Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer når skal du kjøpe neste Model S

Startet av GeirHM, tirsdag 27. september 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg vurderer å kjøpe i3 med det nye batteriet som nummer to bil. Vi har en Tesla som nummer en bil. Vi har 400V anlegg i huset og jeg har et rødt industristikk med 11kW (3fas 16A) satt opp i garasjen.

Spørsmålene er disse:

1. Kan jeg bruke dette opplegget for i3 også (jeg har to stikk på samme kurs)?
2. Bør jeg erstatte industristikkene med en ladeboks av noe slag?
3. Hva er billigste ladeboksløsning med ferdigmontert kontakter?
4. Hva slags ladefart får jeg inn i i3 med dette opplegget?
5. Jeg har også en vanlig 16A kurs inn i garasjen, vil jeg kunne bruke denne med samme ladefart som det andre opplegget?
6. Kan en ladeboksløsning basert på 3fas kursen brukes av den nye Leaf'en også?

Takker for svar!

TM

#1
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 09:26
Jeg vurderer å kjøpe i3 med det nye batteriet som nummer to bil. Vi har en Tesla som nummer en bil. Vi har 400V anlegg i huset og jeg har et rødt industristikk med 11kW (3fas 16A) satt opp i garasjen.

Spørsmålene er disse:

1. Kan jeg bruke dette opplegget for i3 også (jeg har to stikk på samme kurs)?
2. Bør jeg erstatte industristikkene med en ladeboks av noe slag?
3. Hva er billigste ladeboksløsning med ferdigmontert kontakter?
4. Hva slags ladefart får jeg inn i i3 med dette opplegget?
5. Jeg har også en vanlig 16A kurs inn i garasjen, vil jeg kunne bruke denne med samme ladefart som det andre opplegget?
6. Kan en ladeboksløsning basert på 3fas kursen brukes av den nye Leaf'en også?

Takker for svar!

1) Ja, men du får et problem hvis du vil lade begge biler samtidig.

2) Ja, for å kunne utnytte mer enn 1-fas 16A, må du montere en type 2 ladestasjon. Det finnes semiportable løsninger som du kan koble rett til rød indutrikontakt. Da sparer du elektriker, forutsatt at ladestasjonen har innebygget jordfeilbryter type B.

3) Dette får noen leverandører svare på.

4) 11 kW med i3 forutsatt type 2 ladestasjon og ikke flere strømforbrukere på kursen.

5) Med vanlig 16A kurs får du maks effekt 3,7 kW både med Leaf og i3. I paksis blir vel effektiv ladefart ca 3 kW inn på batteriet, dvs ca 20-25 km/ ladetime for i3.

6) Hvis du monterer en ladestasjon med type 2 uttak, kan du lade både i3 og Leaf. Du bruker da den ekstra type 2 ladekabelen som følger med både i3 og nye Leaf. Med Leaf vil du maks kunne lade med 3,7 kW. Med nye i3 vil du få inntil 11 kW, men du vil blåse sikringen hvis Teslaen eller andre steømforbrukere står på samme kurs. Du bør strengt tatt ikke ha 2 uttak på samme kurs. Du bør også montere jordfeilbryter type B i sikringsskapet, eller montere en ladestasjon som har dette innebygget.

Griffel

#2
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 09:26
Jeg vurderer å kjøpe i3 med det nye batteriet som nummer to bil. Vi har en Tesla som nummer en bil. Vi har 400V anlegg i huset og jeg har et rødt industristikk med 11kW (3fas 16A) satt opp i garasjen.

Spørsmålene er disse:

1. Kan jeg bruke dette opplegget for i3 også (jeg har to stikk på samme kurs)?
2. Bør jeg erstatte industristikkene med en ladeboks av noe slag?
3. Hva er billigste ladeboksløsning med ferdigmontert kontakter?
4. Hva slags ladefart får jeg inn i i3 med dette opplegget?
5. Jeg har også en vanlig 16A kurs inn i garasjen, vil jeg kunne bruke denne med samme ladefart som det andre opplegget?
6. Kan en ladeboksløsning basert på 3fas kursen brukes av den nye Leaf'en også?

Takker for svar!
1. Tja. Egentlig en kurs til hvert ladepunkt, men er dette et eksisterend anlegg er det lovlig.

2. Ja.

3. Overlates til elektrolux/nofuel/jkirkebo å svare på.

4. i3 med opsjon 3faslader 11kW men ikke samtidig med tesla på samme kurs.
Nå har

5. Nei

6. Ja Leaf kan da få 3,6kW fra denne.
Om du på 11kW kursen lader Leafen med 3,6kW kan du ikke lade i3 eller Tesla samtidig selv om 7kW forsåvidet er ledig.

Optimal løsning. "Nofuels dobbel salto 3-fas" til drøyt 20000 for i3 og Tesla da kan de dele effekten automatisk om begge er tilkoblet samtidig på samme kurs. "Dobbel salto" har RCD-DC (B-vern delen) internt og separat for hvert uttak slik at den kan sikres med en vanlig 16A kombiautomat.(eller 32A om du har tilsterkkelig tversnitt på kabel).

Erstatte 16A kontakten med en billig ladestasjon 16A for leaf. f.eks nofuels eget ladepunkt for type 1. til snaut 4000.

(Griffel jobber ikke for noen og går ikke god for kvalitet av produkter.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Takk for raske og informative svar!

Industristikkopplegget mitt er helt nytt (2015) og inneholder jordfeilbryter B i sikringsskapet. Dette ble laget skreddersydd for TMSen.

Jeg har alt prøvd å koble på to teslaer samtidig på kursen, det gikk ikke så bra. Selv når jeg skrudde ned til 8A i begge bilene gikk det ikke større.

Jeg trodde en slik ladeboks med to uttak på samme kurs kanskje ville regulere tilgangen mellom bilene slik at jeg ikke fikk overbelastning på kursen?

Forøvrig trodde jeg at den nye Leafen kom med en ny raskere hjemmeladingsmulighet på 6,6kW? Kan ikke denne benyttes fullt ut på dette opplegget - om jeg får en ladeboks med type2 uttak?

Det hadde vært interessant å få noen tips om eventuelle ladebokser jeg kan installere med to uttak! Altså ladebokser som ikke er alt for dyre!

elektrolux

#4
#3

Etter hva vi kjenner til er denne den rimeligste 11 kW ladestasjonen. Kun 5990.-. Plug and play med Cee installasjons kit:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

2 slike kommer på under 12 000 kr og kan manuelt lastballansere ved å justere ladestyrken til f.eks 6A ( 4 kW ) og 10A ( 7 kW )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Forøvrig trodde jeg at den nye Leafen kom med en ny raskere hjemmeladingsmulighet på 6,6kW? Kan ikke denne benyttes fullt ut på dette opplegget - om jeg får en ladeboks med type2 uttak?
6,6 kW lading forutsetter 1-fas 32A. i3 skal visstnok støtte både 1-fas 32A og 3-fas 16A og er den mest avanserte laderen i klassen. Får kanskje testet det i dag, for jeg har en ny i3 som er leveringsklar  :)

Griffel

#6
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Industristikkopplegget mitt er helt nytt (2015) og inneholder jordfeilbryter B i sikringsskapet. Dette ble laget skreddersydd for TMSen.
Da er det litt underlig med 2 stikkontakter. Dersom de var ment for lading skulle det kun vært én.
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Jeg trodde en slik ladeboks med to uttak på samme kurs kanskje ville regulere tilgangen mellom bilene slik at jeg ikke fikk overbelastning på kursen?
Ja "dobbel salto" kan konfigureres for slik deling.
Deling med Leaf vil da bety at leaf får 8 A enfas 1,8kW), og Tesla 8A trefas 5,5kW.
Deling med i3 med 3fas opsjon får begge ca. 50% av de 11kW.

Andre med innebygget automatisk deling er f.eks 2 stykk telsaboks.
Men disse er med kabel og type 2 plugg og passer ikke til Leaf.

Med Leaf på annen kurs er vel 2 stykk tesla billigere enn en dobbelt salto.

Ellers blir det manuell lastbalansering.
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Forøvrig trodde jeg at den nye Leafen kom med en ny raskere hjemmeladingsmulighet på 6,6kW? Kan ikke denne benyttes fullt ut på dette opplegget - om jeg får en ladeboks med type2 uttak?
Så lenge Leaf benytter type 1 kontakt og har enfas lader kan den ikke få mer enn 16A enfas fra en 16A kurs altså 3,6kW. Skal du ha mer må det en 32A kurs til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. august 2016, klokken 10:48
#3

Etter hva vi kjenner til er denne den rimeligste 11 kW ladestasjonen. Kun 5990.-. Plug and play med Cee installasjons kit:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

2 slike kommer på under 12 000 kr og kan manuelt lastballansere ved å justere ladestyrken til f.eks 6A ( 4 kW ) og 10A ( 7 kW )

Dette alternativet med denne boksen til 6000 det kan altså kobles rett på stikkene som står der i dag, ikke sant med den tilleggskablen som det står link til: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/cee. Men kommer denne tilleggskabelen da ferdigmontert? Eller må jeg ha en elektriker bare for å koble denne kabelen til boksen?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å manuelt lastbalansere ladestyrken. Er det slik at du mener at jeg gjør dette fra bilene kanskje? Altså at jeg setter den ene bilen til 10A og den andre til 6A?

Til slutt, om jeg må prioritere, kan jeg da sette opp en slik ladeboks for i3 og beholde industristikkløsningen for TMSen (forutsatt at jeg lastbalanserer mellom bilene)?


Griffel

#8
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 11:23
Men kommer denne tilleggskabelen da ferdigmontert? Eller må jeg ha en elektriker bare for å koble denne kabelen til boksen?
Det er litt rart dette her. Lademodus 2 er lading via stikkontakt, Lademodus 3 er fastmontert ladestasjon. For lademodus 2 er det et produktkrav med jordfeilbryter i apparatet.
En ombygging fra fastmontert til semiportabel bryter dermed CE samsvaret, og er derfor ikke lovlig å selge.
Å benytte den slik på en kurs med jordfeilbryter er på den annen side sikkerhetsmessig ikke betenklig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 11:12
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Industristikkopplegget mitt er helt nytt (2015) og inneholder jordfeilbryter B i sikringsskapet. Dette ble laget skreddersydd for TMSen.
Da er det litt underlig med 2 stikkontakter. Dersom de var ment for lading skulle det kun vært én.
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Jeg trodde en slik ladeboks med to uttak på samme kurs kanskje ville regulere tilgangen mellom bilene slik at jeg ikke fikk overbelastning på kursen?

Ja "dobbel salto" kan konfigureres for slik deling.
Deling med Leaf vil da bety at leaf får 8 A enfas 1,8kW), og Tesla 8A trefas 5,5kW.
Deling med i3 med 3fas opsjon får begge ca. 50% av de 11kW.

Andre med innebygget automatisk deling er f.eks 2 stykk telsaboks eller 2 stykk Halo
Men disse er med kabel og type 2 plugg og passer ikke til Leaf.

Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 10:45
Forøvrig trodde jeg at den nye Leafen kom med en ny raskere hjemmeladingsmulighet på 6,6kW? Kan ikke denne benyttes fullt ut på dette opplegget - om jeg får en ladeboks med type2 uttak?
Så lenge Leaf benytter type 1 kontakt og har enfas lader kan den ikke få mer enn 16A enfas fra en 16A kurs altså 3,6kW. Skal du ha mer må det en 32A kurs til.

Det opplegget jeg har i dag er laget for lading av EN bil. Men elektriker satte opp to stikk slik at jeg kunne plugge i bilen både når den står i garasjen og rett utenfor når bilen står på gårdsplassen.

Ellers er jeg takknemlig for oppklaringene om forskjellene mellom lademuligheten til i3 i forhold til Leaf. Jeg noterer meg også de to ladeboksforslagene.

Forøvrig skjønner jeg at lademulighetene til i3 er et argument i forhold til den nye Leaf'en. Leafen har på sin side bedre batterigaranti (8 år vs 5 for i3). (I tillegg håper jeg Leafen dukker opp med 40kW snart.)




GeirHM

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 11:31
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 11:23
Men kommer denne tilleggskabelen da ferdigmontert? Eller må jeg ha en elektriker bare for å koble denne kabelen til boksen?
Det er litt rart dette her. Lademodus 2 er lading via stikkontakt, Lademodus 3 er fastmontert ladestasjon. For lademodus 2 er det et produktkrav med jordfeilbryter i apparatet.

Her datt jeg helt av lasset dessverre. Hva betyr lastemodus 2 og 3?

Griffel

#11
Lademodus 1. Lading fra vanlig stikkontakt med kabel uten kontrollfunksjon. Kun gamle biler ikke tillat i alle land mange spesialregler.
Lademodus 2 lading fra stikkontakt via kabel med kladd (Boks med kontrollfunksjon).
Lademodus 3 lading via fastmontert ladestasjon, fastmontert betyr fast tilkoblet det elektriske anlegget.
Lademodus 4 DC lading fra ekstern lader
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

#12
Jeg likte ikke spørsmålene om opplegget mitt og dette med jordfeilbryter B. Så jeg sjekket med faktura og samsvarserklæring.

I fakturaen står det dette om jordfeilautomaten: Jordfeilaut mRB6-16/3N/C/003-A og i erklæringen står det at det er "Lagt opp ny 3x16A kurs til garasje med en kontakt ute og en inne i garasje" i henhold til "NEK 400 Utg.: 2014".

Betyr det at jeg har korrekt jordfeilsbryter?

Er dette godt nok for hverdagslading av min TMS via UMC og overgang til rødt industristikk?

Og kan dette da brukes med en tilkoblet ladeboks av den typen beskrevet av elektrolux ovenfor?

Jeg har aldri merket noe spesiell varme på stikk, kabel eller sikringer.

Edit: Her er bilde av sikringene til 3fas uttaket i garasjen:


Griffel

#13
Her har nok ikke elektrikker vært oppdatert med forskrifter for elbillading. Dette er en vanlig kombinert 16A sikring og jordfeilbryter type A.

Siden dette er en trefaskurs har det ikke vært tvil om kravet til B-Jordfeilvern i NEK 400-2014 for stikkontak beregnet på lading av elbil.

Når det gjelder enfas kurser tok det noe tid før NEK leverte sin tolkning for Norge som også krever B type for enfas. Enfas 16A kursen til garasjen er vel fra tidligere og derfor lovlig, og bekymrer egentlig ikke, den er lovlig i resten EU for hus med ditt nettsystem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy



Det var kanskje denne (samme fabrikat) du burde hatt ?

16A 3p+N/C A-type mRB6-16/3N/C/003-A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA