Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av Toonster, mandag 15. august 2016, klokken 13:19

« forrige - neste »

Toonster

Hei,

Jeg fikk mitt vognkort til min Model S70 D i dag, der er det oppgitt følgende Motorytelse/effekt: 79 KW (107 HK) 

For moro skyld sjekket jeg et par biler med reg nr før og etter, og de hadde oppgitt: 67 KW (91 HK)

Antar at det sier noe om størrelsen på batteriet, vil det si at de "gamle" 70-modellene i realiteten har 67 KW batteri og de nye 70-modellene i realiteten har 79 KW batteri (oppgitt på faktura med 75 kWh)

Brede

Min P85 er registrert med 69kW, er jeg blitt snytt??  ;D ;D

smokey

Tror ikke det er noen sammenheng. Ser at min S85D fra mars 2016 også står med 67 KW (91HK) i vognkortet.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Toonster

Sitat fra: Brede på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:36
Min P85 er registrert med 69kW, er jeg blitt snytt??  ;D ;D

Uflaks :)

haha, da kan vi vel fastslå at den opplysningen i vognkortet ga 0 mening

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ravn

#5
Min Tesla Roadster står oppført med 40 KW (54 HK)  :P

Forøvrig diskutert i mange andre tråder, feks her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9103.0.html
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

nortrahof

Jeg vet ikke hvilken norm TM legger til grunn for beregning av kontinuerlig effekt, heller ikke om de regner kontinuerlig effekt for både batteri og motor eller "bare" selve motoren?
Er det forskjell på ytelse med samme motor ved 90kwh batteri som 75kwh, er trolig batteriet med i effektberegningen?

Tidligere brukte man å kjøre motorer på full belastning i 4 timer når man anga kontinuerlig effekt. Jeg har også vært borte i produsenter som har brukt 30 min. men ikke kortere tid når det gjelder kontinuerlig effekt.
Det er lite trolig at TM bruker 4 timer - men det skulle vært artig å vite hvilken standard de bruker?

Det kan også være at TM har endret på kjølesystemet for å øke kjølingen på batteri/motor for å øke kontinuerlig effekt? Dessuten kan nye batterier gi et lavere tap, slik at kontinuerlig effekt kan økes?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cookie Monster

#7
Vanlig praksis virker å være maks effekt den kan yte i 30 min og oppgi det som effekt i vognkort. Virker som det er slik de har oppgitt for Model X nå.

Hva de har oppgitt før er maks effekt i 1 time. Vanskelig å få feks 90 kW effekt i 4 timer ut av et 85 kWh batteri ;) Siden maks et 85 kWh kan gi er som det står 85 kW i en time minus litt tap, og hva man faktisk har tilgjengelig av kWh osv.

Her er hva P85D er oppgitt med fra når den ble testet.  Den kan altså yte 227hk i 30 min.

P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)


Virker veldig rart hvis 70/75D er nå oppgitt med 79 kW i en time. Siden det er mer enn 85/90 utgavene. En 75 pakke som er ca 73 kWh man kan benytte + tap kan umulig gi 79 kW effekt i en time.
2015 P85D

Toonster

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 09. juni 2016, klokken 12:29
Vanlig praksis virker å være maks effekt den kan yte i 30 min og oppgi det som effekt i vognkort. Virker som det er slik de har oppgitt for Model X nå.

Hva de har oppgitt før er maks effekt i 1 time. Vanskelig å få feks 90 kW effekt i 4 timer ut av et 85 kWh batteri ;) Siden maks et 85 kWh kan gi er som det står 85 kW i en time minus litt tap, og hva man faktisk har tilgjengelig av kWh osv.

Her er hva P85D er oppgitt med fra når den ble testet.  Den kan altså yte 227hk i 30 min.

P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)


Virker veldig rart hvis 70/75D er nå oppgitt med 79 kW i en time. Siden det er mer enn 85/90 utgavene. En 75 pakke som er ca 73 kWh man kan benytte + tap kan umulig gi 79 kW effekt i en time.

Satser på at det stemmer og at kjøp av 70D har vært superduper bra :)

Uansett fakta er at min 70D er oppført med 79kw - rart det ikke er noen enkel/forståelig forklaring på hva dette tallet egentlig betyr.

E-golf-2014

Hei Toonster

Har du fått bilen også, eller fikk du vognkortet før du har fått bilen?
Dersom du har fått bilen, må du skrive noen ord :-).

Toonster

Sitat fra: E-golf-2014 på torsdag 09. juni 2016, klokken 13:23
Hei Toonster

Har du fått bilen også, eller fikk du vognkortet før du har fått bilen?
Dersom du har fått bilen, må du skrive noen ord :-).

Har dessverre bare fått vognkortet, må slite meg over helga før bilen blir levert. Hardt, men nå ser jeg lyset :)

Griffel

#11
Sitat fra: Toonster på torsdag 09. juni 2016, klokken 13:05

Uansett fakta er at min 70D er oppført med 79kw - rart det ikke er noen enkel/forståelig forklaring på hva dette tallet egentlig betyr.
Resultatet av en test etter denne normen:
«Regulation No 85 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of internal combustion engines or electric drive trains intended for the propulsion of motor vehicles of categories M and N with regard to the measurement of net power and the maximum 30 minutes power of electric drive trains.»

Testen gjelder motor, motordrift og nødvndi tilbehør (f.eks kjølesysem) tilkoblet en standarisert DC spenningskilde. Bilens batteri kan sette andre begrensninger. (Batteriet er altså ikke en del av testen for motoreffekt.)

Tallet har begrenset verdi med tanke på hvordan bilen oppleves.

Ved kortvarig akselerasjon kan effekten være betydelig høyere (>300kW)
Kontinuerlig belastning vil normalt være betydelig lavere i «norske»  hastigheter. (10-30kW avhengig av hasighet og terreng).
I høye motorveihastigheter (>150km/h) kontinuerlig, vil batteri begrense effektuttaket (og marsfart) på en lavere verdi (60kW).

(tall i () er til indikasjon)

Glem tallet, nyt bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aness

Det sto noen Model X på Skøyen i ettermiddag, på norske skilter.

Dette er en av dem: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL99578

Motorytelse/effekt   158 KW (215 HK)

Den ser forøvrig ut til å være "bruktimportert" med 63km på telleren, så jeg mistenker at det er en US-versjon. Fikk ikke sett bak på bilen, så vet ikke hvilken versjon det var.

sigurdi

Sitat fra: aness på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:47
Det sto noen Model X på Skøyen i ettermiddag, på norske skilter.

Dette er en av dem: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL99578

Motorytelse/effekt   158 KW (215 HK)

Den ser forøvrig ut til å være "bruktimportert" med 63km på telleren, så jeg mistenker at det er en US-versjon. Fikk ikke sett bak på bilen, så vet ikke hvilken versjon det var.
Alle 4 er USA biler med US lader osv.

Har og sett på normen for testing av Elmotorer og batteri er ikke med i testen, men kjølesystemet.

Min 70D produsert Sept 15 har 60 KW (82 HK) i vognkortet.
Din 70D nå har fått 79kW, er det ny motor modell med bedre kjøling som også brukes i X?

Model X med maxvekt på 3020kg og skal kunne trekke henger på 2250kg, trenger mye bedre kjøling en det Model S har behov for med sin maxvekt 2600kg.
X vogntog får ca det dobbel vekt  sammenlignet med Model S og har det doble i kontinuerlig effekt. ;-)

Er vel ikke lenge før noen tester Model X på bane, kanskje den holder litt lengre før man får effekt begrensning. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA