Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tekniske ting vi lurer på

Startet av stranger1891, mandag 03. oktober 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: john på torsdag 11. august 2016, klokken 11:27
Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)
I tillegg skilte kommer parkeringsforskrifter.
Oslo:
"Normalt kan ladbare hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for «Ladbar motorvogn», men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for «El-motorvogn». På alle steder må ladbare hybridbiler lade, slik at våre trafikkbetjenter ser at du kjører en ladbar bil. "
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: john på torsdag 11. august 2016, klokken 11:27
Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 10:14
Helt riktig det du sier. Men desverre er det ikke beskrivet og spesifisert grundig. Det står maks 16 timer !!

Det skulle være f.eks. maks 3 timer til hybrid og 8 timer til el-bil. Men som sagt det på Bymiljøetaten mangler ideen med dette.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 10:08
Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.

Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)

De fleste elbiler har også ladet plenty etter tre timer med mindre de kommer langveis fra..?
Skal vi kreve at de også flyttet bilen når den er full? Eller når du har nok til å komme deg til nærmeste hurtiglader?

Mer orden i denne ordningen kan ikke skade. Spesielt når det står 2 sånne biler fra mitt bilde. Et par-tre bot på 750kr kan fikse saken.

Har du på di si lov til å leggja ut foto som desse?

PNR1A

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 11. august 2016, klokken 14:29
Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: john på torsdag 11. august 2016, klokken 11:27
Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 10:14
Helt riktig det du sier. Men desverre er det ikke beskrivet og spesifisert grundig. Det står maks 16 timer !!

Det skulle være f.eks. maks 3 timer til hybrid og 8 timer til el-bil. Men som sagt det på Bymiljøetaten mangler ideen med dette.

Sitat fra: Valdemar på torsdag 11. august 2016, klokken 10:08
Det som trengs er å skille tydelig hvem som kan stå parkert (og lade samtidig), samt hvor lenge. Plug-in biler er fulladet etter 2-3 timer. Da bør de flyttes til en vanlig parkeringsplass. Ladeplass er først og fremst akkurat det, ladeplass.

Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)

De fleste elbiler har også ladet plenty etter tre timer med mindre de kommer langveis fra..?
Skal vi kreve at de også flyttet bilen når den er full? Eller når du har nok til å komme deg til nærmeste hurtiglader?

Mer orden i denne ordningen kan ikke skade. Spesielt når det står 2 sånne biler fra mitt bilde. Et par-tre bot på 750kr kan fikse saken.

Har du på di si lov til å leggja ut foto som desse?

Vet ikke, de står på offentlig sted.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

m0nkey

Problemer med ikke-ladbare biler på plasser reservert for ladbar motorvogn samt også ladbare motorvogner som overskrider tidsbegrensningen kan meldes til bymiljøetatens døgnåpne vaktsentral 23 48 21 00
KIA Soul EV Classic (2015)

tiger``n

Mulig at elbileierne møter seg selv litt i døra her?
De enorme fordelene som er gitt gjennom mange år, nå må det deles på mange flere det apparatet som fins rundt omkring.

john

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. august 2016, klokken 13:40
Sitat fra: john på torsdag 11. august 2016, klokken 11:27
Jeg mener dere er på tur begge to. Nei dette er ikke ladeplasser. Dette er P-plasser for ladbare biler. (Det står jo på skiltet...)
I tillegg skilte kommer parkeringsforskrifter.
Oslo:
"Normalt kan ladbare hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for «Ladbar motorvogn», men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for «El-motorvogn». På alle steder må ladbare hybridbiler lade, slik at våre trafikkbetjenter ser at du kjører en ladbar bil. "

Riktig. Poenget mitt var mer at enkelte omtaler de som "ladeplasser" og ikke parkeringplasser. Poenget med plassene er å parkere ikke å lade. :-)

arthur

Jeg har alltid trodd at poenget med disse plassene var for å parkere OG lade, ikke kun å parkere. Kan da vanskelig skjønne hvorfor det skal være noen forskjell på om bilen i tillegg også har en bensinmotor så lenge den står til lading. Trodde tanken var å sørge for miljøvennlig dreining av kjøp/bruk av bil og da er det jo langt mere miljøvennlig at hybridbilen lades for å kjøres på strøm en om den skal kjøres på bensin. Mulig jeg har helt misforstått det hele, ser den muligheten også.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Prudi

Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 09:58

Jeg tipper at mange av de hybrid eiere bruker plassen fordi det er gratis og tilgjengelig, dvs. ikke for strøm behov.

Hybridbiler betaler vel full takst der det er betaling. Det er ikke gratis å parkere en hybrid på offentlige parkeringsplasser. Men man tillatter blant annet i Oslo og Bergen at Hybridene får benytte ladeplasser såfremt de lader. I motsetning til elbilene som bare kan stå på ladeplassene uten å lade.

sylwester

Sitat
... På alle steder må ladbare hybridbiler lade, slik at våre trafikkbetjenter ser at du kjører en ladbar bil. "

Så i praksis må man lade fordi det ikke er mulig å se at det er en ladbar hybrid på skiltet slik som ved EL/EK-bil?

De burde endre regelverket slik at man må ha en synlig merke med kiltnummer som indikerer ladbar motorvogn og at kravet er å ha dette og at kjøretøyet er tilkoblet lading.

Det er klart at gratis parkering for EL er en økonomisk måte å gjøre det på og at differensiert betaling på basis om du er hybrid, el, bensin og om du lader eller ikke vil være en utfordring, men det kan hende apper slik som easypark kunne løst differensieringen og at du må betale fullpris hvis du vil betale kontant uansett hvilken bil du har. Regner med at easypark har løsning for vaktene slik at de ikke de trenger å manuelt sjekke hver bil uten lapp. Vinn vinn vinn?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Oddaa

Sitat fra: sylwester på fredag 12. august 2016, klokken 13:21
Sitat

De burde endre regelverket slik at man må ha en synlig merke med kiltnummer som indikerer ladbar motorvogn og at kravet er å ha dette og at kjøretøyet er tilkoblet

Jeg falt av lasset, hvorfor trenger vi et synlig merke hvis kravet uansett er at lading må være tilkoblet?

For øvrig er dette håndtert ulikt rundt omkring i landet og f eks i Trondheim har ikke hybrid tilgang til lading på kommunale plasser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

OlafGTE

Kjøretøy tilkoblet burde være nok. Hvis fortsatt i tvil, burde parkeringsvakten lett kunne slå opp registeret til vegvesenet.

Min lokale Easypark-lader nekter forresten å fungere med hybrider. "Noen" prøver visst å finne ut av det, men det er tydeligvis ikke gjort i en håndvending...

sylwester

Sitat fra: Oddaa på fredag 12. august 2016, klokken 13:32
...

Jeg falt av lasset, hvorfor trenger vi et synlig merke hvis kravet uansett er at lading må være tilkoblet?


Hele poenget med kravet om lading er jo å slippe å sjekke med vegvesenet. Dvs. Hva skjer hvis noen koblet til motorvarmer på  bensinbilen sin?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Oddaa

Sitat fra: sylwester på fredag 12. august 2016, klokken 22:06

Hele poenget med kravet om lading er jo å slippe å sjekke med vegvesenet. Dvs. Hva skjer hvis noen koblet til motorvarmer på  bensinbilen sin?

Ja det høres riktig å lage en ordning og et stort byråkrati ut av dette. Hva skjer hvis noen kopierer disse merkene og kobler motorvarmer til bensinbilen sin da? For øvrig er det vel ofte mulig å se om det faktisk er en ladekabel eller ikke selv på litt avstand?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

jcnorway

...og for enkelte svir det litt ekstra at plugin-hybrider bruker ladeplassene som er tilgjengelige (rimelig tabloid emnetittel, men tviler ikke på at noen strekker strikken såpass langt).

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1831102/tittel/elbilmafiaen-slaar-til

Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Kjell Leaf

Sitat fra: MFJG1981 på torsdag 11. august 2016, klokken 09:43
Ja, men de er ikke avhengige av strøm som andre ren e-biler !! De kommer ikke til å stoppe midt på gate hvis deres batteri blir utladet !!!

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. august 2016, klokken 09:33
Tja, ut fra et miljøperspektiv er det jo bra at plug-in hybrid har mulighet til å lade. Disse trenger jo også mye oftere lading pga små batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke så sikker på det miljøperspektivet. Hvis hybridene tar opp plassen til elbilene, da må mange velge bort elbil, og da får det motsatt effekt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA