Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tekniske ting vi lurer på

Startet av stranger1891, mandag 03. oktober 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

stranger1891

Ja, som det er klart fra tittelen at i det siste det er ganske mange hybrid biler som benytter seg elbil ladeplasser og det er kjempe stor problem som bare øker med mange nye elbil på norske gater og ikke minst mange nye hybrider som kan bruke disse plassene.

En av årsakene at det står i parkeringsskiltet at "Plassen for ladbare biler" og dette er feil. Fordi det er indikasjon til alle biler som kan lades blant annet hybrid biler. Det burde stå "Plassen for el-biler".

I dag var jeg gjennom Lovisenberggate i Oslo og der finnes det plass til 6 El-biler,
dessverre var det 3 hybrid biler (fra 6 totalt) på plass fordi skiltet sier at de kan benytte
disse plassene. Dumt også hvis du spør meg :(

Jeg lurer på om Oslo kommunen og Elbil forening tar den saken litt mer alvorlig fordi det ødelegger hele ideen med elbil strategi, synes jeg :(   

PNR1A

Vedr. hybrider dette fant jeg på Oslo kommune websida:

Hybridbiler kan parkeres på ladeplasser for elbil, forutsatt at den er koblet til laderen, og forutsatt at man betaler for parkeringen på de plasser som i dag er avgiftsbelagt.


https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

Enda verre, sjekk vedlegg. Bildet tatt i går kveld ved Olsen Pub på Bryn. Kan man gi beskjed til noen i kommune/Bymiljøetaten?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Oddaa

Tja, ut fra et miljøperspektiv er det jo bra at plug-in hybrid har mulighet til å lade. Disse trenger jo også mye oftere lading pga små batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

stranger1891

Ja, men de er ikke avhengige av strøm som andre ren e-biler !! De kommer ikke til å stoppe midt på gate hvis deres batteri blir utladet !!!

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. august 2016, klokken 09:33
Tja, ut fra et miljøperspektiv er det jo bra at plug-in hybrid har mulighet til å lade. Disse trenger jo også mye oftere lading pga små batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

stranger1891

Jeg sendte en e-post til Bymiljøetaten i dag tidlig. Men jeg tror de gjør ingenting rundt dette her fordi de mangler kompetanse for å forstå problemstillingen, ellers ville de også lage slike regler.

Så lenge de som har el-biler ikke protesterer nok så dette problemet skal bare øke.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 09:24
Vedr. hybrider dette fant jeg på Oslo kommune websida:

Hybridbiler kan parkeres på ladeplasser for elbil, forutsatt at den er koblet til laderen, og forutsatt at man betaler for parkeringen på de plasser som i dag er avgiftsbelagt.


https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

Enda verre, sjekk vedlegg. Bildet tatt i går kveld ved Olsen Pub på Bryn. Kan man gi beskjed til noen i kommune/Bymiljøetaten?

Oddaa

Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 09:43
Ja, men de er ikke avhengige av strøm som andre ren e-biler !! De kommer ikke til å stoppe midt på gate hvis deres batteri blir utladet !!!

Nei, men miljøgevinsten blir borte og da er kanskje problemet heller at det er for få ladere? Og mange elbiler har jo store nok batterier til at det går an å lade hjemme om en planlegger litt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

stranger1891

Er helt enig med deg når det gjelder for få ladere ifht. antall ladbare biler. Men de fleste el-bil eiere lader hjemme helt sikkert og jeg er en av dem. Men når man trenger det virkelig og har ikke noe andre mulighet enn å lade på ladeplassen versus andre hybrid biler som ikke trenger det så lenge de har andre "drivstoff" i bilen !

Jeg tipper at mange av de hybrid eiere bruker plassen fordi det er gratis og tilgjengelig, dvs. ikke for strøm behov.

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. august 2016, klokken 09:47
Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 09:43
Ja, men de er ikke avhengige av strøm som andre ren e-biler !! De kommer ikke til å stoppe midt på gate hvis deres batteri blir utladet !!!

Nei, men miljøgevinsten blir borte og da er kanskje problemet heller at det er for få ladere? Og mange elbiler har jo store nok batterier til at det går an å lade hjemme om en planlegger litt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

john

Man kan jo si det samme om Elbiler. Det er masse hurtigladere "bensinstasjoner" rundt i byen. Går fint å stoppe der i fem minutter om man trenger strøm.

Man forlanger at Hybridene skal kjøre på dyrt drivstoff istedenfor gratis strøm så man selv kan få gratis strøm istedenfor dyr strøm fra hurtiglader?

PNR1A

Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Electrix

Jeg mener det er bra at plugin-hybrider lader, det er jo noe av poenget med de, og de har stort behov for å lade ofte. Da er det bedre at det bygges ut flere ladeplasser slik at det er nok til alle. Men man må gjerne innføre krav om at man lader, og en form for enkel betaling, enten via avgift for å stå på ladeplassen eller ved at ladeoperatørene drifter disse med sine lave AC-prismodeller. Det ville også være en god forretningsmodell pga folk blir mer vant med de og det kan føre til mer bruk av hurtigladere.

Det største problemet idag er at folk bruker disse plassene som parkeringsplasser, ikke at hybrider lader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stranger1891

Helt riktig det du sier. Men desverre er det ikke beskrivet og spesifisert grundig. Det står maks 16 timer !!

Det skulle være f.eks. maks 3 timer til hybrid og 8 timer til el-bil. Men som sagt det på Bymiljøetaten mangler ideen med dette.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 10:08
Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.

Chivas

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 09:24


Enda verre, sjekk vedlegg. Bildet tatt i går kveld ved Olsen Pub på Bryn. Kan man gi beskjed til noen i kommune/Bymiljøetaten?

Må jo være greit så lenge de "skulle bare"...eller? ;)

john

Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 10:14
Helt riktig det du sier. Men desverre er det ikke beskrivet og spesifisert grundig. Det står maks 16 timer !!

Det skulle være f.eks. maks 3 timer til hybrid og 8 timer til el-bil. Men som sagt det på Bymiljøetaten mangler ideen med dette.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 10:08
Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.

Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)

De fleste elbiler har også ladet plenty etter tre timer med mindre de kommer langveis fra..?
Skal vi kreve at de også flyttet bilen når den er full? Eller når du har nok til å komme deg til nærmeste hurtiglader?







jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 11. august 2016, klokken 10:13
Jeg mener det er bra at plugin-hybrider lader, det er jo noe av poenget med de, og de har stort behov for å lade ofte. Da er det bedre at det bygges ut flere ladeplasser slik at det er nok til alle. Men man må gjerne innføre krav om at man lader, og en form for enkel betaling, enten via avgift for å stå på ladeplassen eller ved at ladeoperatørene drifter disse med sine lave AC-prismodeller. Det ville også være en god forretningsmodell pga folk blir mer vant med de og det kan føre til mer bruk av hurtigladere.

Det største problemet idag er at folk bruker disse plassene som parkeringsplasser, ikke at hybrider lader.

Dagens "lave" AC-prismodeller gir en kWh-pris på 1,60 til 2,40 pr. kWh. Det er det ikke vits i å betale for å kjøre på strøm, du kjører like billig på fossilt drivstoff.

Skal vi få hybridene til å lade må det være mange ladeplasser på hvert sted, og kostnaden må være innbakt i parkeringsprisen slik at man kun kan tjene på å plugge inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PNR1A

Sitat fra: john på torsdag 11. august 2016, klokken 11:27
Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 10:14
Helt riktig det du sier. Men desverre er det ikke beskrivet og spesifisert grundig. Det står maks 16 timer !!

Det skulle være f.eks. maks 3 timer til hybrid og 8 timer til el-bil. Men som sagt det på Bymiljøetaten mangler ideen med dette.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 10:08
Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.

Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)

De fleste elbiler har også ladet plenty etter tre timer med mindre de kommer langveis fra..?
Skal vi kreve at de også flyttet bilen når den er full? Eller når du har nok til å komme deg til nærmeste hurtiglader?

Mer orden i denne ordningen kan ikke skade. Spesielt når det står 2 sånne biler fra mitt bilde. Et par-tre bot på 750kr kan fikse saken.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA