Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2 av 7 allerede til salgs?!

Startet av Amigakongen, fredag 15. juli 2016, klokken 13:36

« forrige - neste »

Amigakongen

Er det noen her som har satt opp vindmølle i hagen?
Hadde vært artig og prøvd en liten en i hagen. Men må få sjefen på gli først. Hu er ikke særlig begeistret for dette.
Så hvis noen har dette hjemme, hadde det vært fint å høre om erfaringene.
Og ja, veit at dette er ikke noe man får noe gevinst av. Men kult hadde det vært.
2015 BMW I3 - 11800km

Muffinman

Dette ville jeg bare prøvd om hagen ligger eksponert for vind, dvs i åpent terreng, og at den er såpass stor at mølla havner et godt stykke unna huset. Vindmøller er nemlig ikke helt lydløse ;)

RaBalder

Hvis det er for gøy, så kjør på.
* Få den opp fra bakken slik at den ikke kvester dyr eller unger.
* Opp fra bakken vil føre til jevnere vind / mindre turbulens
* Monter den ikke på hustaket. Eventuelle vibrasjoner vil forplanter seg til taket/huset.

Hvis formålet er energi-produksjon med et snev av penger inne i regnestykket, så må du i alle fall ut av hagen  ::)

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Griffel

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 07. mai 2016, klokken 13:37
Er det noen her som har satt opp vindmølle i hagen?
Hadde vært artig og prøvd en liten en i hagen.
En liten vindmølle kunne jo for eksempel være denne: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=34210026
10 000'kr inkludert regulator leverer 85W i frisk bris (8m/sek.) og 300W ved 19m/sek. Sterk kuling.
Det må altså blåse ganske jevnt og mye der du bor før vind kan gi solceller noe konkurranse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amigakongen

@OlavEmil

Var ikke helt slik størrelse jeg tenkte på. Var mer en slik Griffel linker til. Synes den litt større 600 varianten virket interessant.

@RaBalder

Formålet hadde bare vært for moroskyld. Og fått den opp på en flaggstang høyde.
2015 BMW I3 - 11800km

Griffel

#6
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 07. mai 2016, klokken 23:24
@OlavEmil

Var ikke helt slik størrelse jeg tenkte på. Var mer en slik Griffel linker til. Synes den litt større 600 varianten virket interessant.

@RaBalder

Formålet hadde bare vært for moroskyld. Og fått den opp på en flaggstang høyde.
Yr oppgir vindstyrke målt ca. 10m over terreng. Effekt oppgis som oftest ved kuling styrke. En 600W generator vil da i lett bris vil da kunne gi ca. 20-30W, 160W i laber bris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olee

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 07. mai 2016, klokken 23:24
Var ikke helt slik størrelse jeg tenkte på. Var mer en slik Griffel linker til. Synes den litt større 600 varianten virket interessant.
Hvis ikke kvaliteten og mangelen på garanti/reklamasjon skremmer deg bort med en gang, så er det en mulighet å kjøpe fra f.eks Aliexpress. Et kjapt søk gir deg mye rart til under 10.000,- :)
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160509111756&SearchText=1000w+wind+turbine

bosonic

Liker du å mekke selv er denne fra Ebay kanskje et alternativ:
(5 Blade) WIND TURBINE GENERATOR BLADES and HUB 17 mm or 1/2 inch

Kan monteres direkte på en bildynamo, fortrinnsvis en modifisert utgave med permanentmagneter i stedet for den originale magnetiseringsviklingen.

Enhver utgave av likestrømsmotorer med permanentmagneter kan i prinsippet brukes til strømproduksjon

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Denne var spennende å bruke sammen med Perm motorene mine.

Spørs om det ikke blir et slikt kit på meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Ikke avskrekkende pris heller.

Kommer nok til å kjøpe en selv også  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#13
Sitat fra: bosonic på mandag 09. mai 2016, klokken 21:55
Liker du å mekke selv er denne fra Ebay kanskje et alternativ:
(5 Blade) WIND TURBINE GENERATOR BLADES and HUB 17 mm or 1/2 inch

Kan monteres direkte på en bildynamo, fortrinnsvis en modifisert utgave med permanentmagneter i stedet for den originale magnetiseringsviklingen.

Enhver utgave av likestrømsmotorer med permanentmagneter kan i prinsippet brukes til strømproduksjon
Diameter 1,5m noe som skulle passe for ca. 600W i stiv kuling (ca 13m/s).
På et sted med jevn god vind (F. eks. Jæren,Ørlandet eller over tregrensen)bør vel 1500kWh/år være et brukbart estimat.
Her på østlandet er vindgenerator "bare til pynt".

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. mai 2016, klokken 19:29
Kikket videre, og syntes disse virket enda mer interessante: http://www.ebay.com
Perm motoren gir ekstremt variabel spenning. Direkte avhengig av turtall. Finnes det regulatorer for det?
Disse vindgeneratorene har vanligvis permanentmagnetrotor, og siden vi allerede er på en av disse USA sidene har vi denne:http://www.aliexpress.com/item/1000W-wind-controller-24V-48V-battery-charge-controller-for-1000w-wind-turbine-generator-Combine-with-dump/1815466294.html?spm=2114.10010108.100009.5.MhXcfV

Ellers har jo vannhandel disse nevent under 600W generatoren:
TriStar 45A hybridladeregulator + 1.000W dumplastboks (for kombinert solcellepaneltilkopling): Kr 4.399
TriStar 60A hybridladeregulator + 1.000W dumplastboks (for kombinert solcellepaneltilkopling): Kr 4.999
Windmaster 500 inverter til 230V (programmert til LE-600): Kr 6.999
Avansert, automatisk bremsemodul/overspenningsvern: Kr 3.999
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. mai 2016, klokken 19:29
Samkjøp?

Kikket videre, og syntes disse virket enda mer interessante: http://www.ebay.com/itm/5-Raptor-Generation-5-Blades-and-Hub-for-Wind-Turbine-Generators/221696165431?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D8f929fa0fbbe4996a9e75c2c2bc89bfc%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D251519622425

Perm motoren gir ekstremt variabel spenning. Direkte avhengig av turtall. Finnes det regulatorer for det?

Jeg går mest sannsynlig for den første typen.

Hvorfor ikke forsøke en MPPT solar regulator?
Her er en som går til maks 100V og 10-20-30 eller 40A
("Rimelige" MPPT regulatorer på Ebay er ikke alltid ekte MPPT, men noen sjanser skal man jo ta.)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA