Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterpakke til Buddy

Startet av Saxo, torsdag 07. oktober 2010, klokken 07:36

« forrige - neste »

Saxo

Etter feilfritt bilhold i 5 år med min saxo som har gått 65000 km har jeg nå satt elbil nr 2 i bestilling. Jeg og kona vil da ha hver vår elbil og fossil bilen A4 tdi degraderes til stand by langtur bil ved behov for større bagasjeplass eller rekkevidde. Bilen ble bestillt hos Svein Arve Kjelsli på Mitsubitshi Leangen i Trondeim.

Gleder oss til levering !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

chaglen

Grattis! Når regner du med at du får den?
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Saxo

1 kvartal 2011. Men jeg har ikke fått noen garanti....
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Laban

Gratulerer!
Vi har også 2 elbiler (faktisk 3 for tiden), og bare husk på å sette Audien på lading innimellom også!
Utrolig hvor fort blybatteriene på fossilbiler blir utladet når de ikke brukes daglig  ;D.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Saxo

Prøvde å få selgeren til å sende over pdf blekka uten hell. Har googlet litt på nettet og funnet litt info fra Irland og japan. Denne nettsiden er fra Japan og har litt info. (det går å skifte fra japansk tekst til engelsk øverst på siden) http://global.ev-life.com/.
Har lagt ved ett vedlegg. Dersom det er noen som vet hva 12 mnd service på denne bila går ut på så hadde det vært fint med tilbakemelding. Det kan jo bli stusselig uten vannfylling som jeg har blitt vant med på saxoen ...
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

saftsuse

Takk for .pdf filen.

Ser at ladetiden har gått ned til 6 timer. Det er jo bra.
Likte også at servicen var 1 år / 20.000. Jeg hadde fått ett inntrykk av at elektriske biler måtte ha service ofte, men at det var små servicer. Så det var jo også bra :-)

For bare mer og mer lyst på å bestille en...

Men er det ett dårlig tegn at bilen har gått fra en rekkevidde på 160km til 140km og nå 130km i Japan under testet forhold?
Regner med at testet forhold betyr flatmark og lav fart? Noen som vet?
Eidsvoll
Har lyst på i-Miev

elektrolux

#6
Takk for Pdf'en.

LA merke til denne påstanden:  

" The power it uses is far cheaper than petrol. Assuming an electric price of 6 p /kWt the cost to drive is......."

Her blander vel forfatteren drivstoffutgifter med drivstoffpriser.

I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.

Det er grunnet den mye bedre effektiviteten til Elbilene at drivstoffutgiftene blir lavere.  

Ellers sugler jeg også på en ny elbil, men må vite at jeg har tilgang til verktøyet som trenges slik at jeg ikke samtidig kjøper avhengighet av verkstedene.

La også merke til at motoren bruker permanente magneter. Det betyr lavere strømforbruk enn om en kun brukte elektromagneter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
La også merke til at motoren bruker permanente magneter. Det betyr lavere strømforbruk enn om en kun brukte elektromagneter.

Ja fremtiden er her allerede  ;D
Kunne ikke dy meg for en aldri så liten avsporing:
Hva med et toseters elektrofly? 19kg motor på 40kw
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på mandag 13. september 2010, klokken 20:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.

Bensin inneholder ca. 10kWh pr. liter. Bensin koster vel for tiden ca. 12 kroner pr. liter, strøm 80-90 øre per kWh inkl. nettleie. Dvs. at 10kWh som strøm koster 8-9 kroner og som bensin ca. 12 kroner. Bensin er altså litt dyrere.

Fordelen ligger i at en bil går ca. 15km på en liter bensin mens en el-bil fort går 50km på 10kWh elektrisitet. Bensinbilen koster altså ca. 4 ganger så mye i drivstoffkostnader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

torboer

noen som vet om i-Miev kan "klatt lades"?
Mitsubishi i-Miev

cra

Jeg kan vanskelig se for meg at det lages elbiler som ikke tåler klattlading. Det vil jo være ufattelig upraktisk å måtte kjøre tom batteriet før man kan lade. Det ville jo være som at tanklokket på en vanlig bil ikke lot seg åpne før tanken var tom - ingen hadde kjøpt den bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Sitat fra: torboer på torsdag 28. oktober 2010, klokken 14:22
noen som vet om i-Miev kan "klatt lades"?

Det er litium-ion batterier som brukes i i-Miev og de kan klattlades
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jornheim

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. september 2010, klokken 20:31
Sitat fra: El rayo på mandag 13. september 2010, klokken 20:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 12. september 2010, klokken 07:39
I Norge er strømmen omtrent like dyr / kWt som bensin og diesel, og i andre land er nok fossilt drivstoff rimeligere enn strøm om en regner energiinnholdet.
Virkelig? Jeg har lest at strøm er billigere i Norge en ellers i verden og bensin dyrest i hele verden.

Bensin inneholder ca. 10kWh pr. liter. Bensin koster vel for tiden ca. 12 kroner pr. liter, strøm 80-90 øre per kWh inkl. nettleie. Dvs. at 10kWh som strøm koster 8-9 kroner og som bensin ca. 12 kroner. Bensin er altså litt dyrere.

Fordelen ligger i at en bil går ca. 15km på en liter bensin mens en el-bil fort går 50km på 10kWh elektrisitet. Bensinbilen koster altså ca. 4 ganger så mye i drivstoffkostnader.

Lykkelige Norge! Her hos os, lidt syd for København, koster bensin nu ca. 10 kroner pr. liter, mens vi betaler ca. 2 kroner per kWh (inkl. netleje og mijøafgifter) !!!
Dette reducerer desværre kraftigt fordelen ved at bruge elbil (der iøvrigt hverken koster registrerings- eller årsafgift).
Nogen få her i Danmark (PC  f.eks.) har egen vindmølle eller en andel i sådan en. Og meget få steder kan man gratis tanke elbilen op ved offentlige ladestandere.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA