Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer når skal du kjøpe neste Model S

Startet av GeirHM, tirsdag 27. september 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

GeirHM

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 18:40
Her har nok ikke elektrikker vært oppdatert med forskrifter for elbillading. Dette er en vanlig kombinert 16A sikring og jordfeilbryter type A.

Siden dette er en trefaskurs har det ikke vært tvil om kravet til B-Jordfeilvern i NEK 400-2014 for stikkontak beregnet på lading av elbil.

Når det gjelder enfas kurser tok det noe tid før NEK leverte sin tolkning for Norge som også krever B type for enfas. Enfas 16A kursen til garasjen er vel fra tidligere og derfor lovlig, og bekymrer egentlig ikke, den er lovlig i resten EU for hus med ditt nettsystem.

Men det jeg eksplisitt bestilte var opplegg for lading av den nye elbilen. Det var elektriker godt kjent med. Dette skulle være et opplegg for daglig lading av bilen. Og han visste meget godt at jeg bruker bilen i pendling. Og det er samme elektriker som har laget el-anlegget i huset. Det ble bygget i 2008.

Betyr dette at jeg IKKE har fått et fullgodt ladeopplegg for bilen vår??

GeirHM

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 04. august 2016, klokken 18:58


Det var kanskje denne (samme fabrikat) du burde hatt ?

16A 3p+N/C A-type mRB6-16/3N/C/003-A

Sikringsopplegget på dette bildet er da identisk med det på mitt?  - Og det står da "Jordfeilaut mRB6-16/3N/C/003-A" på min også.

Griffel

#17
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 19:00
Betyr dette at jeg IKKE har fått et fullgodt ladeopplegg for bilen vår??
Ja. Dette er ikke i samsvar med NEK 2014.

moonbuggy automat er også en vanlige automatsikring, av anerkjent fabrikat, kombinert med type A jordfeilbryter.

Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.

Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 20:13
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 19:00
Betyr dette at jeg IKKE har fått et fullgodt ladeopplegg for bilen vår??
Ja. Dette er ikke i samsvar med NEK 2014.

moonbuggy automat er også en vanlige automatsikring, av anerkjent fabrikat, kombinert med type A jordfeilbryter.

Men det står i samsvarserklæringen AT det er i tråd med NEK2014? Betyr dette at jeg må klage på opplegget?

Griffel

#19
Sitat fra: GeirHM på torsdag 04. august 2016, klokken 20:16
Men det står i samsvarserklæringen AT det er i tråd med NEK2014? Betyr dette at jeg må klage på opplegget?

JA.
Sitat
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
Dette vedtaket var for å avklare en uklarhet i forbindelse med enfas automater, for trefas kan kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 ikke missforstås det er type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Uff. Jeg tror jeg rett og slett må be min elektriker om å lese denne tråden. Jeg kan ikke ha et opplegg i garasjen som ikke fullt ut er godkjent for daglig lading av min bil. Takk for dine kommentarer Griffel.

mrydningen

2 Stykk Tesla Wall Connectors er vel bortimot det billigste du kan montere for lading av i3 og Tesla. De linkes i hop og justerer automatisk styrken slik at du ikke overbelaster sikringen. Ergo er kun Teslaen tilkoblet så trekker den 11kW. Når i3en kobles til så fordeler den mellom bilene :) pris på boksen er vel bare 5500kr for en med kort kabel og 6000kr for en med lang hvis jeg ikke husker feil :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

GeirHM

Sitat fra: mrydningen på torsdag 04. august 2016, klokken 21:28
2 Stykk Tesla Wall Connectors er vel bortimot det billigste du kan montere for lading av i3 og Tesla. De linkes i hop og justerer automatisk styrken slik at du ikke overbelaster sikringen. Ergo er kun Teslaen tilkoblet så trekker den 11kW. Når i3en kobles til så fordeler den mellom bilene :) pris på boksen er vel bare 5500kr for en med kort kabel og 6000kr for en med lang hvis jeg ikke husker feil :)

Takk, det vil kanskje være løsningen!

Griffel

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 08:08
Sitat fra: mrydningen på torsdag 04. august 2016, klokken 21:28
2 Stykk Tesla Wall Connectors er vel bortimot det billigste du kan montere for lading av i3 og Tesla. De linkes i hop og justerer automatisk styrken slik at du ikke overbelaster sikringen. Ergo er kun Teslaen tilkoblet så trekker den 11kW. Når i3en kobles til så fordeler den mellom bilene :) pris på boksen er vel bare 5500kr for en med kort kabel og 6000kr for en med lang hvis jeg ikke husker feil :)

Takk, det vil kanskje være løsningen!
Egentlig bør det da være en jordfeilbryter B for hver av disse boksene, noe en slipper med en dobbeltboksen da den har slik innebygget for hver utgang (da slipper en også å bygge om sikringsskapet). En annen ulempe er at Teslaboksen har kabel med type 2 kontakt og kan dermed ikke benyttes for biler med type 1 kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GeirHM

Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2016, klokken 15:05
Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 08:08
Sitat fra: mrydningen på torsdag 04. august 2016, klokken 21:28
2 Stykk Tesla Wall Connectors er vel bortimot det billigste du kan montere for lading av i3 og Tesla. De linkes i hop og justerer automatisk styrken slik at du ikke overbelaster sikringen. Ergo er kun Teslaen tilkoblet så trekker den 11kW. Når i3en kobles til så fordeler den mellom bilene :) pris på boksen er vel bare 5500kr for en med kort kabel og 6000kr for en med lang hvis jeg ikke husker feil :)



Takk, det vil kanskje være løsningen!
Egentlig bør det da være en jordfeilbryter B for hver av disse boksene, noe en slipper med en dobbeltboksen da den har slik innebygget for hver utgang (da slipper en også å bygge om sikringsskapet). En annen ulempe er at Teslaboksen har kabel med type 2 kontakt og kan dermed ikke benyttes for biler med type 1 kontakt.

Jeg ser nå at det er en lengre tråd om Tesla veggkontakt. Disse kontaktene ser ut som om de er ideelle for mitt bruk, nettopp fordi dette er et system laget for å kunne dekke behovene i husholdninger med flere enn en elbil. Men, og det er alltid et men, den kan altså bare brukes med biler som har type2 kontakt. Og den mest solgte elbilen i landet har jo ikke en slik! Zoe og i3 har type2, men altså ikke Leaf'en. Finnes det noen overgang da, slik at Leaf kan lade med type1 kabel på denne? For noe av det smarte med denne Tesla veggkontaktløsningen ser ut til å være en automatisk balansering av ladelast på kursen. Er det ikke slik?

Griffel

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 16:24
For noe av det smarte med denne Tesla veggkontaktløsningen ser ut til å være en automatisk balansering av ladelast på kursen. Er det ikke slik?

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 11:12
Andre med innebygget automatisk deling er f.eks 2 stykk telsaboks.
Men disse er med kabel og type 2 plugg og passer ikke til Leaf.

Med Leaf på annen kurs er vel 2 stykk tesla billigere enn en dobbelt salto.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JorgenM

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 16:24
Og den mest solgte elbilen i landet har jo ikke en slik! Zoe og i3 har type2, men altså ikke Leaf'en. Finnes det noen overgang da, slik at Leaf kan lade med type1 kabel på denne?
Den mest solgte er vel eGolf, som bruker combo.
Det er vel antydet at Nissan også vil bytte til combo de neste årene.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

GeirHM

Sitat fra: Griffel på fredag 05. august 2016, klokken 17:16
Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 16:24
For noe av det smarte med denne Tesla veggkontaktløsningen ser ut til å være en automatisk balansering av ladelast på kursen. Er det ikke slik?

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2016, klokken 11:12
Andre med innebygget automatisk deling er f.eks 2 stykk telsaboks.
Men disse er med kabel og type 2 plugg og passer ikke til Leaf.

Med Leaf på annen kurs er vel 2 stykk tesla billigere enn en dobbelt salto.

Og hvorfor skulle jeg ha to teslabokser om jeg gikk for Leaf heller enn i3, om Leaf likevel måtte lades på egen kurs? Da kan jeg strengt tatt greie meg fint med mitt nåværende industristikk og bruke pengene på en egen ny enfas 16A kurs for Leaf'en inn i garasjen? Men en slik løsning virker jo ikke særlig fremtidsrettet. Derfor lurte jeg på dette med muligheten for en eller annen overgang slik at jeg kunne om nødvendig lade en mulig leaf mot en teslaboks satt opp som en slave til hovedboksen som skulle forsyne teslaen. Da ville jeg ha et opplegg som også var klart om jeg skulle få mulighet for en Model 3.

--

Ellers trodde jeg det totalt sett var solgt flere Leaf enn eGolf, selv om det det siste året sikkert er omvendt. Og Combo er for hurtiglading, ikke hjemmelading? Slik at combo vil erstatte chademo? Og slik jeg har forstått det så har de fleste ladestasjoner som har chademo også combo?


JorgenM

Type 2 mente jeg sikkert, hvis det er det riktige delen på øverste halvdel av combo :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Griffel

#29
Sitat fra: GeirHM på fredag 05. august 2016, klokken 18:20
Og hvorfor skulle jeg ha to teslabokser om jeg gikk for Leaf heller enn i3, om Leaf likevel måtte lades på egen kurs?
En missforståelse, på det tidspunktet trodde jeg det var snakk om én Tesla én BMW og én Leaf, senere har jeg forstått at det var enten BMW eller Leaf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA