Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Chat med Chevrolet - bekreftet forvarming, ikke ACC

Startet av Zuexi, søndag 09. oktober 2016, klokken 14:31

« forrige - neste »

TM

#15
BMW skriver dette vedr. sustainable materials:

"Overall, 25 % renewable raw materials and recycled plastics were used in the interior of the BMW i3. The textile upholsteries are made of up to 100 % recycled polyster, produced using 34 % PET. A further 25 % recycled plastics are used in the exterior"

http://www.bmw.com/com/en/insights/corporation/bmwi/sustainability.html

Det er rimelig å anta at det er resirkulert plast som blir benyttet i karosseriet og ikke resirkulert karbonfiber. På den annen side så er det ikke noe poeng å bruke materialer med høyere styrke (og kostnad) enn nødvendig. Det er nok uansett kostbart å bygge en i3 sammenliknet biler i stål eller aluminium.

TorAtle

Det er som andre har nevnt her stor forskjell på karbonfiber/plasten som i3 er laget av og den som brukes av superbil-fabrikanter. Skulle bare mangle. Pris, vekt, stivhet. En av argumentene for å lage i3 sin life module av CFRP var pris - det kan være kostnadsbesparende for biler produsert i et forholdsvis lite antall. Dersom nå BMW går over til aluminium igjen kan det være at de har større tro på at produksjonen vil øke.
2014 BMW i3

john

Sitat fra: TorAtle på lørdag 20. august 2016, klokken 13:15
Det er som andre har nevnt her stor forskjell på karbonfiber/plasten som i3 er laget av og den som brukes av superbil-fabrikanter.

Nja, ikke veldig egentlig. CFRP får sin styrke ut i fra retningen på fibrene. Dvs. i formel1 osv legger man fibrene så plasten får styrken sin den veien den belastes (men blir ganske svak ellers). Typisk Carbon-look er med fiber vevd i 2 retninger.

Det fine med karbon/CFRP er at man kan bruke samme råstoff både for "formel1-karbon" og "reste-karbon".

Dvs på i3 er det benyttet begge deler ut i fra behov. Det vil si at mesteparten av støpen er med "restekarbon" hvor fibrene går litt hit og dit og styrken er ganske bra i alle retninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA