Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris - rekkevidde

Startet av krister461, søndag 04. september 2016, klokken 07:41

« forrige - neste »

rabiat

Ja, har denne kabelen og der kan ampere ++ leses av i ett lite display på kladden. Kan sikkert leses av på div hjemmeladere også men ikke i selve bilen...
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9

krister461

Ah. Var bare nysgjerrig på hva den ladet med med standard kabel, samt verifisere at den lader med 16A når jeg får montert opp ladestasjon hjemme.

sylwester

Går an å måle det med hvilket som helst multimeter, men det finnes sånn som måler uten å bryte kretsen:

http://www.clasohlson.com/no/UT203-tangamperemeter-/36-4718

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jensjacob

Nu må du ikke gå ud og købe et tangamperemeter som fx. dette :

http://www.clasohlson.com/no/UT203-tangamperemeter-/36-4718

og så blive skuffet hvis den viser '0' når du prøver at måle strømmen. Det vil den gøre hvis du blot griber om det komplette ladekabel. For ligesom det klassiske multimeter så er det også her nødvendigt at du måler på den enkelte leder du ønsker at kende strømmen i.

Amperemeteret viser summen af den strøm der løber i alle de ledere der går igennem tangen samtidig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

HelectriC

Fikk ny UMC idag og på den står det 10A. Vil mene den gamle gikk til 13A? Noen som vet om det finnes to forskjellige varianter?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sylwester

Jeg trodde tangamperemeter over vekselstrømsdelen ville virket selv om man tok den over alle lederene, men jeg vet jo ikke det jeg som har et vanlig multimeter og som ikke har problem med å bryte krets for å måle mine greier.

Muligens denne virker bedre:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

krister461

Mange takk for svar. Tror jeg dropper multimeter, lurte egentlgi bare på om det var mulig å se i bilen eller i appen slik det gjør på Tesla. :)

TFSE

Nu läser jag på lite för ett eventuellt köp (i3 vs e-Golf) men menar e-Golfen bara laddar på 10A eller 12A oavsett och inte 16A även om kursen är på 16A?
Med laddare på 16A kurs trodde jag man skulle få 16A men det stämde inte enligt en säljare...

Fick även dessa laddtider av henne:
10A=10-12h
12A=8,5h
16A=6-8h

Rätta mig gärna om jag har fel!

sylwester

Sitat fra: Benji_9 på onsdag 06. juli 2016, klokken 12:43
Nu läser jag på lite för ett eventuellt köp (i3 vs e-Golf) men menar e-Golfen bara laddar på 10A eller 12A oavsett och inte 16A även om kursen är på 16A?
Med laddare på 16A kurs trodde jag man skulle få 16A men det stämde inte enligt en säljare...

Fick även dessa laddtider av henne:
10A=10-12h
12A=8,5h
16A=6-8h

Rätta mig gärna om jag har fel!

Typisk så følger det med en kabel som bruker vanlig schuko. Kladden i kabelen signalerer til bilen at den ikke skal dra mer enn f.eks. 10A og da tar ikke bilen mer. Bilen og kladden vet ikke kursen på sikringen. Vanlig stikkontakt med 16A sikring er dimensjonert for å tåle full last i noen timer så det er ikke lov å selge elbil i Norge med en kabel som drar over 10A for å sikre seg mot dette.

Det finnes mode 3 ladestasjoner med type1/2-kontakt (eventuelt type1/2 kabel) og der er kladden en boks på veggen eller integrert inne i ladestasjonen. Hvis den kan gi mer enn 16A så vil bilen lade ved full hastighet på biler som har 16A som maks. F.eks. er det en slik boks i garasjen på jobb og min Leaf lader maks 16A, mens teslaeiere lader 32A. Dvs. her er det begrensninger i bilen min som gjør at jeg ikke lader 32A slik at hvis jeg hadde hatt en nyere Leaf med 6,6kW-lader så ville den ladet 32A også.

Du kommer aldri til å lade bilen fra tom til full. Du vil muligens ligge godt over 30% og muligens høyere når du parkerer for natta og da vil 8 timer være mer enn nok til å få 100% selv på 10A. Husk at rekkevidden er avhengig av fart/kjørestil/klima og at rekkevidden som oppgis ikke er praktisk å kjøre til daglig. Du bør kunne klare deg med halve rekkevidden til daglig for at du skal ha noe å gå på.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HelectriC

Sitat fra: sylwester på onsdag 06. juli 2016, klokken 14:55
Sitat fra: Benji_9 på onsdag 06. juli 2016, klokken 12:43
Nu läser jag på lite för ett eventuellt köp (i3 vs e-Golf) men menar e-Golfen bara laddar på 10A eller 12A oavsett och inte 16A även om kursen är på 16A?
Med laddare på 16A kurs trodde jag man skulle få 16A men det stämde inte enligt en säljare...

Fick även dessa laddtider av henne:
10A=10-12h
12A=8,5h
16A=6-8h

Rätta mig gärna om jag har fel!

Typisk så følger det med en kabel som bruker vanlig schuko. Kladden i kabelen signalerer til bilen at den ikke skal dra mer enn f.eks. 10A og da tar ikke bilen mer. Bilen og kladden vet ikke kursen på sikringen. Vanlig stikkontakt med 16A sikring er dimensjonert for å tåle full last i noen timer så det er ikke lov å selge elbil i Norge med en kabel som drar over 10A for å sikre seg mot dette.

Det finnes mode 3 ladestasjoner med type1/2-kontakt (eventuelt type1/2 kabel) og der er kladden en boks på veggen eller integrert inne i ladestasjonen. Hvis den kan gi mer enn 16A så vil bilen lade ved full hastighet på biler som har 16A som maks. F.eks. er det en slik boks i garasjen på jobb og min Leaf lader maks 16A, mens teslaeiere lader 32A. Dvs. her er det begrensninger i bilen min som gjør at jeg ikke lader 32A slik at hvis jeg hadde hatt en nyere Leaf med 6,6kW-lader så ville den ladet 32A også.

Du kommer aldri til å lade bilen fra tom til full. Du vil muligens ligge godt over 30% og muligens høyere når du parkerer for natta og da vil 8 timer være mer enn nok til å få 100% selv på 10A. Husk at rekkevidden er avhengig av fart/kjørestil/klima og at rekkevidden som oppgis ikke er praktisk å kjøre til daglig. Du bør kunne klare deg med halve rekkevidden til daglig for at du skal ha noe å gå på.

Tesla sin Schukolader er på opp til 13A, så det er nok lov.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sylwester

Sitat fra: HelectriC på onsdag 06. juli 2016, klokken 16:59
Tesla sin Schukolader er på opp til 13A, så det er nok lov.


Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. juli 2016, klokken 19:44
Og i3 på 12A...


De første kladdene til Leaf og trillingene var jo 16A og de har redusert til 10A alle mann. Jeg regnet nesten med at det var på grunn av regelverk, men det kan være basert på anbefalinger/erfaring isteden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

krister461

Sitat fra: sylwester på torsdag 07. juli 2016, klokken 14:53
De første kladdene til Leaf og trillingene var jo 16A og de har redusert til 10A alle mann. Jeg regnet nesten med at det var på grunn av regelverk, men det kan være basert på anbefalinger/erfaring isteden.
DSB anbefaler vel maks 10A på schuko om jeg husker rett. Men, de anbefaler vel også ladestasjon for alle. :)

Griffel

#14
Sitat fra: krister461 på torsdag 07. juli 2016, klokken 17:33
Sitat fra: sylwester på torsdag 07. juli 2016, klokken 14:53
De første kladdene til Leaf og trillingene var jo 16A og de har redusert til 10A alle mann. Jeg regnet nesten med at det var på grunn av regelverk, men det kan være basert på anbefalinger/erfaring isteden.
DSB anbefaler vel maks 10A på schuko om jeg husker rett. Men, de anbefaler vel også ladestasjon for alle. :)
Du husker ikke rett, DSB anbefaler at en begrenser ladingen schuko til maks 8A. Men du har rett angående anbefalingen om fastmontert ladestasjon på bilens faste ladeplass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA