Hovedmeny

Software v8.0

Startet av Cookie Monster, torsdag 30. juni 2016, klokken 21:56

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: Lynet på søndag 11. september 2016, klokken 22:12
Blir flott til vinteren når radaren er full av snø..... Tror vi bør invitere Elon til vinternorge en tur
Tesla Model 3 Long Range

eha

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 11. september 2016, klokken 22:30
Er varme element i den. Men hjelper ikke stort. Er nok bedre på facelift som har radar bak frontfanger som er av en annen type.

Hvordan er det på TMX?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Hyperstress

Sitat fra: aness på søndag 11. september 2016, klokken 22:12
Sitat fra: Longice på søndag 11. september 2016, klokken 21:25
Ja det virker lovende. Bra det skjer noe fundamentalt, da AP har blitt værre den siste tiden syns jeg.
Savner dog at den tilpasser farten etter skiltene. Vil vi noen gang få denne funksjonen mon tro?

Den gjør det, noen steder. Opplevde så sent som i forrige uke at maks fart ble redusert til 70 i en 60-sone.
Jeg har riktignok ikke sett noen logikk i hvor dette skjer.

Du kan uansett holde spaken mot deg i noen sekunder, så endres fart til det bilen tror fartsgrensen er.

Enn så lenge stoler jeg uansett ikke 100% på skiltlesingen, det verste eksempelet jeg har var når jeg passerte 120km/t-skilt rett før grensen mellom Irland og Nord-Irland, da var bilen snill og oversatte det til 193km/t.
Bilen reduserer farten på enkelte landeveier, og da til fartsgrense pluss/minus det du har innstilt. Tipper du da har innstilt pluss 10 km/t.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Diravi

Sitat fra: Hyperstress på søndag 11. september 2016, klokken 23:03
Ja det virker lovende. Bra det skjer noe fundamentalt, da AP har blitt værre den siste tiden syns jeg.
Savner dog at den tilpasser farten etter skiltene. Vil vi noen gang få denne funksjonen mon tro?

Den gjør det, noen steder. Opplevde så sent som i forrige uke at maks fart ble redusert til 70 i en 60-sone.

Du kan uansett holde spaken mot deg i noen sekunder, så endres fart til det bilen tror fartsgrensen er.

Enn så lenge stoler jeg uansett ikke 100% på skiltlesingen, det verste eksempelet jeg har var når jeg passerte 120km/t-skilt rett før grensen mellom Irland og Nord-Irland, da var bilen snill og oversatte det til 193km/t.
Bilen reduserer farten på enkelte landeveier, og da til fartsgrense pluss/minus det du har innstilt. Tipper du da har innstilt pluss 10 km/t.

Ja, og den gjør det på de nye E6-strekkene omkring Minnesund, hvor den ikke har fått med seg at det er 110-sone. Kraftig nedbremsing til 80....
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HKS

Sitat fra: eha på søndag 11. september 2016, klokken 22:54
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 11. september 2016, klokken 22:30
Er varme element i den. Men hjelper ikke stort. Er nok bedre på facelift som har radar bak frontfanger som er av en annen type.

Hvordan er det på TMX?
I likhet med facelift Model S så sitter den bak støtfangeren, og ikke inni et "hull" slik som på pre-facelift Model S.

Tesla Model 3 Long Range

ChrML

Sitat fra: GOS på søndag 11. september 2016, klokken 22:18
Det var altså nada for pre-autopilot.

Hele posten handler om AP og nevner derfor kun AP nyheter. Ikke resten av 8.0 oppgraderingen.

ChrML

Noen umiddelbare ting som slo meg når jeg leste bloggposten er at dette systemet neppe er idiotsikkert. Det er bedre enn det var, men med dagens hardware kan det aldri bli 100% sikkert og derfor aldri utvikles til å bli stort mer autonom.

1: Radaren gir et dårlig bilde av det foran. Små metallobjektr kan enten vises som en stor ting, eller små ting kan reflektere bølgene vekk og ikke synes i heletatt.

2: Kun et kamera. Ingen måte å software-messig kunne lese om et objekt er lite og langt unna, eller stort og nærme. Kan fakes i liten grad ved å se på endringer i størrelse, men umulig å se riktig for ting i bevegelse. Single point of failure. Burde vært stereokamera.

3: Fleet learning har sine begrensninger. Hva med førstemann som kjører forbi dagen de setter opp et stort skilt? Bråbrems? Etter 30 Tesla passeringer er objektet hvitelistet. Neste dag står det en lastebil stillestående under skiltet. Hvitelistet og full kræsj?

4: Dårlig sensordekning rundt bilen. Ultralydfølerene registrerer neppe wiregjerder eller alle typer objekter/syklister mm.. 360gr kamera dekning burde vært i tillegg. Mange nye biler har det for å gi 360 gr orienteringsbilde på midtkonsollen.

Longice

Sitat fra: Diravi på søndag 11. september 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Hyperstress på søndag 11. september 2016, klokken 23:03

Ja, og den gjør det på de nye E6-strekkene omkring Minnesund, hvor den ikke har fått med seg at det er 110-sone. Kraftig nedbremsing til 80....

Disse nedbremsingene er kun basert på GPS mener jeg, og har ingenting med skiltavlensning å gjøre. Godt eksempel er området rundt minnesund ja. Der ligger man lett i 120km/t, så plutselig uten forvarsel reduseres farten til 80km/t. Ser jævlig smart ut for dem som ligger rett bak...

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på søndag 11. september 2016, klokken 22:35
Mulig det ville blitt mindre clogging av radar om varmeelementet kunne skrus av? Er jo som regel kun der snøen fester seg.

Burde være mulig, hvis noen bare hadde giddet å legge krefter i dette på SW-avdelinga. Ifølge kretsdiagrammene har nemlig "Radar_Front" en sort konnektor i bunn, med 7 ledninger, hvorav én er designert "Heat". Hele radarenheten skal være sikret på Fuse 23.

Ettersom vi hittil ikke engang har fått mulighet til å slå på varmetråder i bakrute eller speil, regulere viftehastigheter eller betjene vinterpakkefunksjonene - via app - holder jeg imidlertid ikke pusten!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hyperstress

Sitat fra: ChrML på mandag 12. september 2016, klokken 02:32
Noen umiddelbare ting som slo meg når jeg leste bloggposten er at dette systemet neppe er idiotsikkert. Det er bedre enn det var, men med dagens hardware kan det aldri bli 100% sikkert og derfor aldri utvikles til å bli stort mer autonom.

1: Radaren gir et dårlig bilde av det foran. Små metallobjektr kan enten vises som en stor ting, eller små ting kan reflektere bølgene vekk og ikke synes i heletatt.

2: Kun et kamera. Ingen måte å software-messig kunne lese om et objekt er lite og langt unna, eller stort og nærme. Kan fakes i liten grad ved å se på endringer i størrelse, men umulig å se riktig for ting i bevegelse. Single point of failure. Burde vært stereokamera.

3: Fleet learning har sine begrensninger. Hva med førstemann som kjører forbi dagen de setter opp et stort skilt? Bråbrems? Etter 30 Tesla passeringer er objektet hvitelistet. Neste dag står det en lastebil stillestående under skiltet. Hvitelistet og full kræsj?

4: Dårlig sensordekning rundt bilen. Ultralydfølerene registrerer neppe wiregjerder eller alle typer objekter/syklister mm.. 360gr kamera dekning burde vært i tillegg. Mange nye biler har det for å gi 360 gr orienteringsbilde på midtkonsollen.
Leser du bloggen og transcript fra presse konferansen, så er det egentlig svar på alle punktene dine der.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hodetelefoner

Varmen i radaren fungerte fint for meg i vinter. Ingen problem som enkelte opplevde. Men jeg pekte ofte vekk snø når jeg kom hjem eller skulle kjøre. Sprayet ice off etc på sensorene og vasket ruten ved kamera. Salt hindrer sikten :)

jkirkebo

Sitat fra: Longice på mandag 12. september 2016, klokken 07:01
Disse nedbremsingene er kun basert på GPS mener jeg, og har ingenting med skiltavlensning å gjøre. Godt eksempel er området rundt minnesund ja. Der ligger man lett i 120km/t, så plutselig uten forvarsel reduseres farten til 80km/t. Ser jævlig smart ut for dem som ligger rett bak...

Skjer disse oppbremsingene ved bruk av bare TACC, eller må autosteering også være aktivert?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Skjer uten autostyring. Vanvittig irriterende, og til tider farlig. På en strekning i Trøndelag tør jeg ikke bruke tacc om det er flere biler i nærheten etter at jeg terget på meg en som lå bak. Han trodde nok jeg brakechecket ham gjentatte ganger. På den aktuelle strekningen reduserer bilen hastigheten brått minst 10 ganger på rettstrekninger, og virrer opp og ned i fart i svingene. Det skjer flere andre steder også, men ikke så ille som der.

Jeg kan faktisk ikke spore det fnugg av forbedring på over 30.000km og 9måneder, så her er det ikke mye "fleet learning".  Dette er sammen med at alt slår seg ut pga snø på radaren eller "sol i øyet" er motivasjonen for at jeg slår av AP-pakka hvis det ikke bedres i 8.0. Da bør jeg i det minste ha en cc som fungerer.

krl

Denne bremsefunksjonen er ikke noe særlig nei. Det mangler et valg i menyene for å få slått den av. De få gangene den fungerer bra, så er det fint på svingete veier, men stort sett bremser den på feil sted og alt for mye. F.eks. ved Minnesund og oppover langs Mjøsa. Og på E134.

Lynet

Kan jo være at radaren i seg selv produserer en del varme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA