Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

petersv

#255
Uenig i at 300Wh/km "skjer lett". Men tiden får vise ;) Takboks på X kan man nok se langt etter.

Vårt kjøremønster (pausemønster) på langtur (med barn) tilsier at vi uansett tar mer pauser enn hva som trengs for lading, så det har ikke noe å si der heller. Men hadde jeg kjørt alene, helt klart, da hadde 90 vært å foretrekke. Samme gjelder hvis man er avhengig av henger på langtur.

Men å bruke det som argument for at 60 kommer til kort for langtur er etter min mening langt fra sannheten for de aller fleste, i de aller fleste tilfellene.

Tør faktisk påstå at et flertall av alle med 90 kunne klart seg like bra med mindre batteri uten å merke noe forskjell i praksis.

Øyvind.h

#256
Nei det er godt mulig det ikke er vanlig eller lett for deg, men det vil være både vanlig og lett for meg. Det er bare å fylle opp bilen og ta en hyttetur, noe jeg gjør ganske mange ganger i løpet av et år :)

Pga. barn setter jeg svært stor pris på fleksibiliteten i et stort batteri. Har man barn skjønner man verdien i å ikke måtte stoppe før pausebehovet melder seg. Noen langturer tar vi haugevis av pauser som ikke nødvendigvis sammenfaller med ladebehov. Andre turer sover de omtrent hele veien, som når vi kjørte non-stop til Ringebu fra Oslo forrige helg. Ca 26 mil. Fordi ungene sov med plan om at de skulle være våkne litt når vi kom frem mens vi rigget soverommet. Hadde vi stoppet hadde de garantert våknet, og da er det vanskelig å forutse humøret resten av turen  ;D

Som sagt - noen synes det er helt flott å måtte stoppe på alle superchargerne, fordi de ligger der de uansett ville tatt pause. Eller fordi de svært sjeldent kjører langturer. Jeg ønsker ikke å stoppe på alle superchargere og kjører så og si alltid rett forbi dem. Mtp. kraftig økning i pågangen på nettet er jeg fornøyd med akkurat det...

Statistikk for hvor mange som kjører langturer, hvor ofte de tar pauser og hvor de tar pauser med biler i Model S/X klassen har jeg ikke, så jeg vil ikke anslå hvor mange som lever fint med 60 vs 90. At det omtrent ikke selges hverken S60 eller X60 er nok en pekepinn. Faren min kjører 70 og merker godt forskjellen på 70 og 90, men de er fornøyd med sin 70 da de har god tid og kommer fra Leaf hvor langturene var et mareritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Ble solgt mange X60D når det var mulig å bestille ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Og hvor stor andel av salget utgjør "mange"? Salget av S60 er nok en god pekepinn på øvre grense for hva salg av X60D vil legge seg på over tid.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Alle ville valgt 90 om de kunne. Men 160.000 i avslag gjorde at slike som oss også kunne velge X. Det er ikke fordi vi absolutt ikke ville ha eller trenger mer rekkevidde, men vi har funnet ut at vi kan leve greit med x60. Ser en på erfaringene i USA så ser det også ut til at Tesla har vært rause med hvor mye av batteriet en får brukt, så en som mente det var 64 kWh tilgjengelig.

Tesla er ikke tjent med at bilene får rykte på seg for kort rekkevidde. De har selv definert 200 miles som minimum for større utbredelse og x60 er tilfeldigvis oppgitt til 201 miles... relativt sett altfor mye vs 75 modellen.

Det at 60 forsvant er nok fordi så mange droppet 75, målet var nok flere kjøpere ikke at alle 75 salg gikk til 60en som de iflg ryktene ikke tjente penger på...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fonberg

@bjoris evt andre som har bestilt X60: Har dere blitt kontaktet av Tesla etter bestilling med tilbud om "opplåsing" av batteriet, oppgradering til X75 (inkl. det viktige emblemet på hekken, e.l.?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

Sitat fra: fonberg på mandag 17. oktober 2016, klokken 07:48
@bjoris evt andre som har bestilt X60: Har dere blitt kontaktet av Tesla etter bestilling med tilbud om "opplåsing" av batteriet, oppgradering til X75 (inkl. det viktige emblemet på hekken, e.l.?

Nei, men min bil er utsatt til juni neste år nå for å sikre at jeg får studert 5 seteren før jeg får min bil... Når det er avklart skal jeg flytte datoen fram igjen så antar de venter til bilen går I produksjon. De gjorde det på 70Den min som kunne oppgraders til 75, da fikk jeg en dag til å tenke meg om på ifht før det ble mva...:) Det viste seg at det ikke var riktig, jeg kunne oppgradert helt frem til overtakelse, uten å å få mva...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Sitat fra: fonberg på mandag 17. oktober 2016, klokken 07:48
@bjoris evt andre som har bestilt X60: Har dere blitt kontaktet av Tesla etter bestilling med tilbud om "opplåsing" av batteriet, oppgradering til X75 (inkl. det viktige emblemet på hekken, e.l.?

Vi trenger jo ikke noe emblem, er bare å snu 6-tallet... ;) ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Teslanewbie

spør en gang til, noen her inne som har fått sin X60D utlevert ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

Interessant tråd om regen på 100% oppladet 60kwh-batteri (softwarebegrenset 75kwh-batteri). Noen bør få avlest sin etter en tredemølletest  :)

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/regenerative-braking-with-100-charged-software-limited-60-kwh-battery.78876/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

alda

Ved lading til 100 % igår så reagerte jeg på meget begrenset regenbremsing i starten av turen, merkbar forskjell mot regen ellers...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Øyvind.h

Sitat fra: alda på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:07
Ved lading til 100 % igår så reagerte jeg på meget begrenset regenbremsing i starten av turen, merkbar forskjell mot regen ellers...

Sikker på  at ikke batteriet bare var kaldt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleI

Kan det være at de har satt forskjellig konfig på S og X ?
Da X bruker mer strøm, om de har utnyttet batteriet i forskjellig grad ?
F.eks for å komme over en eller annen "minstegrense" ?
alda: har du forsøkt å kjøre batteriet helt ned for så å lade opp? Sånn for  se hvor mye du får fyllt opp med ?
Sto bilen kaldt ?

alda

Batteriet var nok kaldt, hadde ikke hatt på forvarming. Regn og ca. 8 grader.

Har ikke testet å tømme batteriet helt, og lade helt opp. Men lading til 100 % går helt fint, merker ikke at farten går ned på slutten (ikke på SC heller).
Digresjon: noterbart høyere forbruk ved kjøring i konstant regnvær! Samme tur Kragerø-Oslo gikk forbruket opp fra ca. 175 wh/km til ca. 220! Eneste forskjell var regn...(samme temperatur og last)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

nie

Sitat fra: alda på mandag 17. oktober 2016, klokken 12:19
Batteriet var nok kaldt, hadde ikke hatt på forvarming. Regn og ca. 8 grader.

Har ikke testet å tømme batteriet helt, og lade helt opp. Men lading til 100 % går helt fint, merker ikke at farten går ned på slutten (ikke på SC heller).
Digresjon: noterbart høyere forbruk ved kjøring i konstant regnvær! Samme tur Kragerø-Oslo gikk forbruket opp fra ca. 175 wh/km til ca. 220! Eneste forskjell var regn...(samme temperatur og last)
Vind?
Stor forskjell på 10m/s motvind versus medvind.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA