da er rart at kjøpesenter setter opp så raske ladarar. Vi har eit tilfelle på Horisont Kjøpesenter I Åsane ved Bergen. Her står da 6stk 22kw ladarar. HEr er da alltid kø sidan folk brukar dei til å hurtiglade bilane sine sidan dei er så raske. På den korte timen da tar å lade fullt så får du ikkje handla så mykje. Hadde da vore 11 kw så hadde ein måtta stått lengre og ein hadde handla meira samt at fleire hadde kunna satsa på å kjøre her for å handle og lade samtidig.

Da er frykteleg irriterandes å koma der for å finna 5 bilar som er heilt ferdig men sjåføren dukkar ikkje opp før etter fleire timar.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 11. september 2016, klokken 23:57
Ei virkningsgrad på 0,7 frå sikring til strømmen er inne på batteriet er desverre ikkje pesimistiskt.

Dei aller fleste elbilar legg seg 1A under pilotsignalet. Berre da utgjer 0.1
Varmgang og anna tap i likerettinga utgjer fort 0.2. For min "sære franske dame" så er dette opp mot 0.4 ved lading på 10A og 16A.

Har du ein familie på 5 som bur ute på "landet" så er da ikkje uvanleg å ha full rulle på bilen frå morning til sein kveld. Får du ein slek sein kveld og ikkje får lada opp nok på natta så har du underskudd lenge. Stort batteri er ein fordel men du må då ha tid til å lade det opp andre kvelder enn dei du er sein. Eg ser på vinterstid når da krevest mest energi for da er da som teller. Og da er jo ønske om å bruka elbilen mest mulig.

Som sagt så er den mest kritiske fasen der kor ein kjem heim frå jobb og skal ut igjen ganske raskt etterpå. Da er då ein treng raskast lading.

Ikke bruk franske biler som mal for alt annet ;)

Teslaen vår legger seg nesten over 16A når den er stilt inn på 16A, Leafen målte jeg vel til 15,8A en gang. Begge har virkningsgrad rundt 0,88 ved 16A lading. 10A har jeg ikke testet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA