Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Chat med Chevrolet - bekreftet forvarming, ikke ACC

Startet av Zuexi, søndag 09. oktober 2016, klokken 14:31

« forrige - neste »

Luniboy

Det er jo i såfall dumt, dette var jo et av hovedargumentene mine for å velge denne bilen...

http://www.notey.com/@carscoops_unofficial/external/11281254/bmw-s-new-i3-could-favor-aluminum-construction-over-carbon-fiber.html

Det er jo uansett lenge til, vi får håpe økonomene ikke får så mye de skulle sagt fremover i designfasen på den nye  ;D
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Zuexi

Tenkte først de valgte karbon for å gjøre bilen lettere og dermed lenger rekkevidde, men i følge den første artikkelen mener de jo at aluminium vil gjøre den enda lettere.

Hvorfor valgte de karbon i utgangspunktet da?

RAS

Den artikkelen der tar jeg med en klype salt. BMW har ikke kommet med en slik utalelse. Neste gen i3 er enda et stykke unna og BMW jobber i motsatt retning de implenmenterer mer og mer carbon i nye generasjoner som kommer. De har blant annet bekreftet  at neste gen 3 serie kommer i EV utgave (bye bye modell3) og får deler av chassiet i carbon.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

bjorngb

Sitat fra: Zuexi på torsdag 18. august 2016, klokken 21:22
Tenkte først de valgte karbon for å gjøre bilen lettere og dermed lenger rekkevidde, men i følge den første artikkelen mener de jo at aluminium vil gjøre den enda lettere.

Hvorfor valgte de karbon i utgangspunktet da?
Koenigsegg lager One:1 i KUN karbon pga vekt/styrke. Do the math. Aluminium blir tyngre, men muligens lettere/billigere å produsere
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Sitat fra: Ras på torsdag 18. august 2016, klokken 23:26
De har blant annet bekreftet  at neste gen 3 serie kommer i EV utgave (bye bye modell3)
Har allerede sagt bye,bye til Model 3 og fått tilbake pengene. Men har BMW offisielt bekreftet elektrisk 3-serie da ?

Espen Hugaas Andersen

Kabon kan være bedre enn aluminium, og aluminium kan være bedre enn karbon. Dette kommer f.eks an på hvor god kvalitet det er på karbonfiberen. Jeg har skjønt det slik at noen deler på i3 er laget av resirkulert karbonfiber. Her kan det godt hende at aluminium er bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Hvor mye vil en 60 kWh elektrisk 3-serie koste?

Innstegsmodellen koster 33,45k USD, og batterier vil trolig koste noe sånt som 200 USD/kWh, altså 12k USD. Da blir kanskje startprisen 45k USD, eller mer?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MrBeery

Det er vel karbonforsterket plast som brukes i i3, ikke "vanlig" karbonfiber.

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 07:36
Jeg har skjønt det slik at noen deler på i3 er laget av resirkulert karbonfiber.

Det høres merkelig ut, vet du noe mer konkret? BMW har fokus på at bilen skal være resirkulerbar, kan det være en misforståelse ute å gå? Hvordan foregår resirkulering av karbonfiber? Det kan jo ikke akkurat smeltes om. Males det opp? I så fall blir vel alle fibrene ødelagt, og en står igjen med pulver i stedet for vevd karbonfibermatte.

Ferry

CFRP er det som brukes. Carbon Fiber Reinforced Plastic.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på fredag 19. august 2016, klokken 08:33Det høres merkelig ut, vet du noe mer konkret? BMW har fokus på at bilen skal være resirkulerbar, kan det være en misforståelse ute å gå? Hvordan foregår resirkulering av karbonfiber? Det kan jo ikke akkurat smeltes om. Males det opp? I så fall blir vel alle fibrene ødelagt, og en står igjen med pulver i stedet for vevd karbonfibermatte.
Om jeg ikke husker feil så tar de alle restene av karbonfiber som er igjen etter at de har laget de strukturelle elementene, og blander det inn i plast, som så brukes for å lage taket eller noe. Styrken vil ikke være i nærhet av det samme som den andre karbonfiberen, men man får definitivt noe styrke fra korte fiber.

Dette er akkurat som betong, man kan kjøpe betong med masse (noen cm lange) metallfiber blandet inn. Da kan man redusere eller droppe annen armering.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Det er nok dette som blir misforstått:

BMW i is also a pioneer in the processing of carbon fibres and their recycling. For the BMW Group, remnants from carbon production and the production of carbon components are valuable materials that are either channelled back into the production process or reused in other areas.

Det betyr ikke at karbonfiber som benyttes i produksjonen er 100% gjenbruk..., tror de vet hva de holder på med.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

I denne artikkelen står det at BMW vurderer 3 mulige løsninger, der aluminium er ett alternativ pga kostnader og fortjeneste:

http://theusbport.com/bmw-ev-projects/12992

"- For the next generation of i3 vehicles, BMW is considering three possible options. Firstly, the giant automaker company plans to expand on the current generation's carbon fiber construction. Secondly, the enterprise intends to lean on aluminum construction to save costs and possibly increase revenue. And lastly, BMW's goal is to use carbon fiber and mixed materials in the car's development process. The i3 next generation is expected for 2022 or 2023.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Ellers kan en få lavt forbruk med i3. Dette er innover mot Oslo, og maks 20m i høydeforskjell. Soltak er fint i lav hastighet :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA