Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av jj44nn, onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:34

« forrige - neste »

pudderjagar

Og derfor er da bare type2 som er eit alternativ på nybygg og større garasjer. Da er sikrere, betre, mykje meir funksjonelt og ikkje minst like billigt som CEE stikk.

Tenk om du legg fram 32A til 100 kontakter og så kjem da 100 biler med 10A lading. Har du då type2 med lastbalansering så kan du lade mange flere biler med same tilførte effekt. Ergo mykje billigare installasjon.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#31
Sitat fra: stefse på torsdag 08. september 2016, klokken 21:02
Disse lastbalanseringsgreiene er fine greier for eldre installasjoner, men på nybygg bør man jaggu ta høyde for at elbiler kommer og de skal lades!
Det vil bli en enormt mye større installasjon enn hva som er nødvendig.
Eksempel nybygg 100 ladestasjoner 22kW =2,2MW egen transf nødvendig, og mer høyspentkabel. Den kan levere 22000kWh i løpet av en natt, og vesentlig mer i løpet av et døgn. Når gjennomsnittlig døgnbehov behov er mindre enn 20kWh/bil = 2000kWh, ser en kanskje hvor meningsløst dette er. 200kW ledig på toppen av nybygget transf. er nok.

Nybygget betaler da et vesentlig mindre annleggsbidrag.

Alternativt kunne de fått en 10A kurs hver da kunne ingen fått mer enn 20kWh i løpet av 10 timer. Et lastballanset system vil oppleves som raskere siden en utnytter at ikke alle trenger "gjennomsnittet" men noen mer og andre mindre. Ok for de som klarer seg med mindre, men...
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 09. september 2016, klokken 00:31
Det vil bli en enormt mye større installasjon enn hva som er nødvendig.
Eksempel nybygg 100 ladestasjoner 22kW =2,2MW egen transf nødvendig, og mer høyspentkabel. Den kan levere 22000kWh i løpet av en natt, og vesentlig mer i løpet av et døgn. Når gjennomsnittlig døgnbehov behov er mindre enn 20kWh/bil = 2000kWh, ser en kanskje hvor meningsløst dette er. 200kW ledig på toppen av nybygget transf. er nok.

På slike installasjoner er det nok 1x16A som stort sett vil bli satt opp tipper jeg. Problemet er krav om samtidighetsfaktor på 1, sannsynligvis vil et så stort anlegg fint leve fint med en faktor på 0,5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Statisk fordeling er sløsing med kapasitet uansett. Lastbalansering vil alltid være billigere og mer funksjonelt for brukerne.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

stefse

Sitat fra: Griffel på fredag 09. september 2016, klokken 00:31
Sitat fra: stefse på torsdag 08. september 2016, klokken 21:02
Disse lastbalanseringsgreiene er fine greier for eldre installasjoner, men på nybygg bør man jaggu ta høyde for at elbiler kommer og de skal lades!
Det vil bli en enormt mye større installasjon enn hva som er nødvendig.
Eksempel nybygg 100 ladestasjoner 22kW =2,2MW egen transf nødvendig, og mer høyspentkabel. Den kan levere 22000kWh i løpet av en natt, og vesentlig mer i løpet av et døgn. Når gjennomsnittlig døgnbehov behov er mindre enn 20kWh/bil = 2000kWh, ser en kanskje hvor meningsløst dette er. 200kW ledig på toppen av nybygget transf. er nok.

Nybygget betaler da et vesentlig mindre annleggsbidrag.

Alternativt kunne de fått en 10A kurs hver da kunne ingen fått mer enn 20kWh i løpet av 10 timer. Et lastballanset system vil oppleves som raskere siden en utnytter at ikke alle trenger "gjennomsnittet" men noen mer og andre mindre. Ok for de som klarer seg med mindre, men...
Hvorfor sammenligner du effekt med energi? Huset mitt har 35kW og kan ta inn 840kWh på et døgn, men jeg bruker bare 40-50kWh. Skulle jeg fulgt dine teorier kunne jeg da klart meg med en mye mindre overføring og "avtalt" med naboene når jeg skulle lage mat og bruke vamtvann.

Sorry gjeng men effekten må frem til folket. Spesielt når vi begynner å tenke timespriser og billig kraft når det blåser etc. Dog en samtidighetsfaktor på noe under 1 kan man sikkert regne på i større anlegg med 100 ladeplasser.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jj44nn

Sitat fra: Griffel på torsdag 08. september 2016, klokken 17:39
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. september 2016, klokken 09:47
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 08. september 2016, klokken 05:00
SitatPå kort sikt kan det være nyttig med rød 3-fasekontakt på f.eks 16A, og eller 32A enfase. 32A 3-fase kan også bli nyttig.
Totalt unyttig til elbillading.

Hva da, CEE-kontakter? Det er da nok av ladestasjoner som kan leveres med CEE-støpsel. Tesla kan bruke to av disse direkte.
CEE er garantert ikke et tema.
Har nybygget et system med lastbalansering, kan du være sikker på at valg av ladestasjon heller ikke er et tema, her blir det å følge det systemet som er valgt av hensyn til kompatibilitet.

Når en ikke vet mer enn dette er det vanskelig å si noe om prisen.

Et spørsmål er om sameiet fortsetter å rute bestillingene gjennom samme firma, eller om de velger å kjøpe samme ladestasjonen gjennom en annen installatør, og evt. om denne installatøren er rimligere.

Eget valg av installatør i en felles garasje kan en nok se bort fra. (Billader er ikke installatør, om de er underleverandør av ladestasjon til installatøren eller installatøren er underleverandør til Billader er ikke godt å si).

Spørsmålet blir nok om installasjonsprisen for en stasjon blir rimligere sammen med hovedinstallasjonen, eller om stykkpris for enkeltstasjon er billigst. Dersom utbygger beregner 20% påslag til administrasjon og fortjeneste (for ladestasjons tilvalg), kan det jo hende at stykkprisen ikke er 20% høyere et år etter at bygget er ferdig. Kanskje bare rundt 10%, i såfall sparer en drøyt 2000,- kroner.

Det spørs jo også hvor godt det legges til rette for ettermontasje, settes det av reserveplass i skap, sentralutrustning osv. Eller må den gruppen som kommer etter investere i en ny fordeling, utvidelse av sentralutrustning? Settes det av nok reserve i inntak til at alle etterhvert kan få ettermontert ladestasjon?

Det er mange usikkerheter her, kan boksen monteres på vegg eller må den på en søyle?, Hvor lang kabel (5X?mm2 gjennom installatør koster noen kr/m.). Automatsikring etter byggets standard, måler, ethernettkabel?,
montasje, konfigurering, enhetspris for backoffice?

Noe usikkerhet ligger det vel også i
SitatDa er det kanskje styret...
Når tar styret over garasjen?


Det vet jeg dessverre ikke, er nok forskjellig til hver utbygger.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

john

Sitat fra: stefse på fredag 09. september 2016, klokken 08:01

Sorry gjeng men effekten må frem til folket. Spesielt når vi begynner å tenke timespriser og billig kraft når det blåser etc. Dog en samtidighetsfaktor på noe under 1 kan man sikkert regne på i større anlegg med 100 ladeplasser.

Det er jo hele poenget med lastbalansering. Du ser det fra feil side (som om lastbalansering er der for å gi mindre effekt).
Du skriver og så at man "sikkert kan regne" samtidighetsfaktor på noe under 1". Det er jo hele poenget med lastbalansering. Ingenting ryker selv den dagen alle kommer hjem samtidig med tomt batteri.

Hele poenget er jo at det koster penger å bygge ut effekt. I et lastbalansert anlegg kan du når det er få biler som lade kanskje få 22Kw. Hvis alle skal få det samtidig må muligens utbygger koste på større tilførseltrafo og x antall hundretusener ekstra kostnader. Det er ikke poulært i et boligmarked som allerede er dyrt.

I vår garasje med ca 150 plasser, hvor mye strøm(effekt) synes du det ville vært rimelig å legge opp?
22Kw til alle samtidig?

zbk

En krets på 3x63A gir litt over 40kW. Utnyttelse 15h i døgnet gir ca 600kWh levert, noe som tilsvarer 60 biler som kjører 50km med 2kWh/mil (inkl ladetap) forbruk. 30 biler kan lade samtidig med 1x6A.

Tre slike kretser burde mao dekke alle parkeringsplassene greit, men dette er bare babling og vill gjetning basert på noen enkle regnestykker. Ingen faglig kompetanse i det hele tatt.

Jeg ser ikke bort fra at det effektbehovet i praksis kan avvike en del, sannsynligvis nedover. Dog burde det dekke normalkjøring for de fleste og jeg antar også at alle i garasjen ikke har elbil.

Skal man også dekke inn motorvarmere vil jeg tro effektbehovet går opp siden man ikke kan styre strømtrekket fra disse (annet enn ved å slå av strømmen på kontakten).

Vil tro det finnes tall fra enkelte større anlegg som kan belyse dette.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på fredag 09. september 2016, klokken 10:46
En krets på 3x63A gir litt over 40kW. Utnyttelse 15h i døgnet gir ca 600kWh levert, noe som tilsvarer 60 biler som kjører 50km med 2kWh/mil (inkl ladetap) forbruk. 30 biler kan lade samtidig med 1x6A.

Tre slike kretser burde mao dekke alle parkeringsplassene greit, men dette er bare babling og vill gjetning basert på noen enkle regnestykker. Ingen faglig kompetanse i det hele tatt.

Jeg ser ikke bort fra at det effektbehovet i praksis kan avvike en del, sannsynligvis nedover. Dog burde det dekke normalkjøring for de fleste og jeg antar også at alle i garasjen ikke har elbil.

Skal man også dekke inn motorvarmere vil jeg tro effektbehovet går opp siden man ikke kan styre strømtrekket fra disse (annet enn ved å slå av strømmen på kontakten).

Nja, motorvarmere skaper vel egentlig ikke problemer siden du klarer deg med en 6A kurs. Bileierne kan jo da enten få tilbud om en ladestasjon med lastbalansering eller en schuko sikret med 6A. Samme effektbehov. Legges det f.eks opp en buss-kabel til Zaptec Smart kan man da enten henge på en Zaptec-ladestasjon eller en liten kapsling med 6A sikring og schuko-uttak ved de aktuelle plassene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: john på fredag 09. september 2016, klokken 10:14
Sitat fra: stefse på fredag 09. september 2016, klokken 08:01

Sorry gjeng men effekten må frem til folket. Spesielt når vi begynner å tenke timespriser og billig kraft når det blåser etc. Dog en samtidighetsfaktor på noe under 1 kan man sikkert regne på i større anlegg med 100 ladeplasser.

Det er jo hele poenget med lastbalansering. Du ser det fra feil side (som om lastbalansering er der for å gi mindre effekt).
Du skriver og så at man "sikkert kan regne" samtidighetsfaktor på noe under 1". Det er jo hele poenget med lastbalansering. Ingenting ryker selv den dagen alle kommer hjem samtidig med tomt batteri.

Hele poenget er jo at det koster penger å bygge ut effekt. I et lastbalansert anlegg kan du når det er få biler som lade kanskje få 22Kw. Hvis alle skal få det samtidig må muligens utbygger koste på større tilførseltrafo og x antall hundretusener ekstra kostnader. Det er ikke poulært i et boligmarked som allerede er dyrt.

I vår garasje med ca 150 plasser, hvor mye strøm(effekt) synes du det ville vært rimelig å legge opp?
22Kw til alle samtidig?

Nei, 16A generelt og kanskje noen ekstra betalte plasser for 32A eller evt. mer. Når det blir 150 plasser går det an å gå ned litt på samtidighetsfaktor. Kanskje 0,95 eller 0,90 fordi det er usannsynlig at alle plasser er okkupert med en bil som lader for fullt. Husk at hvis du skal ha 22kW i et tilfeldig ladepunkt blir det dyrt å legge opp til det på alle plasser også.
En samtidighetsfaktor på 0,5 eller lavere gjør det jo til et ladelotteri, som kan anspore endel viderverdigheter i et borettslag  ;D

Det koster ja, men kabeltykkelsen på tavle og inntak koster på langt nær ikke så mye som andre forskrifter pålegger boligbyggerne. Distribusjonsnettet og evt. anleggsbidrag er en annen diskusjon, men jeg ser poenget ditt her, det skal jeg innrømme.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. september 2016, klokken 13:05
Legges det f.eks opp en buss-kabel til Zaptec Smart kan man da enten henge på en Zaptec-ladestasjon eller en liten kapsling med 6A sikring og schuko-uttak ved de aktuelle plassene.

Takk for denne ideen. Er mulig men vil kreve en ekstra strøm måler på busskabelen da last via et slikt uttak ellers ikke blir målt og kalkulert inn som en del av busskabelens totale belastning. Da spørs det hva som blir rimeligst, en ekstra Smart med overgang til Schuko eller en slik boks. Overgang til Schuko er meget nyttig til f.eks støvsuging av bilen, eller vedlikeholdslading av 12V batteri ved lengre stillstand. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. september 2016, klokken 07:48
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. september 2016, klokken 13:05
Legges det f.eks opp en buss-kabel til Zaptec Smart kan man da enten henge på en Zaptec-ladestasjon eller en liten kapsling med 6A sikring og schuko-uttak ved de aktuelle plassene.

Takk for denne ideen. Er mulig men vil kreve en ekstra strøm måler på busskabelen da last via et slikt uttak ellers ikke blir målt og kalkulert inn som en del av busskabelens totale belastning. Da spørs det hva som blir rimeligst, en ekstra Smart med overgang til Schuko eller en slik boks. Overgang til Schuko er meget nyttig til f.eks støvsuging av bilen, eller vedlikeholdslading av 12V batteri ved lengre stillstand. ;)

En seriemåler for 1-fase selger jeg for 750 kroner så det er ikke dyre greier ;) Kapsling til slikt koster maks en tohundrelapp, et par pakknipler, noen titalls cm kabel, en 6A jordfeilautomat og et stikk så er man kanskje på 1500,- i deler (om man bruker rimelige deler) og montering tar vel en halvtime maks. I "større kvanta" blir vel både deler og arbeid billigere vil jeg tro.

Regnet kjapt på det og fant ut at jeg kan selge alle nødvendige deler for 1000,- eks mva. og sitte igjen med god fortjeneste...

Hvis du tenker på at Zaptec'en ikke beregner med denne lasten så er det vel bare å trekke fra alle disse uttakene på kabelens totale kapasitet? Jeg regner med at man stiller inn kursstørrelsen på noe vis? Så om du har en 3x32A 400V som du kan koble inntil 15 Zaptec-ladestasjoner på, og det er 3 slike 6A schuko-uttak kan du stille inn 3x26A som maks isteden?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Tenker selvfølgelig på at disse uttakene ikke skal gå ut over anleggets kapasitet. Skulle en trukket slike uttak vekk fra Zapcharger sinn kapasitet undermineres hensikten med hele Zapcharger systemet.

Tvert imot er det en fordel å fjerne slike stikk som måtte eksistere for å få mest mulig effekt å fordele på Zapcharger uttakene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivhelle

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. september 2016, klokken 11:30

Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida.

Hvorfor i all verden skal ikke fremtidens elbiler klare seg med samme mengden energi som dagens?

60 km daglig kjøring krever i størrelsesorden 8-15 KWh med energi, avhengig av årstid og størrelse på bilen. Det krever 4-7 timers lading på 10A 1f og skal være tilstrekkelig for alle som kjører mindre en 16000km i året.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Griffel

#44
Sitat fra: eivhelle på lørdag 10. september 2016, klokken 12:41
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. september 2016, klokken 11:30

Men ein ting er sikkert. Elbilar kjem til å kreve meir enn 230v 16A 1f i framtida.

Hvorfor i all verden skal ikke fremtidens elbiler klare seg med samme mengden energi som dagens?

60 km daglig kjøring krever i størrelsesorden 8-15 KWh med energi, avhengig av årstid og størrelse på bilen. Det krever 4-7 timers lading på 10A 1f og skal være tilstrekkelig for alle som kjører mindre en 16000km i året.
De fleste klarer seg med det, og på grunn av det vil også de få som trenger mer få dekket sitt behov i garasjer med lastbalansering. Og de som vanligvis klarer seg med noen få kWh vil få det de trenger når de en sjelden gang trenger mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA