Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.0

Startet av tomrh, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 00:08

« forrige - neste »

tomrh

Kan valg av dekk og felger utgjøre noen betydning for hvor skitten bilen blir? F.eks. høyere innpress, smalere dekk og større rulleomkrets slik at felg og slitebane på dekk kommer mer inn i hjulbuen? Lukkede felger/hjulkapsler vet vi beskytter mot partikler som slynges ut fra bremsesystemet. Senk skulle kanskje også hjelpe? Noen tanker eller erfaringer her?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Ser du på hvor bilen er skitten skulle jeg tro senking har motsatt effekt.
Hev den 20 cm så kommer du unna skitten  8)
Problemet blir vel mest fra framhjul under sving, skal ikke mye til for at noe av mønsteret stikker utenfor bilen.
Hever du bilen 20 cm vil det vel fortsatt slynges noe dritt opp på bilen, men mesteparten fyker vel ganske rett bak.
Så svaret blir vel å få dekkene mest mulig inn i hjulbuen.
Eller skjermbredding...

Men, mye enklere er å bruke lakkforsegling, slik at skitten slipper lettere..
Er du i det late hjørnet, så bruker du parafin (lysfotogen hos Biltema) i vaskevannet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ballemann

Hmm, jeg tror det er motsatt. Heves bilen, kommer skitten fra hjulet til å havne lenger opp på bilen..
Senkes den, blir det mindre av hjulet som vises/slynger opp skitt.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

nr1rayner

Du er da en mann som er åpen for litt ekstreme ideer vel tomrh?
Det kan jo tyde på at grepet blir "noe" redusert, men tror du har løsningen for mindre skitt på bilen her  :P
Undrer på hvordan rullemerkingen blir på disse hjulene...

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Dnn .

Sitat fra: Ballemann på tirsdag 06. september 2016, klokken 17:17
Hmm, jeg tror det er motsatt. Heves bilen, kommer skitten fra hjulet til å havne lenger opp på bilen..
Senkes den, blir det mindre av hjulet som vises/slynger opp skitt.

Jeg eier en ganske lav Audi A6 og kan garantere deg, lavere bil tilsier IKKE mindre møkk på bilen, bare mer =)

Ballemann

Du senket den selv? La du merke til hvor skitten den ble før/etter?
Jeg har også hadd en drøss av lave biler, og en drøss av høye biler :)
Men har ikke lagt merke til problematikken.
Men siden jeg driver med bilpleie/detailing, er mine biler veldig ofte rene uansett.

Tomrh! Du får si ifra hvis du ønsker lakkbehandling av leafen :) voks, sealer eller coating  ::)
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Dnn .

Sitat fra: Ballemann på mandag 12. september 2016, klokken 21:55
Du senket den selv? La du merke til hvor skitten den ble før/etter?
Jeg har også hadd en drøss av lave biler, og en drøss av høye biler :)
Men har ikke lagt merke til problematikken.
Men siden jeg driver med bilpleie/detailing, er mine biler veldig ofte rene uansett.

Tomrh! Du får si ifra hvis du ønsker lakkbehandling av leafen :) voks, sealer eller coating  ::)

Min senket jeg selv med H&R Fjærer. Får så vidt en finger mellom bakhjul og skjerm (dog, kjører med store 20" og brede dekk i tillegg (ikke strekk, det er bare tåpelig :p )
Driver selv med bilpleie/detailing og som enkelte har nevnt. Behandling av bilen gir best resultat på ren bil.
Hvis man er lat, så anbefales virkelig Hyrdr02 våtvoks. For ola-nordmenn er dette "den hellige kur" mot voksing av bil. Gjøres på 5min på selvvask hallen, og holder fra 1-4måneder avhengig av vær og spesielt hvor ofte du bruker avfetting på bilen.

tomrh

Sitat fra: Ballemann på mandag 12. september 2016, klokken 21:55
Men siden jeg driver med bilpleie/detailing, er mine biler veldig ofte rene uansett.

Tomrh! Du får si ifra hvis du ønsker lakkbehandling av leafen :) voks, sealer eller coating  ::)
Vi har 1 km grusvei, det er bare litt våt vei som skal til så er bilene skitne, er så lei av å vaske bil hele tiden, og nå er vi inne i en håpløs årstid sånn sett. Skvettlapper kunne kanskje hjulpet? Takker for tilbudet, Ballemann! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ballemann

Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA