Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rykter om hel-elektrisk versjon av kommende 3-serie

Startet av nr1rayner, onsdag 17. august 2016, klokken 19:44

« forrige - neste »

nr1rayner

Ladet i dag fra 9% til 86% etter visning i display i bilen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da har Bjørn Nyland fått tid til å redigere, og lat ut videoen av turen med Leaf  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Ble et par ladinger over 80% der ja  :P Neste gang dropper han vel AR i Aurland og kjører heller til Gudvangen, evnt Håbakken når den er ferdig :)
Men vi kunne vel ha fått litt mer info om ladehastighet osv? Skulle lånt han LeafSpy!

nr1rayner

Den "neste gang" for Bjørn's del, blir vel når neste Leaf kommer tipper jeg  ;)
Ja, gutten burde absolutt vært utstyrt med Leafspy på en sånn tur for litt mer info ja.
Ser at det blir stor forskjell mellom 24 og 30 på en sånn tur, 24 hadde gitt mange flere ladestopp og mest sannsynlig lengre tid på QC.

Stusser på at han får så høy batteritemp..
Nå har jo ikke min 24 vært på sånn type turer, men kan ikke se for meg at den blir så fort varm, han havnet da vel på rødt etter 2 ladinger..
Det er vel åpenbart at neste Leaf MÅ ha en eller annen form for kjøling av batteriet for å takle slike turer med mange QC.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Kan noen forklare ladehastigheten min her?
Grønn og blå strek har som regel fulgt hverandre ganske tett når jeg har sjekket ladehastighet, men i dag hadde jeg et enormt sprik..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#35
Det er noe tekst på aksene som det kanskje går å tyde noe av. Ladehastighet og batterispenning X Strøm.
Den blå synes å være ladeeffekten, i allefall lik hva en kan forvente på 20 grader batteri og over 50%SOC. Så er det frågan,  hva den grønne som viser 8 kW mer. Er det pilotsignalet fra lader?.
Den grønne er kan hende er hva som teoretisk var mulig å få ladet med, gitt ingen motstand i batteriet?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Kan ikke helt skjønne å tyde det på aksene, den ene er kW og den andre VxA, som blir kW..
Klippet fra denne siden
"Another screen monitors charging power and SOC and the percentage of Gids. The app reports both the kW available to the car and the kW being delivered to the traction battery. The Leaf uses the car's on-board charger when charging at a Level 2 station. For our Leaf, the app will show 6.6 kW at the on-board charger and 6 kW after the charger. Thus, we can add 6 kWh per hour of charging on a L2 station at 240 volts and at least 27.5 amps."

Så det ser jo da ut som 38,6kw er tilgjengelig mens 29,4kw går til lading.
Det er vel normalt ca 10% forskjell mellom grønn og blå strek, som vel forklarer ladetapet i bilen.
Husker ikke om det var denne ladingen jeg hadde på varme, som kanskje kommer med på den grønne men "forsvinner" fra den blå. Men hadde ikke på varme hele ladingen, og her har jeg jo stor forskjell hele veien..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Hadde du oppvarming på, og forskjellen er varmeapparatet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Sitat fra: nr1rayner på søndag 16. oktober 2016, klokken 12:04
Husker ikke om det var denne ladingen jeg hadde på varme, som kanskje kommer med på den grønne men "forsvinner" fra den blå. Men hadde ikke på varme hele ladingen, og her har jeg jo stor forskjell hele veien..
;)

Brukte vel max 3kw til varme når den stod på, til tider 1-1,5kw såvidt jeg husker.. Så det kan ikke forklare hele forskjellen.
Jeg har jo ca 10kw forskjell hele veien
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Det er motsatt på et annet bilde du har, blå er over den grønne.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Det har du jammen meg rett i leafnor!
Jeg så da på den tidligere, og bare så at forskjellen var mindre, ikke at de 2 hadde skiftet plass  ;D

Da blir jeg litt forundret over hva ladehastigheten er..
Menmen, det gikk da strøm inn på batteriet i hvert fall  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ble QC i dag, stod en Leaf og ladet og jeg ladet ved siden av. Begynte etterhvert å følge med på begge laderne (Veefil), jeg ladet mye raskere. Etter 22 min var hun ferdig, hun hadde fått 7,2 kWh og endte på 74% SoC. Da jeg hadde stått der i 22 min hadde jeg fått 8,4 kWh og var på 70%. Jeg begynte på 30%, hun må ha begynt endel høyere og hatt kaldere batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Hadde en merkelig opplevelse på QC i går. Vedlegger skjermdump fra Leafspy.

Ladeeffekt (grønn) synker som vanlig. Da skulle stigningstakten på SoC (rød) flate mer ut, noe som alltid skjer og som skjedde i begynnelsen her. Men plutselig etter ca 750s begynner bare SoC å øke med sjumilssteg, uten at ladeeffekten øker. ??? Noen idé til forklaring?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA