Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 17:38
Se mitt svar #110
Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 11:47
Sort (X425)
   
  • På biler med standardanlegg: 20A strøm inn til CID (Fuse no. 9; Base Audio System) + signal ut til senterspeaker for Driver Assistance.
Her kan jeg kommentere at Driver Assistance ikke kun går til senter speaker. I min bil har jeg fjernet center speakeren da det ikke er mulig å deaktivere den fra skjermen. Men jeg får fortsatt driver assistance lydene i fra L/R speakers

Sitat
Lys grå (X426)
   
  • På biler med premiumanlegg: Signal ut til tweetere, via premiumforsterker
Tweetere går ikke via premiumforsterkeren på biler med lydpakken. Dette har jeg bekreftet ved å koble i fra forsterkeren. Jeg hadde fortsatt lyd i tweetere/mellomtoner
Sitat
Lys grønn (X427)
   
  • På biler med premiumanlegg: Signaler ut til premiumforsterker, dvs. både lydsignal til høyttalere i dører foran, bak og subwoofer, av/på-signal og mute

Premiumforsterkeren er ikke koblet til høyttalerene i bakdørene, men i bakluka.

lunitiks

#121
Sitat fra: Trustno1 på søndag 04. september 2016, klokken 18:03
Her kan jeg kommentere at Driver Assistance ikke kun går til senter speaker. I min bil har jeg fjernet center speakeren da det ikke er mulig å deaktivere den fra skjermen. Men jeg får fortsatt driver assistance lydene i fra L/R speakers

Når er din bil produsert? Skjemaet jeg ser på er for biler fra h-2014 til september 2015. Videre så er det forskjell på ultra- og ikke-ultrabiler når det gjelder Driver Assistance. På standardbiler går DA-signalet fra sort konnektor direkte til senterspeaker. På premiumbiler går dA-signalet fra sort konnektor via "Driver Assistance ECU" til senterspeaker, ifølge diagrammet. Litt usikker på hva dette betyr, må sjekke nærmere.

Sitat
Tweetere går ikke via premiumforsterkeren på biler med lydpakken. Dette har jeg bekreftet ved å koble i fra forsterkeren. Jeg hadde fortsatt lyd i tweetere/mellomtoner

Kan stemme. Litt misvisende circuit diagram. Ser ut som at tweeterne går gjennom amp, men det kan like gjerne bety at de går utenom. På standardbilene er tweeterne og høyttalerne i frontdørene på samme ledninger fra lys grå konnektor.

Sitat
Premiumforsterkeren er ikke koblet til høyttalerene i bakdørene, men i bakluka.

Aha, står "LL Fill" og "LR Fill" i diagrammet.


Skal redigere innlegget mitt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Er ikke sikkert den spesialpluggen er så spesiell. Står det noe om produsent på den? Har til gode å ikke finne igjen plugger i TMS.

lunitiks

Nei, ingen produsent. Kan jo hende det er S1NN, som har produsert premium audio-delene. Den er betegnet som "amp_1534180­1"... Har både inputs, outputs og strøm
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#124
Fulltonesignal i biler med standard audio:

Jeg tror fulltonesignalet i standardbiler kommer fra den midterste, lysegrå konnektoren på baksiden av touchscreen (X426). Se mitt tidligere innlegg med bilde og bildeforklaringer. Dette begrunner jeg med at X426 - ifølge Teslas kretsskjema - både går til tweetere og frontdørhøyttalere, på samme ledninger. (Slik er det derimot ikke på premiumbiler; her går X426 kun til tweetere.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 20:37
Fulltonesignal i biler med standard audio:

Jeg tror fulltonesignalet i standardbiler kommer fra den midterste, lysegrå konnektoren på baksiden av touchscreen (X426). Se mitt tidligere innlegg med bilde og bildeforklaringer. Dette begrunner jeg med at X426 - ifølge Teslas kretsskjema - både går til tweetere og frontdørhøyttalere, på samme ledninger. (Slik er det derimot ikke på premiumbiler; her går X426 kun til tweetere.)

Interessant. Om jeg klarer å få deaktivert lydpakken så er det kanskje håp om å få ut fulltonesignal her. Gjenstående spørsmål er om høypassfilteret er justert enda høyere på biler uten lydpakken, siden disse har 6" i frontdørene isteden for 8"

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på søndag 04. september 2016, klokken 23:07
Interessant. Om jeg klarer å få deaktivert lydpakken så er det kanskje håp om å få ut fulltonesignal her.

Kanskje, men vær obs på at biler med Premium Audio har en annen storskjermenhet ("Premium" center display, med eget delnr.).

Litt usikker på hvordan du kan få deaktivert lydpakken... Dette er vel softwarestyrt og dermed i utgangspunktet vanskelig å få til. Kanskje kakemonsteret kan sjekke om dette er mulig å gjøre noe med etter rooting?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

At den har ett annet delenummer kan kanskje være pga at den har dab integrert. Men kan  jo være at delingen som skjer er passive filtere i hovedenheten, isåfall er det lite å få gjort.

petersv


lunitiks

Litt på tynn is her, men er ikke dab integrert i ikke-premiumbiler også? I denne artikkelen står det "both systems include DAB radio as standard". Jeg har vitterlig dab i min, men usikker på om det er "dab2" eller hva for noe.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Dab på alle fra ca høst/vinter 2014/2015  mener jeg.

petersv

Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 19:23
Nei, ingen produsent. Kan jo hende det er S1NN, som har produsert premium audio-delene. Den er betegnet som "amp_1534180­1"... Har både inputs, outputs og strøm

På kabel-siden av kontakten står det sikkert en produsent. Men er jo ikke hver dag man har dash fra hverandre for å kunne sjekke... :P 99.9% sikker på at de bruker en plugg og kontakt dra en av de store produsentene. TT er populært i Tesla.

lunitiks

Hehe, derav all denne forskningen i kretsdiagrammer m.m.

Men det ser ut til at TE Connectivity lager slike plugger:
http://www.te.com/usa-en/product-2-1534180-1.html

Det er naturligvis bare en plugg som samler en rekke forskjellige ledninger. Utvilsomt mulig å hente ut ledningene som går til den grå kontakten
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

DaTwister

Gjorde ferdig sub install i min bil idag.. Det var andre boller for å si det mildt!
En annen erfaring jeg gjorde, var den grå kontakten som har vært diskutert. Den var helt død. Det var ikke noe signal på den hos  meg. Dette til tross for dette bilde hos Teslatap, som skal illustrere hvor jeg skal koble meg på for å få lyd fra høyre front høyttaler. Men til forskjell fra bilde, så er jo ikke min koblet til noe videre, som det er på bilde. Litt snodig, da bilde skulle være fra en bil uten hifi pakke, og uten tesla sin spesial plugg på venstresiden, akkurat som min.


Trustno1

Sitat fra: DaTwister på tirsdag 06. september 2016, klokken 23:31
Gjorde ferdig sub install i min bil idag.. Det var andre boller for å si det mildt!
En annen erfaring jeg gjorde, var den grå kontakten som har vært diskutert. Den var helt død. Det var ikke noe signal på den hos  meg. Dette til tross for dette bilde hos Teslatap, som skal illustrere hvor jeg skal koble meg på for å få lyd fra høyre front høyttaler. Men til forskjell fra bilde, så er jo ikke min koblet til noe videre, som det er på bilde. Litt snodig, da bilde skulle være fra en bil uten hifi pakke, og uten tesla sin spesial plugg på venstresiden, akkurat som min.

Jeg glemte desverre å ta bilde på denne siden når jeg loddet meg inn på høyresiden,men jeg mener å huske at jeg hentet ut signal fra den store sorte pluggen, ikke den grå. Vel og merke med lydpakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA