Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: MeTesla på onsdag 17. august 2016, klokken 15:25
Valutabildet endrer seg veldig raskt ser det ut til, det er ikke lenge til plenum tenkte at dollaren skal ytterligere opp og prisene deretter.

Er litt rart dette - er da ikke mange dagene siden noen "eksperter" stor frem på helside i media og fortale hvordan rentene (fortsatt) skulle ned og dollar (fortsatt) skulle opp.

Selv har jeg omtrent det siste halvåret tippet noe ala disse tallene (bare ikke fullt dramatiske fall) det siste halvåret. Nei, regner meg på ingen måte som noen ekspert på valuta ;)

Er kanskje betimelig å spørre om noen av disse "ekspertene" kanskje har noen økonomiske interesser i sette andres forventinger om fremtidige kurser/renter til noe annet enn det de selv forventer? :p

Sitat fra: eha på onsdag 17. august 2016, klokken 15:30
Hvis dette slår til blir bølgen av Model 3 potensielt kolossal.

Helt klart.  Selv ser jeg frem til å kunne unne meg litt mer utstyrs-tilvalg dersom dette skulle slå til :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Ja, det kan bli ett enormt verdifall på Teslaene som kjøpes til dagens pris, har tenkt ganske mye på det nå rett før vi får vår nye, men den gode nyheten er iallefall at jeg nok har en mye sikrere jobb om dollaren faller;)

Så er det jo også slik at Tesla vil vel ha igjen en del av det de tapte når valutaen gikk opp så jeg tror det kan bli seigt å vente seg frem til en mye billigere Tesla...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

RonnyØ

Hva med lønns- og kostnadsutgiftene når de skal tjene pengene i dollar og betale i NOK? Norge er fortsatt et viktig land for Tesla
Husqvarna Automower 320

Bjoris

Tesla var veldig opptatt av dette at bilene skulle selges til samme pris i alle land, det gjorde jo ett stort poeng av dette ifht Kina der alle andre la på en masse ekstra, men dette droppet Tesla.

Spørsmålet er om de ikke fremover kommer til å sakte, men sikkert gå litt bort fra denne strategien, det er jo nesten for dumt å ikke ta betalt det en kan få også... Men dette vet vel ingen, klart det er ett poeng at kostnadene er i NOK og inntektene er i USD så påslaget de har for levering av bil i Norge må jo justeres...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Haha, valutaprognoser er morsomme greier. Hvis de har så gro på sine egne utsagn, hvorfor er de ikke multimilliardærer da? Nei, å spå valutautviklingen kan ingen, med mindre man er statsleder og sitter på informasjon ingen andre har.

Amoss

Sitat fra: petersv på torsdag 18. august 2016, klokken 12:07
Haha, valutaprognoser er morsomme greier. Hvis de har så gro på sine egne utsagn, hvorfor er de ikke multimilliardærer da? Nei, å spå valutautviklingen kan ingen, med mindre man er statsleder og sitter på informasjon ingen andre har.

Vel, selv de vil nok ha problemer med å komme med noen sikre spådommer. Men når NOK først faller (i hovedsak) som en følge av fall i oljeprisen burde det ikke være vanskelig å gjette på at NOK stabiliserer seg eller stiger når oljeprisen stabiliserer seg eller stiger. Så klart ikke noen sikker spådom det heller, men så langt har det sett ut til å stemme.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Meldola

Vi har vel omtrent hatt høyeste dollarkurs siden tidlig 2000 tall. Kanskje jeg som tenker feil men antar at den da ikke vil ligge så høyt over flere år. Jeg har i alle fall ikke råd til vanlig verditap + valutatap på en bil til 100 000 dollar.

Ser ut til at flere forventer at den norske kronen nå skal styrkes: http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/08/18/1159/Valuta/-et-kronerally-str-skrevet-i-stjernene
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Djur1

Sitat fra: Meldola på torsdag 18. august 2016, klokken 16:17
Vi har vel omtrent hatt høyeste dollarkurs siden tidlig 2000 tall. Kanskje jeg som tenker feil men antar at den da ikke vil ligge så høyt over flere år. Jeg har i alle fall ikke råd til vanlig verditap + valutatap på en bil til 100 000 dollar.

Ser ut til at flere forventer at den norske kronen nå skal styrkes: http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/08/18/1159/Valuta/-et-kronerally-str-skrevet-i-stjernene

Det er riktig,  men du kan se i det store bildet fra da krona begynte å flyte mot andre valuta.  Dollar har svært sjelden vært så høy ever...
Hver gang den har vært så høy har korreksjonen gått like fort tilbake som den gikk opp.  Hvis det snur nå kan det gå mye fortere enn det Dnb legger opp til. 

Jeg tror Tesla vil kjapt dumpe prisene for å få opp volumet igjen.  Volumet har gått ned fra 2014/15 vel? De har masse fixed cost her som er lettere med mer cashflow inn
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

shufu

Sitat fra: petersv på torsdag 18. august 2016, klokken 12:07
Haha, valutaprognoser er morsomme greier. Hvis de har så gro på sine egne utsagn, hvorfor er de ikke multimilliardærer da? Nei, å spå valutautviklingen kan ingen, med mindre man er statsleder og sitter på informasjon ingen andre har.
Helt enig. Og som Amoss sier, nå at det er i bunn, er det ikke vanskelig å se at det vil stige senere...
Det ville bli morsomt å se på hva de samme "expert" skrev for 2 år siden og for 1 år siden, og sammenligne med hva som har egentlig skjedd...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

N00b

En ting vet vi, det er mange biler på tur over dammen akkurat nå. Mange mange X. 
Det blir garantert ikke noen prisreduksjon før disse er utlevert, vi snakker 1 oktober.

En annen sak er at dagens prising kanskje er helt riktig i forhold til merkostnad Tesla har i norske markedet med hensyn på forbrukerrett, lønninger og generelt kostnadsnivå.

Den som lever får se! 

Diravi

Det mest iøynefallende med Teslas norske prising akkurat nå, er at det er ganske liten prisforskjell på Model S og Model X. Jeg tok for moro skyld og konfigurerte begge som 90 D med luftfjæring , metallic lakk, NextGen m/skinn og autopilot, og det skiller knapt 90 000. Da er Xen satt opp med syv seter, og dersom du slenger på tilhengerfeste så har du en stor bil med flere bruksmuligheter enn S. Jeg ville derfor forventet større forskjell - kanskje opp mot 150 000.

Hvis Tesla nå gir en underhånden rabatt på 35 000 på Model S, så tror jeg det gir en ganske god pekepinn om hvor mye "for dyr" Model S er for øyeblikket. I tillegg kommer ververabatt på både S og X.

Totalt sett tror jeg ikke på en prisreduksjon på X, som også har mer av nyhetens interesse, men Tesla kan velge å videreføre sine diskrete prisavslag på Model S, eller sette ned prisen tilsvarende, dersom lavere dollar vedvarer (det vet vi ikke ennå). De sikrer jo tross alt valuta ganske langt frem i tid. Eventuelt kan de velge å gjøre autopilot standard og slenge med noen andre goodies, og kjøre kortvarige kampanjer som andre bilprodusenter, heller enn å ta ned prisen permanent.

Den mest interessante prisingen på litt sikt, er Model S 60 opp mot Model 3. Hvis man skal være helt ærlig, så er ikke kupéen i Model S spesielt romslig, annet enn i bredden. Døråpningene er trangere enn på vår forrige bil i Golf-klassen, takhøyden er lav bak, lårstøtten i baksetet er kun moderat tilfredsstillende. Model 3 ligger an til å være mye bedre "pakket" og vil sannsynligvis gi minst like stort interiørvolum, og et bagasjerom som er fullt ut tilstrekkelig for en familie. Hvor er da merverdien ved en Model S60, som sannsynligvis også vil ha sammenlignbar rekkevidde? Litt større bagasjerom og muligheten for syv seter? Hvor mye ekstra vil man betale for det?

Jeg tror det er en forretningsmessig lur ting for Tesla at Model 3 ikke får stor bakluke. For det er det viktigste kortet Model S sitter igjen med - den som trenger fleksibilitet (og to kofferter til) kjøper seg opp til Model S60.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

50%NoFuel

Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 09:33
Det mest iøynefallende med Teslas norske prising akkurat nå, er at det er ganske liten prisforskjell på Model S og Model X. Jeg tok for moro skyld og konfigurerte begge som 90 D med luftfjæring , metallic lakk, NextGen m/skinn og autopilot, og det skiller knapt 90 000. Da er Xen satt opp med syv seter, og dersom du slenger på tilhengerfeste så har du en stor bil med flere bruksmuligheter enn S. Jeg ville derfor forventet større forskjell - kanskje opp mot 150 000.

Hvis Tesla nå gir en underhånden rabatt på 35 000 på Model S, så tror jeg det gir en ganske god pekepinn om hvor mye "for dyr" Model S er for øyeblikket. I tillegg kommer ververabatt på både S og X.

Totalt sett tror jeg ikke på en prisreduksjon på X, som også har mer av nyhetens interesse, men Tesla kan velge å videreføre sine diskrete prisavslag på Model S, eller sette ned prisen tilsvarende, dersom lavere dollar vedvarer (det vet vi ikke ennå). De sikrer jo tross alt valuta ganske langt frem i tid. Eventuelt kan de velge å gjøre autopilot standard og slenge med noen andre goodies, og kjøre kortvarige kampanjer som andre bilprodusenter, heller enn å ta ned prisen permanent.

Den mest interessante prisingen på litt sikt, er Model S 60 opp mot Model 3. Hvis man skal være helt ærlig, så er ikke kupéen i Model S spesielt romslig, annet enn i bredden. Døråpningene er trangere enn på vår forrige bil i Golf-klassen, takhøyden er lav bak, lårstøtten i baksetet er kun moderat tilfredsstillende. Model 3 ligger an til å være mye bedre "pakket" og vil sannsynligvis gi minst like stort interiørvolum, og et bagasjerom som er fullt ut tilstrekkelig for en familie. Hvor er da merverdien ved en Model S60, som sannsynligvis også vil ha sammenlignbar rekkevidde? Litt større bagasjerom og muligheten for syv seter? Hvor mye ekstra vil man betale for det?

Jeg tror det er en forretningsmessig lur ting for Tesla at Model 3 ikke får stor bakluke. For det er det viktigste kortet Model S sitter igjen med - den som trenger fleksibilitet (og to kofferter til) kjøper seg opp til Model S60.

Er det ikke så enkelt som at prisen skal være lik i alle markeder. Mao en lavere dollar-kurs burde tilsvare nedsettelse av pris på lik linje som de argumenterte med høyere dollar-kurs når de har satt opp prisene.
Fremtiden er elektrisk

Diravi

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 19. august 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 09:33
Det mest iøynefallende med Teslas norske prising akkurat nå, er at det er ganske liten prisforskjell på Model S og Model X. Jeg tok for moro skyld og konfigurerte begge som 90 D med luftfjæring , metallic lakk, NextGen m/skinn og autopilot, og det skiller knapt 90 000. Da er Xen satt opp med syv seter, og dersom du slenger på tilhengerfeste så har du en stor bil med flere bruksmuligheter enn S. Jeg ville derfor forventet større forskjell - kanskje opp mot 150 000.

Hvis Tesla nå gir en underhånden rabatt på 35 000 på Model S, så tror jeg det gir en ganske god pekepinn om hvor mye "for dyr" Model S er for øyeblikket. I tillegg kommer ververabatt på både S og X.

Totalt sett tror jeg ikke på en prisreduksjon på X, som også har mer av nyhetens interesse, men Tesla kan velge å videreføre sine diskrete prisavslag på Model S, eller sette ned prisen tilsvarende, dersom lavere dollar vedvarer (det vet vi ikke ennå). De sikrer jo tross alt valuta ganske langt frem i tid. Eventuelt kan de velge å gjøre autopilot standard og slenge med noen andre goodies, og kjøre kortvarige kampanjer som andre bilprodusenter, heller enn å ta ned prisen permanent.

Den mest interessante prisingen på litt sikt, er Model S 60 opp mot Model 3. Hvis man skal være helt ærlig, så er ikke kupéen i Model S spesielt romslig, annet enn i bredden. Døråpningene er trangere enn på vår forrige bil i Golf-klassen, takhøyden er lav bak, lårstøtten i baksetet er kun moderat tilfredsstillende. Model 3 ligger an til å være mye bedre "pakket" og vil sannsynligvis gi minst like stort interiørvolum, og et bagasjerom som er fullt ut tilstrekkelig for en familie. Hvor er da merverdien ved en Model S60, som sannsynligvis også vil ha sammenlignbar rekkevidde? Litt større bagasjerom og muligheten for syv seter? Hvor mye ekstra vil man betale for det?

Jeg tror det er en forretningsmessig lur ting for Tesla at Model 3 ikke får stor bakluke. For det er det viktigste kortet Model S sitter igjen med - den som trenger fleksibilitet (og to kofferter til) kjøper seg opp til Model S60.

Er det ikke så enkelt som at prisen skal være lik i alle markeder. Mao en lavere dollar-kurs burde tilsvare nedsettelse av pris på lik linje som de argumenterte med høyere dollar-kurs når de har satt opp prisene.

Hvorfor skulle den være lik i alle markeder? Klesprodusenter priser samme produkt ulikt i ulike markeder avhengig av generelt prisnivå og betalingsvilje/evne. Service og deler på fossilbiler er priset mye høyere i Norge enn i Sverige, for samme bil og samme reservedeler.

Og ingen produsenter liker å redusere marginen sin ved å ta ned igjen priser etter at markedet har vist at det er villig til å betale den høyere prisen. Er det behov for å gjøre grep for å opprettholde volum så sper man på med tidsavgrensede kampanjer eller alternative salgskanaler (for eksempel at et produkt prises lavere i en internettbutikk enn i "high street").
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

50%NoFuel

Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 10:08
Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 19. august 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 09:33
Det mest iøynefallende med Teslas norske prising akkurat nå, er at det er ganske liten prisforskjell på Model S og Model X. Jeg tok for moro skyld og konfigurerte begge som 90 D med luftfjæring , metallic lakk, NextGen m/skinn og autopilot, og det skiller knapt 90 000. Da er Xen satt opp med syv seter, og dersom du slenger på tilhengerfeste så har du en stor bil med flere bruksmuligheter enn S. Jeg ville derfor forventet større forskjell - kanskje opp mot 150 000.

Hvis Tesla nå gir en underhånden rabatt på 35 000 på Model S, så tror jeg det gir en ganske god pekepinn om hvor mye "for dyr" Model S er for øyeblikket. I tillegg kommer ververabatt på både S og X.

Totalt sett tror jeg ikke på en prisreduksjon på X, som også har mer av nyhetens interesse, men Tesla kan velge å videreføre sine diskrete prisavslag på Model S, eller sette ned prisen tilsvarende, dersom lavere dollar vedvarer (det vet vi ikke ennå). De sikrer jo tross alt valuta ganske langt frem i tid. Eventuelt kan de velge å gjøre autopilot standard og slenge med noen andre goodies, og kjøre kortvarige kampanjer som andre bilprodusenter, heller enn å ta ned prisen permanent.

Den mest interessante prisingen på litt sikt, er Model S 60 opp mot Model 3. Hvis man skal være helt ærlig, så er ikke kupéen i Model S spesielt romslig, annet enn i bredden. Døråpningene er trangere enn på vår forrige bil i Golf-klassen, takhøyden er lav bak, lårstøtten i baksetet er kun moderat tilfredsstillende. Model 3 ligger an til å være mye bedre "pakket" og vil sannsynligvis gi minst like stort interiørvolum, og et bagasjerom som er fullt ut tilstrekkelig for en familie. Hvor er da merverdien ved en Model S60, som sannsynligvis også vil ha sammenlignbar rekkevidde? Litt større bagasjerom og muligheten for syv seter? Hvor mye ekstra vil man betale for det?

Jeg tror det er en forretningsmessig lur ting for Tesla at Model 3 ikke får stor bakluke. For det er det viktigste kortet Model S sitter igjen med - den som trenger fleksibilitet (og to kofferter til) kjøper seg opp til Model S60.

Er det ikke så enkelt som at prisen skal være lik i alle markeder. Mao en lavere dollar-kurs burde tilsvare nedsettelse av pris på lik linje som de argumenterte med høyere dollar-kurs når de har satt opp prisene.

Hvorfor skulle den være lik i alle markeder? Klesprodusenter priser samme produkt ulikt i ulike markeder avhengig av generelt prisnivå og betalingsvilje/evne. Service og deler på fossilbiler er priset mye høyere i Norge enn i Sverige, for samme bil og samme reservedeler.

Og ingen produsenter liker å redusere marginen sin ved å ta ned igjen priser etter at markedet har vist at det er villig til å betale den høyere prisen. Er det behov for å gjøre grep for å opprettholde volum så sper man på med tidsavgrensede kampanjer eller alternative salgskanaler (for eksempel at et produkt prises lavere i en internettbutikk enn i "high street").

Jeg bare henviser til hva Tesla har uttalt tidligere bla når de har satt opp prisen. Ulike aktører har ulik pris policy på tvers av markeder. Tesla har uttalt ønske om lik pris i alle markeder.
Fremtiden er elektrisk

50%NoFuel

Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 10:08
Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 19. august 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Diravi på fredag 19. august 2016, klokken 09:33
Det mest iøynefallende med Teslas norske prising akkurat nå, er at det er ganske liten prisforskjell på Model S og Model X. Jeg tok for moro skyld og konfigurerte begge som 90 D med luftfjæring , metallic lakk, NextGen m/skinn og autopilot, og det skiller knapt 90 000. Da er Xen satt opp med syv seter, og dersom du slenger på tilhengerfeste så har du en stor bil med flere bruksmuligheter enn S. Jeg ville derfor forventet større forskjell - kanskje opp mot 150 000.

Hvis Tesla nå gir en underhånden rabatt på 35 000 på Model S, så tror jeg det gir en ganske god pekepinn om hvor mye "for dyr" Model S er for øyeblikket. I tillegg kommer ververabatt på både S og X.

Totalt sett tror jeg ikke på en prisreduksjon på X, som også har mer av nyhetens interesse, men Tesla kan velge å videreføre sine diskrete prisavslag på Model S, eller sette ned prisen tilsvarende, dersom lavere dollar vedvarer (det vet vi ikke ennå). De sikrer jo tross alt valuta ganske langt frem i tid. Eventuelt kan de velge å gjøre autopilot standard og slenge med noen andre goodies, og kjøre kortvarige kampanjer som andre bilprodusenter, heller enn å ta ned prisen permanent.

Den mest interessante prisingen på litt sikt, er Model S 60 opp mot Model 3. Hvis man skal være helt ærlig, så er ikke kupéen i Model S spesielt romslig, annet enn i bredden. Døråpningene er trangere enn på vår forrige bil i Golf-klassen, takhøyden er lav bak, lårstøtten i baksetet er kun moderat tilfredsstillende. Model 3 ligger an til å være mye bedre "pakket" og vil sannsynligvis gi minst like stort interiørvolum, og et bagasjerom som er fullt ut tilstrekkelig for en familie. Hvor er da merverdien ved en Model S60, som sannsynligvis også vil ha sammenlignbar rekkevidde? Litt større bagasjerom og muligheten for syv seter? Hvor mye ekstra vil man betale for det?

Jeg tror det er en forretningsmessig lur ting for Tesla at Model 3 ikke får stor bakluke. For det er det viktigste kortet Model S sitter igjen med - den som trenger fleksibilitet (og to kofferter til) kjøper seg opp til Model S60.

Er det ikke så enkelt som at prisen skal være lik i alle markeder. Mao en lavere dollar-kurs burde tilsvare nedsettelse av pris på lik linje som de argumenterte med høyere dollar-kurs når de har satt opp prisene.

Hvorfor skulle den være lik i alle markeder? Klesprodusenter priser samme produkt ulikt i ulike markeder avhengig av generelt prisnivå og betalingsvilje/evne. Service og deler på fossilbiler er priset mye høyere i Norge enn i Sverige, for samme bil og samme reservedeler.

Og ingen produsenter liker å redusere marginen sin ved å ta ned igjen priser etter at markedet har vist at det er villig til å betale den høyere prisen. Er det behov for å gjøre grep for å opprettholde volum så sper man på med tidsavgrensede kampanjer eller alternative salgskanaler (for eksempel at et produkt prises lavere i en internettbutikk enn i "high street").

Når det gjelder hva markedet er villig til å betale så gjenstår det å se hvordan salget av S og X går om 6 mnd.
Fremtiden er elektrisk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA