Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mai 2016, klokken 16:05
Sitat"We've just found out that your Model S is going to have the option to upgrade via firmware to the 75kWh battery pack. We don't have official Australian pricing yet, but you'll be able to do it before or after delivery. The US price will be $3250, but our Sales team will have a call campaign to confirm with you once pricing is out."

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/slipping-delivery-dates-for-model-s.67863/page-3#post-1515399


Ser ut som de som bare har betalt for 70 kWh får sw begrensing til 70.
Finnes ikke noe 75 batteri enda i delekatalogen så tro om Tesla bare gir mer tilgang til å bruke mer av batteriet eller om det er ny type celler slik som på 90 på nyere produserte. Men man får ikke tilgang til full kapasitet før man har betalt for det.

Er nok lite poeng å vente på det da ;)

en ekstra sikkerhet når 70 pakken blir gammel.. da kan den bare oppgraderes uten ekstra kostnad om noen år :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Siggen

Sitat fra: eltoro på onsdag 04. mai 2016, klokken 11:27
Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:52
kostnadene med å få bilene til Norge, men det er vel vanskelig å se for seg noe mer enn 20-30.000 pr bil og kanskje langt lavere enn det?
Sender de fortsatt bilene i containere?

Det var nytt for meg. Trodde dem allitd sendte dem med RO-RO både fra vest kysten og fra østkysten med huckepack e.l og RO RO videre.

Havebigfun

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 04. mai 2016, klokken 20:13
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mai 2016, klokken 16:05
Er nok lite poeng å vente på det da ;)
en ekstra sikkerhet når 70 pakken blir gammel.. da kan den bare oppgraderes uten ekstra kostnad om noen år :-)
Det beste med et 75 batteri som er strupet til 70 er at man alltid holder seg laaangt unna en SOC på 100%- blir mindre slitasje og lengre holdbarhet av det. Mulig lading ved SC går litt raskere også...

shufu

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 04. mai 2016, klokken 20:13
en ekstra sikkerhet når 70 pakken blir gammel.. da kan den bare oppgraderes uten ekstra kostnad om noen år :-)
Hva mener du? At om man får en 75 levert med software begrensning til 70, det vil bli mulig senere å oppgradere gratis?

Ellers jeg lurer på et par ting.
Vi vet at 70 batteri i dag overleverer.
Om de utnyttet bedre denne batteri og markedsføre denne til 75, hvor mye mer egentlig man får kontra 70 batteri i dag? (om det er samme batteri de jobber med...) Og Tesla vil sikkert prøve å få betalt for dette. Men rated range i dag er allerede forbedret. Så hvor mange km vil den 75 versjon får egentlig. Jeg tror ikke det er verdt å betale for.

Hvis det er egentlig en ny batteri og man får begrenset til 70, da vi kan bare lade til "full" uten bekymring, siden det vil bli soft begrenset.
Men det betyr også at den 70 soft begrenset batteri vil levere mindre km enn den "gammel" 70 batteri. Hva tror dere?

Btw jeg ser i "mytesla" at min levering ble endret igjen uten varsel, denne gang til september, early oktober. Hva med deg Bjoris?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Muffinman

Er det noen selvfølge at tilbakeholdt kapasitet blir holdt tilbake i toppen og ikke i bunnen?

Cookie Monster

På de få 40 utgavene som er levert har de bare begrenset 60 pakken på rundt 70% eller noe. Får ikke satt høyere.

Er nok ikke tilfelle for 70.

Hvis noen får ny bil med 70 kan man lese av kapasitet via can bus og så igjen etter man har oppgradert å se hvor mye forskjell det faktisk er.
2015 P85D

Bjoris

Sitat fra: shufu på onsdag 04. mai 2016, klokken 20:39
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 04. mai 2016, klokken 20:13
en ekstra sikkerhet når 70 pakken blir gammel.. da kan den bare oppgraderes uten ekstra kostnad om noen år :-)
Hva mener du? At om man får en 75 levert med software begrensning til 70, det vil bli mulig senere å oppgradere gratis?

Ellers jeg lurer på et par ting.
Vi vet at 70 batteri i dag overleverer.
Om de utnyttet bedre denne batteri og markedsføre denne til 75, hvor mye mer egentlig man får kontra 70 batteri i dag? (om det er samme batteri de jobber med...) Og Tesla vil sikkert prøve å få betalt for dette. Men rated range i dag er allerede forbedret. Så hvor mange km vil den 75 versjon får egentlig. Jeg tror ikke det er verdt å betale for.

Hvis det er egentlig en ny batteri og man får begrenset til 70, da vi kan bare lade til "full" uten bekymring, siden det vil bli soft begrenset.
Men det betyr også at den 70 soft begrenset batteri vil levere mindre km enn den "gammel" 70 batteri. Hva tror dere?

Btw jeg ser i "mytesla" at min levering ble endret igjen uten varsel, denne gang til september, early oktober. Hva med deg Bjoris?

Godt spørsmål om det egentlig er 5 kwh ekstra i ett 75 batteri, neppe siden det overlevere såpass i utgangspunktet.

Blir ikke overrasket om Tesla nå struper batteriet for de som ikke har betalt for 75, og at det egentlig er ett 70 batteri de kaller for 75. Det er dermed en åpenbar risk for at de nå struper batteriet litt for oss ifht tidligere, blir jo veldig interessant å se. Går bilen kortere enn forventet så er vel svaret "ja, men da er det bare å betale 20.000 så har du rekkevidden du trodde du hadde kjøpt", hehe

Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

abj1978

Sitat fra: bjoris på onsdag 04. mai 2016, klokken 21:54
Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

Jeg bestilte i forrige uke og satte da levering til september. Når jeg bekreftet stod det "august - tidlig september". I dag ser jeg det også står "oktober - tidlig november" på min!  :-\ Sendte mail til min leveransekontakt, får se hva hun sier ... snodig med en slik forsinkelse når de påstår de kan levere mye raskere hvis jeg ikke hadde valgt september  :o
Tesla Model S 75D / BMW i3

stiAn80

Bekreftet min 90D for 1 1/2 uke siden. Levering var juni/ juli, nå august/ september. Ønsket levering raskest mulig.

Amoss

Sitat fra: bjoris på onsdag 04. mai 2016, klokken 21:54
Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

Oktober er siste måned i Q3... Var det ikke Juni (siste måned i Q2) du fikk tilbud om å flytte leveringen til?  Tror nok det lukter kvartalsoptimalisering lang vei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

shufu

Sitat fra: bjoris på onsdag 04. mai 2016, klokken 21:54
Godt spørsmål om det egentlig er 5 kwh ekstra i ett 75 batteri, neppe siden det overlevere såpass i utgangspunktet.

Blir ikke overrasket om Tesla nå struper batteriet for de som ikke har betalt for 75, og at det egentlig er ett 70 batteri de kaller for 75. Det er dermed en åpenbar risk for at de nå struper batteriet litt for oss ifht tidligere, blir jo veldig interessant å se. Går bilen kortere enn forventet så er vel svaret "ja, men da er det bare å betale 20.000 så har du rekkevidden du trodde du hadde kjøpt", hehe

Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

Mer jeg tenker på det, mer jeg tror at vi (om vi får 75 begrenset til 70) vil få kortere rekkevidde enn i dag 70 pga:
- ingen mer overlevering
- økt(?) batteri vekt

Jeg ser ingen poeng å betale (20 000 NOK?) mer for å få kun litt mer kapasitet. Håper at disse pessimistisk spekulasjon vil være feil.

Også misliker jeg denne måte å utsette levering uten varsel/konpensasjon hver annen uke. Vet ikke hva som er lovlig eller ikke, men når man bestille en bil med forventet levering i july og får dette utsettet til august, september, og da oktober... man begynner å bli litt sur.
Jeg kunne vel har takket ja til juni levering, men det passet ikke med mitt initial sommer plan når jeg begynner mitt pappaperm... og parkeringsplass og andre logistikk ting jeg må passe på først.

2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

abj1978

Kjipt med forsinkelser ja, men er vel ikke så mye vi får gjort. De garanterte jo ingenting når jeg bestilte, men var veldig tydelige på at det var ganske sikkert at jeg fikk levering den måneden jeg bestilte siden jeg valgte å ta forsinket leveranse. Det varte jo ikke lenge før det endret seg ...   :(
Tesla Model S 75D / BMW i3

fonberg

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. mai 2016, klokken 22:47
Sitat fra: bjoris på onsdag 04. mai 2016, klokken 21:54
Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

Oktober er siste måned i Q3... Var det ikke Juni (siste måned i Q2) du fikk tilbud om å flytte leveringen til?  Tror nok det lukter kvartalsoptimalisering lang vei.

September som avslutter Q3, ikke oktober.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: fonberg på onsdag 04. mai 2016, klokken 22:54
September som avslutter Q3, ikke oktober.

Sånn går det når man ikke har med seg hodet sent på kvelden :p Du har rett. Men da er det igrunnen rart at de har utsatt den SÅ lenge?  Juni var klart ett ønske om å bedre Q2 tallene. Hva har de for planer med Q3 produksjonen - siden de hopper bukk over dette kvartalet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Sitat fra: shufu på onsdag 04. mai 2016, klokken 22:48
Sitat fra: bjoris på onsdag 04. mai 2016, klokken 21:54
Godt spørsmål om det egentlig er 5 kwh ekstra i ett 75 batteri, neppe siden det overlevere såpass i utgangspunktet.

Blir ikke overrasket om Tesla nå struper batteriet for de som ikke har betalt for 75, og at det egentlig er ett 70 batteri de kaller for 75. Det er dermed en åpenbar risk for at de nå struper batteriet litt for oss ifht tidligere, blir jo veldig interessant å se. Går bilen kortere enn forventet så er vel svaret "ja, men da er det bare å betale 20.000 så har du rekkevidden du trodde du hadde kjøpt", hehe

Ser forøvrig at min bil nå er flyttet 2 mnd! Har nå levering Oktober, early November. Nesten som jeg lurer på om de er sure fordi jeg  ikke valgte levering nå...:)

Mer jeg tenker på det, mer jeg tror at vi (om vi får 75 begrenset til 70) vil få kortere rekkevidde enn i dag 70 pga:
- ingen mer overlevering
- økt(?) batteri vekt

Jeg ser ingen poeng å betale (20 000 NOK?) mer for å få kun litt mer kapasitet. Håper at disse pessimistisk spekulasjon vil være feil.

Også misliker jeg denne måte å utsette levering uten varsel/konpensasjon hver annen uke. Vet ikke hva som er lovlig eller ikke, men når man bestille en bil med forventet levering i july og får dette utsettet til august, september, og da oktober... man begynner å bli litt sur.
Jeg kunne vel har takket ja til juni levering, men det passet ikke med mitt initial sommer plan når jeg begynner mitt pappaperm... og parkeringsplass og andre logistikk ting jeg må passe på først.

Joda, det er pessimistisk. Jeg tror vel mest på at det er ett nytt batteri med noe mer kapasitet, men neppe 5 kwh ekstra slik at det blir 77.5 kwh. Problemet blir nok at en ny 70D går noe kortere enn den gml 70Den, da de neppe SW begrenser batteriet til å overlevere.

Nå er dette vanskelig å finne ut av, men heldigvis har vi slike som Sigurdi og andre som kan sjekke opp hva vi egentlig får! Blir ekstremt spennande å se første sjekk av ny 75D... med og uten strupet batteri.

Som mange skriver, i utgpkt positivt om batteriet er større enn det vi betaler for pga holdbarhet. Så er det også spennende å se hvordan de gjør den strupingen, men jeg mener det eneste fornuftige må være å ta av toppen på batteriet, men kanskje tar de litt både i topp og bunn? Uansett er det positivt for levetiden, men greit å vite hvordan de har gjort dette. Tas alt i toppen så kan en jo enkelt nytte mer 100% lading enn ellers.

Tenker at leveringstidene kan justere seg tilbake, trodde faktisk ikke de hadde så stor etterspørsel etter bilene, men kan jo være de sender mye til Kina i Q3 f.eks?





I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA