Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendle 10 mil hver vei elektrisk

Startet av BobbyBrown, torsdag 30. juni 2016, klokken 12:36

« forrige - neste »

BobbyBrown

Jeg skulle hive på sommerhjul idag, og så til min store forbauselse at det ikke fulgte med verktøy for å ta av hjulene. Jeg visste at ikke jekk fulgte med, men er ganske sikker på at jeg fikk opplyst at det var verktøy med. Eneste som lå i den posen, var en øyebolt for sleping.

tomrh

Var bare i gamle dager at det fulgte med verktøy, jekk og reservehjul. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Jeg har ikke tenkt så mye over hva som følger med Leafen, da jeg ikke pleier å bruke det som følger med bilen.
Har du sett hva som ligge i luka i venstre vegg i bagasjerommet?
Der har jeg funnet utstyr som kompressor, på bilene jeg har hatt.

Det jeg syens er greit å ha:
-En hjulmutternøkkel med langt skaft og vendbare piper: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulmutternokkel-2000021313/
-Garasjejekk med gummipad, til hjemmebruk.
-Elektrisk muttertrekker for den som ikke har trykkluft, og kraftige hjulmutterpiper.
-Merking av hjula
-Kobberpasta, for å hindra at felgene setter seg fast.
-Felgrens

tomrh

Og momentnøkkel. Uvurderlig. De fleste drar til hjulmutrene altfor hardt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Merking av hjul er stort sett bare tull. Legg de beste fram så de slites jevnt. Det er vel en fordel om spesielt vinterdekk ruller samme vei, piggdekk SKAL rulle samme  vei, og dermed til nød merking H/V.
Jeg har et temmelig godt utvalg i verktøy, men momentnøkkel har enda ikke blitt kjøpt inn... Men burde absolutt brukes.
Hva er riktig moment på Leafen?
Og husk etterstramming etter noen mil!

Har "hjulnøkkel" i min, men det er som vanlig av den latterlige sorten, billig hjulkryss er mye bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 25. april 2016, klokken 01:43
Hva er riktig moment på Leafen?
112 Nm iflg brukermanualen.

Obs. Kjenner folk som bruker grease på hjulmutrene for å lettere få de løs igjen, er visst ganske vanlig men det frarådes. For om man har brukt grease så kan man ikke bruke 112 Nm men må stramme mye hardere, med dertil økt stress på bolter og gjenger. Ikke bruk grease men kobberpasta om man må ha på noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 25. april 2016, klokken 01:43
Det er vel en fordel om spesielt vinterdekk ruller samme vei, piggdekk SKAL rulle samme  vei,
Endel dekk skal rulle riktig vei. Bl.a. Nokian vinterdekk. Andre dekk må settes på riktig side, som asymmetriske sommerdekk som har ulik slitestyrke over dekkets bredde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 07:31
Sitat fra: nr1rayner på mandag 25. april 2016, klokken 01:43
Det er vel en fordel om spesielt vinterdekk ruller samme vei, piggdekk SKAL rulle samme  vei,
Endel dekk skal rulle riktig vei. Bl.a. Nokian vinterdekk. Andre dekk må settes på riktig side, som asymmetriske sommerdekk som har ulik slitestyrke over dekkets bredde.
Tenkte å nevne rotasjonsbestemte, men der er det selvsagt hvilken side av bilen de skal på, dog ikke for alle ser jeg... Grunnen til at jeg nevner piggdekk er at piggene lettere løsner hvis de ruller en retning en sesong for å rulle motsatt retning neste sesong.
Asymmetriske dekk (ikke bare sommer, f.eks. Continental sine piggfrie har lenge vært asymmetrisk). Her er det den som legger på dekket som må passe på at "outside" kommer ut, ikke noe man kan gjøre med i ettertid. Og har dermed ingenting å si hvilken side av bilen dekket kommer på.  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 07:25
Sitat fra: nr1rayner på mandag 25. april 2016, klokken 01:43
Hva er riktig moment på Leafen?
112 Nm iflg brukermanualen.

Obs. Kjenner folk som bruker grease på hjulmutrene for å lettere få de løs igjen, er visst ganske vanlig men det frarådes. For om man har brukt grease så kan man ikke bruke 112 Nm men må stramme mye hardere, med dertil økt stress på bolter og gjenger. Ikke bruk grease men kobberpasta om man må ha på noe.

Hjulbolter skal ikke smøres, hverken med kobberpasta eller annet smøremiddel. Rene og tørre gjenger for at oppgitt moment skal bli riktig. Det er ingen grunn til å smøre de heller, dersom man drar til riktig. Stålkusa noen omdreininger på bolten også er den god som gull. Er det spor av skader på gjengene brukes en gjengetapp/snitt (M12x1,25 trur eg) til å friske opp.

Et godt tips er å bruke ei stålkuse på batteridrillen og rengjøre anleggsflaten på navet og felgen, og evt legg et ørlite tynt lag med molykote eller lignede. Dette forhindrer korrosjon og gjør det ofte enklere å få av selve felgen.

Merking av dekk strides de lærde om fortsatt, så her sitter nok ingen på den hele og fulle sannhet. Det som er rett for en framhjulstrekker er ikke nødvendigvis riktig for en med bak- eller firetrekk. Fordelen med å alltid bruke samme hjul på samme plass er at du får en grei visning av eventuelle skjevheter i for/bakstilling.
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Mr Pioneer kommer med god informasjon der, støtter den  ;)
Hjulbolter/muttere er ikke smurt fra fabrikk, det er forskjell på tørr og "vått" moment..
Har jobbet med dekkomlegg og aldri smurt bolter, og aldri sett noen grunn til det. Har sett noen som har kommet inn med smurte gjenger, stort sett blir det bare søl og bolten gir en helt annen "feedback".
Går det så tregt i gjengene at man ser seg nødt til å smøre, så er vel heller gjengene utslitt og burde skiftes...
Eneste er annleggsflaten som Pioneer nevner. Har flere ganger vært fram med slegge for å få hjulet fra navet, både stål og alu-felg. Et lag med fett der kan nok hjelpe mot rust.

Ang plassering frem- bakhjuls, her snakker vi jo Leaf, så den er jo satt  ;)
Men når det først nevnes, jeg praktiserer best dekk på drivhjul for jevn slitasje. 4x4 er det litt forskjellig, mange nyere 4x4 har, som min X-trail, normalt kun framhjulstrekk og velger da best dekk fram. BMW f.eks. blir motsatt..
Stikk motsatt av det ekspertene sier nå, fordi de frykter den livsfarlige bakhjulsskrensen. Vel, bakhjulsskrens kan man berge, framhjulsskrens er det jeg frykter mest, da går det rett fram og ut i skogen..
Pioneeren har et poeng med skjev-slitasje. Dog, vises det ingen skjevslitasje gjennom 1 sesong anser jeg slitasjen som helt jevn. Vel, kjører man 2.000 km pr. sesong er det ikke sikkert det vises, men, vel, da blir vel dekkene gamle før de blir utslitt likevel  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

D9

Sitat fra: Mr Pioneer50 på mandag 25. april 2016, klokken 20:29
Et godt tips er å bruke ei stålkuse på batteridrillen...

Humrer  ::)
(ikke det at jeg mener det er noe galt med tipset)
'14 Leaf
'15 Evalia

nr1rayner

Da var tiden for omlegg her igjen, så minner om riktig moment på muttrene:
112 Nm

Da var jeg ikke langt unna der jeg satt den til 120 Nm ved omlegg i går  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hvis du drar til ujevnt, så blir det kast i felgen.
Simulert 2x100%, 2x80% og 1x60% hjulmutters tiltrekningsmoment, og det blir kast. Vell og merke 0,006mm, men rett skal være rett!.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA