Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av jj44nn, onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:34

« forrige - neste »

john



Sitat fra: jj44nn på torsdag 08. september 2016, klokken 09:52

Takk, det er vel derfor jeg tenker på å ta det etter overtakelse,
Styringsenheten/lastbalanseringen dekker utbygger selv om ingen bestiller ladeboks.
Har dere satt inn lastbalansering nå? Vet du prisen på ladeboksen?

Vi har ikke lastbalansering enda. Det er standardisert på vanlig salto ladeboks.
De koster vel ca 12000. Så kommer egen måler, installasjon og kabel. Vanskelig å komme under 20' tror jeg. Måler ettersom lastbalansering ikke er der ennå. (salto clu)

Tror de som installerte i første runde hos oss fikl en pris ca 3-4000 under det de tar nå. Blir billigere å ta flere i slengen.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg slått til på tilbudet fra utbygger. Da får du det som en del av kjøpet med reklamasjon, garanti etc. Og så er du garantert at den er der fra dag 1. Ettermontering kan fort ta mange måneder (før bygget med teknisk anlegg er overlevert til styret i sameiet etc..)

jj44nn

Sitat fra: john på torsdag 08. september 2016, klokken 10:11


Sitat fra: jj44nn på torsdag 08. september 2016, klokken 09:52

Takk, det er vel derfor jeg tenker på å ta det etter overtakelse,
Styringsenheten/lastbalanseringen dekker utbygger selv om ingen bestiller ladeboks.
Har dere satt inn lastbalansering nå? Vet du prisen på ladeboksen?

Vi har ikke lastbalansering enda. Det er standardisert på vanlig salto ladeboks.
De koster vel ca 12000. Så kommer egen måler, installasjon og kabel. Vanskelig å komme under 20' tror jeg. Måler ettersom lastbalansering ikke er der ennå. (salto clu)

Tror de som installerte i første runde hos oss fikl en pris ca 3-4000 under det de tar nå. Blir billigere å ta flere i slengen.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg slått til på tilbudet fra utbygger. Da får du det som en del av kjøpet med reklamasjon, garanti etc. Og så er du garantert at den er der fra dag 1. Ettermontering kan fort ta mange måneder (før bygget med teknisk anlegg er overlevert til styret i sameiet etc..)

Takk for tipset, type2 ladekabel får jeg ikke med i den prisen.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

john

Ikke vi heller, tenkte på kabelbfra sikringsskapet

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. september 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 08. september 2016, klokken 05:00
SitatPå kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Totalt unyttig til elbillading.

Hva da, CEE-kontakter? Det er da nok av ladestasjoner som kan leveres med CEE-støpsel. Tesla kan bruke to av disse direkte.

400v 3fase 32A må vel vera da mest universale du kan leggja opp til elbillading. Då kan ein velge akkurat da ein måtte ønske av effekt.

16A 400v 3f er også fullt brukande men då får ikkje dei som har 1f 32 i bilen

Min rangskjering er:
400v 32A 3f
400v 16A 3f
230v 32A 3f
230v 32A 1f
230v 16A 1f
230v 10A 1f

Så er da bilen og lommeboka som bestemme resten. Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida. Da må iallfall være mulighet til å trekkje om til større kurs i ettertid hvis du ikkje dimmensjonerer kabelen større enn 230v 16A 1f
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

stefse

Det bør bli påbudt å montere infrastruktur for lading i alle nybygg enten man vil eller ikke. Med så mange andre påbud og forskrifter, blir en sikringskurs og noen kabler en bagatell. Vil man så montere laderen blir det evt. et tillegg for det.

Nye næringsbygg bør også pålegges å ha lademulighet på minst 50% av parkeringsplassene, helst 100%.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rav4_EV

Problemet med alle disse industrikontaktene er at du må beregne full effekt til samtlige kontakter.

Dermed vil 10 stk 16 A 400V kreve 110 kW tilførsel.

Velger man type 2 kan man klare seg med 15 kW for å lade samtidig i alle uttak. Eventuell ekstra kapasitet kan lastfordeles slik at man kan få relativt rask lading ved lite belegg.

Ved installasjon i enebolig vil man også få samme problematikk. Det må beregnes nok effekt til industrikontakten mens resten av huset trekker maks.
Ved en enkel type 2 boks kreves 1500W og man kan legge til "ledig" kapasitet dynamisk.



Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#21
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. september 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 08. september 2016, klokken 05:00
SitatPå kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Totalt unyttig til elbillading.

Hva da, CEE-kontakter? Det er da nok av ladestasjoner som kan leveres med CEE-støpsel. Tesla kan bruke to av disse direkte.
CEE er garantert ikke et tema.
Har nybygget et system med lastbalansering, kan du være sikker på at valg av ladestasjon heller ikke er et tema, her blir det å følge det systemet som er valgt av hensyn til kompatibilitet.

Når en ikke vet mer enn dette er det vanskelig å si noe om prisen.

Et spørsmål er om sameiet fortsetter å rute bestillingene gjennom samme firma, eller om de velger å kjøpe samme ladestasjonen gjennom en annen installatør, og evt. om denne installatøren er rimligere.

Eget valg av installatør i en felles garasje kan en nok se bort fra. (Billader er ikke installatør, om de er underleverandør av ladestasjon til installatøren eller installatøren er underleverandør til Billader er ikke godt å si).

Spørsmålet blir nok om installasjonsprisen for en stasjon blir rimligere sammen med hovedinstallasjonen, eller om stykkpris for enkeltstasjon er billigst. Dersom utbygger beregner 20% påslag til administrasjon og fortjeneste (for ladestasjons tilvalg), kan det jo hende at stykkprisen ikke er 20% høyere et år etter at bygget er ferdig. Kanskje bare rundt 10%, i såfall sparer en drøyt 2000,- kroner.

Det spørs jo også hvor godt det legges til rette for ettermontasje, settes det av reserveplass i skap, sentralutrustning osv. Eller må den gruppen som kommer etter investere i en ny fordeling, utvidelse av sentralutrustning? Settes det av nok reserve i inntak til at alle etterhvert kan få ettermontert ladestasjon?

Det er mange usikkerheter her, kan boksen monteres på vegg eller må den på en søyle?, Hvor lang kabel (5X?mm2 gjennom installatør koster noen kr/m.). Automatsikring etter byggets standard, måler, ethernettkabel?,
montasje, konfigurering, enhetspris for backoffice?

Noe usikkerhet ligger det vel også i
SitatDa er det kanskje styret...
Når tar styret over garasjen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 08. september 2016, klokken 17:39
Problemet med alle disse industrikontaktene er at du må beregne full effekt til samtlige kontakter.

Dermed vil 10 stk 16 A 400V kreve 110 kW tilførsel.

Velger man type 2 kan man klare seg med 15 kW for å lade samtidig i alle uttak. Eventuell ekstra kapasitet kan lastfordeles slik at man kan få relativt rask lading ved lite belegg.

Ved installasjon i enebolig vil man også få samme problematikk. Det må beregnes nok effekt til industrikontakten mens resten av huset trekker maks.
Ved en enkel type 2 boks kreves 1500W og man kan legge til "ledig" kapasitet dynamisk.
Er du sikker på dette Rav4?
Jeg parkerer ofte på Gardermoen i P11.
Der er det nå 100 stk. ladepunkter som hver er sikret med 16A.  Dette er en blanding av Shuko og blå CEE stikk.
Dette skulle da bli en kapasitet på 360kW alene til lading idette parkeringshuset.
CEE stikkene er montert på røde bokser som igjen sitter på en slags Bus. Jeg tror at dette er en form for lastbegrensning i enkleste form, der det er mulig å automatisk koble til eller fra hvert ladepunkt.
Uansett så er det vel en overdrivelse fra deg å påstå at CEE stikk er ubrukelig til lading av elbil.
Jeg vet at du liker fastmonterte ladestasjoner, og at du sammenligner Shuko lading med å hoppe i fallskjerm, men det må da gå å akseptere andre løsninger?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 08. september 2016, klokken 18:18
Jeg tror at dette er en form for lastbegrensning i enkleste form, der det er mulig å automatisk koble til eller fra hvert ladepunkt.
Her tror du nok feil. (Til forskjell fra bolig hvor alle lader om natten kan det hende at OSL har tillat seg en samtidighetsfaktor litt lavere enn 1 Her kobles biler til på alle mulige tidspunkt og står fleredager tilkoblet etter fullading, uansett ikke lastbegrensning ut over sikring).
Dessuten er ikke CEE et tema i trådstarters nybygg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Javel. Skal se litt nermere på disse boksene nestegang jeg er på Gardermoen.  De er montert på en slags skinne / busbar.

I ett diskusjonsforum så flyter det gjerne litt i trådene. CEE nevnte jeg på grunn av Rav4 sin bastante mening om CEE stikk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#25
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 08. september 2016, klokken 19:30
CEE nevnte jeg på grunn av Rav4 sin bastante mening om CEE stikk.
Det var nok fordi noen tåplig nok foreslo CEE i denne tråden, hvor ladebokstype er bestemt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rav4_EV

SitatJeg vet at du liker fastmonterte ladestasjoner, og at du sammenligner Shuko lading med å hoppe i fallskjerm, men det må da gå å akseptere andre løsninger?

Jeg er rimelig firkantet på dette punktet. I forhold til Schuko er industrikontakter mye bedre med hensyn til brannsikkerhet. For meg er ikke dette en VHS, Beta, Video2000 standardliseringsdebatt. Det ligger så mye verdifull funksjonalitet i type 2 kontakten at det heller er et konsept mot 2 eller flere passive kontakter.

For andre som bare skal lade bilen med 10A skjønner jeg at det er rimeligere å bruke "klumpen" som følger med bilen enn å investere i veggboks.

Det snakkes varmt om effektavgift og kun sakteladende elbiler for fremtiden. Tvert om kan det fort bli slik at lading nesten er gratis midt på natten og utstyr til å svelge unna mest mulig strøm i noen timer for å balansere nettet er gull verdt.

Tenker du en fellesgarasje med 30 biler vil man nesten halvere effektbehovet ved type 2 og lastfordeling. Ofte betyr dette at 30 parkeringsplasser kan få ladepunkt fremfor 18 parkeringplasser på samme tilførsel.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

stefse

Man kan ønske seg mye, og ladeboksgjengen her på forumet er selvsagt cutting edge på slik teknologi.
Ha fokus på å trekke fete nok kabler, skinner og store nok fordelinger slik at effekten kommer frem til bilene, enten kontakten ser slik eller slik ut.
Det blir dyrt å grave ned større kabler senere.
Disse lastbalanseringsgreiene er fine greier for eldre installasjoner, men på nybygg bør man jaggu ta høyde for at elbiler kommer og de skal lades!
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rav4_EV

Å "låne" strømmen til de biler som ikke lader for å gjøre unna din lading raskere er minst like relevant for nye installasjoner.
At grunnlasten på nybygg ellers er godt dimensjonert er jeg enig i.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA