Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Bonk3rs

Bare for å få denne tråden på track igjen...
Nye S60D er målt til 62,5kwh fra 100% til den stopper. 58kwh til O%
Da er det nok tilnærmet samme for X60D også.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Go-carter

Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:26
Bare for å få denne tråden på track igjen...
Nye S60D er målt til 62,5kwh fra 100% til den stopper. 58kwh til O%
Da er det nok tilnærmet samme for X60D også.

Antakeligvis. Samtidig så jeg noen på US-forumet som spekulerte i at Elon tross alt har lovet 200 miles rekkevidde på TMX, og at derfor kan være litt høyere softwarebarriere pga. det.

200 miles på 62,5/58 blir hhv. 194 og 180w/km i snitt. På en X har jeg skjønt at det er bortimot umulig, selv under vidunderforhold.

På en S, hvor det er lovet 218 miles, blir det er forbruk på hhv. 178 og 165w/km. Det er absolutt oppnåelig.

Så jeg forventer ikke mer enn 62,5 som på S, men jeg vil driste meg til å tro at det blir høyere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

OleI

Det er jo kjempe bra! Ikke rart at mange valgte bort 75 til fordel for 60 så lenge det varte.
Er ihvertfall trygg ( med mitt kjøremønster ) at min kommende 60 var riktig valg. Ihvertfall da jeg har SC i "alle retninger". Hvor mye er det tilgjengelig i 75 ?

DanielB

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:04
Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:26
Bare for å få denne tråden på track igjen...
Nye S60D er målt til 62,5kwh fra 100% til den stopper. 58kwh til O%
Da er det nok tilnærmet samme for X60D også.

Antakeligvis. Samtidig så jeg noen på US-forumet som spekulerte i at Elon tross alt har lovet 200 miles rekkevidde på TMX, og at derfor kan være litt høyere softwarebarriere pga. det.

200 miles på 62,5/58 blir hhv. 194 og 180w/km i snitt. På en X har jeg skjønt at det er bortimot umulig, selv under vidunderforhold.

Overhodet ikke. Jeg lå bak en X90D fra Hønefoss til Gol. Vi hadde tilnærmet identisk kjøremønster, men jeg hadde 3-4 forbikjøringer og han ingen forbikjøringer. Fremme ved Gol supercharger spurte jeg om hva forbruket hans var. Han hadde brukt 164 Wh/km i snitt siden Hønefoss. Jeg brukte 185 Wh/km med min P85D. Jeg hadde tom bil, han hadde 4 personer + bagasje og sykkel hengende på hengerfestet bak.


OleI

Temperatur og vær under turen?

Øyvind.h

Han i X``en hadde sikkert en bryter som skrur av fysikkens lover :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Go-carter

Sitat fra: DanielB på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:16
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:04
Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:26
Bare for å få denne tråden på track igjen...
Nye S60D er målt til 62,5kwh fra 100% til den stopper. 58kwh til O%
Da er det nok tilnærmet samme for X60D også.

Antakeligvis. Samtidig så jeg noen på US-forumet som spekulerte i at Elon tross alt har lovet 200 miles rekkevidde på TMX, og at derfor kan være litt høyere softwarebarriere pga. det.

200 miles på 62,5/58 blir hhv. 194 og 180w/km i snitt. På en X har jeg skjønt at det er bortimot umulig, selv under vidunderforhold.

Overhodet ikke. Jeg lå bak en X90D fra Hønefoss til Gol. Vi hadde tilnærmet identisk kjøremønster, men jeg hadde 3-4 forbikjøringer og han ingen forbikjøringer. Fremme ved Gol supercharger spurte jeg om hva forbruket hans var. Han hadde brukt 164 Wh/km i snitt siden Hønefoss. Jeg brukte 185 Wh/km med min P85D. Jeg hadde tom bil, han hadde 4 personer + bagasje og sykkel hengende på hengerfestet bak.

Aha, så bra å høre! Da kan det hende at det er det samme i både S og X :) Jeg har bare erfaring med P85, og der har forbruket stort sett vært betydelig lavere enn det de fleste med X har oppgitt her på forumet iallefall. Mens iflg. hjemmesiden til Tesla skal det bare være 7% forskjell i forbruk mellom S og X.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kilroy

Så du at forbruket viste 164 Wh/km i X-en hans ? Høres litt for godt ut til å være sant, men kjenner ikke vei og forhold i det området!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Bjoris

#293
Forbruket blir jo høyere på X, den er tyngre, mer luftmostand og breiere dekk. Alt likt, vil X bruke mer enn S. Noen klarer sikkert å bruke mer med en S, men da hadde de brukt enda mer om de kjørt X. En klarer ikke å trylle bort dette, men kjører en bare nedover så vil nok X nærme seg S pga at den får mer regen, men bruker jo me oppover selvsagt. Mitt bruk blir på veier med snittfart på ca 70 km/t, jeg forventer derfor ikke ekstremt mye mer forbruk enn på gml Sen, men det blir spennende å se når vi nå en vakker dag får vite hvordan 5 seteren blir så det går ann å få bilen i produksjon...

62.5 kwh tilgjengelig er bra nytt, omtrent det vi regnet oss ut basert på oppgitt rekkevidde og hvor mye X75 hadde på sitt batteri.

Om X har fått litt til ifht S, mja, det er enkelt å gi den litt til, det var en på USA forumet som mente den hadde 64 kwh, men det er umulig å vite sikkert uten å måle en X... Jeg tenker at de også kan finne på å endre dette SW taket om det blir slik at 60 og 75 ikke har stor nok forskjell så best å ikke skrike så høyt, hehe:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

DanielB

Sitat fra: Kilroy på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 14:08
Så du at forbruket viste 164 Wh/km i X-en hans ? Høres litt for godt ut til å være sant, men kjenner ikke vei og forhold i det området!


Ja, det er 100% sikkert. Jeg så det selv på hans tripteller. Grunnen til at jeg spurte ham var at jeg hadde kjørt bak ham lenge (fredagstrafikk ut av Oslo), og dermed hadde godt grunnlag for å sammenligne forbruk. Jeg tippet han lå på ca 210. Han tippet ca 170-180 tror jeg. Begge ble overrasket da fasiten viste 164 Wh/km for de siste 118 km i X-en, og 185 Wh/km i min S.

Dette lover svært godt for dem som rakk å bestille X60 mens den var tilgjengelig, da den har over 60 kWh tilgjengelig for bruk, kan lades raskt til 100% på superlader, og i tillegg kan lades til 100% daglig.

lunitiks

#295
Nytt ryggekamera har sneket seg inn i MS/MX produksjon
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1781035/

Stemmer bra med delekatalogen ("Used on vehicles built on or after July 9, 2016")


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MiDi

Jeg blir litt forundret over hva jeg som Tesla-kjøper finner meg i og aksepterer. Mulig det også gjelder flere, for realiteten er slik at her bestiller vi biler fra ca 700k og opp til ca 1.4m. Og ut fra hva jeg leser fra dette forumet har nok flere enn jeg opplevd i det minste deler av det samme - vi får lite eller ingen informasjon fra selger om når bilen er ferdig produsert, forhåndsinformasjon om når bilen blir sendt og levert (kun et vagt anslag), eller hvor lenge den eventuelt står i transitt, eller hva som er reell effekt på x-modellen vi har bestilt (60, 75, 90 eller 100)? Ikke kan vi «plage» leveranse kontakten siden vedkommende er så opptatt med å levere ut strømmen av nye modell X til de som er så heldige å ha fått bilene til Norge. Hadde vi akseptert dette fra andre bil-leverandører... Nei, jeg tror ikke det! Men her sitter Tesla i en tilnærmet monopol situasjon og (snakker for meg selv her) jeg må si at jeg satt med en sterk bi-smak i munnen etter at jeg hadde bestilt min Tesla og nå etter hvert har erfarte nettopp ovennevnte punkter. Situasjonen ble ikke noe bedre med bakgrunn i følgende:

Jeg valgte å kjøpe vinterhjul av tredjepart siden jeg fikk bedre kvalitetsdekk og penere felger (som tilfredsstiller LI etc) enn det valget jeg fikk på vinterhjul pakke fra Tesla. Og dette var også til en lagt lavere pris - enda Tesla hevder de tar inn hjulpakken momsfritt med bilen. Resultatet av dette valget var at Tesla da ikke vil hjelpe meg å legge om til vinterhjul ved ankomst/overlevering av bilen som ankommer vinterstid. Dette til tross for at jeg har kjøpt bil av de til over 800k!!!??? En slik kundebehandling hos en hvilken som helst annen bilforhandler hadde jeg aldri! akseptert.

Opprinnelig hadde jeg planer om ny BMW X5, men hva gjør man når man pga «den grønne bølge» ikke lenger tør å kjøpe en «fosil-bil». I hvert fall ikke i den prisklassen - hva vil skje med gjenkjøpsverdien, salgsmuligheter, brukskostnader, etc på en brensel bil i fremtiden. Jeg valgte derfor å satse på Tesla som et alternativ og siden jeg har behov for hengerfeste ble valget ganske enkelt - model X.

Nå er ikke jeg en motstander av Tesla. Tvert imot. Faktum er at jeg synes bilen er flott og jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen. Dagene kan ikke gå fort nok til jeg får den - bare jeg hadde visst når det var. Problemet er snarere hva jeg opplever som «arroganse» etter at bestillingen var bekreftet.

I tillegg kommer alt det hemmelighetskremmeriet som bl a omfatter releaser, AP 2.0, model 3, hvem får hva, når kommer ditt eller datt, kan jeg få «dette» på min bil, etc. Men det er mulig sistnevnte i stor grad skyldes all synsing og spekulasjoner fra personer som ikke har nødvendig innsikt og kunnskap for å uttale seg.

Er dette bare meg? Opplever flere av dere det på samme måte? Kom gjerne med kommentarer og synspunkter. Mulig jeg har gravd meg ned i et lite hull her med mine synspunkter og følelser, og trenger å komme meg opp av gropa igjen.

eha

Sitat fra: MiDi på onsdag 19. oktober 2016, klokken 00:14
Jeg blir litt forundret over hva jeg som Tesla-kjøper finner meg i og aksepterer. Mulig det også gjelder flere (...). Er dette bare meg? Opplever flere av dere det på samme måte? Kom gjerne med kommentarer og synspunkter. Mulig jeg har gravd meg ned i et lite hull her med mine synspunkter og følelser, og trenger å komme meg opp av gropa igjen.

Dette innlegget kunne like så godt ha vært signert av meg (bortsett fra det med X5).

Jeg har nylig bestilt min første Tesla. Den ble akkurat ferdig produsert i dag. Men jeg har heller omtrent ikke klart å få tak i min DS. Han har aldri svart på e-post, men det gikk an å ringe Tesla sentralt og velge "levering". Når det er sagt, alt de har sagt til meg direkte har vært håndtert og gjennomført, slik som fremskynding av leveranse. De har bare ikke klart å kommunisere det til meg.

Jeg har også valgt 3. parts vinterhjul siden jeg da får tak i en type de ikke kan tilby. De ligger nå i garasjen og venter. Det ser ut til at Tesla har interne retningslinjer som forbyr dem å legge om til disse, dessverre. Det er hårreisende, men sant.

Se også denne tråden om omlegging til 3. parts vinterhjul - regner med situasjonen er uforandret i dag:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12051.0

Dersom det er bare veier og trygt når jeg skal hente bilen, kommer jeg til å kjøre den hjem på sommerhjul. Hvis det er vinterføre tar jeg med hjulene og kjører noen meter i Drammen til nærmeste dekkverksted. At man kjøper en bil til 1 million har liksom ingenting å si...  >:(

Ang. hemmelighetskremmeri, oppgraderinger osv. - dette er Teslas markedsføringsstrategi. Elon Musk gir noen små "drypp" via Twitter til sine fans, og så starter spekuleringen helt av seg selv. Men vær trygg på at ingen vet. Alt er spekulasjoner. Noe av det som skiller Tesla de fleste andre, er at bilene forbedres kontinuerlig og ikke følger det tradisjonelle mønsteret med årsmodeller. Derfor vil man alltid risikere at det kan komme noe nytt og mye bedre like etter at man har kjøpt sin Tesla. Dette er både positivt og negativt for oss som kunder.

Onsdag kveld skal det være nok en Tesla-produktlansering... vi er ikke de eneste som oppfatter dette, og sikkert mange andre, tilsvarende situasjoner, med blandede følelser. Onsdag kveld blir jeg kanskje skuffet over at jeg får en utdatert bil, kanskje blir jeg glad over at bilen min allerede har utstyret som kommer, kanskje var ikke dette relevant for meg i det hele tatt.

Du er uansett ikke alene i gropa.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

KrW

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 21:11
Nytt ryggekamera har sneket seg inn i MS/MX produksjon
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1781035/

Stemmer bra med delekatalogen ("Used on vehicles built on or after July 9, 2016")




Måtte ut å sjekke. Ser ut som vi har det nye kameraet  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

alda

Sitat fra: MiDi på onsdag 19. oktober 2016, klokken 00:14
Jeg blir litt forundret over hva jeg som Tesla-kjøper finner meg i og aksepterer. Mulig det også gjelder flere, for realiteten er slik at her bestiller vi biler fra ca 700k og opp til ca 1.4m. Og ut fra hva jeg leser fra dette forumet har nok flere enn jeg opplevd i det minste deler av det samme - vi får lite eller ingen informasjon fra selger om når bilen er ferdig produsert, forhåndsinformasjon om når bilen blir sendt og levert (kun et vagt anslag), eller hvor lenge den eventuelt står i transitt, eller hva som er reell effekt på x-modellen vi har bestilt (60, 75, 90 eller 100)? Ikke kan vi «plage» leveranse kontakten siden vedkommende er så opptatt med å levere ut strømmen av nye modell X til de som er så heldige å ha fått bilene til Norge. Hadde vi akseptert dette fra andre bil-leverandører... Nei, jeg tror ikke det! Men her sitter Tesla i en tilnærmet monopol situasjon og (snakker for meg selv her) jeg må si at jeg satt med en sterk bi-smak i munnen etter at jeg hadde bestilt min Tesla og nå etter hvert har erfarte nettopp ovennevnte punkter. Situasjonen ble ikke noe bedre med bakgrunn i følgende:

Jeg valgte å kjøpe vinterhjul av tredjepart siden jeg fikk bedre kvalitetsdekk og penere felger (som tilfredsstiller LI etc) enn det valget jeg fikk på vinterhjul pakke fra Tesla. Og dette var også til en lagt lavere pris - enda Tesla hevder de tar inn hjulpakken momsfritt med bilen. Resultatet av dette valget var at Tesla da ikke vil hjelpe meg å legge om til vinterhjul ved ankomst/overlevering av bilen som ankommer vinterstid. Dette til tross for at jeg har kjøpt bil av de til over 800k!!!??? En slik kundebehandling hos en hvilken som helst annen bilforhandler hadde jeg aldri! akseptert.

Opprinnelig hadde jeg planer om ny BMW X5, men hva gjør man når man pga «den grønne bølge» ikke lenger tør å kjøpe en «fosil-bil». I hvert fall ikke i den prisklassen - hva vil skje med gjenkjøpsverdien, salgsmuligheter, brukskostnader, etc på en brensel bil i fremtiden. Jeg valgte derfor å satse på Tesla som et alternativ og siden jeg har behov for hengerfeste ble valget ganske enkelt - model X.

Nå er ikke jeg en motstander av Tesla. Tvert imot. Faktum er at jeg synes bilen er flott og jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen. Dagene kan ikke gå fort nok til jeg får den - bare jeg hadde visst når det var. Problemet er snarere hva jeg opplever som «arroganse» etter at bestillingen var bekreftet.

I tillegg kommer alt det hemmelighetskremmeriet som bl a omfatter releaser, AP 2.0, model 3, hvem får hva, når kommer ditt eller datt, kan jeg få «dette» på min bil, etc. Men det er mulig sistnevnte i stor grad skyldes all synsing og spekulasjoner fra personer som ikke har nødvendig innsikt og kunnskap for å uttale seg.

Er dette bare meg? Opplever flere av dere det på samme måte? Kom gjerne med kommentarer og synspunkter. Mulig jeg har gravd meg ned i et lite hull her med mine synspunkter og følelser, og trenger å komme meg opp av gropa igjen.

Jeg bestilte ny bil i juni som ble levert i september, og kjenner meg veldig igjen i dette med å få ekstremt lite info underveis!
Jeg fikk for eksempel final invoice plutselig inn i "My Tesla" uten annen info, med leveringsdato spesifisert. Ringte og mailbombet selvfølgelig DS for å få bekreftet om dette var riktig, men ingen som helst respons. Fikk etter hvert snakke med noen på Tesla i Danmark, som kun mente jeg måtte vente og se...
Har personlig ikke kjøpt ny bil i denne prisklassen før, så har ingen preferanser på kundebehandling, men sitter igjen med et negativt inntrykk - som varte helt frem til jeg satte meg bak rattet for første gang!  ;D

Kjenner også at jeg kjøpte litt "katta i sekken" med de vinterhjulen til Tesla, angrer på at jeg ikke kjøpte andre til halve prisen som jeg har sett er mulig...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA