Installasjon av ladepunkter i borettslag - smart løsning

Startet av Dmitri, mandag 23. mai 2016, klokken 12:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: Dmitri på mandag 23. mai 2016, klokken 20:03
Bra poeng :) Men her gjelder det å være overbevisende nok i sin argumentasjon. Beste argument er ju at verdien på hver leilighet stiger faktisk når man kan skryte at det er tilrettelagt for lading av elbil. Kostnaden per beboer blir ikke så stor, høyst et par tusenlapper, som dessutom kan fordeles på en periode med høyere garasjeleie. Vil tro at de fleste er villige til å gamble med en hundrelapp i månaden i et par år for å få verdistigning.

Dette har du vist take på - lykke til  :)

Men, skal du ta alt i et jafs blir det fort mye penger av det. Vi har bygd nytt P-hus på jobben. Der er det installert 100 Type 2 boksen med lastbalansering fra Salto. Kostnaden beløp seg til ca 25' pr plass har jeg hørt så at du skal slippe unna med 2' pr plass er vel et grovt underestimat...

På den annen side pusser folk fort opp badet for 2-300' fordi fargen er feil, så 25' burde være planke kjøring så lenge fargen er den rette ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Chivas

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 24. mai 2016, klokken 03:07

Kan anbefale løsning fra KEBA : http://www.nofuel.no/Produkt/37923-keba-veggboks-p30c-32a#product
Da kan du gradvis bygge ut med flere ladestasjoner på samme kurs og kjøre lastbalansering.

Noe som slår meg er de heftige prisene det er på alt el-materiell så fort det er snakk om å lade en el-bil. Både på kabler og bokser. Er det fordi at det er "nytt og ukjent" at man betaler uansett hva som forlanges?
Her kan jeg godt tenke meg at bedrifter ala Jula og Biltema etterhvert kommer på markedet for å tjene gode penger - selv ved halv pris av hva andre tar :)

Chivas

Sitat fra: Dmitri på mandag 23. mai 2016, klokken 16:03
Vi løser frykten for bilbrann med å føre saklig diskusjon, begrunnet med fakta :) Ignorance is bliss. Det virker ju være slik at det finnes en del folk som er mot elbiler (uten å ha argument som holder en granskning, men det bryr dom seg ikke om). Har man slike folk i styret så er det vanskelig å finne argument som er gode nok. Vi har ikke noen særlig ubegrunnet motstånd i styret, tværtemot. Men styremedlemmene ønsker selvsagt korrekt informasjon. De ønsker også å være så sikre som mulig på at valget som blir tatt er mest korrekt med tanke på økonomi og teknisk løsning. Oftest er det ju ingen i et styre for borettslag som har kompetanse til å vurdere brannsikkerhet for lading. Kan man da henvise til DSB som kilde så burde saken vara biff.
Takk for svar. Skal ta det med videre i prosessen :)

Dmitri

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:02
Dette har du vist take på - lykke til  :)

Men, skal du ta alt i et jafs blir det fort mye penger av det. Vi har bygd nytt P-hus på jobben. Der er det installert 100 Type 2 boksen med lastbalansering fra Salto. Kostnaden beløp seg til ca 25' pr plass har jeg hørt så at du skal slippe unna med 2' pr plass er vel et grovt underestimat...

På den annen side pusser folk fort opp badet for 2-300' fordi fargen er feil, så 25' burde være planke kjøring så lenge fargen er den rette ;D

Ja, det blir høy kostned hvis man skal installere ladestasjoner på alla garasjeplasser med en gang. Da går det nok ikke igjennom hos beboerne :) Men her tenker jeg at man må minimere felleskostnad i starten og få øver så mye av kost som mulig på hver bileier. Veien dit er å ha så lite som mulig felles junk i sikringsskapet (som f.eks en sikring+måler per kurs per bil, hvilket også leder til kjerneborring av betongskiller og svære kabelgater med mange kurser). Hvis den eneste fellesinvesteringen er å trekke en kabel fra inntakssikringen og la den gå hele garasjelengden i mitten (plus et management system da, hvis det er ekstra) så kan man kansje holde kostneder nede på 100-150k (eller mindre). Da blir det bare et par tusenlapper per beboer i starten. Og så får alle betale for hver sin ladepunkt og tilkobling opp mot "felleskabeln" - det blir vel 15k til, men det betales bare av de som har elbil og er intressert i å lade.

Dmitri

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 24. mai 2016, klokken 03:07

Kan anbefale løsning fra KEBA : http://www.nofuel.no/Produkt/37923-keba-veggboks-p30c-32a#product
Da kan du gradvis bygge ut med flere ladestasjoner på samme kurs og kjøre lastbalansering.

Intressant løsning - virker være samme tankegang her som hos Zaptec. Noen som har koll på følgende:

- Er det mulig å begrense totaleffekten som systemet drar dynamisk, utfra en måler som installeres oppstrøms? Ladesystemet skal ju sitte på felleskursen, og vi ønsker bruke så mye av kapasiteten til inntakssikringen som mulig, men strømmen til felleskursen må fremdeles ha prioritet
- Hvor mange KEBA ladestasjoner kan man (bør man) henge på en kurs? Kan man lastbalansere alle bokser i en garasje (dvs også hvis de er koblet til forskjellige kurser)?
- Hvordan fungerer målingen og betalingen? Kan det kobles til kredittkort? Oversikt i app?
- Hvor mange forskjellige RFID-profiler kan være tilkoblet samme boks?

Griffel

#20
Du bør nok ta kontakt med de 3 mest aktuelle leverandørene, Zaptec, KEBA, Salto.
Alle disse har løsninger på problemstillingene dine, og de selger vel gjennom ulike installatører, og har fordeler og ulemper.

Kjenner noen her til andre som kan levere slike totalløsninger som inkluderer måling og baksystemer?

Sitat fra: Dmitri på tirsdag 24. mai 2016, klokken 09:03
- Er det mulig å begrense totaleffekten som systemet drar dynamisk, utfra en måler som installeres oppstrøms? Ladesystemet skal ju sitte på felleskursen, og vi ønsker bruke så mye av kapasiteten til inntakssikringen som mulig, men strømmen til felleskursen må fremdeles ha prioritet
Prisen på sentralutrustningen for dette kan lett trekke opp felleskostnaden, teknisk er det ikke problematisk. Hva de enkelte har av dette er viktig for felleskosten.

Husk at en må ha system for lastfordeling på hver kurs og for totalen.
Zaptec har lastdeling for kursen i 1.stasjon. Som kanskje gjør felleskostnadene mindre og elbileiers bidrag større, men det avhenger igjen av hva totalsystemet koster.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#21
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:02
Men, skal du ta alt i et jafs blir det fort mye penger av det. Vi har bygd nytt P-hus på jobben. Der er det installert 100 Type 2 boksen med lastbalansering fra Salto. Kostnaden beløp seg til ca 25' pr plass har jeg hørt så at du skal slippe unna med 2' pr plass er vel et grovt underestimat...
Du fikk vist ikke med deg at en forventer kanskje 2' pr plass i fellesomkostninger for å få et system på plass som alle etter hvert kan koble seg til.
De som har elbil må forvente å betale 20 000-30 000 i tillegg for å en ladestasjon på sin garasjeplass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. mai 2016, klokken 10:34
Du fikk vist ikke med deg at en forventer kanskje 2' pr plass i fellesomkostninger for å få et system på plass som alle etter hvert kan koble seg til.
De som har elbil må forvente å betale 20 000-30 000 i tillegg for å en ladestasjon på sin garasjeplass.

:o

Når først infrastrukturen ( Som består av en sikring og en kabel)  til Zapcharger Smart er montert skal det mye til at monteringen av selveladestasjonen kommer på 13 000. kr.

Denne video'en viser hvor mye arbeid som er involvert:

https://www.youtube.com/watch?v=jJkWyyu83vo&feature=youtu.be

Skulle elektrikkeren ta helt av finnes det sikkert konkurrenter som kan prise en slik jobb mer edruelig.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: Dmitri på tirsdag 24. mai 2016, klokken 08:58
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:02
Dette har du vist take på - lykke til  :)

Men, skal du ta alt i et jafs blir det fort mye penger av det. Vi har bygd nytt P-hus på jobben. Der er det installert 100 Type 2 boksen med lastbalansering fra Salto. Kostnaden beløp seg til ca 25' pr plass har jeg hørt så at du skal slippe unna med 2' pr plass er vel et grovt underestimat...

På den annen side pusser folk fort opp badet for 2-300' fordi fargen er feil, så 25' burde være planke kjøring så lenge fargen er den rette ;D

Ja, det blir høy kostned hvis man skal installere ladestasjoner på alla garasjeplasser med en gang. Da går det nok ikke igjennom hos beboerne :) Men her tenker jeg at man må minimere felleskostnad i starten og få øver så mye av kost som mulig på hver bileier. Veien dit er å ha så lite som mulig felles junk i sikringsskapet (som f.eks en sikring+måler per kurs per bil, hvilket også leder til kjerneborring av betongskiller og svære kabelgater med mange kurser). Hvis den eneste fellesinvesteringen er å trekke en kabel fra inntakssikringen og la den gå hele garasjelengden i mitten (plus et management system da, hvis det er ekstra) så kan man kansje holde kostneder nede på 100-150k (eller mindre). Da blir det bare et par tusenlapper per beboer i starten. Og så får alle betale for hver sin ladepunkt og tilkobling opp mot "felleskabeln" - det blir vel 15k til, men det betales bare av de som har elbil og er intressert i å lade.

Høres ut som en grei plan men tror det er lurt å velge en seriøs leverandør og lage føringer på at om man vil lade så må man koble seg på dette systemet, eller la vær. Da har man kontroll og sikkerhet ift brann og overbelastning. Et billing alternat ville vært å lagt opp 16 A CEE kontakt på hver plass, dimensjoner for forventet last og fast pris i mnd for strøm og latt folk velge lader selv. Da får man fort hummer og kanari og det finnes altid noen Petter Smart som skal mekke selv.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

elektrolux

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. mai 2016, klokken 07:24
Et billing alternat ville vært å lagt opp 16 A CEE kontakt på hver plass, dimensjoner for forventet last og fast pris i mnd for strøm og latt folk velge lader selv.

Ikke nødvendigvis billigere grunnet at en slik løsning trigger faktor 1 regel, og derfor raskt behov for økt kapasitet inn til bygget.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#25
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. mai 2016, klokken 07:36
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. mai 2016, klokken 07:24
Et billing alternat ville vært å lagt opp 16 A CEE kontakt på hver plass, dimensjoner for forventet last og fast pris i mnd for strøm og latt folk velge laderladestasjon selv.

Ikke nødvendigvis billigere grunnet at en slik løsning trigger faktor 1 regel, og derfor raskt behov for økt kapasitet inn til bygget.  ;)
Helt enig.
Skal en først velge et system for et boretteslag, bør det  være slik at det ikke kun er de 15 første som kan få plass. En bør velge noe som gir alle mulighet etterhver som bilparken skiftes ut.

16A CEE er ikke en god løsning i en fellesgarasje,
ingen barnesikring,
alt mulig rart av skjøteledninger, adapter og "far er flink løsninger" kan tilkobles.
I praksis ingen mulighet for fordeling av utgifter basert på bruk uten manuell avlesning av seriemålere.
60 kurser i stedt for 4-5,
forsterking av nettet siden lastfordeling ikke er mulig.

Fellesutgiftene for et slik opplegg vil garantert bli større.
Fast mnd. for strøm vil ikke bli akseptert av de 40 som ikke har elbil. Styret vil ikke ta jobben med å finne ut hvem som lader og hvem som ikke.

Det er enklere å akseptere en utgift på 2000, for et system en kan koble seg til ved behov, enn å måtte ut med 10 000, for en stikkontakt en ikke har brukt for om en ikke ser for seg ladbar bil i overskulig framtid.

(alle tall er nominelle)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

System for fellesgarasjer: Zaptec, KEBA, Salto
Kjenner noen her til andre enn disse systemer som via installatører kan levere slike totalløsninger som inkluderer måling, lastdeling og baksystemer?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Jeg var på besøk hos Garo ifm EV2016 nå mandag.
De sa at de leverer ikke baksystemer selv, men at deres ladestolper og "hjemmeladere" støtter styring fra andre leverandøres styringssystemer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

nofuelno

Sitat fra: Dmitri på tirsdag 24. mai 2016, klokken 09:03
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 24. mai 2016, klokken 03:07

Kan anbefale løsning fra KEBA : http://www.nofuel.no/Produkt/37923-keba-veggboks-p30c-32a#product
Da kan du gradvis bygge ut med flere ladestasjoner på samme kurs og kjøre lastbalansering.

Intressant løsning - virker være samme tankegang her som hos Zaptec. Noen som har koll på følgende:

- Er det mulig å begrense totaleffekten som systemet drar dynamisk, utfra en måler som installeres oppstrøms? Ladesystemet skal ju sitte på felleskursen, og vi ønsker bruke så mye av kapasiteten til inntakssikringen som mulig, men strømmen til felleskursen må fremdeles ha prioritet
- Hvor mange KEBA ladestasjoner kan man (bør man) henge på en kurs? Kan man lastbalansere alle bokser i en garasje (dvs også hvis de er koblet til forskjellige kurser)?
- Hvordan fungerer målingen og betalingen? Kan det kobles til kredittkort? Oversikt i app?
- Hvor mange forskjellige RFID-profiler kan være tilkoblet samme boks?
Dynamisk lastbalansering får vi til bl.a. i samarbeide med http://www.cohere.eu/en/
Det kan være opptil 16 x KEBA bokser på en kurs.
Om alle skal få minimum 10A ladefart hver, så er det praktisk med egen kurs pr. 10. ladeboks.
Måling kan foretas eksternt.
Ulike betalingsløsninger kan integreres.
Ubegrenset antall RFID-profiler kan tilkobles hver boks.
Anbefaler ekstern administrasjon av dette på større anlegg.

For ytterligere informasjon, ta kontakt på info@nofuel.no

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Dmitri

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:39
System for fellesgarasjer: Zaptec, KEBA, Salto
Kjenner noen her til andre enn disse systemer som via installatører kan levere slike totalløsninger som inkluderer måling, lastdeling og baksystemer?

Schneider Electric leverer også en løsning med lignende funksjoner.

http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=313187&navid=230646&navoption=6

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA