Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på EL-PSA

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 27. september 2010, klokken 21:07

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på onsdag 01. september 2010, klokken 12:37
Bilene er nok forberedt for dette, men de vil antagelig kreve en spesial lader som blir levert av Mitsubishi/Peugeot/Citroen. I dag finnes det ingen. Om de kommer får vi se.
Hadde håpet at produsentene kunne snakke sammen og finne felles standarder så vi slipper mange varianter av laderne rundt omkring.

Høh, bilen leveres jo i utlandet med standard Tepco/CHAdeMO plugg, mener du de skal bruke en annen variant i Norge ? Nissan Leaf kommer vel også med samme type plugg, og de produserer også ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

#16
Nei, de kommer nok med samme plugg som i resten av verden. Men du har helt rett i at jeg ikke var nøyaktig nok i mitt svar.
The CHAdeMO foundation er en asiatisk organisasjon som består av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi and Fuji Heavy Industries.
Det vil si at vi kan forvente at denne ladestasjonen skal fungere på Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev og Subaru R1e (sålangt) (pluss Citroen, Peugeot...?).
I øyeblikket er det vel ingenting som tyder på at andre har valgt denne løsningen (som jeg kjenner til).
Det er langt fler som har valgt Mennekes kontakt (også referert til som europeisk versjon av ladekontakt for elbil). Men denne har ikke mulighet for ekstern hurtiglading. Derimot har den trefase innebygget.
Hvorfor Marechal sin kontakt som både inneholder 1-fas, 3-fas og ekstern hurtiglading (DC) samt datakommunikasjon ikke er valgt vet jeg ikke....

Tilbake til iMiev, så er det en del snakk om at hurtigladekontakten ikke er aktiv på de første bilene...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#17
Sitat fra: Boogie på torsdag 02. september 2010, klokken 12:47
Tilbake til iMiev, så er det en del snakk om at hurtigladekontakten ikke er aktiv på de første bilene...
I den lille (CD-folder størrelse) brosjyren på Norsk som de deler ut står det ganske ullent:
"i-MiEV kan lades via vanlig 230V husholdningsuttak, eller på ladestasjon for elbil. Et tomt batteri lades opp på ca. 7 timer, og på venstre side av bilen finnes inngang for hurtigladesystemer"

Han som skrev det har vel sett et hull han ikke helt forstod seg på :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på torsdag 02. september 2010, klokken 12:47
Nei, de kommer nok med samme plugg som i resten av verden. Men du har helt rett i at jeg ikke var nøyaktig nok i mitt svar.
The CHAdeMO foundation er en asiatisk organisasjon som består av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi and Fuji Heavy Industries.
Det vil si at vi kan forvente at denne ladestasjonen skal fungere på Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev og Subaru R1e (sålangt) (pluss Citroen, Peugeot...?).
I øyeblikket er det vel ingenting som tyder på at andre har valgt denne løsningen (som jeg kjenner til).
Det er langt fler som har valgt Mennekes kontakt (også referert til som europeisk versjon av ladekontakt for elbil). Men denne har ikke mulighet for ekstern hurtiglading. Derimot har den trefase innebygget.
Hvorfor Marechal sin kontakt som både inneholder 1-fas, 3-fas og ekstern hurtiglading (DC) samt datakommunikasjon ikke er valgt vet jeg ikke....

Du blander vel litt pærer og bananer her ? Mennekes-kontakten er det europeiske alternativet til SAE J1772 for L2 lading, altså AC –lading der bilens innebygde lader brukes. Den er ikke et alternativ for L3 DC hurtiglading. Jeg vil derfor anta at biler for det europeiske markedet etter hvert leveres med Mennekes + Tepco/CHAdeMO, for det asiatiske markedet J1772 + Tepco og for USA J1772 + Tepco eller J1772 L3 (som er under utvikling).

J1772 er et dårlig alternativ for Europa siden det ikke støtter trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Hehe, dette begynner å bli vel akademisk siden vi ikke har noen krystallkule og kan se inn i fremtiden.
Jeg vil ikke spå hva som kommer. Jeg bare kommenterte at det er konflikter i markedet, og at vi ikke er tjent med å ha flere standarder så lenge bilene kun ser ut til å bli levert med deler av standardene.
Tankene dine om fremtiden er gode de, men jeg har ikke sett noen prosjekter hvor man planlegger med flere standarder i samme bil.
Hadde det ikke vært like greit å ha en standard som dekket alle markedene med samme plugg?

Hvor skal jeg plugge inn i dag? Høyre side, venste side, foran eller bak. For mange plugger...

En felles standard krever selvfølgelig et samarbeid om standarder, og det er jo helt utrolig at de forskjellige markedene utvikler sin egen standard uten å kommunisere med de andre markedene som de vet at de skal selge i om "kun kort tid". (Jeg tror nok at det er en dialog, men alle er overbevist om at deres standard er best...).

Hvorfor må vi gjenta Beta/VHS/2000 problematikken HVER gang?
Lærer vi aldri?

Jeg vil allikevel påstå at Mennekes og Tepco er to sider av samme sak. Menneskes bruker som du sier en intern lader, og Tepco bruker ekstern lader. Begge leverer omtrent samme mengde energi inn på batteriene.
Marechal sin kontakt dekket dette behovet i en og samme kontakt....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Thomas Parsli

Det kan jo hende at produsent/importør satser helhjertet denne gangen og faktisk gjør et  arbeid for å utplassere hurtigladere i sentrale områder?

Et antall hurigladere langs sentrale deler av E6 og E18 koster ikke allverden -og genererer sannsynligvis så mye pressedekning at det er et plussprosjekt.
(Hurtigladere er kanskje dyre, men det er også TV-reklame)


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på fredag 03. september 2010, klokken 08:34
Jeg vil allikevel påstå at Mennekes og Tepco er to sider av samme sak. Menneskes bruker som du sier en intern lader, og Tepco bruker ekstern lader. Begge leverer omtrent samme mengde energi inn på batteriene.

Nei, det er vel litt drøyt.... Mennekes leverer maks 400V 3~ 63A, dvs. 43kW. Tepco-pluggen klarer 500V DC 200A, dvs. 100kW (selv om de laderne som leveres i dag ikke klarer mer enn 125A, men det har vel med størrelsen på dagens batteripakker å gjøre).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AntiRegreim

Auto Zeit
skriver i en artikkel om Nissan Leaf:
"""Nissan bringt mit dem Leaf das erste massentaugliche Elektroauto..."""

Indirekte sier tidsskriftet med det:
i-Miev og dens europeiske søstre har ikke toet i seg til å bli en masseprodusert elbil.
Disse bilene kommer jo på markedet i Norge/Europa før Leaf.

Noen som tør spå om framtidig plass på registreringsstatistikken til i-Miev & CO sammenliknet med Leaf????



eledille

#23
jkirkebo: Jeg tror DC-lading også er påtenkt ift. Mennekes-pluggen, se til høyre på den nederste foilen postet av TEG: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/1381-Charging-Station-standards/page29

Den vanlige mennekes-pluggen ser ut til å kunne lade med DC opp til 70kW, men det kan se ut som om de planlegger en større kontakt med støtte for mye kraftigere DC.

Boogie: Jeg tror ikke TEPCO og Mennekes-ladere er to sider av samme sak. Den ene krever en omformer i tillegg til strømforsyning, mens den andre greier seg med en vanlig trefasetilkobling. Jeg tipper trefaseladerne vil bli ganske mye billigere og dermed vanligere enn DC-ladere. Noen som har noen idé om hvor mye ekstra omformeren koster?

En annen kjempefordel med trefase-støtte i bilen er at man da kan legge opp en 400V, 16A trefasekontakt på hytter o.a. slik at man får fulladet et 80kWh-batteri over natten. Skjøteledninger og alt er jo standard. På Superspeed-fergene henger det hundrevis av 32A-kontakter og dingler fra sneller i taket... alt som trengs er en adapter.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA