Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av MeTesla, mandag 13. juni 2016, klokken 23:31

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. september 2016, klokken 14:05
Tydelig at smaken er som baken. Jeg så Model X for første gang forrige uke, og fikk litt sjokk. Jeg synes den så enda VERRE ut enn på bildene ;)

He he! Ja smaken er som baken:-)

jeg syntes den så majestetisk ut!! 7 seters konfigurasjonen hadde overraskende mye plass i trunken og frunken så mye større ut enn på min S.

Setene innvendig, med enkle seter i midtre rad, synes jeg så og opplevdes helt topp.

En overraskelse var at da jeg satte meg i førersetet så tenkte jeg at det var jo helt likt som i S, eneste forskjell var den panoramiske frontruta.

Men dette er jo ikke en tråd om X men om god timing for kjøp av neste bil - my bad. Og jeg tror at prisen blir justert ned hvis dollaren holder seg på nivået den har hatt den seneste perioden og evt også går enda litt ned.. På tross av dyr drift i Norge.

Men når? Ingen som vet. Jeg er enig i at sent 2017 kan være et bra tidspunkt, så sent som mulig med leveranse før 2018. Og da har 100 batteriet kommet på vanlig D modell, Autopilot 2 er på plass og man opplever igjen en enda rikere Teslaopplevelse på alle måter:-)

Diravi

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. september 2016, klokken 14:05
Tydelig at smaken er som baken. Jeg så Model X for første gang forrige uke, og fikk litt sjokk. Jeg synes den så enda VERRE ut enn på bildene ;)

Skjønnhet kommer innenfra! (selv om jeg er helt enig...)

Ikke desto mindre så tror jeg X er såpass tight priset (den er ikke mye dyrere enn sammenlignbar S) at Tesla ikke kan ta seg råd til en generell prisreduksjon pga dollarkurs nå. Bevegelsene i dollaren er for små, valutaen er uansett kjøpt inn for en ganske lang tidshorisont, og X ble mest sannsynlig så dyr å produsere at marginen allerede er på smertegrensen. Sannsynligvis vil de da ikke ta en generell prisreduksjon på S heller når de ikke gjør det på X. Men "kvartalstilbud" og andre kortsiktige tiltak på S vil nok fortsatt brukes for å gjøre den mer spiselig.

Ingen vet når den dollaren faktisk går ned, men så langt har den altså ikke gjort det.... :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

MeTesla

Etter dagens rentespådommer fra Sentralbanksjefen har krona styrket seg en god del mot dollar.

http://e24.no/makro-og-politikk/rentemoete-norges-bank/norges-bank-lar-renten-ligge/23800861

8.12 for øyeblikket. Det er en god del lavere enn på lenge. Det interessante er at han sier:

" Slik vi nå vurderer utsiktene, vil styringsrenten mest sannsynlig bli liggende på dagens nivå den nærmeste tiden, sier sentralbanksjef Øystein Olsen."

Markedet reagerer i hvert fall ganske markant og det kan jo gi Tesla noen signaler om evt å justere priser, selv om jeg vet at mange her på forumet tenker at dollaren må mye lenger ned før det skjer. Jeg er ikke så sikker, den har vært godt under Teslakurs lenge etter min mening.

Salget av Tesla er også falt med 40 prosent om man sammenlikner hittil i år med samme periode i fjor.

nie

Tror dollaren må etablere seg godt under åtte kroner over tid før Tesla gjør noe med prisen. Men Tesla kommer til å senke prisen når forholdene ligger til rette for det. De trenger å selge biler.

HelectriC

Blir morsomt (not) for de som akkurat kjøpt seg en Tesla med all time high priser. :-[
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HelectriC

Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

hybriden

Sitat fra: HelectriC på torsdag 22. september 2016, klokken 22:04
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 22. september 2016, klokken 21:14
Snart får vi mva på elbiler så prisene vil ikke falle med det første.

Snart er nok relativt.

Dere tror vel virkelig ikke at Tesla kan legge på mva i tillegg til den høye prisen og enda selge biler?
Tipper at de bare øker prisen forsiktig når mva kommer og fortsetter å selge Modell S med tap.  Om de taper 29000 dollar eller 39000 dollar er sikkert ikke så viktig,  som å opprettholde salget til neste modell kommer. 
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

SurSnasen

Sitat fra: hybriden på fredag 23. september 2016, klokken 07:57
Dere tror vel virkelig ikke at Tesla kan legge på mva i tillegg til den høye prisen og enda selge biler?

Jeg tror nok vi nå har sett smertegrensen for hva folk er villige til å betale for bilen nå når den er i en "monopol"-situasjon (mtp langtrekkende elbiler). Nå har vi en periode hvor Model X drar opp salget her til lands da den er ny og attraktiv. Salget av nye Model S fortsetter å falle her til lands.

Om Tesla klarer å få et skikkelig fotfeste i andre europeiske land, vil de nok ikke være særlig interessert i å senke prisene i Norge til større tap for å få flere salg her til lands. Hvordan det da vil gå med salgsorganisasjonen her til lands skal bli spennende å se.

Jeg må innrømme at jeg er meget nervøs for å kjøpe en ny eller relativt ny Model S nå. Man må jo kompromisse veldig på rekkevidde for at "folk flest" skal få råd til å kjøpe seg en S eller X nå. Og jo høyere utgangspris desto høyere verdifall. 20% verdifall på 800 000 kroner er 160 000 kroner. Når man da alternativt kan kjøpe seg en greit utstyrt fossildrevet bil til 400 000 og slippe unna med halve verdifallet, er det klart mange vegrer seg. Det er ikke alle som kjører 50 000 km i året eller passerer dyre bommer flere ganger pr dag. For vår del som nøyer oss med 15 000 km i året og få bompasseringer vil ikke en Model S kunne gi oss noen besparelser.

Meeeen, nå forsvinner muligens den dieselkonsumerende familiebilen innen midten av oktober, og vi står uten bil. Så har noen en Model S, relativt lite kjørt, med panoramatak og elektrisk bakluke (konemor nekter manuell åpning og lukking..), gjerne luftfjæring, å tilby meg, så gi meg gjerne et pip. Og helst ikke fantasiprisene fra Finn...

Kristian O

Sitat fra: StianSalG på fredag 23. september 2016, klokken 08:20
Sitat fra: hybriden på fredag 23. september 2016, klokken 07:57
Dere tror vel virkelig ikke at Tesla kan legge på mva i tillegg til den høye prisen og enda selge biler?
Så har noen en Model S, relativt lite kjørt, med panoramatak og elektrisk bakluke (konemor nekter manuell åpning og lukking..), gjerne luftfjæring, å tilby meg, så gi meg gjerne et pip. Og helst ikke fantasiprisene fra Finn...
Sjekka brukte biler fra Tesla? Fra 505k og oppover  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

alda

Sitat fra: StianSalG på fredag 23. september 2016, klokken 08:20
Sitat fra: hybriden på fredag 23. september 2016, klokken 07:57
Dere tror vel virkelig ikke at Tesla kan legge på mva i tillegg til den høye prisen og enda selge biler?

Jeg tror nok vi nå har sett smertegrensen for hva folk er villige til å betale for bilen nå når den er i en "monopol"-situasjon (mtp langtrekkende elbiler). Nå har vi en periode hvor Model X drar opp salget her til lands da den er ny og attraktiv. Salget av nye Model S fortsetter å falle her til lands.

Om Tesla klarer å få et skikkelig fotfeste i andre europeiske land, vil de nok ikke være særlig interessert i å senke prisene i Norge til større tap for å få flere salg her til lands. Hvordan det da vil gå med salgsorganisasjonen her til lands skal bli spennende å se.

Jeg må innrømme at jeg er meget nervøs for å kjøpe en ny eller relativt ny Model S nå. Man må jo kompromisse veldig på rekkevidde for at "folk flest" skal få råd til å kjøpe seg en S eller X nå. Og jo høyere utgangspris desto høyere verdifall. 20% verdifall på 800 000 kroner er 160 000 kroner. Når man da alternativt kan kjøpe seg en greit utstyrt fossildrevet bil til 400 000 og slippe unna med halve verdifallet, er det klart mange vegrer seg. Det er ikke alle som kjører 50 000 km i året eller passerer dyre bommer flere ganger pr dag. For vår del som nøyer oss med 15 000 km i året og få bompasseringer vil ikke en Model S kunne gi oss noen besparelser.

Meeeen, nå forsvinner muligens den dieselkonsumerende familiebilen innen midten av oktober, og vi står uten bil. Så har noen en Model S, relativt lite kjørt, med panoramatak og elektrisk bakluke (konemor nekter manuell åpning og lukking..), gjerne luftfjæring, å tilby meg, så gi meg gjerne et pip. Og helst ikke fantasiprisene fra Finn...

Verditapet på dieselbiler har akselerert kraftig - og det vil fortsette kommende år. Tapte 33 % på en ekstremt velholdt Audi med lav kilometer på 3 år som jeg akkurat solgte (privat). 2010-modell. Møller ga meg en innbyttepris tilsvarende 50 % verditap for meg (vurderte en stund å kjøpe nyere dieselbil - dumme meg  :o)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Afterburner

Mitt første innlegg her på forumet  :)

Skal bestille min første elbil. Blir en TMS 90D. Vedlig usikker på farge og utstyr. Så hjelp meg gjerne. Har lest på forumet til øyet blir stort og vått.

Må innrømme at det sitter langt inne å kjøpe en så dyr bil. Og tanken på verdifall, dollarkurs, kvalitet osv. gjør meg nesten søvnløs. Men får vel bare trø til. Bruker i dag 5-6000,- på diesel og bommer per måned. Det gidder jeg ikke mer   :'(

Hvordan skal jeg spekke opp en 90D, og med hvilken farge? Greit at den er attraktiv ved senere salg.

____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

turfsurf

Ta en titt her for de mest populære fargene: http://www.itanywhere.no/Tesla.php.

Ellers er vel NextGen seter, luft, pano og premium (mest pga elektrisk bakluke) ting som mange forventer. Sort tak er det og mange som liker. 21" felger frir til de som er opptatt av bling, men 19" for de som vil ha komfort og rekkevidde.

Men få ting som er positivt og/eller viktig for alle. De fleste vil nok like HiFi, vinterpakke og oppgradert lader, men mange synes ikke det er verdt å betale noe for. Panotak, 21", alcantara osv er derimot ting som en del regner som negativt, og en del som positivt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

SurSnasen

Sitat fra: alda på fredag 23. september 2016, klokken 08:33
Verditapet på dieselbiler har akselerert kraftig - og det vil fortsette kommende år. Tapte 33 % på en ekstremt velholdt Audi med lav kilometer på 3 år som jeg akkurat solgte (privat). 2010-modell. Møller ga meg en innbyttepris tilsvarende 50 % verditap for meg (vurderte en stund å kjøpe nyere dieselbil - dumme meg  :o)

Da har jeg nok vært litt heldigere enn deg. Halvannet år etter jeg kjøpte den kan jeg nå selge med et verditap på under 7%. Så skal det jo sant sies at jeg fikk kjøpt av en som måtte kvitte seg med den for å få tatt ut Teslaen som han ventet på. Men om jeg skal vente ytterligere ett år med å selge så må jeg nok påregne at den faller betydelig mer i verdi. Det må jeg også regne med for en Model S.

Sitat fra: Kristian O på fredag 23. september 2016, klokken 08:23
Sjekka brukte biler fra Tesla? Fra 505k og oppover  :)

Jepp :) For å si det sånn: Tesla sine både brukte og uavhentede biler har langt mer attraktive priser enn hva finn-optimistene krever.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA